Permalänk
Medlem

Rimlig temp på i5-3570k??? 75c utan OC

Slängde nyss in en ny ivy prolle i datorn tillsammans med ett Gigabyte ga-z77x-ud3h mobo. Till kylning har jag ett antec 620 med en scythe 3000rpm fläkt på. Vet att ivy generellt går mycket varmare än SB men det här känns väl lite väl? Tempen i kärnorna varierar mellan 68-75c efter ett par vändor i intelburner, kommer ju knappt kunna pilla nånting innan det blir orimliga temperaturer (85c+).

Skulle köpt en 2500k istället.

Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren sitter fel monterad/löst, för att du har en 3000 rpm fläkt på och den ska kunna hålla temperaturerna utan problem. Prova montera om kylaren.

Permalänk
Medlem

jag kör 3570k, 4,2GHz, corsair H70 pushpull, P8Z77-M pro i ett silverstone FT03 med ca30c i idle och 55c i load. men datorn e knappast tyst... tänkte prova med arctic cooling pwm fläktar

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

32

3570k OC till 4,2GHz, kyler den med en Arctic Cooling Freezer 13 Pro som tuffar på i 700 rpm(idle). Då ligger tempen på 32c.
I princip är det bara GPU fläkten och chassi fläktarna(orginal Fractal R3) som låter.
/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av most:

3570k OC till 4,2GHz, kyler den med en Arctic Cooling Freezer 13 Pro som tuffar på i 700 rpm(idle). Då ligger tempen på 32c.
I princip är det bara GPU fläkten och chassi fläktarna(orginal Fractal R3) som låter.
/M

TS frågade om LOAD temperaturerna, inte idle

Permalänk
Medlem

stock kylare
fractal design arc mini

har inte gått över 56 grader efter många timmars BF3 spelande.

Visa signatur

// Fractal Design Arc Mini / Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC / Asus P8Z77-M PRO / Intel Core i5 3570K 3,4Ghz / Corsair VENGEANCE LP 16GB / Fractal Design 650W Tesla 80+ / OCZ Vertex 4 128GB / 2TB Seagate Barracuda 7200rpm //

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Slängde nyss in en ny ivy prolle i datorn tillsammans med ett Gigabyte ga-z77x-ud3h mobo. Till kylning har jag ett antec 620 med en scythe 3000rpm fläkt på. Vet att ivy generellt går mycket varmare än SB men det här känns väl lite väl? Tempen i kärnorna varierar mellan 68-75c efter ett par vändor i intelburner, kommer ju knappt kunna pilla nånting innan det blir orimliga temperaturer (85c+).

Skulle köpt en 2500k istället.

Har samma prolle och kylare som dig, men en Asus P8z77 istället, jag tror att din är felmonterad eller så är det nåt fel med punpen, min ligger på 60 grader vid 4.1 Ghz när jag kör IntelBurn. Har du kollat hastigheten på Pumpen?

Hur är pumpen, radiatorn och fläktarna placerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LovePig:

jag kör 3570k, 4,2GHz, corsair H70 pushpull, P8Z77-M pro i ett silverstone FT03 med ca30c i idle och 55c i load. men datorn e knappast tyst... tänkte prova med arctic cooling pwm fläktar

Jag kör i princip samma setup, 3570k @ 4,2GHz, corsair h60 PnP-mode, p8z77-m pro i ett fractal design arc mini med ca 30c idle. 60 i load.
Som LovePig säger så är det knappast tyst men det funkar bra enligt mig.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"