Permalänk
Medlem

i5 3570k @ 4,2GHz

Tjenare.
Tänkte bara kolla med alla swecare som säkert kan mer än mig om överklockning.

Clockade up min ivy bridge i5 till 4,2GHz i turboboost mode.
http://i.imgur.com/FdyMO.png?1

Ser allt ut att stämma bra? Ligger i ca 30c idle, 60cload i AIDA64.

Sen undrar jag vad som är pro/cons med att köra 24/7 överklockning vs. via turboboost mode?

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut inga fel, du kan nog klocka upp den lite till, bara du inte hamnar över ca 72C

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Kan inte den höjda bushastigheten skada komponenter på moderkortet? Jag läste något om det i en annan tråd.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Jag ser absolut inga fel, du kan nog klocka upp den lite till, bara du inte hamnar över ca 72C

Öh, för mig som är okunnig, vad händer vid >72C?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lei:

Öh, för mig som är okunnig, vad händer vid >72C?

Är där intel har satt sin värmegräns. Beräkningsfel och slitage, mer eller mindre.

Skrivet av viking99:

Kan inte den höjda bushastigheten skada komponenter på moderkortet? Jag läste något om det i en annan tråd.

Tänker du på Offset?

Är väl Con att köra 24/7 i OCmode, om man ser på livslängden. Annars är det väl ingenting speciellt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag läste om det i någon av klockningstrådarna här på sweclockers. När man klockat upp bushastigheten till 102 för att ta ut det sista megahertzen i klock. Tydigen hade ljudkort och flera usb portar slutat fungera. Men jag kan inget om Offset.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Öh, för mig som är okunnig, vad händer vid >72C?

Det är ungefär den maxgränsen för temperaturen som är bra för din CPU.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Lei:

Öh, för mig som är okunnig, vad händer vid >72C?

För hög temp kan skada din processor, eller förkorta livslängden, vilket är ett givet faktum när man överklockar såklart. Vet själv inte vad "högsta rekomenderade temp" är för ivy bridge. Men jag vet att alla tror att vid en viss temp (72c i detta fall) så kommer processorn överhetta, explodera och alla kommer att dö. Jag, personlingen tror inte det är ett stort problem såvidare man inte kommer up till typ 80-100 grader under en längre period. Har aldrig haft en processor som dött även vid extrem överklockning. Min q6600 har överlevt 4-5 svettiga år hos mig innan jag sålde den inför mitt Sandy bygge

Kan ju inget annat än att rekommendera dig att vara på den säkra sidan dock

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

alright, kommer hålla noga koll på temps om jag kör något krävande då processorn klockar upp sig.

Men vad är fördelar/nackdelar med 24/7 OC vs. OC via turboboost mode?
Läste nån guide som rekommenderade att gå via turboboost OC.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kreppe:

alright, kommer hålla noga koll på temps om jag kör något krävande då processorn klockar upp sig.

Men vad är fördelar/nackdelar med 24/7 OC vs. OC via turboboost mode?
Läste nån guide som rekommenderade att gå via turboboost OC.

istället för att ligga på 100w hela tiden så går den ner till 10w vid idle

Permalänk
Medlem

Höja busshastigheten ska inte vara bra på sockel 1155 som många andra sagt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Höja busshastigheten ska inte vara bra på sockel 1155 som många andra sagt.

Det är inte jag personligen som har höjt busshastigheten. Tryckte egentligen bara på en knapp i BIOS "oc tuner" så var det klart.
Använder ett Asus p8z77-m pro.

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Det är inte jag personligen som har höjt busshastigheten. Tryckte egentligen bara på en knapp i BIOS "oc tuner" så var det klart.
Använder ett Asus p8z77-m pro.

