Terminalserver konfiguration

Permalänk

Terminalserver konfiguration

Vi skall uppdatera vår serverpark här på kontoret men jag har lite funderingar kring vad som kan tänkas vara den bästa lösningen.

I vår nuvarande konfiguration loggar alla användare in på en terminalserver och kör alla applikationer på den så som Office, Filemaker, webläsare och dyl. men denna är även tilldelad andra serverroller som Backup, Active Directory, DHCP och agerar även Mailserver et.c. Denna maskinen börjar få några år på nacken och i takt med att antal användare ökar orkar den inte riktigt med längre. Jag vill därför installera en ny server som enbart tar hand om terminal services delen, d.v.s alla användare loggar in på den och kör de förhållandesvis tyngre applikationerna (Främst Filemaker-server och office) men behåller allt annat på den ursprungliga servern. Jag undrar om detta är ett bra upplägg, särskillt över om Active Directory inte lider av att ligga på en annan maskin än Terminalservern?

Någon som har en synpunkt på detta?

Permalänk
Medlem

Virtualisera!

Då kan du dela upp maskinerna hur som, och det är lättare att bygga ut med mer prestanda vid behov.

EDIT: i övrigt tycker jag att din ide är sund. att ta bort "vardagsprogrammen" från AD-servern är inte fel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Det är nog en lysande idé, problemet är väl mest att jag inte har så mycket erfarenhet av virtualisering. Skulle du kunna ge ett kort exempel på en konfiguration som täcker mina behov med virtualisering?

Edit: jag antar att jag behöver en licens för varje operativsystem jag vill virtualisera också, dvs en licens per användare och OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChrister:

Det är nog en lysande idé, problemet är väl mest att jag inte har så mycket erfarenhet av virtualisering. Skulle du kunna ge ett kort exempel på en konfiguration som täcker mina behov med virtualisering?

Edit: jag antar att jag behöver en licens för varje operativsystem jag vill virtualisera också, dvs en licens per användare och OS?

Köper du en licens för t.ex Windows Server 2008 Standard så "får" du 1 "gratis" licens för en virtuell maskin (om man t.ex vill köra Hyper-V med en virtuell 2008 utöver den fysiska maskinen man kör windows server på". Det finns att läsa på Microsofts hemsida om vad deras licenser täcker.

Hemma kör jag själv Windows Server 2008 R2 Enterprise med Hyper-V. I Hyper-V kör jag ytterliggare en Virtuel 2008 R2. På jobb kör vi Uteslutande VMware Vsphere. Sen finns det ju ett helt gäng andra Hypervisors man kan använda. Vilket man väljer handlar ju oftast om vad man har för behov och vilken kompetens som finns i företaget.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju helt på hur mycket tid och intresse man har att lägga ner på det. Rent sporadiskt tänke jag mig att du satte upp en ny ESXi-server som tillhandahåller möjligheten att installera virtuella servrar, och primärt lade in din terminalserver på den.
Känner du sedan framöver att AD:t börjar bli tungt kan du skapa en ny virtuell server och lägga in det där, och ha den gamla servern endast för backup och annat.
Blir det sen segt för användarna kan du ställa dit en server till som klusternod och därigenom öka prestandan. Jag antar att den du har idag inte stödjer virtualisering.

Det är ju egentligen ingen skillnad för dig just nu, du får ju 2 maskiner i vilket fall. Det blir lite mer flexibelt i framtiden, det är plus-sidan med virtuellt.

minus-sidan är att du får sätta dig in mer i hur man gör, och antagligen en Vmware-licens. jag vet inte vad de kostar eller hur licens-plikten är för mindre företag.

Man behöver licenser på de OS som är licenspliktiga ja, men jag tror det finns en annan typ av licens för virtuella maskiner från MS. Jag kan inte så mycket om det då jag inte har MS-servrar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

2008 R2 Enterprise licens får du köra 4 st virtuella installationer på vill jag minnas.

Edit: http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/20...
In addition, Windows Server 2008 R2 Enterprise includes rights to run four Hyper-V virtual machines.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Okej tack för allas input, det låter ju som en riktigt intressant lösning faktiskt.

Jag har till mitten av augusti på mig att få installationen klart, därefter måste jag kunna sköta all support m.m från distans, är detta en rimlig tidsfrist för projektet med tanke på att jag även måste lära mig hantera virtualliseringsaspekten?

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Okej tack för allas input, det låter ju som en riktigt intressant lösning faktiskt.

Jag har till mitten av augusti på mig att få installationen klart, därefter måste jag kunna sköta all support m.m från distans, är detta en rimlig tidsfrist för projektet med tanke på att jag även måste lära mig hantera virtualliseringsaspekten?

Vad har du för budget till de hela? hur många anställda är de? och hur många skulle det kunna bli.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Vad har du för budget till de hela? hur många anställda är de? och hur många skulle det kunna bli.

