Internethastighet för hemmaserver

Permalänk
Medlem

Internethastighet för hemmaserver

Hej!

Hade snart tänkt och bygga ihop en liten server här hemma. Det jag vill att den ska göra är egentligen bara att fungera som en filserver där vi kan lägga alla foton, musik och filmer. Men jag tror jag är lite begränsad av våran lina här, och det är här jag behöver lite råd. Jag har en 6-8 mbit/s adsl lina från telia med ca 7 mbit/s ner och 0,7 mbit/s upp. Räcker det för att ha en lokal filserver och kanske streama lite musik och film? Skulle det räcka för att ha en emailserver eller hosta en hemsida?

MvH

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

så länge det går lokalt så blir det ju 100/1000 om de är kabel (om de nu stödjer gigabit med datorerna och router mm.) eller va nu hastigheten på det trådlösa är.
din nät hastighet spelar ju ingen roll när det gäller ett lokalt nätverk.
men om du vill åt saker utifrån de lokala nätet så kan det nog vara lite segt. tyckte de lite för segt själv när jag körde liknande fast jag har ca 2.5 mbit upp. fungerar fint med bilder och musik men för filmer så blev de lite segt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Hej!

Hade snart tänkt och bygga ihop en liten server här hemma. Det jag vill att den ska göra är egentligen bara att fungera som en filserver där vi kan lägga alla foton, musik och filmer. Men jag tror jag är lite begränsad av våran lina här, och det är här jag behöver lite råd. Jag har en 6-8 mbit/s adsl lina från telia med ca 7 mbit/s ner och 0,7 mbit/s upp. Räcker det för att ha en lokal filserver och kanske streama lite musik och film? Skulle det räcka för att ha en emailserver eller hosta en hemsida?

MvH

Filip

Om du inte ska nå den från internet så spelar din uppkopplingshastighet ingen roll, och så länge som du inte ska strömma film över internet borde du kunna använda den till webserver, emailserver och filserver för bilder (kanske tar lite tid att ladda high-res bilder men kommer fungera)

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

så länge det går lokalt så blir det ju 100/1000 om de är kabel (om de nu stödjer gigabit med datorerna och router mm.) eller va nu hastigheten på det trådlösa är.
din nät hastighet spelar ju ingen roll när det gäller ett lokalt nätverk.
men om du vill åt saker utifrån de lokala nätet så kan det nog vara lite segt. tyckte de lite för segt själv när jag körde liknande fast jag har ca 2.5 mbit upp. fungerar fint med bilder och musik men för filmer så blev de lite segt.

Skrivet av Cheesier:

Om du inte ska nå den från internet så spelar din uppkopplingshastighet ingen roll, och så länge som du inte ska strömma film över internet borde du kunna använda den till webserver, emailserver och filserver för bilder (kanske tar lite tid att ladda high-res bilder men kommer fungera)

Ojojoj, då har man lärt dig något nytt idag mé! Tack så mycket!
Då ska de bara plockas ihop så är vi redo o köra!

EDIT: Om man frågar hårdvarumässigt då, har nämligen en e6300 från intel liggandes hemma. Funkar den bra för mina ändamål? Hur skulle strömförbrukningen se ut på ett sådant system?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

EDIT: Om man frågar hårdvarumässigt då, har nämligen en e6300 från intel liggandes hemma. Funkar den bra för mina ändamål? Hur skulle strömförbrukningen se ut på ett sådant system?

Det är eg lite overkill för att bara köra filserver på. Jag kör fil-/web-/squeezeboxserver och torrents på en Atom D510 (visserligen med linux som operativ) utan några som helst problem. Det enda den ska göra är ju att läsa från diskarna och skicka via nätverket och med bara ett fåtal användare blir det inte nån belastning att tala om. Det bör inte vara några problem att köra något windows-operativ på den heller, om man hellre vill det.

Jag har tidigare kört W2k som server (samma tjänster minus torrents) på en Athlon 800.

Vad gäller strömförbrukningen så bör den väl inte dra fruktansvärt mycket, men kanske onödigt mycket. Beroende på komponentval i övrigt bör man väl kunna landa under 100W även under belastning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Ojojoj, då har man lärt dig något nytt idag mé! Tack så mycket!
Då ska de bara plockas ihop så är vi redo o köra!

EDIT: Om man frågar hårdvarumässigt då, har nämligen en e6300 från intel liggandes hemma. Funkar den bra för mina ändamål? Hur skulle strömförbrukningen se ut på ett sådant system?

Om vi säger att den drar 20w mer 24/7 än en ny dator. Då kostar det 175kwh /år.

En email server hemma brukar blockas av isp, tyvärr eftersom du inte ska kunna skicka spam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Hej!