Någon hade skadat sitt moderkort just genom den automatiska överklockningen då den drog upp busshastigheten. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att det händer men det kan vara en risk. Annars kan du ju klocka manuellt och vara säker på att inga problem uppstår.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Okej, jag får helt enkelt googla lite på det och se om jag kan ställa tillbaka det och göra det manuellt.
Låter dock lite konstigt att den inbyggda BIOS inställningen för OC skulle vara skadlig :S

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Okej, jag får helt enkelt googla lite på det och se om jag kan ställa tillbaka det och göra det manuellt.
Låter dock lite konstigt att den inbyggda BIOS inställningen för OC skulle vara skadlig :S

ASUS autotune grej tyckte att 1.6v var bra för min 3770k.
Behöver jag tillägga att skiten aldrig kommer installeras igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS autotune grej tyckte att 1.6v var bra för min 3770k.
Behöver jag tillägga att skiten aldrig kommer installeras igen ?

Samma hände mig, helt knäppt!

Synd när man kommer så långt genom att bara välja offset mode så den kör i stock voltage och sedan öka turbo miltipliern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS autotune grej tyckte att 1.6v var bra för min 3770k.
Behöver jag tillägga att skiten aldrig kommer installeras igen ?

Vilken tur att du inte stekte processorn! Är inte högsta rekomenderade volt för Ivy runt 1,2-1,3V?

Skrivet av Deathtrip2k:

För hög temp kan skada din processor, eller förkorta livslängden, vilket är ett givet faktum när man överklockar såklart. Vet själv inte vad "högsta rekomenderade temp" är för ivy bridge. Men jag vet att alla tror att vid en viss temp (72c i detta fall) så kommer processorn överhetta, explodera och alla kommer att dö. Jag, personlingen tror inte det är ett stort problem såvidare man inte kommer up till typ 80-100 grader under en längre period. Har aldrig haft en processor som dött även vid extrem överklockning. Min q6600 har överlevt 4-5 svettiga år hos mig innan jag sålde den inför mitt Sandy bygge

Kan ju inget annat än att rekommendera dig att vara på den säkra sidan dock

Skrivet av Thompaam:

Det är ungefär den maxgränsen för temperaturen som är bra för din CPU.

Skrivet av Demonoidz:

Är där intel har satt sin värmegräns. Beräkningsfel och slitage, mer eller mindre.

Tänker du på Offset?

Är väl Con att köra 24/7 i OCmode, om man ser på livslängden. Annars är det väl ingenting speciellt.

Tack för svar. Jag googlade på Ivy och 72C men hittade inget, men det är iaf bra att ha ett riktvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

ASUS autotune grej tyckte att 1.6v var bra för min 3770k.
Behöver jag tillägga att skiten aldrig kommer installeras igen ?

Precis det jag tänkte att TS borde kolla också

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Vilken tur att du inte stekte processorn! Är inte högsta rekomenderade volt för Ivy runt 1,2-1,3V?

Tack för svar. Jag googlade på Ivy och 72C men hittade inget, men det är iaf bra att ha ett riktvärde.

Ja, jag har för mig att det är där processorn börjar bli så varm så att det blir skadligt för komponenterna inuti. Men den allmänna tanken jag har sett om var värmegränsen är, både på andra forum och från riktiga PC-vetare på YouTube (LinusTechTips) så verkar 70-75 vara maxgränsen för vad man vill pressa sin CPU till.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

istället för att ligga på 100w hela tiden så går den ner till 10w vid idle

Enligt core temp så ligger min processor på 30w under 0% load med 4,5ghz kostant och 1,375 volt och typ under 10w i "standard" läge.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt klocka min 3570K och eftersom jag är helt grön på området (Läst FAQ:en och lite andra guider på nätet) så testade jag den färdigprogrammerade "OC genie II" igår. Men som många skriver ovan så får jag en ganska hög vcore, runt 1,2-1,3 V. Hur går man egentligen tillväga att klocka manuellt? Är det bara ställa CPU ratio multipeln per CPU och reboota? Hade inte tänkt klocka högre än 4,2 GHz. Ska man köra fix Vcore? isf ungefärligt värde? Vad innebär offset?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voilala:

Jag hade tänkt klocka min 3570K och eftersom jag är helt grön på området (Läst FAQ:en och lite andra guider på nätet) så testade jag den färdigprogrammerade "OC genie II" igår. Men som många skriver ovan så får jag en ganska hög vcore, runt 1,2-1,3 V. Hur går man egentligen tillväga att klocka manuellt? Är det bara ställa CPU ratio multipeln per CPU och reboota? Hade inte tänkt klocka högre än 4,2 GHz. Ska man köra fix Vcore? isf ungefärligt värde? Vad innebär offset?

