Permalänk
Medlem

Stor skillnad H50 -> EK kit med 120 rad?

Om jag uppgraderar från min Corsair H50 till ett riktigt vattenkit som http://www.inet.se/produkt/5322043/ek-kit-h3o-120-ltx kommer tempen att gå ned mycket? Vill överklocka min 3570k så mycket det går till en rimlig peng.

Skall endast kyla prollen då graffet har en väldigt bra kylning redan. Alternativt sätta ett 240-kit, men det verkar svårt att få plats med den radden i mitt chassi.

Någon som sett en recension eller ens användares erfarenheter av något riktigt vattenkylningskit med 120-rad?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog ha tittat på något större än en 120 rad, iallafall en 240.
Vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jag skulle nog ha tittat på något större än en 120 rad, iallafall en 240.
Vilket chassi har du?

Sitter på ett Fractal R2, skall lägga till det i min sign. OK 240 säger du, men finns det någon jämförelse någonstans? Hittar inte det.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

I ett R2 kan du klämma in en 240 i taket, kör på den här om inte annat.
http://www.inet.se/produkt/5322044/ek-kit-h3o-240-ltx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

I ett R2 kan du klämma in en 240 i taket, kör på den här om inte annat.
http://www.inet.se/produkt/5322044/ek-kit-h3o-240-ltx

Jag var inne på den, men hålen i R2 följer visst inte standarden, så radden passar inte i taket tydligen.

Eller har du annan info?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av davyp3:

Jag var inne på den, men hålen i R2 följer visst inte standarden, så radden passar inte i taket tydligen.

Eller har du annan info?

Skickades från m.sweclockers.com

R2 och R3 är ganska lika varandra. Och jag har bonkat in en H100 i ett Fractal design R3. Det fungerar som nämnt inte med alla skruvhål men du kan sätta skruvarna i gallret istället. Dock kan det bli problem med att få plats med fläktar och moderkort samtidigt, så du kan behöva förskuta det en del.

Här är en bild på mitt spektakel, dock håller jag på med en ganska omfattande modd och har öppnat upp så att radiatorn inte täcks ute i kanten. Som du kan se på mina markeringar är det dock inte mycket som täcks.
Men detta är iaf vad du kan vänta dig, så får du bestämma själv om det funkar med en 240 rad eller inte

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa ett EK 240-kit mät först i chassit. I detta kit får du en EK 240 DUAL rad = mycket tjock. Många chassin får bara plats med en 240 slim rad i taket och inte en dual. Själv missade jag detta och fick montera min rad på utsidan av mitt Antec P280.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

är på väg att bygga ett 240kit i en R3:a nu i helgen.

Tog dock den slimmade radiatorn från magicool: http://www.inet.se/produkt/5321628/radiator-magicool-slim-dua...
30mm tjock bara!

Har 360'n av samma modell i datorn i min signatur och är nöjd med den...

Permalänk
Avstängd

Du är inte intresserad av att köra extern kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Om du skall köpa ett EK 240-kit mät först i chassit. I detta kit får du en EK 240 DUAL rad = mycket tjock. Många chassin får bara plats med en 240 slim rad i taket och inte en dual. Själv missade jag detta och fick montera min rad på utsidan av mitt Antec P280.

Ok, ja nu när jag kollar lite så verkar ett 240-kit inte passa bra alls i detta chassi, det blir på tok för tjockt. Så jag letar fortfarande lite siffror på hur bra EK:s 120-kit presterar då det verkar vara det enda valet om jag inte ska byta chassi. Min nuvarande H50 orkar inte längre med att kyla på långa vägar tillräckligt.
Kanske skall satsa på ett som har gott om plats för en 240-rad, P280 till exempel kanske?

Skrivet av Guteklockaren:

är på väg att bygga ett 240kit i en R3:a nu i helgen.

Tog dock den slimmade radiatorn från magicool: http://www.inet.se/produkt/5321628/radiator-magicool-slim-dua...
30mm tjock bara!

Har 360'n av samma modell i datorn i min signatur och är nöjd med den...

Spännande! Det vill jag se bygglogg på, jag antar att du kommer att få sätta fläktarna utanför chassit?

Skrivet av Sim0nT:

Du är inte intresserad av att köra extern kylning?

Jo, det tittade jag lite på förut. Det verkar dock bli alldeles för dyrt för att bara kyla processorn. Hade du något speciellt paket i åtanke?

edit: Kanske ett 240-kit på Swiftechs radbox

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Ok, ja nu när jag kollar lite så verkar ett 240-kit inte passa bra alls i detta chassi, det blir på tok för tjockt. Så jag letar fortfarande lite siffror på hur bra EK:s 120-kit presterar då det verkar vara det enda valet om jag inte ska byta chassi. Min nuvarande H50 orkar inte längre med att kyla på långa vägar tillräckligt.
Kanske skall satsa på ett som har gott om plats för en 240-rad, P280 till exempel kanske?

Spännande! Det vill jag se bygglogg på, jag antar att du kommer att få sätta fläktarna utanför chassit?

