Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vi hämtar uppdateringar till provprogrammen på internet till provdatorerna samt att vid konfigueringar av styrsystemen ingår att hämta diverse uppdateringar inkusive firmwares över nätet & ja det finns redan virus till styrsystemen bla. siemens har drabbats av det samt att i anläggningarna har man ett nätverk ut mot internet samt ett internt inom anläggningen.

Så återigen det är inte bara att inte låta datorer komma ut på nätet...

Vi på ericsson har stängda system som drar ner uppdateringar, nya program etc till siemens maskinerna som gör allt jobb, Även trots att dem är anslutna till "internet" så går det Inte att surfa. Siemens styr datorsystemen och det går enbart att använda datorerna till arbetsmomenten. Skrivarservrar etc är tillochmed separat från det stängda styrsystemen, dem har sina egna skrivare och har inte tillgång till något annat Ericsson nätverk ens.

Hur han era siemens system få virus? Tar någon med sig på USB-minne? Siemens är väldigt noggranna med detta.

Permalänk
Medlem

Börjar med att säga att personligen kör jag WaterFox och Google Chrome, har inte prövat IE9 men det funkar säkert. IE6 och 7 dock, suck.
Tycker detta är ett bra sätt för folk som fortfarande använder IE6/7 att få upp ögonen frågan är om en "skatt" eller att helt enkelt säga till dem att nepp nyare browser annars kommer du inte in här.

Att företag, skolor med flera fortfarande kör på XP köper jag dock, detta hindar dem ju inte från att köra firefox som exempel dock. Jag har själv öppnat ca 100 datorer på en skola för att utöka/byta ram-stickor för att det överhuvudtaget ska kunna köra XP som det bytte till vid detta tillfälle (Ca 1,5 år sedan). Kommuner har VÄLDIGT strama budgetar och har inte råd med att byta 100+ burkar och massa programvara bara för att hålla sig uppdaterade, det finns inga pengar till det. Ofta köper de programvara och hårdvara för att de ska finnas i 10+ år och den skolan/kommundel jag var på kommer att köra XP nu så länge det bara går av rent ekonomiska skäl och så är det.

Som privatperson, att BARA sitta på en XP burk nja inte ok. Jag har själv fixat en win7 maskin åt Morfar och det var han bara nöjd med. Förutsätt inte att bara för att man är gammal och/eller okunnig bryr man sig inte,dock är det nog säkert vanligt ("funkar det så är det bra nog").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Lustigt hur tråden har spårat ur till en debatt om energisnåla kylskåp. Ta den diskussionen i egen tråd tack.

Tyvärr tog de bort vitvaru-forumet..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Tyvärr tog de bort vitvaru-forumet..

Inte helt
http://www.sweclockers.com/forum/87-aprilskamt-2007-vitvaror/

Permalänk
Medlem

Den absolut bästa idéen någonsin, har man någonsin kodat en hemsida så har man lärt sig att HATA IE, med den enkla anledningen att det är fruktansvärt.. Tummen upp för Kogan

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul o bra initiativ! Väck med gammalt mög!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vi på ericsson har stängda system som drar ner uppdateringar, nya program etc till siemens maskinerna som gör allt jobb, Även trots att dem är anslutna till "internet" så går det Inte att surfa. Siemens styr datorsystemen och det går enbart att använda datorerna till arbetsmomenten. Skrivarservrar etc är tillochmed separat från det stängda styrsystemen, dem har sina egna skrivare och har inte tillgång till något annat Ericsson nätverk ens.

Hur han era siemens system få virus? Tar någon med sig på USB-minne? Siemens är väldigt noggranna med detta.

Vi använder provdatorerna till andra plc system än siemens... Vi hämtar information, jag kopplar upp mig mot intersolia exempelvis jag letar säkerhetsdata blad mm. & vi hämtar annat som behövs för verksamheten såsom bruksanvisningar, uppdateringar
programvaror, vi lägger beställningar på ahlsell mfl.. vi bygger trots allt kundanpassade styr & regler utrustningar för process/bryggeri/mejeri industrin etc. till hela världen.

Vi har inte fått virus utan jag läste en varning att slutanvändaren dvs. t.ex. typ ett mejeri fått det & det höjdes ett varningens finger för att det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

Du kan väl köra nåt annat. Firefox, Opera eller Chrome funkar ju bevisligen bättre än IE och du kan ju TOM köra IE8 så vad är problemet egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir galen Det här handlar om privatpersoner som inte uppdaterar fastän de kan. Inte företag som är låsta pga sina interna system. Hoppas den här publiciteten ger en ordentligt skjuts framåt i webbutvecklingen och att de som jobbar med webb vågar sätta ner foten och exkludera stöd för IE6 och IE7. Jag bryr mig inte ett dugg om det innebär problem för era slutna system på företagen eftersom på dem ska ni jobba och inte nöjessurfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Blir galen

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jo ungefär lite sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Visst men de ska inte konstant stå ute på nätet bara för att man tankar en uppdatering då och då?

