Permalänk

Asus p8z68-v gen3 inget ljud.

Som topic lyder så sitter jag på ett Asus mobo, allting funkar perfekt utom ljudet. Har haft så i flera månader men har inte haft tid/ork att skicka tillbaka det och tror att det säkert är något enkelt fel jag gör. Har ett r3 chassi och det funkar inte fram eller bak på moderkortet. Jag ser att det spelas upp ljud men jag får inte något ljud i mitt headset. Har testat 3 olika headset:s och inget funkar, funkar perfekt på andra datorer.

Har testat med både AC97 och HD audio och både drivrutinerna som jag fick med på skivan och dom nyaste ifrån Asus hemsida.

Finns det något annat jag kan testa?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perfektioon:

Som topic lyder så sitter jag på ett Asus mobo, allting funkar perfekt utom ljudet. Har haft så i flera månader men har inte haft tid/ork att skicka tillbaka det och tror att det säkert är något enkelt fel jag gör. Har ett r3 chassi och det funkar inte fram eller bak på moderkortet. Jag ser att det spelas upp ljud men jag får inte något ljud i mitt headset. Har testat 3 olika headset:s och inget funkar, funkar perfekt på andra datorer.

Har testat med både AC97 och HD audio och både drivrutinerna som jag fick med på skivan och dom nyaste ifrån Asus hemsida.

Finns det något annat jag kan testa?

Mvh

Testa att berätta vilka fler saker du har. Kanske ett grafikkort med inbyggt ljudkort som är valt istället för moderkortets?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Testa att berätta vilka fler saker du har. Kanske ett grafikkort med inbyggt ljudkort som är valt istället för moderkortets?

Självkart!

R3 chassi
Gpu: 7970
Cpu: i5 2500k

Vet inte vad dom menar att mitt grafikkort har inbyggt ljudkort. Hur kollar jag det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfektioon:

Självkart!

R3 chassi
Gpu: 7970
Cpu: i5 2500k

Vet inte vad dom menar att mitt grafikkort har inbyggt ljudkort. Hur kollar jag det ?

Testat höger-klicka på ljudsymbolen nere till höger? --> Uppspelningsenheter --> aktivera/inaktivera.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Högerklicka på högtalarsymbolen, välj uppspelningsenheter / playback devices och se efter vilken enhet som är vald som default device. Troligtvis där problemet ligger.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Högerklicka på högtalarsymbolen, välj uppspelningsenheter / playback devices och se efter vilken enhet som är vald som default device. Troligtvis där problemet ligger.

Skrivet av Pollux89:

Testat höger-klicka på ljudsymbolen nere till höger? --> Uppspelningsenheter --> aktivera/inaktivera.

http://piclair.com/zlx67

Får inget ljud. Ska kolla om jag har kopplat in AC97 på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Perfektioon:

http://piclair.com/zlx67

Får inget ljud. Ska kolla om jag har kopplat in AC97 på moderkortet.

Kopplade in HD Audio istället för AC97 eftersom dom rekomenderade det i manualen. Nu får jag bara ett sprakande ljud när jag kopplar in mitt headset men det tycker inte upp att jag har kopplat in något...

Permalänk
Medlem

Såhär ska det vara:

Och när du kopplar in hörlurar så kommer det upp en ruta.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Det är speakers som ska vara aktiverad, inte 2nd output. Det är så för mig ialafall. Aktiverar bara speakers och använder den till både högtalare och hörlurar fram och bak. Fractal R3.

Vilka drivrutiner använder du ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Vilken har du kopplat in HD Audio eller AC97 och har du kopplat in något i SPDIF ?

Permalänk
Medlem

Bara HD Audio.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Bara HD Audio.

Jag har bara HD Audio nu och har kopplat in mitt headset men det står inte.
Ser ut såhär
http://piclair.com/n46g4

Permalänk
Medlem

Du kanske måste koppla in högtalare där bak också om du nu inte har gjort det. Sen koppla in hörlurar i fronten.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB