Permalänk
Medlem

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 Problem

Hej SweClockers.

Hjälpte nyligen en kompis med att sätta ihop ett nytt system med detta mobo tillsammans med ett GTX560 kort och efter diverse tester och försök kan vi ännu inte få någon bild på monitorn.

Vi har testat själva monitorn och kablarna med andra system och kan utesluta dem som källan till vårat problem då dessa har funkat. Grafikkortet har vi ännu inte hunnit testa på något annat system men det har spunnit igång när vi startat PC:n och det har inte varit några skrik eller pips ifrån någonting.

Men vi fick ingen bild från kortet, vi gissade då att den kanske var grafikkortet så då hoppade vi till det intregrerade på själva moderkortet och kopplade in skärmen där. Resultatet vart detsamma. Då tog vi slutligen ut grafikkortet och provade igen med bara det inbyggda.

Resultatet vart detsamma, så nu undrar vi om vi kan ha missat något här eller om det enda alternativet är RMA?

Tack för svar!

PS: Jag har redan postat en tråd på Asrocks tech-support men jag tänkte att man alltid kunde prova lyckan här på SweClockers också och se om någon hade haft ett liknande problem som de kunnat fixa.

EDIT: Kanske behöver lägga till att systemet i fråga inte är mitt egna utan en vän som satt ihop ett system själv och fått detta problem. Detta försvårar självklart själva felsökningsprocessen men det mest "basic-aktiga" problemen har jag redan bett honom kolla så som om allting är kopplat rätt och diverse jumpers etc etc. Strömmen går uppenbarligen genom systemet och inga tecken på fel verkar han inte se, det är bara just detta problem med att vi inte får någon bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naaium:

Hej SweClockers.

Hjälpte nyligen en kompis med att sätta ihop ett nytt system med detta mobo tillsammans med ett GTX560 kort och efter diverse tester och försök kan vi ännu inte få någon bild på monitorn.

Vi har testat själva monitorn och kablarna med andra system och kan utesluta dem som källan till vårat problem då dessa har funkat. Grafikkortet har vi ännu inte hunnit testa på något annat system men det har spunnit igång när vi startat PC:n och det har inte varit några skrik eller pips ifrån någonting.

Men vi fick ingen bild från kortet, vi gissade då att den kanske var grafikkortet så då hoppade vi till det intregrerade på själva moderkortet och kopplade in skärmen där. Resultatet vart detsamma. Då tog vi slutligen ut grafikkortet och provade igen med bara det inbyggda.

Resultatet vart detsamma, så nu undrar vi om vi kan ha missat något här eller om det enda alternativet är RMA?

Tack för svar!

PS: Jag har redan postat en tråd på Asrocks tech-support men jag tänkte att man alltid kunde prova lyckan här på SweClockers också och se om någon hade haft ett liknande problem som de kunnat fixa.

Distanser korrekta? CPU'n monterad korrekt? testat och dra ut en RAM sticka? hur ser resten av specsen i datorn ut?

Permalänk
Medlem

Om det är är en Ivy bridge kanske ni kan behöva flasha om bios på moderkortet? Ni kanske kunde skrivit mer info och även länkat till den andra tråden.

Permalänk
Medlem

Känns otroligt att både integrerade och och 560 kortet skulle vara trasigt.. Är alla sladdar ikopplade till komponenterna? Strömmen till processorn?

Föregående låter ju inte helt otroligt om du har en ivy..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Distanser korrekta? CPU'n monterad korrekt? testat och dra ut en RAM sticka? hur ser resten av specsen i datorn ut?

CPU'n är monterad korrekt.

Hela systemet är

GTX 560
INTEL Core i7 2600K / 3.4 GHz processor
ASRock Z68 Extreme4 GEN 3
2x Corsair CMX4GX3M1A1600C9 XMS3 Desktop Memory 4GB
Antec P193
Corsair HX 750W PSU
500 GB HDD

PSU:n är igång och verkar mata hela systemet, inget piper och DVD-enheten funkar som den ska och allt annat som är kopplat till själva mobon. Det är bara att vi inte får någon bild på monitorn från varken mobot eller grafikkortet.

Hur skulle det hjälpa om vi tog bort en Ram-sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naaium:

CPU'n är monterad korrekt.

Hela systemet är

GTX 560
INTEL Core i7 2600K / 3.4 GHz processor
ASRock Z68 Extreme4 GEN 3
2x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8
Antec P193
Corsair HX 750W PSU
500 GB HDD

PSU:n är igång och verkar mata hela systemet, inget piper och DVD-enheten funkar som den ska och allt annat som är kopplat till själva mobon. Det är bara att vi inte får någon bild på monitorn från varken mobot eller grafikkortet.

Hur skulle det hjälpa om vi tog bort en Ram-sticka?

Tror inte Z68 har stöd för CL8 minnen? bara CL9 och CL11 av vad jag vet

testa och köra med 1 ram sticka och placera om dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Tror inte Z68 har stöd för CL8 minnen? bara CL9 och CL11 av vad jag vet

testa och köra med 1 ram sticka och placera om dom

Sry, my bad....

Det var inte dem utan dessa....

http://www.amazon.co.uk/Corsair-CMX4GX3M1A1600C9-XMS3-Desktop...

Permalänk

Vad har du för kylare? Har varit med om att den har varit för hårt åtskruvad ( fast det var vattenblock). Lossade lite och fick bild. Värt att prova kanske.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Om det är är en Ivy bridge kanske ni kan behöva flasha om bios på moderkortet? Ni kanske kunde skrivit mer info och även länkat till den andra tråden.

Skrivet av Heinel:

Känns otroligt att både integrerade och och 560 kortet skulle vara trasigt.. Är alla sladdar ikopplade till komponenterna? Strömmen till processorn?

Föregående låter ju inte helt otroligt om du har en ivy..

Skickades från m.sweclockers.com

Här är tråden.

http://forums.tweaktown.com/asrock/48878-asrock-z68-extreme-4...

Inget märkvärdigt precis.

Jag har funderat över om det kunnat vara BIOS själv som kan behöva uppdateras, men grejen är. Hur ska vi kunna uppdatera BIOS när vi inte får någon bild ifrån själva mobot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bursecarl:

Vad har du för kylare? Har varit med om att den har varit för hårt åtskruvad ( fast det var vattenblock). Lossade lite och fick bild. Värt att prova kanske.

Inga custom-kylare tyvärr. Systemet är byggt med de fläktar som CPU'n och chassit kom med.

Permalänk
Medlem

Du ska absolut inte behöva uppdatera moderkortet om det är en Sandy Bridge processor, till och med ivy bridge ska funka på Z68 GEN3 kort, jag misstänker faktiskt att moderkortet är kasst, skicka tillbaka på RMA

Permalänk
Medlem

Hade samma fel när jag byggde ihop min rigg, bytte plats på RAM-stickorna så fungerade det.

Visa signatur

Rolig signatur