Ska jag byta "thermal pad"? (Tror jag de heter)

Permalänk
Medlem

Ska jag byta "thermal pad"? (Tror jag de heter)

Hej

Jag håller just nu på att plocka isär min dator och när jag tog av processorkylaren fans de lite "kladd" imellan den och procesorn.
De är de jag fått fram att de heter iaf men ger en bild.

Så kan jag fortsätta plocka isär datorn utan att behöva byta ut något eller att något försämras?
Jag hade kylaren av i ca 5 min innan jag tänkte på att sätta tillbaka den, så nu ligger den på igen.
Kan jag köra med min klockning på 4.5 GHz utan att byta ut något då?

De här är första gången jag tar isär en dator så var lite snälla nu

Och vet inte om jag var tillräckligt tydlig men vill du hjälpa så kan jag berätta mer. (om de är något)

Visa signatur

ASUS Z170 MAXIMUS VIII - i7 6700K 4.7 GHz - Corsair Hydro H115i - Corsair Vengeance 4x16GB - Corsair HX850i - 2 x ASUS GeForce GTX 1080 STRIX OC SLI
Samsung 850 EVO 1TB - WD Black 4TB
Fractal Design R5 Window - Windows 10 Pro
MacBook Pro 13" late 2016

Permalänk
Medlem

Antar att du menar kylpastan, det kletiga som sitter mellan heatspreadern(metallskyddet på CPU:n) och kylaren. Om det är det som du menar, ja, detta skall bytas varje gång som du lossar kylaren eftersom att meningen med det är att skapa större kontaktyta vilket då helt motverkas när luftbubblor uppstår. Sök lite på forumet så hittar du ett par trådar.

edit: här har du FAQ:en

Permalänk
Medlem

Japp, den bör absolut bytas varje gång man tar loss kylaren.

MEN du kan ju testa att köra ett test på cpu och se vilken temperatur den kommer till. Du kan ju ha tur och det funkar helt ok ändå. Beroende på hur mycket arbete du vill lägga ner :).

Alltid helt klart smartast att byta kylpasta varje gång man lyfter på kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Japp, den bör absolut bytas varje gång man tar loss kylaren.

Man brukar väl säga att man inte behöver byta kylpasta om man tar loss kylaren inom ~ en vecka efter montering.
Har för mig att det är tiden det tar för den att "brännas in"/torka

För TS så borde den bytas dock

Permalänk

kylkuddar är vad man brukar ha mellan kylfläns och VRM-moduler alltså för grafikkort.