Radeon HD 7970 med Tahiti XT2 tar upp kampen mot Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/

Detta är ett av alla forum som tar upp problem med GTX680 sen finns Overclockers3D, Toms Hardwareguide, 3DGuru, m.fl som tar upp samma.
Jag kommer inte läsa åt dig för jag har redan läst allt en gång.

Det jag påpekade som respons till ett annat inlägg om att AMD´s drivrutiner är skit var att även solen har sina fläckar(Nvidia i ditt fall) och Andra tillverkare verkar ha Väldigt bråttom att få ut VÄLDIGT dyra produkter(AMD och Nvidia) som i mitt tycke är ofullständiga p.g.a dåliga eller ofärdiga drivrutiner.
Men i AMD´s fall så verkar det enligt mig som att dom med sista Catalyst fått till en stabil Driver.

Hehe, vid en snabba anblick tyckte jag inte att någon av trådarna som du listade var specifikt om några problem med GTX 680, två tredjedelar såg mest ut att handla om GTX 670, några om 690 och bl.a. en tråd om att GTX 680 var slut överallt, i wonder why? Det måste bero på att 7970 är så himla bra och amds drivrutiner rockar fett!

Klart jag vet att det finns några som har problem med GTX 680, det finns alltid några som har problem konstigt vore det väl annars. MEN ser man generellt sett, så ligger inte AMD speciellt bra till om man jämför dessa två modeller och problem.

Nåväl jag har kört några ati/amd kort och jag vet inte varför jag gått på det varje gång, nevermore säger jag bara.

7970 mot GTX 680, det slaget har ju Nvidia redan vunnit, det som däremot är intressant är vad Nividia ger till svar på AMDs revision B. GTX680 Ultra, GTX685? det återstår ju att se...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Blackie:

Hehe, vid en snabba anblick tyckte jag inte att någon av trådarna som du listade var specifikt om några problem med GTX 680, två tredjedelar såg mest ut att handla om GTX 670, några om 690 och bl.a. en tråd om att GTX 680 var slut överallt, i wonder why? Det måste bero på att 7970 är så himla bra och amds drivrutiner rockar fett!

Klart jag vet att det finns några som har problem med GTX 680, det finns alltid några som har problem konstigt vore det väl annars. MEN ser man generellt sett, så ligger inte AMD speciellt bra till om man jämför dessa två modeller och problem.

Nåväl jag har kört några ati/amd kort och jag vet inte varför jag gått på det varje gång, nevermore säger jag bara.

7970 mot GTX 680, det slaget har ju Nvidia redan vunnit, det som däremot är intressant är vad Nividia ger till svar på AMDs revision B. GTX680 Ultra, GTX685? det återstår ju att se...

Håller inte med om att någon vunnit slaget GTX680 HD7970, bägge korten är bra med lite olika fördelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller inte med om att någon vunnit slaget GTX680 HD7970, bägge korten är bra med lite olika fördelar.

Refererar till sweclockers test:
När AMD lanserade Radeon HD 7970 i slutet av december var det inte bara världens första grafikkort i generation 28 nanometer utan även den snabbaste grafikprocessorn på marknaden. Med Geforce GTX 680 i hand kan vi bara konstatera att Nvidia inte bara antar utmaningen utan dessutom gör det med bravur.

Geforce GTX 680 levererar uppemot 40 procent bättre prestanda än föregångaren GTX 580. Beroende på upplösning landar nykomlingen dessutom 5–10 procent över konkurrerande Radeon HD 7970 i SweClockers speltester. Allra starkast lyser det nya grafikkortet i Battlefield 3, där Geforce GTX 680 i optimala fall är hela 30 procent snabbare än tidigare klassledande Radeon HD 7970.

Även när det kommer till strömförbrukningen imponerar Geforce GTX 680. Vid full belastning är grafikortet strömsnålare än Radeon HD 7970, vilket resulterar i oöverträffad prestanda per watt. Funktionen GPU Boost hjälper dessutom till att maximera prestanda utan att för den skull överträda TDP-gränsen.

Och det är med standardmoddelen och beta-drivrutin...

Sen borde ni amd fanboys vara tacksamma över den strategiska prissättningen som gjordes av nvidia, vilket gjorde att amd var tvungen att backa lite med sina priser på sitt 7970, men det är en annan historia.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Refererar till sweclockers test:
När AMD lanserade Radeon HD 7970 i slutet av december var det inte bara världens första grafikkort i generation 28 nanometer utan även den snabbaste grafikprocessorn på marknaden. Med Geforce GTX 680 i hand kan vi bara konstatera att Nvidia inte bara antar utmaningen utan dessutom gör det med bravur.

Geforce GTX 680 levererar uppemot 40 procent bättre prestanda än föregångaren GTX 580. Beroende på upplösning landar nykomlingen dessutom 5–10 procent över konkurrerande Radeon HD 7970 i SweClockers speltester. Allra starkast lyser det nya grafikkortet i Battlefield 3, där Geforce GTX 680 i optimala fall är hela 30 procent snabbare än tidigare klassledande Radeon HD 7970.