Vi siktar väl på runt 50.000 men kan acceptera ganska stora avvikelser från det beroende på hur saker artar sig, vi är 5 användare för närvarande men det kommer antagligen att utökas till 6 eller 7 efter sommaren.

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Vi siktar väl på runt 50.000 men kan acceptera ganska stora avvikelser från det beroende på hur saker artar sig, vi är 5 användare för närvarande men det kommer antagligen att utökas till 6 eller 7 efter sommaren.

Ni kör inte SBS nu?

Jag skulle rekommendera att köra SBS2011 Standard premium och virtualisera detta.

Så en ny server i botten, installerad med en 2008R2 och sedan lägga på rolen hyper-v för virt.
och där på lägga SBS2011 och en Terminalserver.

Det som då behövs är:

En SBS2011 Standard Premium= en sbs server licens + en windows server 2008r2 licens som man då använder till terminalserver
och en server licens då för själva servern som ska ha hyper-v

Eller En sbs 2011standars och sedan en 2008rs enterprise få du får 4st virtuella server licenser.

Sedan behövs TS CAL och server CAL.

Och ny hårvara.

Kör detta på många av mina kunder och det fungerar mycket bra.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Ni kör inte SBS nu?

Jag skulle rekommendera att köra SBS2011 Standard premium och virtualisera detta.

Så en ny server i botten, installerad med en 2008R2 och sedan lägga på rolen hyper-v för virt.
och där på lägga SBS2011 och en Terminalserver.

Det som då behövs är:

En SBS2011 Standard Premium= en sbs server licens + en windows server 2008r2 licens som man då använder till terminalserver
och en server licens då för själva servern som ska ha hyper-v

Eller En sbs 2011standars och sedan en 2008rs enterprise få du får 4st virtuella server licenser.

Sedan behövs TS CAL och server CAL.

Och ny hårvara.

Kör detta på många av mina kunder och det fungerar mycket bra.

Vi kör windows server 2008 standard för tillfället och har TS CAL och server CAL till detta, men jag antar att man måste skaffa nya serverversions-specifika?

Om jag förstår dig rätt menar du att jag virtualiserar SBS som sedan står för TS-rollen och låter alla användare logga in där? Jag tänkte mig kanske en virtuel maskin per användare fast detta blir kanske väl dyrt i längden?

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Vi kör windows server 2008 standard för tillfället och har TS CAL och server CAL till detta, men jag antar att man måste skaffa nya serverversions-specifika?

Om jag förstår dig rätt menar du att jag virtualiserar SBS som sedan står för TS-rollen och låter alla användare logga in där? Jag tänkte mig kanske en virtuel maskin per användare fast detta blir kanske väl dyrt i längden?

Nja Asså, Du virtualiserar en SBS som har AD,dhcp Dns exchange och som hanterar filer.
Sedan så virtualiserar du en server som terminalserver som användarna kör emot, med de program som du behöver.

Om de ska ha en virtuellt skrivbord per användare så är det VDI kräver mer hårdvara o som sagt mer kostsamt i längden.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Nja Asså, Du virtualiserar en SBS som har AD,dhcp Dns exchange och som hanterar filer.
Sedan så virtualiserar du en server som terminalserver som användarna kör emot, med de program som du behöver.

Om de ska ha en virtuellt skrivbord per användare så är det VDI kräver mer hårdvara o som sagt mer kostsamt i längden.

Okej, då är jag med.

Jag har kollat lite på vSphere och detta verkar oerhört smidigt för distribuera virtuella servrar.
För att spara lite tid kommer jag behålla AD och nätverkstjänster m.m på befintlig server och sen instalera vSphere på en ny maskin var jag kommer virtualisera en SBS 2011 för mailserver och databaser (filemaker) och ytterligare en 2008RS för alla TS-relaterade tjänster. Verkar detta vara ett rimligt upplägg? Är lite osäker på exakt vilka serverversioner som lämpar sig bäst, mailservern är givetvis mest kritisk i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrChrister:

Okej, då är jag med.

Jag har kollat lite på vSphere och detta verkar oerhört smidigt för distribuera virtuella servrar.
För att spara lite tid kommer jag behålla AD och nätverkstjänster m.m på befintlig server och sen instalera vSphere på en ny maskin var jag kommer virtualisera en SBS 2011 för mailserver och databaser (filemaker) och ytterligare en 2008RS för alla TS-relaterade tjänster. Verkar detta vara ett rimligt upplägg? Är lite osäker på exakt vilka serverversioner som lämpar sig bäst, mailservern är givetvis mest kritisk i sammanhanget.

