Permalänk
Medlem

Uppgradera från i750 till 2500K

Sitter på ett Asrock P55 Extreme som går som en klocka. Kör 4.2 GHz på luft med NH-D14. Problemet är bara att nu när jag vill gå upp till SLI, så sitter min andra PCI-E-port för nära cpu-kylaren, så jag får helt enkelt inte plats med NH-D14 och SLI samtidigt..!
Frågan är nu, vilket moderkort rekommenderas till 2500K, om den ska ha bra OC-potential, och med gott om utrymme? Chassi är P280.
Vad kan jag förvänta mig att få för mitt moderkort och min processor på begagnatmarknaden? Känns surt att "tvingas" uppgradera, då jag är väldigt nöjd med nuvarande setup. Men SLI funkar helt enkelt i nuvarande setup.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd

En fråga bara. Kör du grafikkortet i PCI-E porten nere på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

En fråga bara. Kör du grafikkortet i PCI-E porten nere på moderkortet?

Tänkte du på vilken PCI-E-hastighet jag får ut? Ja, idag kör jag på PCI-E#2, då det inte finns plats vid port 1.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Tänkte du på vilken PCI-E-hastighet jag får ut? Ja, idag kör jag på PCI-E#2, då det inte finns plats vid port 1.

Jo, du får ju bara ut 8x hastighet på den porten. Sen att moderkortet kunde hantera ett enstaka grafikkort i en nedre port förvånade mig. Vad jag vet så är de inte alla moderkort som kan göra så.

Så varför inte bara byta kylaren istället för moderkort, processor och minne om du vill köra SLI? Nyhetens behag är alltid gott, men du kommer inte vinna sådär jätte mycke prestanda på uppgraderingen. Risken finns fortfarande kvar att din kylare kommer krocka på ett nytt moderkrot. Dock så hänger de såklart på vilket kort du väljer isf.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Jo, du får ju bara ut 8x hastighet på den porten. Sen att moderkortet kunde hantera ett enstaka grafikkort i en nedre port förvånade mig. Vad jag vet så är de inte alla moderkort som kan göra så.

Så varför inte bara byta kylaren istället för moderkort, processor och minne om du vill köra SLI? Nyhetens behag är alltid gott, men du kommer inte vinna sådär jätte mycke prestanda på uppgraderingen. Risken finns fortfarande kvar att din kylare kommer krocka på ett nytt moderkrot. Dock så hänger de såklart på vilket kort du väljer isf.

Minnet kan jag väl ändå behålla...! Det var just det jag skulle vilja ha lite råd om, vilka moderkort som rekommenderas, samt vad jag kan förvänta mig att få för mina gamla prylar om jag säljer dem. Alternativet är nog annars att skippa SLI tills vidare och sedan köpa SLI och mobo/cpu vid samma tillfälle.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att kortet inte går in under kylaren. Jag har det så, där är inte mer än ~1-2mm mellan kortet och kylaren, men det går ju.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Låter konstigt att kortet inte går in under kylaren. Jag har det så, där är inte mer än ~1-2mm mellan kortet och kylaren, men det går ju.

Det känns snarare som det saknas en mm. Om jag tar bort "bågarna" som fäster fläktarna på kylflänsen så går det kanske, men då kommer grafikkortets oskyddade baksida ligga dikt an mot kylaren. Det känns ju inte helt bra!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Det känns snarare som det saknas en mm. Om jag tar bort "bågarna" som fäster fläktarna på kylflänsen så går det kanske, men då kommer grafikkortets oskyddade baksida ligga dikt an mot kylaren. Det känns ju inte helt bra!

De kan ju bli annorlunda om du byter moderkort så att din nuvarande kylare får plats.

Hur som helst. Detta rekar jag iaf: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991013
Eller detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168004

Eftersom de är en 2500K du är ute efter så hade jag nog valt Z68 moderkortet. Priset är lite bättre på de, samt att om du byter till en Ivy Bridge i framtiden så har du tillgång till PCI-E 3.0 iaf.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Jo, du får ju bara ut 8x hastighet på den porten. Sen att moderkortet kunde hantera ett enstaka grafikkort i en nedre port förvånade mig. Vad jag vet så är de inte alla moderkort som kan göra så.

Så varför inte bara byta kylaren istället för moderkort, processor och minne om du vill köra SLI? Nyhetens behag är alltid gott, men du kommer inte vinna sådär jätte mycke prestanda på uppgraderingen. Risken finns fortfarande kvar att din kylare kommer krocka på ett nytt moderkrot. Dock så hänger de såklart på vilket kort du väljer isf.

Ju mer jag tänkt på det och tittat på priser ju mer i ser jag att du gav ett väldigt klokt råd från början... Har svårt att slita mig från min NH-D14, men det får nog bli ett byte av den istället.

För att vara på den säkra sidan utrymmesmässigt så funderar jag på Kuhler 620, några synpunkter på den?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Ju mer jag tänkt på det och tittat på priser ju mer i ser jag att du gav ett väldigt klokt råd från början... Har svårt att slita mig från min NH-D14, men det får nog bli ett byte av den istället.

För att vara på den säkra sidan utrymmesmässigt så funderar jag på Kuhler 620, några synpunkter på den?

Den är ungefär som Corsair H40 / H50. Men jag tror du vinner i längden om du lägger ner någon hundring till på vattenpaketet.

Själv har jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028685
Jag kylde min förra processor 2500K (sålde den för jag behövde inte överklockningen och en standar 2500 hade jag redan hemma) med den i 4,8GHz med bra temps.

Men är priset lite för mycke så är denna mycke bra för sin peng: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840403

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Den är ungefär som Corsair H40 / H50. Men jag tror du vinner i längden om du lägger ner någon hundring till på vattenpaketet.

Själv har jag denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028685
Jag kylde min förra processor 2500K (sålde den för jag behövde inte överklockningen och en standar 2500 hade jag redan hemma) med den i 4,8GHz med bra temps.

Men är priset lite för mycke så är denna mycke bra för sin peng: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840403

Vad är det du anser negativt med 620?

Den verkar ju vara minst lika bra som h60 enligt swecs test:
http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Förvisso verkar det vara rekommenderat att byta 120mm-fläkten, men det gör jag gärna, har nog en noctua liggandes.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Vad är det du anser negativt med 620?

Den verkar ju vara minst lika bra som h60 enligt swecs test:
http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Förvisso verkar det vara rekommenderat att byta 120mm-fläkten, men det gör jag gärna, har nog en noctua liggandes.

Fläktarna som Antec skickar med. Men du verkar va villig att byta ut dom isf. Och då är de inget fel på de kitet från Antec Men jag vet inte om Noctuas fläktar är lämpliga till en radiator. Högt statiskt tryck är att föredra när luft skall pressas genom flänsarna. Därav swecs tester med Gentle Typhoon fläktar också som är kända att ge högt statiskt tryck till god ljudnivå.
Även om du slänger med en eller två extra fläktar vid köp av vattenkylning så blir de mycke billigare än ny plattform iaf.

Hur som, skall du byta fläktar så kan jag också reka 620 kylaren

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.