Permalänk

Problem med att starta datorn!

Tjena! Har nyss köpt en dator som jag valde att plocka ihop själv och fick hem den för några timmar sen.
Har precis byggt färdigt och skulle testa starta.

När jag tryckte på powerknappen så reagerade inte datorn alls så jag testa massa olika pinnar men inga av dom funkade så jag testade att ta en bläckpennas udd mellan de två power pinnarna och då funkade det superbra. Allt kördes på perfa inga problem så jag vet att datorn är felfri, men det är just det här med power knappen! Tack på förhand.

OBS. Moderkortet är ett (ASRock Z77 Pro4) och chassit är (Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart) om det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem

Man brukar ju kunna se att det står något skrivet på sladden och på moderkortet med ett litet streck till respektive pin. Om man har så pass god syn så att man ser de små hieroglyferna så kan man iaf vara säker på att man kopplat rätt. Funkar inte det men det funkar med kulspetspenna skulle jag nog kolla så ingen lödning har pajjat i själva knappen. Reklamera om det inte funkar ändå. Jag förutsätter att du klickar på start och inte restart knappen... Tog ett tag innan jag lärde mig att det fanns två ^^

Permalänk

Jag har kollat flera gånger, är 100% säker på att allt sitter rätt. Det är andra gången detta händer mig när jag bygger själv, tycker det är väldigt konstigt. LEDen och restart knappen funkar perfa, bara Power knappen som strular. Man blir så irreterad på småsaker ...

Permalänk
Medlem

Inte vänt fel på plus och minus?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100