Är inte Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 kompatibelt med Asus Sabertoth z77?

Permalänk
Medlem

Är inte Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 kompatibelt med Asus Sabertoth z77?

Har byggt ihop en ny dator, men kommer inte längre än att Led lampan blinkar rött på minnena. Så är det ngn som har samma setup och det funkar på? Jag har kollat både i manualen och på deras hemsida hittar inget om att exakt CML16GX3M4A1600C9 som är deras artikelnr funkar. Själva minneskort får jag i och trycker jag lätt in den så sitter den men jag kan inte stänga hakarna, dem sitter bara halvt så jag pressade lite mer igår nedåt på korten och det gick att stänga, då både det fan funka men neeeej, så jag ger upp ngn som är proffs och vet varför? Eller har tips jag är lagom trött och montera ner radiatorn en femtielfte gång och slita på skruvar och chassi.

SKall vända mig till deras forum också men jag tänkte jag börjar världens bästa dataforum:)
För övrigt jag har inte startat datorn innan utan det är första gången, och jag har skyddat gjort det ESD säkert, minnena sitter fast det är ändå fel på ngt sätt...

Permalänk

testa memok knappen det ska väl sitta en nära minnena

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

testa memok knappen det ska väl sitta en nära minnena

Gjort det, hjälpte föga, men de funkar med den äldraeversionen av sabertoothen z68, så det är väl jag trots finess inte fått det att funka... Detta skall inte vara så svårt...

Permalänk
Medlem

Antar att du har 4x4Gb stickorna, testa om det funkar först med bara 2 stickor, många moderkort gillar inte alls att man sätter stickor i alla slottar, med vissa kombinationer av moderkort och minnesstickor då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Jag har exakt samma minnen fast 2x4GB och det fungerade utmärkt direkt är jag satte i dom :S

Edit: Med Asus Sabertooth Z77 såklart

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Antar att du har 4x4Gb stickorna, testa om det funkar först med bara 2 stickor, många moderkort gillar inte alls att man sätter stickor i alla slottar, med vissa kombinationer av moderkort och minnesstickor då.

Bra idé, stämmer bra jag har 4x4, för helvete till tillverkarna det ska ju inte påverka...jag tar väl kort och lägger upp en bild, så är det säkert ngt nybörjar misstag jag har gjort ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag har exakt samma minnen fast 2x4GB och det fungerade utmärkt direkt är jag satte i dom :S

Edit: Med Asus Sabertooth Z77 såklart

Klicka det av sig själv eller stängde du låset sj?

Och sweet då är är felkällan mänsklig och det skall funka:)

Permalänk
Medlem

Vilken version av bios har du på moderkortet? Det kan ju tänkas att det finns en nyare att ladda ner och oftast är det bios som strular när minnen inte fungerar som dom skall på moderkortet, förutsatt att det inte är något fel på minnena.

För att utesluta det sistnämnda testa dom ett och ett i moderkortet och i varje enskild minneslot, jag vet att detta tar tid men tyvärr är det enda sättet om man skall ta reda på om en eller flera minnesstickor är defekt.

Permalänk
Medlem

Har du valt xmp profil i bios? Hade problem med mina minnen, trodde de var trasiga men när jag lämnade in dem på webhallen så hittade de inga fel. Efter massa testande hemma så hittade jag xmp profilen och när jag började använda det så funkade minnena! Har sabertooth x58

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Fl3xus:

Har byggt ihop en ny dator, men kommer inte längre än att Led lampan blinkar rött på minnena. Så är det ngn som har samma setup och det funkar på? Jag har kollat både i manualen och på deras hemsida hittar inget om att exakt CML16GX3M4A1600C9 som är deras artikelnr funkar. Själva minneskort får jag i och trycker jag lätt in den så sitter den men jag kan inte stänga hakarna, dem sitter bara halvt så jag pressade lite mer igår nedåt på korten och det gick att stänga, då både det fan funka men neeeej, så jag ger upp ngn som är proffs och vet varför? Eller har tips jag är lagom trött och montera ner radiatorn en femtielfte gång och slita på skruvar och chassi.

SKall vända mig till deras forum också men jag tänkte jag börjar världens bästa dataforum:)
För övrigt jag har inte startat datorn innan utan det är första gången, och jag har skyddat gjort det ESD säkert, minnena sitter fast det är ändå fel på ngt sätt...

Jag har samma problem fast med P8Z86 och Vengeace minnen, Allt går igång men får ingen bild och MemOK knappen lyser. Asus verkar inte gilla Corsair

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ni måste använda en del kraft för att de skall komma ordentligt ner i socklarna, så fega inte när ni trycker.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)