Min 2500K verkar inte överklocka trots att jag har följt en guide? Hjälp.

Permalänk

Min 2500K verkar inte överklocka trots att jag har följt en guide? Hjälp.

Jag har följt denna guiden för att överklocka min 2500K på mitt Gigabyte GA-P67A-UD4.
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...
Har följt alla steg till punkt och pricka utom "PCH SATA Control Mode to ACHI" eftersom jag inte fick igång windows då. Lämnade den på "IDE".

Här är CPU-Z efter att jag har satt multipeln på 45x, vCore på 1.3V samt allt annat precis som i guiden

Men trots så står alla värden på original? What the hell har jag gjort fel?

EDIT: LÖST! Det var fel version av CPU-Z. Tack allihop!

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart som att nånting inte stämmer eftersom du säger att du har satt din vCore på 1,3V fast enligt CPU-Z står den på 1.488V vilket inte är så bra för 24/7 bruk.

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du ha i åtanke att det kan vara så att du har klockat via turboboost (har inte kollat guiden), vilket innebär att du kommer inte gå mer än 3.3 ghz när du inte belastar datorn.

Sedan, som den förra sa, något är fel för 1.48 V är mycket

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag kan inte åtgärda det, eftersom jag har dubbelkollat allt, och varför Vcore står på 1.488V har jag ingen aning om.
jag kan pröva att göra en total bios reset och se om den fortfarande visar 1.488V

Permalänk

Jag körde en runda i OCCT och fick dessa resultat:

Kanske är CPU-Z som läser av fel? för här står alla värden relativt rätt.

Permalänk
Medlem

cpu-z har en tendens att visa helt fel värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Du kanske inte belasta datorn när du hade uppe CPU-Z
Sen är det bra att använda senaste versionen av CPU-Z 1.55 är lite äldre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns en quickfix från microsoft som gör så att du kan ändra från ide till ahci i efterhand efter att ha installerat windows. Ladda ner den och installera, den ändrar bara lite saker i registret. Sen startar du om och ändrar sata mode, så går dina hårddiskar snabbare om du har ssd.

http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Angående överklockningen så låter det skumt med volten. Har du klockat i bios? När du kollar i cpu-z så måste du belasta processorn om du inte har låst frekvensen i bios, vilket är onödigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Jag har klockat i bios, ja. Allt enl guiden.

Jag kollade när jag belastade CPUn i OCCT och den visade inga andra värden. Jag får ta och ladda ner senaste CPU-Z och kolla igen.

Tack för quickfixen. uppskattas!

EDIT: LÖST! Det var fel version av CPU-Z. Tack allihop!