Det gör dom inte... men kravet är att man skall komma ut på nätet vid behov.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Visste inte att någon annan än staten kunde införa nya skatter. Bäst de passar sig så de inte blir stämda för bedrägeri i form av olagliga skatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av eonic:

Är du go' eller? javascript blocking bör vara standard i alla browsers och som sen måste tillåtas av användaren istället för tvärtom. Största säkerhetshålet i en browser.

Antar att du ställer samma krav på de som utvecklar desktopapplikationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Visste inte att någon annan än staten kunde införa nya skatter. Bäst de passar sig så de inte blir stämda för bedrägeri i form av olagliga skatter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle börja ta ut mer betalt av de kunder som ställer en massa frågor eller vill betala kontan då det tar tid och är en föråldrad betalningsmetod, det kostar ju att gå till banken för att få växel.

Byte till Windows 7 ganska nyligen, tycker att det är bra på många sätt men det är fult och jag saknar gubben i Röj. Hade nog byt tidigare om kostnade hade varit lägre. För det kostar ju att byta uppsig och det är nog många som inte vill betala den kostnaden för de har ju något som funkar till det de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Flera företag och skolor kör fortfarande XP, känner också flera privatpersoner so kör XP.

Det var en retorisk fråga...

Ärligt talat, hur kan skolor och företag vara så efter att de fortfarande kör IE7 (eller IE över huvudtaget) och XP?! Seriöst, det är sorgligt hur okunniga man kan vara.

STÖRSTA NOOBSEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Det var en retorisk fråga...

Ärligt talat, hur kan skolor och företag vara så efter att de fortfarande kör IE7 (eller IE över huvudtaget) och XP?! Seriöst, det är sorgligt hur okunniga man kan vara.

STÖRSTA NOOBSEN

Oftast har skolor entreprenad och då är det företagets avtal och kontrakt som gäller. Det går inte att byta stup i kvarten. Och när det väl sker förändringar så är det inte utan problem. Sen är det väldigt dyrt också. Ska dela med mig av ett fint exempel från gymnasietiden.

Skolan jag gick på erbjöd sina elever datorer under studietiden (Nej inte John Bauer), en HP dator, 6510B om jag minns rätt. 1GB Ram-minne, Windows XP, allt var galant och vi var nöjda. Sen beslutades det att vi skulle uppdatera till Vista! Omg! Ingen uppdatering av Ram-minnet skulle vi få. Vista på en bärbar med 1GB minne. Ja herregud!

Den här uppdateringen skedde eftersom det företag skolan hade på entreprenad hade ett avtal med Windows som innebar att de var tvungen att "promota" operativsystemet. Tvinga på det eftersom intresset för det var svalt. Efter lovet där datorerna ghostades fick vi tillbaka våra datorer och skolans interna system låg nere i 2 månader i följd av det här. Ingenting fungerade

Kan inte svara på om det var inkompetens hos IT-ansvarige som låg bakom det här (han var förvisso stressad och uppskruvad hela tiden och förstod inte vad en ssh tunnel var) eller om det var Vista. Säkert en kombination av båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

Tyvärr allt för många...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket os en skola kör är väl sekundärt, det är att lära sig att använda datorn och kanske då främst internet som är det primära, att lära sig hitta information och att utföra källkritik, det hade kanske varit bra om flera kört linux, det funkar bra att surfa med och en del skolor som kör det har "återställningsstationer" där man pluggar in datorn och får den till originalskick om man pillat bort sig, det är billigt och lätt att underhålla en sådan setup, och man slipper köra gamla xp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Jag är rätt säker på att företag får ta ut vilka avgifter de vill.

Nej, det får man faktiskt inte och ur ett rent lagligt perspektiv kommer Kogan åka på ett rent helvete om de envisas med att ta ut denna avgiften. Att dessutom kalla det för skatt är inte bara totalt olagligt utan även fullständigt föraktfullt emot kunden.

Skrämmande att så många tycker det här var 'epic'. Hade jag varit kund där hade jag sagt tack och adjö!

Permalänk

De har en CNC fräs på en skola jag har varit på där de inte kan byta från XP64 till något annat, eftersom det resulterar i många problem:

Licens-servern hänger sig
Licens-klienterna krachar.
Hårdvarulåsen kan inte läsas på grund av DOS/Win9x-baserade drivrutiner
CNC Programmet hittar inte hårdvarulåsen
CNC Hanteraren kan inte startas p.g.a. att inte licens-klienten är igång
CNC Övervakaren hänger systemet

Dock är datorer utan programvara till CNC:n uppdaterade till win7.

För övrigt är IE9 faktiskt användbar till skillnad från tidigare versioner, Håller mig dock till den brinande räven.

Och till er som klagar på XP: Hur mycket kommer ni inte klaga på Win7 när det har levt ett tag till?.

XP kan man göra massor med trots sin ålder. För övrigt går det att få tag på XP i 64 Bitars om man vill slippa ~3.25 GB Ram gränsen som XP 32 Bit har. Men sen finns det ju även möjllighet att göra som jag:
Trippelboota XP32, XP64 och Win7.

Skrivet av Luxor ABC80:

XP har jag av nostalgiska själ

Mmm, mitt skäl att fortfarande ha en DOS/win9x/2k-burk. (Kör bara retro spel på den. Och den nekas internetåtkomst i min router.)