Permalänk
Medlem

De nya Corsair Air Series fläktarna.

Jag har skapat den här tråden för att kunna diskutera "Corsair Air Series" fläktarna. Är det någon mer som köpt några av dessa fläktar, är det någon som hittat hur/var de fungerar som bäst och om det uppstått problem med dem?

Modellerna är:

Air Series AF120 Performance Edition High Airflow 120mm Fan

Air Series AF120 Quiet Edition High Airflow 120mm Fan

Air Series AF140 Quiet Edition High Airflow 140mm Fan

Air Series SP120 High Performance Edition High Static Pressure 120mm Fan

Air Series SP120 Quiet Edition High Static Pressure 120mm Fan

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Jubileumsmästare

Funderar på att byta ut mina fläktar till Corsair H80 mot SP120, så lite mer information skulle uppskattas.

Permalänk

Är också sugen på att köpa dessa fläktar, någon som vet fall dessa passar ett Antec Twelve Hundred ?
Tänkte då mest på fläktarna på fronten. Annars tror jag dessa är super, dom har ju en schysst design också.
Fast andra sidan har jag funderingar att byta chassi men då kan man ju alltid ta dessa fläktar till det andra.

Permalänk
Medlem

Air Series SP120

Skrivet av Fahrbot:

Funderar på att byta ut mina fläktar till Corsair H80 mot SP120, så lite mer information skulle uppskattas.

Själv har jag satt dit fyra stycken Air Series AF120 på min H100. Gummifästena som finns på dom här fläktarna är riktigt bra för montering på radiatorer. Mindre risk att du drar ner skruven för långt och det blir riktigt stabilt. Tar du SP120 så kommer du troligen få bättre luftflöde genom radiatorn också. Mina AF120 verkar inte ha något större tryck men CPU tempen är 30 grader så något har jag gjort rätt.

För mig ingick det också en förlängningskabel med en inbyggd resistor. Den sänker hastigheten lite men tar bort mycket ljud. Den tar också bort det klickande ljudet som verkar uppstå när man har extern fläktstyrning. Jag tror det kommer av att de här fläktarna kräver så lite amper.

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är också sugen på att köpa dessa fläktar, någon som vet fall dessa passar ett Antec Twelve Hundred ?
Tänkte då mest på fläktarna på fronten. Annars tror jag dessa är super, dom har ju en schysst design också.
Fast andra sidan har jag funderingar att byta chassi men då kan man ju alltid ta dessa fläktar till det andra.

Är det någon tunnare sorts fläktar i fronten? Hur sitter de fast? 120mm fläktarna verkar ha standardstorleken men formen gör att de kan bli svåra att sätta dit om de inte ska fästas med skruvar. Jag lyckades sätta dit en i fronten på min Fractal Design Arc så det är inte omöjligt.

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Avstängd

Voila

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har 140 fläktarna också så jag kan intyga att de förflyttar riktigt mycket luft.

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av OLGA:

Jag har 140 fläktarna också så jag kan intyga att de förflyttar riktigt mycket luft.

Låter de mycket? De ligger ändå på 24db(?) och enligt mig låter det väldigt högt.

Permalänk
Medlem

är sugen på att byta ut mina orginal fläktar som sitter i 650D. (fram , uppe) då dem låter som ett reaplan.
Men är ute efter nåt som flytta mkt luft samtidigt som dem e tysta och att man kan använda fläktstyrningen som sitter på chassit.

Och även byta ut dem mot mina GT fläktar till H60:in.

Hur skulle dem här va då?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle...

dem är nog bättre både rpm o ljudet haha äger själv en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Låter de mycket? De ligger ändå på 24db(?) och enligt mig låter det väldigt högt.

24db kontra 67,8 CFM är väl inte så tokigt. Så länge fläkten inte är på max så låter det mindre.
Jag fuskade lite och snodde sladden med resistorn från AF120 och kopplade till den till AF140 så lät det ännu mindre och ändå flyttade den mycket luft.