Jo, det tittade jag lite på förut. Det verkar dock bli alldeles för dyrt för att bara kyla processorn. Hade du något speciellt paket i åtanke?

edit: Kanske ett 240-kit på Swiftechs [url=ht
tp://coolingstuff.se/p/51/swiftech-radbox-mcb120-black-rev-2]...

Ja radiatorn får plats i taket men inte fläktarna. Kommer tillfälligt att ha raden bakpå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Ja radiatorn får plats i taket men inte fläktarna. Kommer tillfälligt att ha raden bakpå

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skall du fästa den på baksidan?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Hur skall du fästa den på baksidan?

Följde med långa skruvar till radiatorn, så fläkten som sitter bak sitter kvar medans raden hamnar på utsidan.
Ska testa denna combo och se vilket resultat det får.
Cpu'n skall köras i original settings så värmen bör inte bli alltför hög.

Kanske en bygglogg är på sin plats?

Permalänk
Medlem

Jag sänkte mina temperaturer med över 15 grader full load när jag gick från H50 Push n Pull till:
EK-Supreme HF Nickel/Acetal
EK-DCP 4.0 Pump
EK-CoolStream RAD XT (240)
EK-Multioption RES X2 - 250 Basic
2 x Schyte GT 1850 @ 1200rpm

CPUn blir ungefär 38 grader varmare än omgivningen efter en runda OCCT Linpac vid följande klock: i5 760 @ 4.0, 1.32v.
Nu kör jag den lite högre, men den gick inte stabilt med H50n i nuvarande hastighet så jag har inte siffror att jämföra med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Jag sänkte mina temperaturer med över 15 grader full load när jag gick från H50 Push n Pull till:
EK-Supreme HF Nickel/Acetal
EK-DCP 4.0 Pump
EK-CoolStream RAD XT (240)
EK-Multioption RES X2 - 250 Basic
2 x Schyte GT 1850 @ 1200rpm

CPUn blir ungefär 38 grader varmare än omgivningen efter en runda OCCT Linpac vid följande klock: i5 760 @ 4.0, 1.32v.
Nu kör jag den lite högre, men den gick inte stabilt med H50n i nuvarande hastighet så jag har inte siffror att jämföra med.

Hur tycker du ljudet är på 4.0 pumpen, kör du den nervoltad eller går den för fullt?
Tog 2.2 pumpen istället då bara cpu'n skall kylas i senaste bygget då jag hört många som gnällt över att den större pumpen låter för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Hur tycker du ljudet är på 4.0 pumpen, kör du den nervoltad eller går den för fullt?
Tog 2.2 pumpen istället då bara cpu'n skall kylas i senaste bygget då jag hört många som gnällt över att den större pumpen låter för mycket.

Den surrar en del, helt klart. Men jag har ljudisolerat all plåt runt den och då försvann det allra mesta av ljudet. Men inget jag stör mig så den får gå fullt.

Jag kommer förmodligen att klämma in en till 140mm rad och ett fullcover till mitt grafikkort inom kort så då kanske det är bra att ha lite flöde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ok, ja nu när jag kollar lite så verkar ett 240-kit inte passa bra alls i detta chassi, det blir på tok för tjockt. Så jag letar fortfarande lite siffror på hur bra EK:s 120-kit presterar då det verkar vara det enda valet om jag inte ska byta chassi. Min nuvarande H50 orkar inte längre med att kyla på långa vägar tillräckligt.
Kanske skall satsa på ett som har gott om plats för en 240-rad, P280 till exempel kanske?

Om du köper ett P280 chassi tänk då på att köpa en slim 240 rad. Själv hade jag inte köpt ett P280 då det inte finns så mycket plats för vattenkylning. Du får in en 240 slim i taket och sedan en 120 på baksidan. Vill du få in mer än så måste du nog modda. När jag skall vattenkyla min gpu kommer troligtvis ett externt radiatorställ köpas in eller nytt chassi.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Den surrar en del, helt klart. Men jag har ljudisolerat all plåt runt den och då försvann det allra mesta av ljudet. Men inget jag stör mig så den får gå fullt.

Jag kommer förmodligen att klämma in en till 140mm rad och ett fullcover till mitt grafikkort inom kort så då kanske det är bra att ha lite flöde.

Okej, i en större loop blir såklart 2.2 lite svag. Har en pump med kapaciteten 750l/h i min dator i signaturen där det är en klart större loop. cpu-block, gpublock, 360rad och en 240rad. Räcker gott för att ge bra temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag sänkte mina temperaturer med över 15 grader full load när jag gick från H50 Push n Pull till:
EK-Supreme HF Nickel/Acetal
EK-DCP 4.0 Pump
EK-CoolStream RAD XT (240)
EK-Multioption RES X2 - 250 Basic
2 x Schyte GT 1850 @ 1200rpm

CPUn blir ungefär 38 grader varmare än omgivningen efter en runda OCCT Linpac vid följande klock: i5 760 @ 4.0, 1.32v.
Nu kör jag den lite högre, men den gick inte stabilt med H50n i nuvarande hastighet så jag har inte siffror att jämföra med.

Ok, en 240-rad bör jag alltså få väldigt bra temperatur med, men frågan är om en 120 räcker för en 3570k överklockad till typ 4,8. Det vore så praktiskt, men det verkar ju inte så.

