Hjälp! Pajja en liten del av moderkortet, bör lödas?

Permalänk

Hjälp! Pajja en liten del av moderkortet, bör lödas?

Hej,
Jag skulle sätta in mitt nya Gtx 560 ti 448 in i min Acer predator G3610. Som ni kanske vet så är det jäkligt trångt och jäkligt i den modellen så jag var tvungen att switcha plats mellan sata kontakterna osv. När jag skulle sätta in Grafik kortet, ville det inte riktigt lägga sig på plats. Då upptäckte jag att det satt en del av metallen och fladdrade från chassit, någon tunn metall. Tog bort grafik kortet och såg till min stora fasa att en liten rektangulär del, stor som en blyerts pennas udd, hade slitits halvägs av.

Den hade 6st små,små lödningar den satt i och två eller 3 av lödningarna på ena sidan satt kvar. Jag tryckte dit den lite försiktigt med pekfingret på plats. Kallsvettig som man var så startade jag igång datorn, Windows startar som ingenting har hänt :S Lirar Diablo 3 i någon halvtimme och gör 3d mark med nya grafikkortet. inga problem alls verkar det som.

Så frågan är, vad är denna mystiska del av moderkortet till för? Bör jag försöka löda dit den med en liten fin löd penna, i så fall vilken sorts löd penna och hur går jag tillväga?

Tack på förhand

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk

Nu upptäckte jag vad som inte fungerar längre. Det är @ knappet som inte funkar, när man trycker alt+2 så blinkar bara skärmen till. :/

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Medlem

Så efter att du rev av en metallflärp på moderkortet kan du inte längre skriva @?

Permalänk
Medlem

Hoppsan... Du måste ju ha tagit i ganska hårt för att lyckats göra detta? Dessutom, en blyertspennas udd är ju *extremt* litet, så den biten som lossnat är nog lite större?

Skulle vara bra om du kunde ta någon bild så att vi kan se hur det ser ut och vad det är, lite svårt att gissa utifrån din beskrivning.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pysslingen:

Nu upptäckte jag vad som inte fungerar längre. Det är @ knappet som inte funkar, när man trycker alt+2 så blinkar bara skärmen till. :/

O_o

Permalänk
Medlem

Testa trycka "Alt Gr" + 2. Det måste jag för att göra ett @, men det var kanske det du menade.

Permalänk

Det var ingen bit som ramlade av, Bara några små lödningar som lossnade från den. Men allt i datorn fungerar som det ska konstigt nog, snabel @ fungerar nu igen trotts allt Vet inte om det är värt att försöka pilla på det där om det fortfarande sitter fast med 2 av 6 ben kanske bara kommer lossna mer. Tror det kan ha varit innersta delen av metallen på fläkt gallret som stötte i när jag försökt sätta det på plats, det väger nog nästan upp mot ett kilo det där kortet

Men när jag tittar i enhetshanteraren ser jag att det är en system enhet som är ur funktion vid namn "%TsUsbGD.DeviceDesc.Generic%" vad är denna enhet till för? Kanske det som jag sabbat?

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Medlem

Ta en bild på det som lossnat.

Permalänk

Ok, ska göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Medlem

Låter ganska otroligt att du inte skulle kunna skriva ut ett @
Medan allt annat verkar fungera för dig.

Permalänk
Medlem

Är det bara @ som du inte kan skriva? Annars kan du ju ha rubbat något som har med USB att göra. Men ta bild, annars är det svårt att förstå vad du menar:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Om det är svårt att ta en bra bild kan du säkert hitta någon högupplöst på Google och antingen rita in eller bara länka och förklara vilken det är.

Jag skulle tro det du beskriver är någon liten motståndsarray eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen

Nu har Snaber a slutat fungera igen här är bilden på det lilla chipet iaf. Tack på förhand

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk

Tror ni att jag skulle kunna Löda det på plats lite bättre? Nu vet jag varför inte snabel @ fungerade. Det är var pga att jag hade ASUS Tweak igång och det har tillhörande hot keys.

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Medlem

De banorna du lyckats kapa verkar ju vara på väg till någon utgång på baksidan.. så antagligen någon av dessa som (möjligtvis) inte fungerar som det ska..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Fungera allt som vanligt skulle jag köra på som vanligt också, dock vara lite uppmärksam och kanske inte lämna datorn igång när du inte sitter vid den ( iaf typ en vecka framöver) för att se så att inte något händer, typ brand...

Permalänk
Medlem

Beror nog på din lödkunskap, sedan ser det ut som du kan ha råkat skrapat av några av "banorna" på moderkortet där också men förhoppningsvis inte.

