Permalänk

köra en i3 helt passivt

Jag undrar om jag skulle kunna köra min i3 2100 helt passivt i bitfenix prodigy helt utan fläktar. Min processoranvändning ligger aldrig över 50% så det borde väl inte vara en omöjlighet?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grottsten:

Jag undrar om jag skulle kunna köra min i3 2100 helt passivt i bitfenix prodigy helt utan fläktar. Min procesor användning ligger aldrig över 50% så det borde väl inte vara en omöjlighet?

Köp dig en redig torn kylare så kommer det troligen funka

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Köp dig en redig torn kylare så kommer det troligen funka

Kan du tipsa om nån?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grottsten:

Kan du tipsa om nån?

Budget?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Helt utan fläktar är väl kanske inte rekommenderat, nån enstaka fläkt för luftflödets skull kan ju vara bra.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av kabex:

Helt utan fläktar är väl kanske inte rekommenderat, nån enstaka fläkt för luftflödets skull kan ju vara bra.

Det har du rätt i men fast en i3 2100 drar inte så mycket ström

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

300 kanske, vill inte ha en kylare som kostar mer än själva prollen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk är så besatta av fläktlösa grejer. Oftast har man sällan ett ljudlöst system ändå, och en långsam tyst fläkt gör en väldig skillnad för kylningskapaciteten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Hr 02 macho om du ska köra passivt. Du måste ha någon fläkt som driver luften in och ut av låda.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Hr 02 macho om du ska köra passivt. Du måste ha någon fläkt som driver luften in och ut av låda.

Kan man inte bara öppna taket? Varm luft stiger ju uppåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nja en tyst fläkt som går långsamt förbättrar enormt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Kan man inte bara öppna taket? Varm luft stiger ju uppåt.

Jo. Det är bara att testa. Funkar det inte så får du sätta dit en lågvarvad fläktrackare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte varför folk är så besatta av fläktlösa grejer. Oftast har man sällan ett ljudlöst system ändå, och en långsam tyst fläkt gör en väldig skillnad för kylningskapaciteten.

Visst, nätagg brukar alltid surra lite och grafikkort kan "skrika" vid hög belastning (coil whine?), så även helt utan fläktar blir det sällan helt ljudlöst. Men i de fall det går är det ju klart trevligt att köra fläktlöst. Man behöver t.ex. inte bry sig om dammfilter, om något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har du hårddisk i datorn? För om du har det så finns det många fläktar som kommer bli överröstade av hårddisken. Så du kan ju lika gärna ha en fläkt.

Även om du har nätagg med fläkt så kommer det överrösta fläkten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av grottsten:

Kan du tipsa om nån?

Nån av dom här kanske:
https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-...
https://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Går att plocka bort fläkten från dom.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Har du hårddisk i datorn? För om du har det så finns det många fläktar som kommer bli överröstade av hårddisken. Så du kan ju lika gärna ha en fläkt.

Även om du har nätagg med fläkt så kommer det överrösta fläkten.

Har endast ssd. Vill köra utan fläkt mest bara för sakens skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Kan man inte bara öppna taket? Varm luft stiger ju uppåt.

Du är inne pa intressanta tankegangar. Men om du ska ha en vettig chans sa ska du INTE ha en torn kylare. Satsa pa nagot som ser ut som sa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333442
Eftersom moderkortet ligger ner i prodidgyn. I övrigt satsa pa stor kylare som möjligt och glesast möjligast mellan lamellerna. Hur du än vänder dig dock sa kommer PSUn att behöva en fläkt... De fläktlösa behöver orienteras med fläkthalet uppat, inte möjligt i prodidgyn.

Som manga papekar... en lagvarvig fläkt gör en enorm skillnad.

Permalänk

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=766471

Sjukt prisvärd! Jag tror att den kommer att kyla helt utan problem. Den kyler i princip min 3550 passivt.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Något över budgeten och är inte säker på att det ryms men kan rekommendera Nofan CR 95C. Kyler min i7 utan problem. Kör endast en 140mm i fronten @550rpm. Datorn är ljudlös då HDD stannar av. Den är dock rätt stor och bara några mm kvar mellan kylaren och grafikkortet.

En skaplig tornkylare och en fläkt in eller ut som du kör riktigt sakta bara för att röra lite på luften så borde det fungera fint.

Passar på att fråga då jag ser att du har ett Asus P8H77-I och är lite små intresserad av detta MB. Tycker att då man ser på bilder att CPU hållaren sitter närmare pci-e än vad det gör på tex Z77.

Skulle du kunna mäta från CPU hållare ner till pci-e. Inte så noga vart du mätar ifrån. Bara du skriver vart du mätat ifrån så jag vet vart måtten är tagna.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Något över budgeten och är inte säker på att det ryms men kan rekommendera Nofan CR 95C. Kyler min i7 utan problem. Kör endast en 140mm i fronten @550rpm. Datorn är ljudlös då HDD stannar av. Den är dock rätt stor och bara några mm kvar mellan kylaren och grafikkortet.

En skaplig tornkylare och en fläkt in eller ut som du kör riktigt sakta bara för att röra lite på luften så borde det fungera fint.

Passar på att fråga då jag ser att du har ett Asus P8H77-I och är lite små intresserad av detta MB. Tycker att då man ser på bilder att CPU hållaren sitter närmare pci-e än vad det gör på tex Z77.

Skulle du kunna mäta från CPU hållare ner till pci-e. Inte så noga vart du mätar ifrån. Bara du skriver vart du mätat ifrån så jag vet vart måtten är tagna.

Mätte från kylarskruvhålen, 1,5 cm. Om det är milimeternoga skulle jag nog kunna dra av kylaren och mäta från cpuhållare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av grottsten:

Mätte från kylarskruvhålen, 1,5 cm. Om det är milimeternoga skulle jag nog kunna dra av kylaren och mäta från cpuhållare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar. Duger fint.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,