Hade snart tänkt och bygga ihop en liten server här hemma. Det jag vill att den ska göra är egentligen bara att fungera som en filserver där vi kan lägga alla foton, musik och filmer. Men jag tror jag är lite begränsad av våran lina här, och det är här jag behöver lite råd. Jag har en 6-8 mbit/s adsl lina från telia med ca 7 mbit/s ner och 0,7 mbit/s upp. Räcker det för att ha en lokal filserver och kanske streama lite musik och film? Skulle det räcka för att ha en emailserver eller hosta en hemsida?

MvH

Filip

Ja det fungerar, som dem tidigare sagt så är det bara din lokala länk hastighet som begränsar för dig (mellan dator - switch/router)
Därav rekomenderar jag om du inte har en router med Gigabit portar, så införskaffa en Gigabit switch med så många portar du behöver en "uplink" (mellan switch och router) räknat.

Så har du t.ex. 4 trådbundna enheter så skulle en 5 port Gigabit switch räcka, (4 enheter + uplink), men i det fallet så skjulle jag satsa på en 8 port så har du ett par portar extra för utökning i framtiden.

om du kopplar alla enheter på switchen så går bara trafiken mellan dator - nas via switchen och då inte via routern, vilket gör att du får ut upp till 1 Gigabit/s, gentemot 100 Mbit/s som dem flesta hemma routrar ligger på i hastighet.

Skrivet av jocke92:

Om vi säger att den drar 20w mer 24/7 än en ny dator. Då kostar det 175kwh /år.

En email server hemma brukar blockas av isp, tyvärr eftersom du inte ska kunna skicka spam.

Det går utmärkt att ha en egen mailserver hemma, bara man skickar ut mailen från sin egna smtp via operatörens smtp.
smtprelay1.telia.com

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja det fungerar, som dem tidigare sagt så är det bara din lokala länk hastighet som begränsar för dig (mellan dator - switch/router)
Därav rekomenderar jag om du inte har en router med Gigabit portar, så införskaffa en Gigabit switch med så många portar du behöver en "uplink" (mellan switch och router) räknat.

Så har du t.ex. 4 trådbundna enheter så skulle en 5 port Gigabit switch räcka, (4 enheter + uplink), men i det fallet så skjulle jag satsa på en 8 port så har du ett par portar extra för utökning i framtiden.

om du kopplar alla enheter på switchen så går bara trafiken mellan dator - nas via switchen och då inte via routern, vilket gör att du får ut upp till 1 Gigabit/s, gentemot 100 Mbit/s som dem flesta hemma routrar ligger på i hastighet.

Det går utmärkt att ha en egen mailserver hemma, bara man skickar ut mailen från sin egna smtp via operatörens smtp.
smtprelay1.telia.com

Tack för det! Det hjälpte mycket. Men vad är en uplink? Är det kopplingen mellan switchen och servern?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Tack för det! Det hjälpte mycket. Men vad är en uplink? Är det kopplingen mellan switchen och servern?

Nej, uplink är kopplingen mellan switchen och din nuvarande router, dvs det går åt en port i både switch och routern för att kunna koppla ihop nätverket.

Då dem flesta routrar bara har 100 Mbit/s portar, så blir det en flaskhals vid filöverföringar.
Om man då kopplar in en Gigabit switch (dvs 1000 Mbit/s) och kopplar alla enheterna på den, och i sin tur kopplar den switchen till din router med en kabel. (Även kallat uplink).

Få går trafiken bara inom switchen lokalt då du överför till/från servern från klienterna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, uplink är kopplingen mellan switchen och din nuvarande router, dvs det går åt en port i både switch och routern för att kunna koppla ihop nätverket.

Då dem flesta routrar bara har 100 Mbit/s portar, så blir det en flaskhals vid filöverföringar.
Om man då kopplar in en Gigabit switch (dvs 1000 Mbit/s) och kopplar alla enheterna på den, och i sin tur kopplar den switchen till din router en kabel. (Även kallat uplink).

Få går trafiken bara inom switchen lokalt då du överför till/från servern från klienterna.

Daooh, juste! Tack, men kom på två frågor till. Behöver man köpa ett raidkort om man nu ska köpa raid? Och vilket os ska man köra? Har tittat på whs och freenas

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Daooh, juste! Tack, men kom på två frågor till. Behöver man köpa ett raidkort om man nu ska köpa raid? Och vilket os ska man köra? Har tittat på whs och freenas

FreeNAS lämpar sig inte för webbhosting, eller emailserver, det är inriktat på nas enheter.

Jag skulle hellre köra ubuntu, eller CentOS som serveroperativ, vilka är svårare att få igång som nas/dela filer innom nätverket, så eftersom du ska ha servern som både till webbserver, emailserver, och filserver så skulle jag gå i det fallet rekommendera Windows Server 2003/2008, i detta fallet då 2003, åd den i grunden drar mindre prestanda.