Om du inte är säker på att du kan löda det skulle jag försöka hitta någon som kan löda och kanske har lödcertifikat så du vet att personen i sig kan löda hyfsat iaf.

Men som han ovanför skriver, om nu datorn fungerar okej så böka inte mer med det tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är en ic krets av nått slag antagligen en operationsförstärkare, det kanske går att montera tillbaks den men det beror på hur skadade kretskortsbanorna är.
Det är inte säkert att den "behövs" den kan vara kopplad till en specifik kontakt eller liknande och använder man inte den anslutningen så klarar man sig utan den, men den är helt klart lossliten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tredent:

Beror nog på din lödkunskap, sedan ser det ut som du kan ha råkat skrapat av några av "banorna" på moderkortet där också men förhoppningsvis inte.

Detta, ingen idé att försöka löda det om du inte är väldigt säker på dina lödkunskaper, finns risk att det förstör mer än vad det hjälper. Om datorn fungerar skulle jag inte bry mig.

Har du testat att köra tangentbordet i olika portar och sett om @ fungerar då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Fungera allt som vanligt skulle jag köra på som vanligt också, dock vara lite uppmärksam och kanske inte lämna datorn igång när du inte sitter vid den ( iaf typ en vecka framöver) för att se så att inte något händer, typ brand...

Ja för datorer är ju kända för att brinna upp hehe xD Nä men ett sånt litet fel är nog ingen större fara sätt lite löd flux på och dra på minsta spetsen som du har till lödkolven borde gå på 10 röda

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Ok, får ta och kolla med någon som är duktig på att löda. Tack för svaren

Visa signatur

Fractal design define R4, ASRock Z77 Extreme4, I5 2300 2,8ghz, Arctic Cooling Freezer 7, 8gb Ram, Asus gtx 560ti 448core, Samsung Intern SSD 128GB 830, 1Tb Lagrings Hdd, Corsair Gaming Series GS600 nätagg

Permalänk
Medlem

Det där är en MOSFET. När den har en tröskelspänning så leder den. Så inte helt otroligt att en knapp inte funkar. Det går inte att löda en sån med lödkolv. Varmluft är grejen. Det går med denna om du tränar en massa först på elektronikskot.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Det där är en MOSFET. När den har en tröskelspänning så leder den. Så inte helt otroligt att en knapp inte funkar. Det går inte att löda en sån med lödkolv. Varmluft är grejen. Det går med denna om du tränar en massa först på elektronikskot.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannar...

Det är en FET, att det är en MOSFET är ju inte 100% även om det är troligast (jag kan iaf inte säkert avgöra vad det står på den).

On Topic:
Gissnings vis är AQ13 hänvisning till något med Audio iom att de ligger i närheten och AQ14 ligger precis ovan direkt brevid Audio In/Out, mycket troligt att antingen någon port för audio inte funkar eller t.ex. om du har AC'97 och HD bla bla så kanske någon av dem inte funkar osv.
Helt ärligt om du inte har riktig utrustning och vet vad du gör skulle jag inte försöka fixa det om du inte upptäcker något du behöver som felar, riskerna är mycket större än vinsten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fan vad folk som inte läser tråden, att @ inte fungerade var pga ASUS tweak. Läs för i helvete.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Fan vad folk som inte läser tråden, att @ inte fungerade var pga ASUS tweak. Läs för i helvete.

Spela roll. Är en MOSFET ej ledande så kan det göra att en funktion inte aktiveras. Jag har haft brunna sådana som gjort att tex inte en tvättmaskin börjar tvätta eller att det inte finns något ljud i en laptop. Ibland kan man ha tur att det inte finns någon funktion för kretsen. Har ibland lånat lite kretsar på annat håll som ej varit aktiverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Spela roll. Är en MOSFET ej ledande så kan det göra att en funktion inte aktiveras. Jag har haft brunna sådana som gjort att tex inte en tvättmaskin börjar diska eller att det inte finns något ljud i en laptop. Ibland kan man ha tur att det inte finns någon funktion för kretsen. Har ibland lånat lite kretsar på annat håll som ej varit aktiverade.

Så du kör disken i tvättmaskinen?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Spela roll. Är en MOSFET ej ledande så kan det göra att en funktion inte aktiveras. Jag har haft brunna sådana som gjort att tex inte en tvättmaskin börjar diska eller att det inte finns något ljud i en laptop. Ibland kan man ha tur att det inte finns någon funktion för kretsen. Har ibland lånat lite kretsar på annat håll som ej varit aktiverade.

Försöker du diska i en tvättmaskin är det nog något mer som är fel

Iaf, om det skulle ha med ljudet attgöra så finns det ju alltid lösningar i form av usb-ljudkort tex.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3