Skrivet av Nikken:

Om du köper ett P280 chassi tänk då på att köpa en slim 240 rad. Själv hade jag inte köpt ett P280 då det inte finns så mycket plats för vattenkylning. Du får in en 240 slim i taket och sedan en 120 på baksidan. Vill du få in mer än så måste du nog modda. När jag skall vattenkyla min gpu kommer troligtvis ett externt radiatorställ köpas in eller nytt chassi.

Ok, någon P280 blir det inte då jag vill ha en rejäl rad om jag väl byter chassi. Tog det som exempel, då jag inte vet vilket chassi som är bäst för vattenkylning, även om det bara är en processor som skall vattenkylas.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ok, någon P280 blir det inte då jag vill ha en rejäl rad om jag väl byter chassi. Tog det som exempel, då jag inte vet vilket chassi som är bäst för vattenkylning, även om det bara är en processor som skall vattenkylas.

Skall jag återigen byta chassi kommer jag investera i ett Coolermaster Cosmos 2. Detta chassi är svindyrt men gjort för vattenkylning. Du får in massvis med långa och tjocka radiatorer i detta chassi. Det har även en inbyggd fläktkontroller.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Skall jag återigen byta chassi kommer jag investera i ett Coolermaster Cosmos 2. Detta chassi är svindyrt men gjort för vattenkylning. Du får in massvis med långa och tjocka radiatorer i detta chassi. Det har även en inbyggd fläktkontroller.

Oj, ja det såg ju fint ut

Men kanske något tips på chassi som funkar bra med en enkel men tjock 240-rad då?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Oj, ja det såg ju fint ut

Men kanske något tips på chassi som funkar bra med en enkel men tjock 240-rad då?

Har inget chassi såhär i skallen men kolla på chassi-reviews och titta efter chassin där man kan montera av hårddiskburarna. På sådana chassin kan man få in en tjock sate till radiator i fronten.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Arc har jag själv och det är inga problem att montera en tjock 240 rad i toppen. Med lite moddning bör det nog gå att klämma in en 360 i toppen också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Fractal Design Arc har jag själv och det är inga problem att montera en tjock 240 rad i toppen. Med lite moddning bör det nog gå att klämma in en 360 i toppen också.

En 240 skall absolut räcka, är inte det chassit rätt dåligt ljudisolerat om man jämför med mitt R2? En galleriuppdatering från dig vore trevligt

Jag kanske skall nöja mig med ett Antec 920 till exempel. Undrar hur mycket tempen skiljer mot billigaste "riktiga" kittet från EK waterblocks.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

En 240 skall absolut räcka, är inte det chassit rätt dåligt ljudisolerat om man jämför med mitt R2? En galleriuppdatering från dig vore trevligt

Jag kanske skall nöja mig med ett Antec 920 till exempel. Undrar hur mycket tempen skiljer mot billigaste "riktiga" kittet från EK waterblocks.

Vet inte hur bra dämpat R2 chassit är. Men jag gick från mitt P183 som jag hade ljudisolerat och då ökade ljudnivån markant. Men efter att ha klätt sidor, botten och toppen med dämpmatta blev det helt ok.

Finns lite risiga bilder här:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Äh, jag slår till på en Antec 920, det borde bli en väldigt prisvärd uppgradering från min H50. Slipper byta chassi och allt.

Borde väl gå att överklocka rätt friskt med den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag monterat Antec 920:in men jag kan inte påstå att det blev någon direkt skillnad :/

Förvisso kör jag med 2x Scythe GT 1150 RPM men ändå. Den maxar fortfarande i stock på 67C i Aida64.

Vattnet i kylaren är ju bara 34 grader, medan kärnorna är väldigt mycket varmare, så jag ser inte att snabbare fläktar skulle gör så stor skillnad. Luften som blåses ut känns inte så varm.

Hur stor skillnad har ni andra med 920 mellan vattnet i kylaren och kärnorna?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Så, nu har jag monterat Antec 920:in men jag kan inte påstå att det blev någon direkt skillnad :/

Förvisso kör jag med 2x Scythe GT 1150 RPM men ändå. Den maxar fortfarande i stock på 67C i Aida64.

http://forumbilder.se/thumbs/979201233247P0d30.jpg

Vattnet i kylaren är ju bara 34 grader, medan kärnorna är väldigt mycket varmare, så jag ser inte att snabbare fläktar skulle gör så stor skillnad. Luften som blåses ut känns inte så varm.

Hur stor skillnad har ni andra med 920 mellan vattnet i kylaren och kärnorna?

Blocket har sin begränsning, jag anser tempen som normala.

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Så, nu har jag monterat Antec 920:in men jag kan inte påstå att det blev någon direkt skillnad :/

Förvisso kör jag med 2x Scythe GT 1150 RPM men ändå. Den maxar fortfarande i stock på 67C i Aida64.

Provat att montera om?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Provat att montera om?

Nä, får väl göra det.

Men jag läste att meddöljande kylpastan var bra så jag ville ge den en chans.

Jag har AS5 så jag får väl prova med den.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]