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle...

dem är nog bättre både rpm o ljudet haha äger själv en sådan

Jag tror de fungerar riktigt bra så länge inget är i vägen. Hur är det med vibrationer vid 2000 rpm? Vart har du satt dem i din dator?

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem

Skaffade sp120 quiet edition, 4st av dom, 2st till min h80, push and pull och 2st i sidopanelen på mitt corsair graphite 600t där jag inte hade några fläktar förut och min dator blev betydligt mycket tystare än innan fast jag har 2 fläktar mer

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

vad e skillnaden mellan SP och AF?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av polika:

vad e skillnaden mellan SP och AF?

SP = Static Pressure
AF = Airflow

Kort & gott.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av OLGA:

Jag tror de fungerar riktigt bra så länge inget är i vägen. Hur är det med vibrationer vid 2000 rpm? Vart har du satt dem i din dator?

ja har den cooler master 2000rpm fläkten ibak vid datorn för tillfället men när ja byter chassi snart ska jag införskaffa mig fler sådana o den vibbrerar inte alls o datorn är väldigt tyst med dem fläktarna enligt mig men den flyttar så mkt luft att de blir kallt i rummet haha med denna fläkt xD

Permalänk
Skrivet av polika:

är sugen på att byta ut mina orginal fläktar som sitter i 650D. (fram , uppe) då dem låter som ett reaplan.
Men är ute efter nåt som flytta mkt luft samtidigt som dem e tysta och att man kan använda fläktstyrningen som sitter på chassit.

Och även byta ut dem mot mina GT fläktar till H60:in.

Hur skulle dem här va då?

Kan man montera andra fläktar på fronten på ett 650D ?
Tror inte de går faktiskt eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan man montera andra fläktar på fronten på ett 650D ?
Tror inte de går faktiskt eller har jag fel ?

allting går om man bara vill

de e ju lite meck. men med en borrmaskin så löser sig de mesta

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

ja har den cooler master 2000rpm fläkten ibak vid datorn för tillfället men när ja byter chassi snart ska jag införskaffa mig fler sådana o den vibbrerar inte alls o datorn är väldigt tyst med dem fläktarna enligt mig men den flyttar så mkt luft att de blir kallt i rummet haha med denna fläkt xD

Jag tror att dom där fläktarna har ett högt "airflow" men ett lågt "static pressure" med tanke på hur bladen är utformade. Så de är tyvärr inget för mig även om man fick lite vill ha begär. Jag har bara 140mm fläktar i mitt chassi förutom på radiatorn där det är 120mm men där skulle det behövas högt SP. Men du.. om de flyttar mycket luft ur en varm dator så borde det bli varmt i rummet

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem

Kör SP fläktarna på en 240 radiator. Och de funkar ypperligt. Dessutom är de riktigt tysta.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av OLGA:

Jag tror att dom där fläktarna har ett högt "airflow" men ett lågt "static pressure" med tanke på hur bladen är utformade. Så de är tyvärr inget för mig även om man fick lite vill ha begär. Jag har bara 140mm fläktar i mitt chassi förutom på radiatorn där det är 120mm men där skulle det behövas högt SP. Men du.. om de flyttar mycket luft ur en varm dator så borde det bli varmt i rummet

hehe de blir inte varmt i rummet när rumet är lagom gömmet endå mer att de blir kallare när man har på datorn hehe desutom finns de 200mm fläkt av cooler master om du kollar upp de o kanske en 140mm oxå

Permalänk
Skrivet av zytexx:

hehe de blir inte varmt i rummet när rumet är lagom gömmet endå mer att de blir kallare när man har på datorn hehe desutom finns de 200mm fläkt av cooler master om du kollar upp de o kanske en 140mm oxå

Facepalm...