WHS / Windows Server är rätt lika, då i WHS så är dem mest avancerade funktionerna borttagna som finns i Windows Server 2003/2008.
(WHS bygger på Windows Server)

Och, nej du behöver inget extra raid kort om du kör mjukvaru raid, vilket rekommenderas i dagsläget.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Daooh, juste! Tack, men kom på två frågor till. Behöver man köpa ett raidkort om man nu ska köpa raid? Och vilket os ska man köra? Har tittat på whs och freenas

Beror lite på vilket moderkort dator har, många klarar av att köra mjukvara raid, oftast inte lika effektivt dock eftersom den själv måste räkna allt då istället för ett riktigt raidkort som gör det själv (rätta mig om jag har fel)
Och så beror de på vilken raid du är ute efter om just mjukvara raiden stödjer just den raid du är ute efter eller ej.
Det är nog hur som helst att rekommendera ett raidkort om du vill få till det bra skulle jag säga.
Vilket OS du ska köra är jag lite osäker på, tror inte det är något huggest i sten just.
Själv körde jag debian på min ftp/filserver/seedbox/random stuff dator. fungerar riktigt bra! dock tog de lite pillade och mycket chattande med en polare att fixa då linux är något jag inte är nå vidare bra på
Sen om du ska ha ett raidkort måste du kolla så det fungerar i vilket OS de nu än blir. Kan inte allt för mycket om just raid och raidkort men skulle tro att några slags drivrutiner måste de nog ha. Någon som är lite bättre på raid och raidkort får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag skulle hellre köra ubuntu, eller CentOS som serveroperativ, vilka är svårare att få igång som nas/dela filer innom

Det beror ju såklart på vad man har för förkunskaper. Jag har/hade LITE grundläggande linuxkunskaper sedan jag testade linux för typ 10+ år sedan, men tyckte inte att Ubuntu server var SÅ svårt att få igång. Man kan ju välja att installera en LAMP-server samt välja till SAMBA direkt i installationen och sedan är det mest lite grundläggande konfiguration för att få saker att fungera. Det enda jag haft (och har fortfarande) problem med är att få CUPS att fungera ihop med min skrivare så att jag kan dela ut den via SAMBA.
Så det behöver inte vara så jättesvårt, men har man inga som helst kunskaper inom linux så kan det ju vara lite trixigt med textfilskonfigurering. Det går ju att installera grafiskt gränssnitt på Ubuntu server eller att installera de programvaror som behövs på desktopversionen åxå, om man tycker att det är lättare.
Att köpa Windows server, om man inte råkar ha en licens som ligger hemma och skräpar är ju åxå ett "hinder"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Det beror ju såklart på vad man har för förkunskaper. Jag har/hade LITE grundläggande linuxkunskaper sedan jag testade linux för typ 10+ år sedan, men tyckte inte att Ubuntu server var SÅ svårt att få igång. Man kan ju välja att installera en LAMP-server samt välja till SAMBA direkt i installationen och sedan är det mest lite grundläggande konfiguration för att få saker att fungera. Det enda jag haft (och har fortfarande) problem med är att få CUPS att fungera ihop med min skrivare så att jag kan dela ut den via SAMBA.
Så det behöver inte vara så jättesvårt, men har man inga som helst kunskaper inom linux så kan det ju vara lite trixigt med textfilskonfigurering. Det går ju att installera grafiskt gränssnitt på Ubuntu server eller att installera de programvaror som behövs på desktopversionen åxå, om man tycker att det är lättare.
Att köpa Windows server, om man inte råkar ha en licens som ligger hemma och skräpar är ju åxå ett "hinder"...

Alla studenter får Windows licenser via MSDN/Dreamspark från MIcrosoft, så det är ingen kostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Hur mycket behöver man isåfall lägga ut på ett raidkort? vet att de kan kosta rätt mycket. Men jag ligger på en tight budget.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack för svaren! Hur mycket behöver man isåfall lägga ut på ett raidkort? vet att de kan kosta rätt mycket. Men jag ligger på en tight budget.

Det beror på vilken raid du tänkt dig köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det beror på vilken raid du tänkt dig köra.

Jag hade tänkt mig antingen raid1 eller raid6

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Jag hade tänkt mig antingen raid1 eller raid6

Kör mjukvaruraid istället

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jag hade tänkt mig antingen raid1 eller raid6

Antingen löser du raid 1 mjukt eller hårt på moderkortet. Raid 6 eller 5 prestandan beror dock till stor del på raid kontrollen och då kan det vara läge att köpa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kör mjukvaruraid istället

Ja, det var väl egentligen det jag tänkt mig. Ställer man in det i OS?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Antingen löser du raid 1 mjukt eller hårt på moderkortet. Raid 6 eller 5 prestandan beror dock till stor del på raid kontrollen och då kan det vara läge att köpa en sådan.

