Permalänk
Medlem

CPU för gaming + media transcoding

Hejsvejs

Jag håller på och plockar ihop förslag på komponenter för en gaming dator åt en vän. Den ska kosta runt 10 tusen.

Han vill ha en dator som han främst kan spela på, men också som är snabb och flexibel och fungerar väldigt bra till allt möjligt. Han håller på med film redigering i Premiere Pro en hel del, och det är möjligt att han i framtiden också kommer bygga på datorn med ljudkort och liknande så han kan redigera musik också.

Så p.ga av hans media intressen så fick det mig att tänka lite mer på vilken CPU jag borde välja. Jag vet att jag läste nått halvår tillbaka i en recension om någon AMD CPU som han en "mode" där man kunde slå om grafik delen (eller någon core i alla fall) temporärt så den användes enbart till "transcoding" av media, vilket skulle öka hastigheten avsevärt. Så denna CPU skulle då lämpa sig väl för folk som just håller på med Media redigering och inte gillar att sitta och vänta 3 timmar på att sin HD film ska converteras/exporteras, men också ha allt som man vill ha i en vanlig CPU.

Jag vet själv enbart vad som är bra för en gaming dator, för det är vart min erfarenhet ligger. Och jag har ingen erfarenhet alls om AMD, jag kör alltid bara med Intel i egna byggen. Men med det har plockat fram 2st riktigt bra Ivy Bridge CPUs som han kan välja på, lite beroende på hur mycket pengar han vill lägga vs. prestanda. Och dessutom beroende på om han vill att jag ska överklocka den eller inte, för då är 3570K klart bäst.

  • Intel Core i5 3450 (3,1 Ghz), ca 1700 :-

  • Intel Core i5 3570K (3,4 Ghz), ca 2000 :-

Så frågan är vet någon om det finns något alternativ (Intel eller AMD) som mäter sig med dem här två CPUerna men samtidigt är starkare på just media transcoding?

Själv är jag tveksam, med tanke på hur ny Ivy Bridge är, men det är värt att höra. Det kanske finns en Ivy Bridge CPU som har just ett sånt här läge som jag har missat?

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Medlem

Beror på vad för transcoding är ute efter. Mesta CUDA/APP/quicksync accelererad transcoding avser h.264 och brukar kompromissa kvalitet och avancerade funktioner som en x86-baserad encoder kan ha. Men de kan vara snabba.

Intel's 1155-cpu:er med inbyggd grafik har tillgång till quicksync och har för mig att det finns pluggar till adobes mjukvara så man kan rendera ut med hjälp av det. Varning på att, om man har ett diskret grafikkort, får köra via lucidlogix mjukvara påslagen. Den mjukvaran är långt från seriös och pålitlig.

Adobe har ju sin Mercury Engine som avser mer än bara encoding för final output, dvs deras avsikt är att accelerera effekter, filter och övergångar så att man kan sitta och klippa mer i real-time och vänta mindre på att rendera linan. Har själv kört relativt lite Premiere Pro så vet inte hur det har spelat ut i verkligheten, men fått intrycket att det har en del fördelar.

http://www.nvidia.com/object/adobe-cs6.html

http://blogs.adobe.com/genesisproject/2011/10/diving-into-nvi...

Det har mestadels gällt att man ska köra med CUDA och därmed en Nvidia GPU men för inte så länge sedan började det också mer eller mindre formas stöd för OpenCL vilker ska innebära att även ATI-kort så småningom ska kunna accelerera adobes program bra. Jag tror inte vi är där ännu, dock.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av azade91:
  • Intel Core i5 3450 (3,1 Ghz), ca 1700 :-

  • Intel Core i5 3570K (3,4 Ghz), ca 2000 :-

Om det går bra att lägga 300 kr till så kör på 3570K. Den har L3 6MB och L2 1MB (alltså totalt 1MB mer än 3450) och betydligt bättre integrerad grafik (spelar iofs inte någon roll om han redan har ett riktigt kort). Och om den ska överklockas så är ju 3570K bäst

Permalänk
Medlem

"Intel Core i5 3570K (3,4 Ghz), ca 2000 :-" helt klar

Permalänk
Medlem

Om den transcoding det handlar om har nytta av HT (trådar bra) så bör 3770K/3770 övervägas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Om det går bra att lägga 300 kr till så kör på 3570K. Den har L3 6MB och L2 1MB (alltså totalt 1MB mer än 3450) och betydligt bättre integrerad grafik (spelar iofs inte någon roll om han redan har ett riktigt kort). Och om den ska överklockas så är ju 3570K bäst

Källa på de?
De jag hittar om Core i5 i 3400 och 3500 serien så har dom samma mängd L1, L2 och L3 Cache.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Källa på de?
De jag hittar om Core i5 i 3400 och 3500 serien så har dom samma mängd L1, L2 och L3 Cache.