On topic: vill ha begäret är löjligt högt just nu tror de blir sånhära fläktar ^^

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle...

dem är nog bättre både rpm o ljudet haha äger själv en sådan

Frågan är om den lär överrösta min bärbara. Ibland låter den som en lövblås när han kör den ettriga fläkten på orkanstyrka. För det priset som den 2000 rpm fläkten kostar får man drygt två stycken F12 som är ett mycket bra fläktval om man vill spara en slant men samtidigt ha bättre luftflöde än de fläktar som brukar följa med lådan.

Arctic F12
Arctic F12 PVM

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Låter de mycket? De ligger ändå på 24db(?) och enligt mig låter det väldigt högt.

Vilken källa använder du då för den siffran på ljudnivån? En oberoende recension där de normaliserat ljudnivån så att 20dB motsvarar det du tycker volymen av 20dB ska vara eller tillverkarens egna siffror som inte säger något alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vilken källa använder du då för den siffran på ljudnivån? En oberoende recension där de normaliserat ljudnivån så att 20dB motsvarar det du tycker volymen av 20dB ska vara eller tillverkarens egna siffror som inte säger något alls?

Får den från beskrivningen av fläkten, förlåt om du tog illa vid.

Permalänk
Medlem

Dom ser intressanta ut, men tror inte jag kommer byta ut mina Cougar fläktar mot dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vilken källa använder du då för den siffran på ljudnivån? En oberoende recension där de normaliserat ljudnivån så att 20dB motsvarar det du tycker volymen av 20dB ska vara eller tillverkarens egna siffror som inte säger något alls?

Tillverkarens egna siffra för 140mm fläkten på maxvarv ska vara 24db. Eftersom att decibelnivåerna inte stiger linjärt så är det svårt att referera till dem. Det gör det svårt att jämföra mellan två olika fläktar och mellan samma fläktar vid olika varvtal.

Det jag kan bidra med är att om man använder fläktstyrning och går över 50% så kommer det gå över 0,13 Amper och fläktarna kommer börja klicka vilket bara hörs om man inte köra fläktarna på max. Jag har lyckats få bort det klickandet med hjälp av förlängningssladden med resistorn som medföljde AF120 fläktarna. Både 120mm och 140mm fläktarna flytar mer luft och låter mindre än mina Fractal Design 140mm 9db fläktar.

Visa signatur

Intel i5 2500K, ASUS Sabertooth P67 B3, 16Gb DDR3 Corsair Vengeance CL9, ASUS GeForce GTX 560, 6 TB HDD Samsung, Corsair Force GT 120 GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Dom ser intressanta ut, men tror inte jag kommer byta ut mina Cougar fläktar mot dem

Flyttar Cougar fläktarna mycket luft och är de tysta?
Är lite osäker ifall jag ska köpa Cougar eller Corsair AF120 Quiet Edition :/

Visa signatur

CPU: i5 3570K | GPU: GTX 670 DirectCUII Top | PSU: Corsair AX 850W | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | RAM: Corsair Vengeance 16GB | HDD: WD Caviar Black 1,5TB | SSD: A-Data Premier Pro SP900 128GB | Chassi: Corsair Obsidian 550D | CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Fläktar: Corsair AF120 Quiet Edition x6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverzZe:

Flyttar Cougar fläktarna mycket luft och är de tysta?
Är lite osäker ifall jag ska köpa Cougar eller Corsair AF120 Quiet Edition :/

Jag har ingen aning om de flyttar "mycket luft" eftersom sånt är svårt att mäta, dock så känner jag att luften flyttas helt klart. Helst tysta är de ju inte på max hastighet, men det är inget ljud jag stör mig på när jag sover osv, och att jag inte känner att det är värt att lägga över 1000 kr på att byta fläktar från något ganska bra till lite bättre.

Jag tror nog att corsair fläktarna är bättre, så kör på de!

Funderar dock på att byta fläktar till radiatorn! Tror ni de är bättre än GT 1150 RPM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Får den från beskrivningen av fläkten, förlåt om du tog illa vid.

Ville bara påpeka att tillverkarens egna siffror på ljudnivå i princip aldrig går att lita på, det finns tusentals olika sätt att mäta på för att få bättre/sämre resultat.