Även när det kommer till strömförbrukningen imponerar Geforce GTX 680. Vid full belastning är grafikortet strömsnålare än Radeon HD 7970, vilket resulterar i oöverträffad prestanda per watt. Funktionen GPU Boost hjälper dessutom till att maximera prestanda utan att för den skull överträda TDP-gränsen.

Och det är med standardmoddelen och beta-drivrutin...

Sen borde ni amd fanboys vara tacksamma över den strategiska prissättningen som gjordes av nvidia, vilket gjorde att amd var tvungen att backa lite med sina priser på sitt 7970, men det är en annan historia.

Svårt att leva med att det finns andra bra grafikkort än det du köpte?

Ja folk måste ju vara fanboys bara för att man ser fördelar med andra produkter än vad man köpt själv... zZzZz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har ju klockat både kort och cpu, får du även dessa problem oklockat?

Tyvärr ja, kör Dragon Age II @ stock (har inte igång Afterburner konstant) och det händer även där

Skrivet av Kuvion:

Att BF3 generellt presterar bättre med kort från Nvidia beror ju dock på hur spelet är kodat. Det är inte AMD:s fel. Det finns ju andra spel där AMD:s kort generellt presterar bättre än Nvidias också.

Och tro det eller ej, vissa spelar inte BF3

Vad är det du säger, spelar inte alla på swec BF3 :O!?
Men det är tyvärr en anledning till att jag är ganska missnöjd, BF3 används ofta som ett benchmark (i alla fall idag)
på hur bra ett kort presterar. Och när konkurrenten lyckas med att optimera sina drivers bättre då känns det lite surt.

Jag vill bara klargöra att jag inte är något troll, satt förut på ett 4870 och jag hade aldrig några problem med det kortet.
Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara bra om AMD försvann från grafikkortsmarknaden, för det skulle bara vara
Intel och NVIDIA som tjänade på det.

Jag är bara en missnöjd kund, och jag får skylla mig själv egentligen på att jag inte väntade in NVIDIA's nya generation.
Då hade jag haft en bättre referensram inför mitt köp

Men vi får la anta att XT2 tar vara på Tahiti's utmärkta OC möjligheter samtidigt som de sänker energiförbrukningen.

Jag har klockat mitt kort lika mycket som Swec har gjort i detta testet (dock med 1.175v < 1.25v).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Refererar till sweclockers test:
När AMD lanserade Radeon HD 7970 i slutet av december var det inte bara världens första grafikkort i generation 28 nanometer utan även den snabbaste grafikprocessorn på marknaden. Med Geforce GTX 680 i hand kan vi bara konstatera att Nvidia inte bara antar utmaningen utan dessutom gör det med bravur.

Geforce GTX 680 levererar uppemot 40 procent bättre prestanda än föregångaren GTX 580. Beroende på upplösning landar nykomlingen dessutom 5–10 procent över konkurrerande Radeon HD 7970 i SweClockers speltester. Allra starkast lyser det nya grafikkortet i Battlefield 3, där Geforce GTX 680 i optimala fall är hela 30 procent snabbare än tidigare klassledande Radeon HD 7970.

Även när det kommer till strömförbrukningen imponerar Geforce GTX 680. Vid full belastning är grafikortet strömsnålare än Radeon HD 7970, vilket resulterar i oöverträffad prestanda per watt. Funktionen GPU Boost hjälper dessutom till att maximera prestanda utan att för den skull överträda TDP-gränsen.

Och det är med standardmoddelen och beta-drivrutin...

Sen borde ni amd fanboys vara tacksamma över den strategiska prissättningen som gjordes av nvidia, vilket gjorde att amd var tvungen att backa lite med sina priser på sitt 7970, men det är en annan historia.

Du glömmer att 7970 är överlägset bättre än GTX 680 på GPGPU beräkningar, oftast dubbelt så snabbt. Att inte Swec testar det är en helt annan sak

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av Oggyoc:

Du glömmer att 7970 är överlägset bättre än GTX 680 på GPGPU beräkningar, oftast dubbelt så snabbt. Att inte Swec testar det är en helt annan sak

Vilket vore jättebra om vi behövde det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Svårt att leva med att det finns andra bra grafikkort än det du köpte?

Ja folk måste ju vara fanboys bara för att man ser fördelar med andra produkter än vad man köpt själv... zZzZz

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt för vad, varför skall jag byta bort något som redan är bra och fungerar problemfritt?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Vilket vore jättebra om vi behövde det...

För folk som inte enbart använder sina datorer till att spela spel så är det perfekt...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackie:

Refererar till sweclockers test:
När AMD lanserade Radeon HD 7970 i slutet av december var det inte bara världens första grafikkort i generation 28 nanometer utan även den snabbaste grafikprocessorn på marknaden. Med Geforce GTX 680 i hand kan vi bara konstatera att Nvidia inte bara antar utmaningen utan dessutom gör det med bravur.