Säkert? Där jag kollade stod det L2 cache: 1MB L3: 6MB men på den andra stod det bara L3: 6MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Säkert? Där jag kollade stod det L2 cache: 1MB L3: 6MB men på den andra stod det bara L3: 6MB

Dom har lika mkt L2-cache.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Säkert? Där jag kollade stod det L2 cache: 1MB L3: 6MB men på den andra stod det bara L3: 6MB

Man kan inte hoppa över L2 och ändå ha en L3. Funkar inte så lilla vän Däremot finns de processorer som saknar L3.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Funkar inte så lilla vän.

-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Beror på vad för transcoding är ute efter. Mesta CUDA/APP/quicksync accelererad transcoding avser h.264 och brukar kompromissa kvalitet och avancerade funktioner som en x86-baserad encoder kan ha. Men de kan vara snabba.
...

Okej, tack så mycket! Väldigt genomarbetad post du gav mig, har nu en massa att potentiellt efterforska i
Så vitt jag har förstått det så exporterar han i H.264 eftersom det är främst Youtube han håller på med. Men "quicksync" som du pratar om där grafikdelen på CPUn används är nog det jag hade hört talas om, och det lär nog vara den tekniken han kommer använda/ha nytta utav. Men då vet jag att jag kan lungt köpa en 1155 CPU och så har det mer att göra med vad man kör för plugins och program, men stödet finns.

Skrivet av Waowt:

Om det går bra att lägga 300 kr till så kör på 3570K. Den har L3 6MB och L2 1MB (alltså totalt 1MB mer än 3450) och betydligt bättre integrerad grafik (spelar iofs inte någon roll om han redan har ett riktigt kort). Och om den ska överklockas så är ju 3570K bäst

Det är tyvärr en ganska stram budget. Han sitter just nu på en jätte skräpig gamla dator, och kommer lägga så mycket han kan på sin första lön (ca 12 tusen) på datorn. Så jag vill inte allokera allt för mycket pengar på CPUn, för då måste jag ta från något annat (Grafikkort hrmp hrmp).
Men helt klart om jag kan lyckas dra ner/spara in någon annanstans i bygget så kommer jag helt klart gå på en 3570K och överklocka den!

Skrivet av simme300:

"Intel Core i5 3570K (3,4 Ghz), ca 2000 :-" helt klar

Okej tack. 3570K it is

Skrivet av lorgix:

Om den transcoding det handlar om har nytta av HT (trådar bra) så bör 3770K/3770 övervägas.

Jag har faktiskt ingen aning om den har det, och han vet nog inte heller. Jag försökte googla lite snabbt och se om det fanns något svar, men det verkar lite luddigt. Tyvärr är 3770 lite utanför prisgränsen (2700 - 2900 kr), allokerar hellre dem pengarna på grafikkortet. För det ska ända vara en gaming dator också. Men tack för förslaget! HT var inget jag hade tänkt på.

Permalänk
Avstängd

Man skola endast encoda och decoda inte transcoda.

Folk som transcodar från en lossy source kommer att brinna i media helvetet och få deras ögon och öron brända i all oändlighet i skärelden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Man skola endast encoda och decoda inte transcoda..

Usch! Tillbaka till den 100-åriga elden du kom från!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raghor:

Man kan inte hoppa över L2 och ändå ha en L3. Funkar inte så lilla vän. Däremot finns de processorer som saknar L3.

Ta det lugnt med attityden lilla gumman... Ingen gillar såna som försöker vara översittare..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

3570k eller 2500k (den sista är bättre om han ska klocka)
Eventuellt 3770k
AMD kan flaskhalsa i spel och man tjänar inte så mycket även om man kör flertrådade program, vill jag minnas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Ta det lugnt med attityden lilla gumman... Ingen gillar såna som försöker vara översittare..

Tråkigt att folk ser de så. Skulle nog lagt med en smiley i mitt inlägg då jag inte vart ett dugg sur eller arg. Snarare road och tyckte de vart lite skoj. Så då försökte jag vara lite roligt tillbaka!
Men i vilket fall som så har jag rätt i sak. Men de är ju inge bra att en del tar de negativt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raghor:

Tråkigt att folk ser de så. Skulle nog lagt med en smiley i mitt inlägg då jag inte vart ett dugg sur eller arg. Snarare road och tyckte de vart lite skoj. Så då försökte jag vara lite roligt tillbaka!
Men i vilket fall som så har jag rätt i sak. Men de är ju inge bra att en del tar de negativt.

Såg ingen ironi smiley i ditt inlägg?!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Såg ingen ironi smiley i ditt inlägg?!

Nä, jag skrev de aldrig heller då jag vart naiv och trodde att folk skulle förstå de. Sällan jag brukar skriva ironiskt på swec.
Men men, så är de, och jag lägger till de i mitt inlägg om L3 Cache.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raghor:

Nä, jag skrev de aldrig heller då jag vart naiv och trodde att folk skulle förstå de. Sällan jag brukar skriva ironiskt på swec.
Men men, så är de, och jag lägger till de i mitt inlägg om L3 Cache.

Man kan inte vara ironisk i Sveriges fjantigaste forum längre..där man blir blockad för att säga sin åskigt.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Man kan inte vara ironisk i Sveriges fjantigaste forum längre..där man blir blockad för att säga sin åskigt.

Nej, man kan nog inte de längre.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.