Kan inte installera W7 pga CD/DVD-läsare, HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Kan inte installera W7 pga CD/DVD-läsare, HJÄLP!

Hej, igår fick jag mitt nya datorpaket som jag snabbt satte ihop utan några större problem. Datorn i sig fungerar bra men jag har fått problem med mina CD/DVD-läsare. De två skivläsarna jag hade innan har jag varit tvungen att byta ut eftersom de använde sig av IDE och något sådant uttag finns inte på moderkortet.

Så i och med de nya komponenterna tänkte jag byta till Windows 7 från XP men jag kan inte installera Win7 på grund av CD/DVD-enheten saknar viktiga drivrutiner. Jag hittade nämligen en DVD-enhet med sata som låg hemma och den fungerar utmärkt. DVD-läsaren kan läsa in min W7 skiva från booten och påbörja de första stegen(språkval) av installationen men när jag trycker på "påbörja installationen" kommer en skylt upp som säger "En nödvändig drivrutin för CD/DVD-enheten saknas".

"Det gick inte att hitta några drivrutiner kontrollera att de korrekta drivrutinerna finns på installationsmediet och klicka sedan på ok". Jag har de senaste drivrutinerna för min dvd-läsare
(HL-DT-ST_DVDRAM_GH22NS40) så borde inte vara där problemet ligger. Jag har kopplat ur min CD-läsare eftersom jag inte har någon kontakt som passar men man ska väl inte behöva ha en för att installera OS.

Jag har också prövat att installera via USB utan några CD/DVD-läsare inkopplade men den säger då exakt samma sak.

Någon som kan bringa lite klarhet i det hela? Känns som jag är tvungen att köpa nya CD/DVD-läsare men skulle gärna ha w7 installerat nu. Tips på bra läsare med brännare till http://www.inet.se/artikel/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3.

Tack på förhand! fråga gärna.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vet inte vad du provade sist men via USB får du köra på en USB 2-kontakt och inte USB 3.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Använde mig utav 2.0, tycker det är konstigt att den ska klaga på DVD/CD drivrutinerna om man installerar via USB. Det är väl inte ett måste att ha några CD/DVD-enheter vid en installation, eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Choachen:

Använde mig utav 2.0, tycker det är konstigt att den ska klaga på DVD/CD drivrutinerna om man installerar via USB. Det är väl inte ett måste att ha några CD/DVD-enheter vid en installation, eller är jag ute o cyklar?

Nä det är inget krav, vet dock av erfarenhet att Windows-installationen inte klarar USB 3 utan då istället ger det där meddelandet om DVD/CD, därför man måste köra på USB 2. Att inte heller USB 2 fungerar för dig låter mycket konstigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Koncentrerade mig lite för mycket på dvd-läsaren, det var skivan som helt enkelt var problemet. Testade på min bärbara fick samma fel där. Nu är allt dock åtgärdat, tack ändå

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Vet inte vad du provade sist men via USB får du köra på en USB 2-kontakt och inte USB 3.

Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd till liv men hade verkligen provat det mesta och vad gäller att preparera operativsstemet och överföra filerna till en bootbar USB. Kunde verkligen inte förstå problematiken och varför jag får meddelandet "kan inte installera W7 pga. CD/DVD-läsare", speciellt när datorn inte har en CD/DVD-läsare. Jag provade byta USB-ingång till 2.0 och nu fungerade det prima! Installationen är snart klar! Tack som fan för tipset!

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden då jag har samma problem. Jag har ett nytt system utan tidigare os och en helt ny ssd och dvd enhet. Datorn hittar dvd i bios och jag kan utan problem starta upp windows installationen.

därefter tar det stopp och windows kräver drivrutiner för dvdn. Samma felmeddelande som för TS. Hur kan det vara problem med drivrutinen när programmet redan läser dvdn?

Jag har provat att leta efter drivrutinen på både windows dvd och dvd som medföljer dvd läsaren utan resultat.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

... Gör en bootbar usb sticka istället. Annars i bios stäng av AHCI när du använder SSD disk.

