Permalänk
Medlem

Bra Processor?

Är detta någon vidare bra Processor

Intel(R) Core(TM) i7 Cpu 950@ 3.07GHZ

och vilken skulle ni rekomendera för cirka 3000-5000 kr?

Permalänk
Skrivet av Antonxx:

Är detta någon vidare bra Processor

Intel(R) Core(TM) i7 Cpu 950@ 3.07GHZ

och vilken skulle ni rekomendera för cirka 3000-5000 kr?

http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz...

2 generationer nyare än den du nämnde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonxx:

Är detta någon vidare bra Processor

Intel(R) Core(TM) i7 Cpu 950@ 3.07GHZ

och vilken skulle ni rekomendera för cirka 3000-5000 kr?

Ja, den är bra. Men den är tre år gammal. Köp inte en sådan ny.

Idag bör du välja i7 3770K eller 3930K om du vill utnyttja en sådan budget (rejäl budget, ska du veta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMightyGranny:

E Den nuvarande jag har något vidare bra?

Permalänk
Skrivet av Antonxx:

E Den nuvarande jag har något vidare bra?

Fortfarande helt okej men inte mer. Du bör nog uppdatera till något annat

Permalänk

Beror på hur mycket pengar du vill lägga på övriga systemet och vad du har för krav/användningsområden. CPU för mellan 3-5k då skulle jag köra på Intel 3930K, sexkärnig och otroligt snabb cpu. Men då handlar det ju om X79-plattformen som kan vara rätt dyr i övrigt. Räkna med ett par tusen i alla fall för ett bra moderkort och en del pengar på ett bra Quad-channel minneskit på åtminstone 16GB med dagen mått och priser mätt.

Kör själv den CPUn på ett ASUS Sabertooth X79 med G.Skill Sniper 1866MHZ RAM 4x4GB, H100 CPU-kylare, Corsair Force 3 120GB SSD, och ett HD7970 från Sapphire.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av TheMightyGranny:

Fortfarande helt okej men inte mer. Du bör nog uppdatera till något annat

Hur kan du svara det när en sådan prolle fortfarande står sig riktigt bra mot nya CPUer och att byta mobo och CPU skulle kosta mer än vad det smakar

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMightyGranny:

Fortfarande helt okej men inte mer. Du bör nog uppdatera till något annat

Nu vet du inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonxx:

Är detta någon vidare bra Processor

Intel(R) Core(TM) i7 Cpu 950@ 3.07GHZ

den är bra om du vill ha möjlighet att använda ett par minnespinnar till, annars satsar du på nått nyare, iaf om de där 3000+ var vad du tänkte betala för den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nu vet du inte vad du pratar om.

Upptäckte själv att jag är ute och cyklar tack för väckningen!

Permalänk
Medlem

Har Asus Xtreme Phase Mobo
XFX7950 Grafikkort
24gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonxx:

Har Asus Xtreme Phase Mobo
XFX7950 Grafikkort
24gb ram

Finns det ngt du vill kunna göra med datorn, som du inte kan?

Permalänk
Medlem

Personligen har jag en i7-960 (alltså samma generation som du talar om), fungerar utmärkt till att jag gör. Har överklockat den också, vilket du med kan göra, eller läsa dig till hur man gör förmodligen!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiKEARN:

Personligen har jag en i7-960 (alltså samma generation som du talar om),...!

Och jag har generationen tidigare I7 860 med 1156 socket och fungerar bra till de saker jag använder den till.

Funderar ändå över en i7 3770K+Modo och hoppas att jag kanske kan utöka spelglädjen tillsammans med mitt GTX 590 men frågan är ju om det gör så mycket. Gillar ju CPU belastande spel som GTA 4, BTF 3, Saint Row-The Third, Batman AC men just Batman AC verkar tänja på min gräns för CPU? Jag kan inte köra absolut högsta grafikinställningarna i just det spelet i Dx11.

Redigerar även mycket Fraps-film från mina spel både i först Handbrake (omkodning) Premiere och Windows Movie-maker men även där tycker jag det går mycket fort men kan ju ha med grafikkortet att göra.

Långt inlägg det här. Men har ett Radeon HD 5850 liggande och kan ju slänga in moderkortet och miin I7 860 i TV-hyllan och köra som HTPC tillsammans med ett passivt nätagg jag har liggande (om jag hittar det). HD5850 är nog det bästa grafikkort jag haft att köra film på. Tyst ljudvolym och lugn bilduppdatering även med DVB-T TV-kort. Faktiskt bättre på det än mitt 3 ggr dyrare GTX 590.