Tack!

CPU'er har en spänningskurva, så att vid en viss frekvens så har dom en viss spänning som standard.
Vad offset gör är att justera kurvan.
Så att justera spänningen MHA offset är överlägset på alla sätt jämfört med att sätta en manuell spänning.
Men det blir även ganska noga att kontrollera spänningen efter varje steg man höjer frekvensen, eftersom även spänningen automatiskt justeras.
Därför så är det inte ovanligt att SB/IB processorer fungerar aldeles utmärkt med -sänkt- spänning via offset.
Även som överklockade.

Och ja, bäst är att bara justera turbofrekvensen.
Då får du prestandan när den behövs, och sparar ström (=värme) när den inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CPU'er har en spänningskurva, så att vid en viss frekvens så har dom en viss spänning som standard.
Vad offset gör är att justera kurvan.
Så att justera spänningen MHA offset är överlägset på alla sätt jämfört med att sätta en manuell spänning.
Men det blir även ganska noga att kontrollera spänningen efter varje steg man höjer frekvensen, eftersom även spänningen automatiskt justeras.
Därför så är det inte ovanligt att SB/IB processorer fungerar aldeles utmärkt med -sänkt- spänning via offset.
Även som överklockade.

Och ja, bäst är att bara justera turbofrekvensen.
Då får du prestandan när den behövs, och sparar ström (=värme) när den inte behövs.

Tack för det utförliga svaret!
Tyvärr så hittar jag inte denna funktionen i BIOS, hittar inte CPU ration. Men testade igår att klocka med hjälp av inbyggda OC Genie II.
Klockade processorn till 4.2 GHz och Vcore låg på 1,152V samt temperaturerna på ungefär 65-70 vid 100%. Låter dessa värden okej?
Eller ska jag försöka Turbo klocka istället?

Permalänk
Medlem

Varför ens hålla på med något som man inte vet någonting om? Kommer ju bara sluta illa.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

ungefär vilka volt värden är max för i5 3570k?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Varför ens hålla på med något som man inte vet någonting om? Kommer ju bara sluta illa.

Hur tycker du annars han ska lära sig? Detta är ett forum för överklockning och TS fråga om råd om just överklockning.

Permalänk
Entusiast

När vi ändå är inne på lite allmän överklockning så undrar jag-Är blåskärmar någonting man "SKA" få när man överklockar och sen öka Volten efteråt eller ska man alltid akta sig för blåskärmar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

När vi ändå är inne på lite allmän överklockning så undrar jag-Är blåskärmar någonting man "SKA" få när man överklockar och sen öka Volten efteråt eller ska man alltid akta sig för blåskärmar?

Blåskärmar är oundvikligt om du letar efter en absolut maxklock, klockar du bara några få % och har en stabil rigg så kan du såklart slippa, men ska man maxa får man räkna med många blåskärmar innan man hittat en stabil klock.

Permalänk
Medlem

För ivy bridge så är allt under 95c helt okej för 24/7. Jag har min klockad till 4.7ghz och efter 4-5 timmar i prime95 med large FTT så hade jag 84c som max med en h80. Så att ivy har en "max temp" på 72c är bara BS :>

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

för er som är rädda för tempsen så går det utmärkt på många cpuer att dra ned volten när man kör så låga överklockningar. kör själv på 4,2ghz med volt neddragen till 1,0 stabilt.
sen "att det går utmärkt" är endast en uppfattning för nuet. Flera som haft testexemplar menar att ivy är känsligare än sandy vid höga temperaturer sett till livslängd.