Du kan ju köra VMware Converter och virtualisera befintlig fysisk server också om du snabbt vill få över den på ny hårdvara. Har gjort det på ett flerta olika Windows-burkar. Om den fysiska burken har flera nätverkskort så har jag råkat ut för lite lustigheter som att den byter ordning eller namn på dom men i övrigt har det funkar kanon.

http://www.vmware.com/products/converter/

Jag är på inget sätt någon AD-guru men jag skulle nog också vilja slå ett slag för att INTE köra terminalservern som AD/DC - bl a eftersom jag förmodar att terminalservern är exponerad mot internet (iaf delvis). Jag vet inte om det spelar någon roll egentligen men knäcker någon terminalservern så kanske man är torsk ändå men det känns inte rätt bara

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Okej, då är jag med.

Jag har kollat lite på vSphere och detta verkar oerhört smidigt för distribuera virtuella servrar.
För att spara lite tid kommer jag behålla AD och nätverkstjänster m.m på befintlig server och sen instalera vSphere på en ny maskin var jag kommer virtualisera en SBS 2011 för mailserver och databaser (filemaker) och ytterligare en 2008RS för alla TS-relaterade tjänster. Verkar detta vara ett rimligt upplägg? Är lite osäker på exakt vilka serverversioner som lämpar sig bäst, mailservern är givetvis mest kritisk i sammanhanget.

Det låter ok. Dock ska du behålla den gamla servern och sedan Installera SBS 2011 så ska du göra en migrering, så SBS servern är
huvud server i nätverken. För SBS måste vara den som är primary domain controller.

Vad för mailserver använder du nu? Fördelen med SBS2011 är att du får med Exchange 2010 bara det är guld värt.

Jag skulle gjort detta.

Migrera 2008 servern till SBS2011
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=19219 finns ett dokument här.

Installera en 2008R2 för TS.

-------------------------------

Alternativ :

Installera en 2008R2 server som du sedan lägger med i domänen och flyttar, DNS,DHCP, FSMO Rollerna.
och sen flytta över saker till denna allteftersom

Då kan du ha båda igång tills du flyttar över alls.

En server som sedan agerar TS med era program.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Det låter ok. Dock ska du behålla den gamla servern och sedan Installera SBS 2011 så ska du göra en migrering, så SBS servern är
huvud server i nätverken. För SBS måste vara den som är primary domain controller.

Vad för mailserver använder du nu? Fördelen med SBS2011 är att du får med Exchange 2010 bara det är guld värt.

Vi kör MDeamon som mailserver och kommer antagligen inte byta från detta, annars kommer jag nog göra som du säger här men jag undrar om det egentligen inte går lika bra med 2 st 2008R2 istället då jag såg att SBS 2011 var något dyrare, eller har upplägget med en av varje någon ytterligare fördel?

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Vi kör MDeamon som mailserver och kommer antagligen inte byta från detta, annars kommer jag nog göra som du säger här men jag undrar om det egentligen inte går lika bra med 2 st 2008R2 istället då jag såg att SBS 2011 var något dyrare, eller har upplägget med en av varje någon ytterligare fördel?

Om ni inte tänker byta mail system, så skulle jag köra på 2st 2008R2 servrar istället.

En fördel med SBS2011 är att du kan nå din Terminalserver via en websida så SBS har en portal man kan logga in i,
det är som är skillanden och att den har Exchange.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Skrivet av raz0rblade:

Om ni inte tänker byta mail system, så skulle jag köra på 2st 2008R2 servrar istället.

En fördel med SBS2011 är att du kan nå din Terminalserver via en websida så SBS har en portal man kan logga in i,
det är som är skillanden och att den har Exchange.

Ok, då får det bli 2 st 2008R2.

Tack så mycket för all hjälp och info, detta blev nog betydligt smidigare än den ursprungliga planen!

Permalänk
Skrivet av MrChrister:

Ok, då får det bli 2 st 2008R2.

Tack så mycket för all hjälp och info, detta blev nog betydligt smidigare än den ursprungliga planen!

Tycker jag låter bra. Inga problem. Kul om du återkommer med resultat sen

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Virtualisera allt på en och samma hårdvara utan redundans..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz0rblade:

Ni kör inte SBS nu?

Jag skulle rekommendera att köra SBS2011 Standard premium och virtualisera detta.

En SBS2011 Standard Premium= en sbs server licens + en windows server 2008r2 licens som man då använder till terminalserver
och en server licens då för själva servern som ska ha hyper-v

Eller En sbs 2011standars och sedan en 2008rs enterprise få du får 4st virtuella server licenser.

I premium ingår det även en SQL vilket man inte alltid behöver, då är det bättre att skaffa en 2008 R2 standard direkt.

Skrivet av raz0rblade:

En fördel med SBS2011 är att du kan nå din Terminalserver via en websida så SBS har en portal man kan logga in i,
det är som är skillanden och att den har Exchange.

Förvisso har man Remote Web Access (RWA) vilket inte är helt dumt även om man vill nå fysiska arbetsstationer också. Men i 2008 så får man ändå med RDWeb och dessutom kommer man åt remoteappar därifrån, RDWeb finns även som en webpart till sharepoint.

Enda fördelen med SBS är ju Exchange och subventionerad SQL.