i7 860 2.8GHz: Hur tysta processorkylare Scythe Big Shuriken 2?

Permalänk

i7 860 2.8GHz: Hur tysta processorkylare Scythe Big Shuriken 2?

System:

CPU Core i7 860, 2.80GHz8MB
Scythe Big Shuriken 2
Silverstone SST-ST45NF 450W PSU
Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156
XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Problem: väldigt hög ljudnivå (fläktoljud) från Scythe BS2.

I BIOS finns möjlighet att reglera:
CPU Smart Fan Mode [Auto, Voltage, PWM]

Övr BIOS info:
Current CPU temperature: 58 degs C
Current CPU fan: 1721 rpm

Enligt denna sida: http://www.silentpcreview.com/article1270-page6.html samt Scythes hemsida skall fläkthastigehten gå att reglera. Men exakt hur gör jag detta? Behöver jag installera ytterligare program?

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo4ever:

System:

CPU Core i7 860, 2.80GHz8MB
Scythe Big Shuriken 2
Silverstone SST-ST45NF 450W PSU
Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156
XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Problem: väldigt hög ljudnivå (fläktoljud) från Scythe BS2.

I BIOS finns möjlighet att reglera:
CPU Smart Fan Mode [Auto, Voltage, PWM]

Övr BIOS info:
Current CPU temperature: 58 degs C
Current CPU fan: 1721 rpm

Enligt denna sida: http://www.silentpcreview.com/article1270-page6.html samt Scythes hemsida skall fläkthastigehten gå att reglera. Men exakt hur gör jag detta? Behöver jag installera ytterligare program?

Stort tack på förhand.

CPU Smart Fan Mode ska stå på PWM om inte Auto funkar. Då regleras den av temp.

Ladda hem HWMonitor och kolla vad det står för min/max rpm på fläkten när du kör något tyngre spel/program som får upp temperaturen.

Max fart är ju runt 2000rpm på fläkten och den är slim (10mm tjock bara), så den kommer låta en del om du har det väldigt varmt dock. Jag satte en 800rpm normaltjock Slip Stream på min Big Shuriken (1) i min HTPC istället. Det blev väldigt mycket tystare och kyler lika bra eftersom den är 25mm hög, men det beror på hur trångt du har det i lådan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Tack för tipsen.

PWM verkar inte göra ngn skillnad. Fläkten brummar på lika ljudligt som tidigare.

Skall alltså fläkten på CPU-kylaren kasseras till förmån för en SlipStream 140 mm 800 rpm? På inte.se finns endast 120 mm 800 rpm. Men borde det ínte finnas ett program som kan styra fläkthastigheten på den befintliga Scythe Big Shuriken 2 fläkten?

Permalänk
Medlem

Det var en bugg, barnsjukdom i en tidig version av BIOSet . Uppdatera bioset så skall det fungera i alla fall.

PWM baserar sig huvudsakligen på hur hårt pressad processorn är, startar du ett tungt program, ökar hastigheten.
Sekundärt reagerar självklart gränssnittet på temperatur. Om du har onormalt höga eller om din processor blir varmare så ökar hastigheten på fläkten.

Voltage kan du ev ställa ned till 8-9V ...om du väljer voltage
------------------------------------
Dina temps i BIOS ser inte bra ut. 58 grader är lite mycket om den inte ligger under load.
Är du säker på att du monterat kylaren korrekt, många hade svårigheter att få den att sitta rätt från början.
Har du nog, och bra kylpasta undertill?

Permalänk
Medlem

CPUn är varm. Montera om kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

CPUn är varm. Montera om kylaren.

Hade själv Scythe shuriken med push-pin. Sjukt meckig att montera och jag tyckte att processorn blev jävligt varm, så jag köpte en annan kylare och när jag skulle montera ur denna så såg jag att ena push-pin bara satt till hälften. Derp! Så kolla att den är monterad ordentligt och byt till en fullhöjdsfläkt om utrymmet finns.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Hade själv Scythe shuriken med push-pin. Sjukt meckig att montera och jag tyckte att processorn blev jävligt varm, så jag köpte en annan kylare och när jag skulle montera ur denna så såg jag att ena push-pin bara satt till hälften. Derp! Så kolla att den är monterad ordentligt och byt till en fullhöjdsfläkt om utrymmet finns.

Jag avskyr de hemska push-pins. Klipper alltid bort dem med en avbitare, monterar dit en backplate bakom moderkortet och kör med vanliga skruv, mutter. Fungerar bättre.

Permalänk

Köp inte slipstream till en kylare, dom orkar inte putta luft genom flänsarna

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tackar för svaren.

1/ Enligt högerspalten på http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3242#bi... har inte PWM uppdaterats, men kanske så är fallet ändå.

2/ Rekommenderar ni BIOS uppdatering i MS-DOS (access vid start) med Q-Flash eller i Windows7 med @BIOS?

3/ Sparas en BIOS back-up kopia i båda fallen?

Ja, fläkten var extremt svår att installera med alla (?) push-pins. Skall se ifall de är korrekt monterade.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du vickar på kylflänsen så lossnar en push-pin. Ett sätt att veta om den sitter ordentligt är om Scythe Big Shuriken 2 är varm om du lägger handen på den.
Oftast är fallet inte så utan den är kall eftersom den inte har kontakt med processorn.

Permalänk
Medlem

Du skulle köpt Phenom II hexa core 1090t som presterar bättre än i7 920,930, och 860 . Och kostar 1500kr tänk va du hade kunnat göra med alla extra pengar om du valde amd. i7 860 kostade över 2100kr

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Öppnade burken. CPU-kylaren sitter helt korrekt. Fläkten som lät var den som sitter på undersidan av grafikkortet: XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5. Drog ut den lilla kabeln till grafikkortsfläkten och den blev naturligtvis helt tyst. Vet ej om detta är bra, men datorn är otroligt mkt tystare nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av turbo4ever:

Öppnade burken. CPU-kylaren sitter helt korrekt. Fläkten som lät var den som sitter på undersidan av grafikkortet: XFX Radeon HD 5750 512MB GDDR5. Drog ut den lilla kabeln till grafikkortsfläkten och den blev naturligtvis helt tyst. Vet ej om detta är bra, men datorn är otroligt mkt tystare nu.

Att GPU fläkten är högljud kan även betyda att temperaturerna är på tok för höga, att då dra ur fläkten som används för att kyla ned detta är en väldigt osmart idé.
Jag rekommenderar dig att kolla temperaturerna med Hwmonitor, under Idle och load. Skulle temperaturerna vara höga så tycker jag att du ska blåsa rent samtliga kylflänsar med tryckluft. (!!!OSB!!! Ingen dammsugare! !!!OBS!!!)

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du skulle köpt Phenom II hexa core 1090t som presterar bättre än i7 920,930, och 860 . Och kostar 1500kr tänk va du hade kunnat göra med alla extra pengar om du valde amd. i7 860 kostade över 2100kr

Detta är förstås helt felaktigt, bara om någon råkar läsa det i framtiden.

http://www.anandtech.com/bench/Product/107?vs=146

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W