Men det var mina tankar och frågan är ju om man ska uppdatera om ens system fungerar eller om det är grönare gräs på andra sidan? Fast visst skulle det sitta gött med ett i7 3770K system för 4-5000 kr.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Och jag har generationen tidigare I7 860 med 1156 socket och fungerar bra till de saker jag använder den till.

Funderar ändå över en i7 3770K+Modo och hoppas att jag kanske kan utöka spelglädjen tillsammans med mitt GTX 590 men frågan är ju om det gör så mycket. Gillar ju CPU belastande spel som GTA 4, BTF 3, Saint Row-The Third, Batman AC men just Batman AC verkar tänja på min gräns för CPU? Jag kan inte köra absolut högsta grafikinställningarna i just det spelet i Dx11.

Tror inte att det blir så stor skillnad, det lär inte vara CPUn som flaskar i Batman AC... Har nog mer med att de använt en gammal PhysX-version att göra.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Visste jag inte men tack för upplysningen.

Sitter ändå men köpfönster öppet och vill klicka på köp men. som sagt, undrar lite om det gör mitt liv så mycket lyckligare. Jo att rota in lite nya komponenter i burken är alltid en trevlig sysselsättning... men sedan när man är färdig?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

JA, din dator är väldigt bra, även med moderna mått mätt!
(för han har ju 7950-graffe vilket gör mer i spel än om det vore en äldre GPU med nyare CPU...)
Vinsten i att köpa ny processor, i spel, borde vara väldigt marginell när han redan har en 4-kärnig modern cpu!!

I annat än spel finns det säkert program som mår bra av en nyare processor...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Visste jag inte men tack för upplysningen.

Sitter ändå men köpfönster öppet och vill klicka på köp men. som sagt, undrar lite om det gör mitt liv så mycket lyckligare. Jo att rota in lite nya komponenter i burken är alltid en trevlig sysselsättning... men sedan när man är färdig?

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/want-it.p...

Du kan väl klocka den högre? Den håller nog en generation till iaf.

Jag skulle kanske kunna köpa den av dig, men jag kan inte med gott samvete rekommendera dig att köpa nytt.

Permalänk
Avstängd

Ursäkta för att omedvetet verkat kapa tråden men skiljer ju inte mycket mellan min rigg och Antonxx.

lorgix, jag har laborerat lite med min stockkylare men lyckas inte skrämma upp den till 3,6 Ghz men med turbo blir det blåskärm.
Följer nog ditt råd och behåller det jag har och letar efter en bättre fläkt som fram för allt är tyst när man bara surfar (http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...)

Högsta jag kom upp till med överklockning:

Asus Turboläge:

Temp efter att spelat Saint Row The third 20 minuter på absolut högsta grafik inställningar:

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Köp inte nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ursäkta för att omedvetet verkat kapa tråden men skiljer ju inte mycket mellan min rigg och Antonxx.

lorgix, jag har laborerat lite med min stockkylare men lyckas inte skrämma upp den till 3,6 Ghz men med turbo blir det blåskärm.
Följer nog ditt råd och behåller det jag har och letar efter en bättre fläkt som fram för allt är tyst när man bara surfar (http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi...)

Högsta jag kom upp till med överklockning:
http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/multipper...

Asus Turboläge:
http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/multipper...

Temp efter att spelat Saint Row The third 20 minuter på absolut högsta grafik inställningar:
http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/multipper...

Hur högt har du gått med spänningen då?

Att det blir BSOD när den försöker köra 3,6GHz på 0,9V är inte konstigt. Vill du ens ha turbo på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Och jag har generationen tidigare I7 860 med 1156 socket och fungerar bra till de saker jag använder den till.

Lynnfield (i7-800 series) kom efter alla Bloomfields (i7-900 series(4core)) förutom i7-930. Gulftown (i7-900 series(6core)) kom först Mars 2010. Medans första i7-900 kom November 2008 och i7-800 September 2009.
Mer detaljerat klicka här

Förövrigt så är i7-950 en väldigt bra CPU. Om man inte kör VÄLDIGT CPU intensiva program så klara mig sig mer än väl även idag på den prollen. i7-860 står sig utmärkt i spel och dagligt användande mot andra CPUer. Lite klockning på dessa gammlingar och de kommer klara det mesta.
Man bör kolla på ny CPU om man:
#1 Vill köra multi GPU
#2 Köra program som kräver mycket CPU kraft
#3 Du vill ha nya funktioner från mobo så som mer RAM, annat chipset, SATA 3...osv.