Geforce GTX 680 levererar uppemot 40 procent bättre prestanda än föregångaren GTX 580. Beroende på upplösning landar nykomlingen dessutom 5–10 procent över konkurrerande Radeon HD 7970 i SweClockers speltester. Allra starkast lyser det nya grafikkortet i Battlefield 3, där Geforce GTX 680 i optimala fall är hela 30 procent snabbare än tidigare klassledande Radeon HD 7970.

Även när det kommer till strömförbrukningen imponerar Geforce GTX 680. Vid full belastning är grafikortet strömsnålare än Radeon HD 7970, vilket resulterar i oöverträffad prestanda per watt. Funktionen GPU Boost hjälper dessutom till att maximera prestanda utan att för den skull överträda TDP-gränsen.

Och det är med standardmoddelen och beta-drivrutin...

Sen borde ni amd fanboys vara tacksamma över den strategiska prissättningen som gjordes av nvidia, vilket gjorde att amd var tvungen att backa lite med sina priser på sitt 7970, men det är en annan historia.

Du gör ju inte saken bättre genom att agera som ett fanboy själv.. GTX 680 har prestandatronen helt klart men att säga att den är bäst i alla lägen är ju idiotiskt. Sedan har väl AMD lika mycket beta drivrutiner som Nvidia har?

Skrivet av StabTheDrama:

Vilket vore jättebra om vi behövde det...

Nu var väl inte diskussionen just om "vi" behöver den fuktionen eller inte utan det handlar helt om att HD7970 är bättre på vissa saker och sämre på andra än GTX 680. Dessutom är väl Sweclockers ett entusiast forum? Här spelar inte (hör och häpna) alla utan vissa köper kort för att köra GPGPU beräkningar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Möjligt att det klockar mediokert om man kör med extrem kylning, i.o.m. att det är binnat för lägre spänning. Men för alla som tycker att 1100MHz räcker så blir det ju härligt tyst och svalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Du glömmer att 7970 är överlägset bättre än GTX 680 på GPGPU beräkningar, oftast dubbelt så snabbt. Att inte Swec testar det är en helt annan sak

I föregående generationer var GPGPU prestandan det viktigaste sen skivat bröd enligt Nvidias fanboyzen och hög strömförbrukning var endast positivt då man fick det varmt på pojkrummet. Samma personer bortser idag från HD7900-seriens OC potentilal och GPGPU prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

I föregående generationer var GPGPU prestandan det viktigaste sen skivat bröd enligt Nvidias fanboyzen och hög strömförbrukning var endast positivt då man fick det varmt på pojkrummet. Samma personer bortser idag från HD7900-seriens OC potentilal och GPGPU prestanda.

Jo, jag vet. Lite komiskt är det, inte sant?

Själv har jag ett GT 430 dedikerat för GPGPU beräkningar (använder CUDA) och det fyller sin funktion väl till det jag gör.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Hjälpsam

Som tidigare väljer man också att bortse från att AMD har mer grafikminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hehe, känsligt ämne för vissa, alltid lika kul att dra igång en diskussion

Skrivet av Tumnus:

Du gör ju inte saken bättre genom att agera som ett fanboy själv..

Jag är ingen fanboy, som jag skrivit tidigare så går jag efter min egen erfarenhet.
Kanske jag bara har haft otur men det är konstigt att det bara varit med just ati/amd.

Skrivet av Tumnus:

GTX 680 har prestandatronen helt klart men att säga att den är bäst i alla lägen är ju idiotiskt. Sedan har väl AMD lika mycket beta drivrutiner som Nvidia har?

Jag har aldrig sagt att den är bäst i alla lägen, jag refererade till Sweclockers test.
Vad gäller drivrutinerna så skrev jag att testet gjort med beta drivrutiner, läser du allt eller bara stödord?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Blackie:

Hehe, känsligt ämne för vissa, alltid lika kul att dra igång en diskussion

Jag är ingen fanboy, som jag skrivit tidigare så går jag efter min egen erfarenhet.
Kanske jag bara har haft otur men det är konstigt att det bara varit med just ati/amd.

Jag har aldrig sagt att den är bäst i alla lägen, jag refererade till Sweclockers test.
Vad gäller drivrutinerna så skrev jag att testet gjort med beta drivrutiner, läser du allt eller bara stödord?

Du har bara haft otur.

En stor del av GTX680 framgångar beror på dess briljanta Turbofunktion, en funktion som HD7970 saknar än så länge.
Detta skall tydligen införas i Catalyst 12.6 denna månad (hur bra den fungerar återstår dock att se).

Sist men inte minst talas det om att någon slags automatisk överklockningsfunktion är i antågande, inte helt olikt Nvidias GPU Boost. Grafikkorten i Radeon HD 7900-serien har ofta god överklockningspotential och med drivrutiner som ser till att skjuta upp klockfrekvenserna vid behov finns det mer prestanda att hämta.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15542-amd-uppdaterar-radeon-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |