Permalänk
Medlem

Vattenkylnings läckage skydd?

Hej Sweclockers!
Ska kanske fixa en vattenkylare snart till mitt nästa bygge men har hört att vissa läcker efter något år. De jag vill veta är om det finns något slags skydd som leder vattnet ut ur chassiet (typ som en ränna under CPU´n) så att det inte far på graffakortet och kortsluter allt.
Vatten kylaren som jag tänker på att köpa är en Corsair Hydro H80. MVH: Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Haha, du får väl sno en stupränna av grannen...

Men ärligt talat, gör du skiten ordentligt så ska det inte läcka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Eftersom det är ett slutet system finns det kanske någon garanti?

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Haha, du får väl sno en stupränna av grannen...

Men ärligt talat, gör du skiten ordentligt så ska det inte läcka.

haha vi får se

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

ja det borde vara garanti sålänge som det är ett slutet system. bygger du ihop eget har du däremot ingen garanti.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Eftersom det är ett slutet system finns det kanske någon garanti?

Aa det skulle ju vara bra, men då får jag kolla om det täcker alla grejer.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Om man vill va säker så får jag väl he datorn upp å ner XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Eftersom det är ett slutet system finns det kanske någon garanti?

Skrivet av morxy49:

ja det borde vara garanti sålänge som det är ett slutet system. bygger du ihop eget har du däremot ingen garanti.

Har för mig att det brukar vara svårt att få ut andra komponenter på den garantin, även om man egentligen ska få det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har för mig att det brukar vara svårt att få ut andra komponenter på den garantin, även om man egentligen ska få det.

Okej.... det suger ju :/

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Alltså om systemet börjar läcka så kan du nog rätt enkelt få ersättning. för det den skadar,
Men om jag inte har fel så leder väl inte vätskan i dem slutna systemen ström?

Permalänk
Medlem

en sak som jag alltid har funderat på, alcohol leder ju inte ström, och i ett bra slutet system lär det inte av dunsta heller.
Samt att om det skulle läcka så skulle det inte lämna några rester på andra komponenter..

men flyttar det värme lika bra?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till ersätter inte företagen dina prylar om deras kylare skulle läcka, de ersätter bara sin egen produkt som de lämnar garanti på. Det står säkerligen i ett user agreement som följer med produkten att de ej ansvarar för vad som kan ske med dina komponenter. Kolla upp detta noga om du är orolig.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Skrivet av Nikken:

Vad jag läst mig till ersätter inte företagen dina prylar om deras kylare skulle läcka, de ersätter bara sin egen produkt som de lämnar garanti på. Det står säkerligen i ett user agreement som följer med produkten att de ej ansvarar för vad som kan ske med dina komponenter. Kolla upp detta noga om du är orolig.

Dom kan inte skriva bort lagen oavsett hur mycket dom vill. Du ska få ersättning för följdskador men det blir onekligen lite strul med det.

Till OP, om du är orolig för det, varför skaffar du inte bara vanlig luftkylning eller bygger riktigt vattenkylning som inte börjar läcka hur som?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Vad jag läst mig till ersätter inte företagen dina prylar om deras kylare skulle läcka, de ersätter bara sin egen produkt som de lämnar garanti på. Det står säkerligen i ett user agreement som följer med produkten att de ej ansvarar för vad som kan ske med dina komponenter. Kolla upp detta noga om du är orolig.

Vad företagen tycker spelar ingen roll, det enda du som köper den behöver bry dig om är att återförsäljaren i Sverige enligt lag har rätt att ersätta dig om något skadas p.g.a. att produkten är felaktig, vilket t.ex. en läcka bör räknas som.

Permalänk

Du skulle ju kunna modda ett eget chassi med rännor i. Kommer ju Definitivt vara något specielt och skillnad från andra byggen, och klarar du göra det snyggt så är det ju otroligt bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

en sak som jag alltid har funderat på, alcohol leder ju inte ström, och i ett bra slutet system lär det inte av dunsta heller.
Samt att om det skulle läcka så skulle det inte lämna några rester på andra komponenter..

men flyttar det värme lika bra?

känns dock inte så säkert med tanke på att alkohol är ganska brandfarligt ^^^
nu orkar jag inte kolla upp vid vilka temperaturer det antänder vid, och om det ens är möjligt med den minimala mängden syre i slangarna, men det känns ändå inte så säkert

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Läckande h80 är väl knappast ett problem, däremot verkar det ju vara lotteri om man får en pump som låter eller inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad företagen tycker spelar ingen roll, det enda du som köper den behöver bry dig om är att återförsäljaren i Sverige enligt lag har rätt att ersätta dig om något skadas p.g.a. att produkten är felaktig, vilket t.ex. en läcka bör räknas som.

Otroligt bra om det står i Sveriges lag att företagarna får ersätta dig, skulle inte vara så kul om det stod i lagen att det är strängt förbjudet att ersätta konsumenten vid problem
En trött lördagmorgon får man... påpeka fel

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Du skulle ju kunna modda ett eget chassi med rännor i. Kommer ju Definitivt vara något specielt och skillnad från andra byggen, och klarar du göra det snyggt så är det ju otroligt bra jobbat!

Har tänkt på de å vi får se om jag ska göra det

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Skrivet av mecke96:

Har tänkt på de å vi får se om jag ska göra det

Fast jag tror inte du behöver vara så orolig för att det ska läcka. Gör man det bra, ordentligt och lägger ner lite tid på att bygga ihop vattensystemet så ska det inte vara några problem. Jag har fått uppfattningen att om jag man gör det ordentligt från början så är chansen mycket liten att något skulle gå sönder. För det är ju inte många trådar här på sweclockers som handlar om vattensystem som har gått sönder och förstört andra komponenter.

Så, kör på vattensystem om du vill och gör bara bygget ordentligt är mitt tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Fast jag tror inte du behöver vara så orolig för att det ska läcka. Gör man det bra, ordentligt och lägger ner lite tid på att bygga ihop vattensystemet så ska det inte vara några problem. Jag har fått uppfattningen att om jag man gör det ordentligt från början så är chansen mycket liten att något skulle gå sönder. För det är ju inte många trådar här på sweclockers som handlar om vattensystem som har gått sönder och förstört andra komponenter.

Så, kör på vattensystem om du vill och gör bara bygget ordentligt är mitt tips!

Ny är det dock en färdigbyggd vattenkylare han ska köpa, så han kan inte bygga den "ordentligt".