Permalänk
Medlem

Styra en Antec Kühler H2O 620

Jag behöver lite hjälp att koppla in min nya Kühler 620. Jag har kopplat in den med 2 fläktar på var sin sida (s.k. push-pull). Sen ska ju dessa 2 kopplas till pumpen, men den har ju bara en 3pins kontakt.
Hur ska man göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambroo:

Jag behöver lite hjälp att koppla in min nya Kühler 620. Jag har kopplat in den med 2 fläktar på var sin sida (s.k. push-pull). Sen ska ju dessa 2 kopplas till pumpen, men den har ju bara en 3pins kontakt.
Hur ska man göra då?

Skaffa en skarv kontakt... finns på den lokala datahandeln..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634058

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Kommer moderkortet kunna styra hastigheten på fläktarna, beroende på processorns värmeutveckling?

Permalänk
Skrivet av lambroo:

Kommer moderkortet kunna styra hastigheten på fläktarna, beroende på processorns värmeutveckling?

jag har själv en 620 installerad med fläktstyrning. Jag har kopplat pumpen till PWR-utgången på moderkortet. Min fläkt (4 stift) är kopplad till CPU-utgången

mig veteligen kan man bara ha variabelt vartal på fläktar med fyra stift (pwm) så om du inte har det tror jag inte det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av man_the_man:

jag har själv en 620 installerad med fläktstyrning. Jag har kopplat pumpen till PWR-utgången på moderkortet. Min fläkt (4 stift) är kopplad till CPU-utgången

mig veteligen kan man bara ha variabelt vartal på fläktar med fyra stift (pwm) så om du inte har det tror jag inte det går

Skickades från m.sweclockers.com

Vart ligger PWR utgången på moderkortet ?
Har ett Asus Crosshair IV Formula.
Ska nämligen köpa Corsairs H100 och behöver veta vart pumpen ska kopplas in.
PWR kontakten är det 12V linan ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Vart ligger PWR utgången på moderkortet ?
Har ett Asus Crosshair IV Formula.
Ska nämligen köpa Corsairs H100 och behöver veta vart pumpen ska kopplas in.
PWR kontakten är det 12V linan ?

på mitt asus moderkort är kontakten märkt PWR_FAN och det ska leverera 12 volt när datorn är på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av man_the_man:

jag har själv en 620 installerad med fläktstyrning. Jag har kopplat pumpen till PWR-utgången på moderkortet. Min fläkt (4 stift) är kopplad till CPU-utgången

mig veteligen kan man bara ha variabelt vartal på fläktar med fyra stift (pwm) så om du inte har det tror jag inte det går

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa moderkort kan styra 3-pins fläktar med. Mitt Asus kan iaf det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Vissa moderkort kan styra 3-pins fläktar med. Mitt Asus kan iaf det

Mitt kan styra 3-pins på chassifläktkontakterna, men inte cpu-fläktkomtakterna. Det är synd att Scythe GT inte har PWM-stöd :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Mitt kan styra 3-pins på chassifläktkontakterna, men inte cpu-fläktkomtakterna. Det är synd att Scythe GT inte har PWM-stöd :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, nu har jag iof pumpen kopplad till cpu och än så länge bara en fläkt på min 620 men den sitter kopplad till en chassikontakt. Kör manuella fläktkurvor med FanXpert och tycker det funkar bra. Har ju låst cpu till 100% såklart så inte pumpen får för lite kräm.

Permalänk
Medlem

När jag kollar på kontakterna så har:
Fläktarna: 3pin.
Pumpen: 2 sladdar på en 3pins-kontakt.

Om man sen kollar i moderkortets bruksanvisningen (på mitt Asus P8z77-V pro) så har alla fläktingångarna samma utseende. 4-pin kontaktakter med:
1. GRD (jord)
2. CPU FAN PWR (mittenkontakten på 3-pin, borttagen på Kühler H2O 620)
3. CPU FAN IN
4. CPU FAN PWM (som hamnar utanför vid 3-pin)

Kan jag koppla en fläkt till pumpkontakten, som då inte kommer få PWR. (fläkt->pump->CPU_FAN)
Den andra fläkten till CPU_OPT (fläkt->moderkort). Vet inte hur det blir med styrningen då...
Kanske tänker fel...