Permalänk
Medlem

skärmen får ingen ansluting till datorn.

hej har precis köpt ny dator och undrar om de är n åt fel eller om jag har för dåligt nätag. för fungerar inte att koppla in skärm står att de inte finns nån dator isatt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1851920/2012-05-29 här är delarna jag har ifall ni ser att nätagget är för dåligt.

Permalänk

Du kopplar väl skärmen till grafikkortet och inte moderkortet?

Edit: Fel forum också.

Permalänk
Medlem

jaa jag koplar de med en vga till grafikkortet men undrade är nätagget tillräckligt bra för grafikkortet eller behöver jag bättre letar fel faktorer. fungerade inte heller med hdmi sladd

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

jaa jag koplar de med en vga till grafikkortet men undrade är nätagget tillräckligt bra för grafikkortet eller behöver jag bättre letar fel faktorer. fungerade inte heller med hdmi sladd

Nej, det skall inte vara något problem alls.

Permalänk

Byggde du ihop datorn själv? Piper den någonting när du startar den?

Permalänk
Medlem

ja de gjorde jag. nej den startar som vanligt men på skärmen står de ingen vga anslutning så testade med tvn med hdmi och då kommer de ingen signal .

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

ja de gjorde jag. nej den startar som vanligt men på skärmen står de ingen vga anslutning så testade med tvn med hdmi och då kommer de ingen signal .

Den skall pipa en gång om den lyckas boota upp vanligtvis, förutsatt att du har kopplat in speakern. Säker på att alla komponenter sitter rätt osv.?

Permalänk
Medlem

Hoppas att du kör vga via dvi adapter för annars vet jag inte vad du håller på med (då du inte har några vga utgångar på kortet), är det primärutgången (bör du kunna kolla upp i manualen) som du har kopplat in den i?

Edit: Kanske att du har glömt att koppla in strömmen till grafikkortet om du inte får bild och det inte piper?

Permalänk
Medlem

nej strö äre och ja jag kör med vga via dvi till grafikkortet, och nej grafik kortet snurrar så aa vad jag vet är allt rätt.

Permalänk
Medlem

har du ström till grafikkortet? sitter det i ordentligt?
fläkten kan snurra utan att strömmen är i då den får en svag ström direkt via moderkortet.

dock vet jag att mitt grafikkort pep högt så in i helvete när jag glömde stoppa i strömmen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kopplat in den separata spänningsmatningen till grafikkortet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

nej strö äre och ja jag kör med vga via dvi till grafikkortet, och nej grafik kortet snurrar så aa vad jag vet är allt rätt.

Bara för att datorn "startar" och alla fläktar osv snurrar behöver datorn inte boota. Sitter RAM-minnena rätt? Vilka slots har du satt dem i?

Permalänk
Medlem

finns 4 st där ram minnena kan sitta men vet inte i vilka av alla 4 så satte de i dom 2 blå , "separata spänningsmatningen till grafikkortet?" vad menar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mongoGA:

finns 4 st där ram minnena kan sitta men vet inte i vilka av alla 4 så satte de i dom 2 blå , "separata spänningsmatningen till grafikkortet?" vad menar du med det?

kolla i moderkortsmanualen hur ramminena ska sitta, det kan mycket väl vara problemet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

ja man har 2 st sånna som går till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Om vad folk har skrivit tidigare inte fungerar så skulle jag rekommendera att du går igenom hela det här:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-13-perform-steps-p...

Riktigt bra checklista.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

kolla i moderkortsmanualen hur ramminena ska sitta, det kan mycket väl vara problemet.

Tankade ner hans manual till modekortet. Udda nog står det icke någonting om RAM slotsen.

mongoGA: Testa att byta plats på RAM-minnena. Just nu har du dem i slot 3 och 4. Testa med 1 och 3, 1 och 2 eller 2 och 4.

EDIT: Med hjälp av lite googlande hittade jag ett forum på tyska, det ska tydligen vara de svarta slotsen. Alltså ettan och tvåan.

Permalänk
Medlem

ska göra de håller på nu

Permalänk
Medlem

datorn piper btw ovh ha testat 1 ram minne på all platser med båda händer inget fårtfarande vga no signal

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

datorn piper btw ovh ha testat 1 ram minne på all platser med båda händer inget fårtfarande vga no signal

Då är det antagligen skärmen eller grafikkortet om datorn dvs. "piper" normalt. Testa att ta ut grafikkortet helt och koppla in skärmen till modekortet istället.

Permalänk
Medlem

Ett annat smart tips är ju att koppla ur grafikkortet helt och koppla in skärmen på moderkortets integrerade o se om det funkar då.

Edit: liiite försent bara ^^

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

skärmen funkar testade den i denna datorn, kan inte koppla skärmen till moderkortet kolla uttaget
http://www.inet.se/produkt/1901934/msi-870-c45

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Ett annat smart tips är ju att koppla ur grafikkortet helt och koppla in skärmen på moderkortets integrerade o se om det funkar då.

Ha, jag var först!

Skrivet av mongoGA:

skärmen funkar testade den i denna datorn, kan inte koppla skärmen till moderkortet kolla uttaget
http://www.inet.se/produkt/1901934/msi-870-c45

Har du inte VGA till VGA?

Permalänk
Medlem

om du kollar är de inte ett vga uttag för på vga äre 3 rader denna är bara 2..

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

om du kollar är de inte ett vga uttag för på vga äre 3 rader denna är bara 2..

Hoppsan, mina ögon har svikit mig. Tydligen en serial port och ingen VGA. Hmm.

Permalänk
Medlem

så aa ringde inet så får skicka tbx grafikkortet till dom så kollar dom men vill ju veta om de är grafikkortet som är fel och inget annat. men får väl pröva med ett annat grafik kort och nätagg och allt och se gissar jag på kan endå inte skicka förens på måndag helgdagar ju.

Permalänk
Skrivet av mongoGA:

så aa ringde inet så får skicka tbx grafikkortet till dom så kollar dom men vill ju veta om de är grafikkortet som är fel och inget annat. men får väl pröva med ett annat grafik kort och nätagg och allt och se gissar jag på kan endå inte skicka förens på måndag helgdagar ju.

Men om grafikkortet sitter i och datorn endast piper EN gång vid uppstart så bör det ju inte vara något fel alls tycker jag. Nätagget bör inte vara problemet, rekommenderat är 500W och du har 530W. Men testa med ett annat grafikkort och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

ja jag ska testa de imån så får jag se och sen testa de grafikkortet in en kompis dator och se om de fungerar annars har jag hittat problemet tack iaf för hjälpen så får jag se hur de blir