Permalänk
Avstängd

Nä, ska inte köpa nytt förutom CPU-fläkt för ljudnivåns skull.

Har aldrig överklockat innan så premier här. Men högre än så här har jag inte kommit ännu (1,280):

Får leta och grotta ner mig på nätet om övercklockning med 1156 och I7 860, finns inte mycket men det räcker nog med det som finns.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chricke46:

...
#1 Vill köra multi GPU

Jag har som sagt ett multi GPU (Nvida GTX 590) och menar du att det klarar sig betydligt bättre med PCI-E 3?

Skrivet av Chricke46:

..
#3 Du vill ha nya funktioner från mobo så som mer RAM, annat chipset, SATA 3...osv.

Jo jag har 2 st Sata 3 SSD (flyttar då över mitt Force3 från Laptopen och byter med min trotjänare Intel MX25) men just idag klarar jag mig gott med farten i Sata 2.

Nä, nu är det dags för lite kaffe och Fredagspanelen

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tycker tråden är väldigt förvirrande och TS är inte särskilt tydlig.

MEN om TS redan har en i7 9XX-processor så finns ingen anledning att uppgradera ännu. 2 generationer gammal arkitektur men fortfarande kraftfull.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag har som sagt ett multi GPU (Nvida GTX 590) och menar du att det klarar sig betydligt bättre med PCI-E 3?

GTX590 med PCI-E 2 är inga problem. Bandbredden räcker gott och väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

GTX590 med PCI-E 2 är inga problem. Bandbredden räcker gott och väl.

Då blir det nog endast en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=553091 eftersom jag främst trodde att mitt moderkort var en flaskhals för mitt grafikkort. Jag får gå in för att lära mig överklocka ordentligt. Det verkar vara det råd jag fått och tackar för det.

Skrivet av sj6:

Tycker tråden är väldigt förvirrande och TS är inte särskilt tydlig.

MEN om TS redan har en i7 9XX-processor så finns ingen anledning att uppgradera ännu. 2 generationer gammal arkitektur men fortfarande kraftfull.

Förivrande blir det eftersom jag, ber om ursäkt, kapade tråden. Tycker ändå själv att jag är extremt tydlig.
Men för den nyfikna är jag en normalanvändare som:
Surfar/använder XMBC 75% av tiden
Spelar grafikkrävande spel 23%
Videoredigering 2%

Låda: Fractal Design Define R3
Skärm: Philips 7000 series 47PFL7696T
Ljud: Logitech Z-5500
Spelar ofta med Xbox 360 kontroll eller G25 ratt.
Resten står i min signatur

Än en gång "Antonxx", sorry för kapningen men tror du har nytta av några av svaren jag fått.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag har som sagt ett multi GPU (Nvida GTX 590) och menar du att det klarar sig betydligt bättre med PCI-E 3?

Nej jag menar att CPUn kan vara för klen i vissa fall för att driva två kort fullt ut. Nu menar jag i stock klocks, vid överklockning så får du lite mer spelrum.

Permalänk
Avstängd

Köpte CPU kylaren Noctua NH-U12P SE2 istället för nytt system. Förvånad över hur tyst den är med mellan-motståndet( dock inte helt tyst om någon skulle tro det). Det finns två olika motstånd och jag provar nu det som ger högst varvtal men ska testa det andra senare

Det där med överklockning fastnade jag i helt när jag bara fick röda siffror i bios så det fick bli TurboV EVO Autotuning som ställer in bios automatiskt efter några stresstester. Jag har nog för klent moderkort för att kunna följa guiden på sweclockers men 3,67 Ghz ska väll räcka?

Tog tempen med nya kylaren samtidigt som jag spelade Crysis i window-mode 720p högsta inställningar och längst till vänster i kanten på bilden kan ni urskilja temperaturen i realtid (53 grader):

Temperaturer på ca: 43 grader en timma efter jag stängt av spelet:

Inget jag ska vara orolig för?

Jag har nu kört VCTemp (se temperaturen från annan dator när man spelar i fullskärm) och 1 timma med GTA 4, 1 timma med MW3 och 20 minuter Crysis i 1080phöll sig temperaturen ungefär 67 grader.

Fortfarande inget att vara orolig för.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Sitter man med en i7 Sandy Bridge finns det ingen som helst anledning till att byta till en i7 Ivy Bridge, man tjänar inget på det, bättre att invänta nästa generation CPU, Sweclockers nämner även detta i sitt test här i slutsats http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770... "Den som idag sitter på ett Sandy Bridge-baserat datorsystem behöver inte fundera på att uppgradera"

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you