Kan jag ha min gammla dator som minecraft server

Permalänk
Medlem

Kan jag ha min gammla dator som minecraft server

Hej!
Har haft en del minecraft servers först hostade jag dem på nån dator här hemma men har så dåligt internet här ( 1 up och 2 ner )
Och efter det så har jag hyrt vps:er.
Nu så har in morbror skaffat fiber (nått år sen.. men) så kom på iden att ha en server där.
Han har bara 10/10 men går att uppgradera för en liten slant mera till 100/100.

Datorn jag tänkte ha där är en fujitsu esprimo
Med 4 gb ram och en intel pentium processor och 1 tb hårdisk.
Os: Win 7 .. Ska kanske lägga Linux.

Så frågan är klarar denna burk att stå på 24/7 Hos hanns?

Permalänk

Inte med bara 4 gig RAM.

Visa signatur

Respect my existence, or expect my resistance
Retributionem Lapsis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinTheMadman:

Inte med bara 4 gig RAM.

Inte då! Det går alldeles utmärkt att hosta MC-servrar med 4 GB RAM. Frågan är bara hur många spelare robixs vill kunna klämma in? Skulle tro att RAM:et börjar tryta då man närmar sig 25-30 spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinTheMadman:

Inte med bara 4 gig RAM.

Det funkar med bara 4 men klar datorn att stå på dynget runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Inte då! Det går alldeles utmärkt att hosta MC-servrar med 4 GB RAM. Frågan är bara hur många spelare robixs vill kunna klämma in? Skulle tro att RAM:et börjar tryta då man närmar sig 25-30 spelare.

Nått över 20 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av robixs:

Det funkar med bara 4 men klar datorn att stå på dynget runt?

Om temperaturerna är under kontroll bör det inte vara något problem. Finns många som använder konsument-hårdvara som serverkomponenter med lyckat resultat och så länge som Fujitsu-Siemens inte sparat in något väldigt på kondensatorer och andra komponenter i nätaggregat och på moderkortet bör det inte vara något problem!

Vet inte hur Minecraft lirar med multi-trådat nu för tiden, men med tanke på att datorn har Windows 7 i dagsläget drar jag slutsatsen att det i alla fall sitter en dualcore i den, vilket borde vara fullt tillräckligt för en dedikerad MC-server. Växer servern ur hårdvaran kan du ju börja tänka på uppgraderingar, men börja med det du har då det ändå verkar som en helt ok maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robixs:

Det funkar med bara 4 men klar datorn att stå på dynget runt?

Om den inte har något konstigt överhettningsfel så ska den kunna det ja, men tänk på att den kommer kosta ett par hundra per år i elförbrukning.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Bör inte vara några problem om du kör en linux-distro (finns flera som är centrerade runt minecraftservrar).
Är processorn en pentium 4 eller pentium dual-core? Det kan vara möjligt att hitta en nyare processor och byta till den för en liten slant. Då har dock servern ett CLI (Command Line Interface), vilket drar ner mängden RAM och processorkraft som krävs.
För att få den att köra 24/7 så rekommenderar jag att du byter kylaren till en stor tornkylare och slänger på några långsamma och tysta fläktar. Datorn kommer då inte att bli varm, och fortfarande kylas.

Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara några problem. Släng bara in någon Linux dist så ska det gå fint. Föreslår att du tar någon lightweight, utan grafiskt gränssnitt(alternativt något väldigt lätt GUI) så du har mer RAM över till servern.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det borde vara dual core kan kolla specsen exakt då jag kommer hem...

Permalänk

Du kanske borde köra det hära på servern
http://minecraft.codeemo.com/

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robixs:

Nått över 20 st

Du kan kolla på den här sidan hur många som kan spela på din server
Dock så stämmer den inte 100% då den sa att min bara skulle klara av 5 personer men vi har varit 8 på servern utan problem

http://canihostaminecraftserver.com/