Inköp av nytt modekort och processor! Hjälp och tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Inköp av nytt modekort och processor! Hjälp och tips uppskattas!

Hej.

Har lyckats sabbat mitt gamla modekort då jag skulle trycka i mitt 7950 och tänkte passa på att byta från AMD till intel.
Min befintliga utrustning är:
Grafik: Saphire HD7950 OC
Nätagg: Corsair HX 750W
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Processor: AMD phenom X3 black edition 2,8 (upplåst till 4 kärnor 3,2) tror det är am2+ socket
Kylare: Noctua NH14
Moderkort: GA-MA770T-UD3P
Primärdisk: Intel 320 120GB
Chassi: Fractal design R3 3.0

Så det som ska bytas är minst moderkortet, antagligen processorn med. Är det lönt att byta processor? Är inne på en i5:a men vill höra vald folk tycker. Hört att tex i7 klockar något bättre då den är lite svalare pga uppbyggnaden (stämmer det?). Sen den eviga fråga, Ivy bridge eller sandy bridge? Hört lite olika, mycket prat om värme utveckling, jag kommer nog klocka men inte så överdrivet, kommer köra med luftkylning.

När det gäller moderkort är jag helt lost. Vill ha ett kort med goda egenskaper för att klocka samt att den ska stödja sata 3, ha usb 3.0 även intern så jag kan koppla den till uttagen på framsidan av chassit. Hör att där finns problem med vissa modeller när det kommer till hur bra det går att klocka med dem. Så lägg gärna förslag med mode kort och processor kombination. (även modekort för befintlig processor uppskattas!)

Tack på förhand!

Edit: Datorn används huvudsakligen till spel, hade tänkt mig en budget på under 4000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Hej.

Har lyckats sabbat mitt gamla modekort då jag skulle trycka i mitt 7950 och tänkte passa på att byta från AMD till intel.
Min befintliga utrustning är:
Grafik: Saphire HD7950 OC
Nätagg: Corsair HX 750W
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Processor: AMD phenom X3 black edition 2,8 (upplåst till 4 kärnor 3,2) tror det är am2+ socket
Kylare: Noctua NH14
Moderkort: GA-MA770T-UD3P
Primärdisk: Intel 320 120GB
Chassi: Fractal design R3 3.0

Så det som ska bytas är minst moderkortet, antagligen processorn med. Är det lönt att byta processor? Är inne på en i5:a men vill höra vald folk tycker. Hört att tex i7 klockar något bättre då den är lite svalare pga uppbyggnaden (stämmer det?). Sen den eviga fråga, Ivy bridge eller sandy bridge? Hört lite olika, mycket prat om värme utveckling, jag kommer nog klocka men inte så överdrivet, kommer köra med luftkylning.

När det gäller moderkort är jag helt lost. Vill ha ett kort med goda egenskaper för att klocka samt att den ska stödja sata 3, ha usb 3.0 även intern så jag kan koppla den till uttagen på framsidan av chassit. Hör att där finns problem med vissa modeller när det kommer till hur bra det går att klocka med dem. Så lägg gärna förslag med mode kort och processor kombination. (även modekort för befintlig processor uppskattas!)

Tack på förhand!

Hur mycket vill du spendera?
Vad ska du använda den till?

Visa signatur

Intel Core i5 3570@ 3.4Ghz, Gigabyte Raedon HD6970, Corshair HX750
--------------------------------------------------------------------------
Ett hack är en smart lösning på något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imo:

....
Edit: Datorn används huvudsakligen till spel, hade tänkt mig en budget på under 4000:-

Köpa nytt skulle jag gjort. Lagt till någon hundralapp och köpt detta på http://www.quizcore.se:

Sitter där var eviga dag och vill trycka på köp men är osäker på om jag behöver uppdatera min gamla I7 860

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Dina minnen passar till Ivy Bridge. Så jag skule säga en i5-3570K samt passande moderkort skulle göra susen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.