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat på exakt samma ställe som Viking99. Jag har försökt boota med alla tre möjliga inställningar för Sata (AHCI, RAID och IDE eller vad de nu hette) och ingen av dessa har fungerat för min del. Visst, jag använder ju en DVD-skiva för att boota och kan väl lösa problemet enkelt genom att köpa mig en USB-sticka och boota ifrån, men man vill ju helst slipppa en sån utgift när man nu köpt med en optisk läsare till datorn för att lösa diverse installationer.

Jag har testat flera olika versioner av W7 på 4 olika skivor och jag har fått samma error varje gång; att den inte kan hitta några drivrutiner för DVD/CD. Detta tycker jag är väldigt paradoxalt då den faktiskt klarar av att läsa skivan och komma fram till installationen av W7, men inte ta sig vidare därifrån.

Finns det någonting annat jag kan göra innan jag beger mig och köper en USB-sticka?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av fweewea:

Jag har fastnat på exakt samma ställe som Viking99. Jag har försökt boota med alla tre möjliga inställningar för Sata (AHCI, RAID och IDE eller vad de nu hette) och ingen av dessa har fungerat för min del. Visst, jag använder ju en DVD-skiva för att boota och kan väl lösa problemet enkelt genom att köpa mig en USB-sticka och boota ifrån, men man vill ju helst slipppa en sån utgift när man nu köpt med en optisk läsare till datorn för att lösa diverse installationer.

Jag har testat flera olika versioner av W7 på 4 olika skivor och jag har fått samma error varje gång; att den inte kan hitta några drivrutiner för DVD/CD. Detta tycker jag är väldigt paradoxalt då den faktiskt klarar av att läsa skivan och komma fram till installationen av W7, men inte ta sig vidare därifrån.

Finns det någonting annat jag kan göra innan jag beger mig och köper en USB-sticka?

har du en extra hårddisk kan du enkelt göra en bootbar hårddisk, eller en bootbar partition på din systemdisk och sedan radera partitionen när du är klar med installationen.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte detta tips som dykt upp och kanske är användbart i de här fallen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Jag lånar tråden då jag har samma problem. Jag har ett nytt system utan tidigare os och en helt ny ssd och dvd enhet. Datorn hittar dvd i bios och jag kan utan problem starta upp windows installationen.

därefter tar det stopp och windows kräver drivrutiner för dvdn. Samma felmeddelande som för TS. Hur kan det vara problem med drivrutinen när programmet redan läser dvdn?

Jag har provat att leta efter drivrutinen på både windows dvd och dvd som medföljer dvd läsaren utan resultat.

Tacksam för hjälp

Det kanske är drivrutiner för moderkortet som behövs. Prova isåfall med dvdn för moderkortet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det kanske är drivrutiner för moderkortet som behövs. Prova isåfall med dvdn för moderkortet.

Jag har efter mycket arbete lyckats installera windows 7. Det visade sig att något var fel med själva dvdn. Jag lyckades installera windows från en annan skiva. Däremot så vägrade windows usb /dvd tool att göra ett bootbart usb minne då programmet hävdade att mina iso filer inte var giltiga. Jag skapade iso filer från både imgBurner och powerISO men programmet vägrade att använda dem.

Är windows usb/dvd tool låst till filer som hämtats från Microsofts webplats och finns det något annat program som kan skapa bootbara usb minnen?

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av R00t:

... Gör en bootbar usb sticka istället. Annars i bios stäng av AHCI när du använder SSD disk.

Du ska inte stänga av Ahci....

Använd annan sataport, byt till intels
Eller läs in rätt drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet inte vad du provade sist men via USB får du köra på en USB 2-kontakt och inte USB 3.

TACK SOM FAN!!! Du sparade mig en hel del felsökning! Du är en ängel!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet inte vad du provade sist men via USB får du köra på en USB 2-kontakt och inte USB 3.

Fick samma felmeddelande, att flytta från en USB3- till en USB2-port löste problemet.