Men är raid1 ett sämre val till en server än raid6 om man har 3 diskar?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Men är raid1 ett sämre val till en server än raid6 om man har 3 diskar?

RAID1 på 3 diskar är bara slöseri, då du inte får mer utrymme än vad en disk kan ge.

RAID1 kör man på 2 diskar för att säkerställa så att inget försvinner vid en eventuell diskkrasch. (och nej RAID ersätter inte en backup, bara säkerställer att inget försvinner vid en diskkrasch)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

RAID1 på 3 diskar är bara slöseri, då du inte får mer utrymme än vad en disk kan ge.

RAID1 kör man på 2 diskar för att säkerställa så att inget försvinner vid en eventuell diskkrasch. (och nej RAID ersätter inte en backup, bara säkerställer att inget försvinner vid en diskkrasch)

Vad skulle du rekommendera?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Vad skulle du rekommendera?

I ett lagrings scenario. Fyra diskar och raid 6. Då ytterligare en disk kan dö när man återuppbygger raiden vilket raid 6 klarar. De är ett bra val om man vill spara in antalet diskar. Annars raid 1.

ps. raid är inte backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I ett lagrings scenario. Fyra diskar och raid 6. Då ytterligare en disk kan dö när man återuppbygger raiden vilket raid 6 klarar. De är ett bra val om man vill spara in antalet diskar. Annars raid 1.

ps. raid är inte backup.

Okej, behöver man då ett raidkort?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flIpz0R:

Okej, behöver man då ett raidkort?

Raid kort har man om man vill köra hårdvaru raid, annars så kör man mjukvaruraid.

Mjukvaruraid är att rekommendera, då det är enkelt, snabbt och stabilt, och till minsta kostnads (kräver inget speciellt kort)

RAID1 speglar 2 diskar, så dem innehåller precis lika data/filer, tillåter att en disk kan krascha utan att det påverkar filerna, dvs, filerna är kvar på disk nr2, byt ut disken som pajat och återbygg array´en så har du speglning igen.

RAID5/RAID6 är både för att snabba upp läsning/skrivning då filerna distribueras ut på flera diskar, och tillåter att en eller flera diskar kraschar beroende på hur man valt att sätta upp det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Raid kort har man om man vill köra hårdvaru raid, annars så kör man mjukvaruraid.

Mjukvaruraid är att rekommendera, då det är enkelt, snabbt och stabilt, och till minsta kostnads (kräver inget speciellt kort)

RAID1 speglar 2 diskar, så dem innehåller precis lika data/filer, tillåter att en disk kan krascha utan att det påverkar filerna, dvs, filerna är kvar på disk nr2, byt ut disken som pajat och återbygg array´en så har du speglning igen.

Raid 1 ger en boost vid läsning eftersom du har två källor att läsa ifrån.

Skrivet av PowerNet:

RAID5/RAID6 är både för att snabba upp läsning/skrivning då filerna distribueras ut på flera diskar, och tillåter att en eller flera diskar kraschar beroende på hur man valt att sätta upp det.

Att säga att raid 5/6 är snabbt är ofta att ta i då det krävs ett bra presterande raidkort för att få ut den prestandan. Kan dock inte svara för hur mjukvaruraid presterar.

Permalänk
Medlem

Men presterar mjukvaruraid tillräckligt bra i raid 6 för att få hyffsad prestanda? Och kan ni ge ett exempel på ett bra budgetkort för raid?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Okej för att ha raid för att öka driftsäkerheten (även om jag inte ser varför man inte skulle klara sig med "vanlig" backup bara, för hemmabruk, det är ju inte SÅ kritisk om man får ett kortare stillestånd), men behöver man raid av prestandaskäl på en hemmafilserver som ska "steama lite musik och film"?
Om man drev ett medelstort företag med ett affärssystem som jobbar mot en SQL-databas osv, visst, men för hemmabruk?

Sen kan man ju köra det bara för att man KAN, såklart...

Så... Upplys mig gärna om fördelarna, i denna applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Okej för att ha raid för att öka driftsäkerheten (även om jag inte ser varför man inte skulle klara sig med "vanlig" backup bara, för hemmabruk, det är ju inte SÅ kritisk om man får ett kortare stillestånd), men behöver man raid av prestandaskäl på en hemmafilserver som ska "steama lite musik och film"?
Om man drev ett medelstort företag med ett affärssystem som jobbar mot en SQL-databas osv, visst, men för hemmabruk?

Sen kan man ju köra det bara för att man KAN, såklart...

Så... Upplys mig gärna om fördelarna, i denna applikation.

Ah, det är ju i princip bara för driftsäkerheten som jag vill använda mig av de.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb