Hur mycket skiljer det sej för ATX vs mATX ?

Permalänk

Hur mycket skiljer det sej för ATX vs mATX ?

Skulle vilja veta hur stor skilnad i storlek det skiljer dessa två modeller.
Har ett ATX i chassit just nu och har kollat på ett moderkort jag är intresserad av och den har passform mATX.
Vet någon ?

Permalänk

Hur som helst så passar passar det, om det var det du undrade det sitter 9 skruvar på ett atx–moderkort. Jag tror att matx använder de 4 högst upp till vänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror mAtx är 24x24 medan Atx är 30x24 ungefär.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Skriv in måten här så ser du skillnaden

http://www.sizeasy.com/

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av fredrik433:

Skriv in måten här så ser du skillnaden

http://www.sizeasy.com/

Fatta ingenting av den där sidan, kan du hjälpa mej är du schysst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Fatta ingenting av den där sidan, kan du hjälpa mej är du schysst ?

Nere till höger.
Gå till fliken "My items" Ta bort alla.

Gå till fliken "add item" Skriv ATX som namn sen måtten klicka add. Göra likadant enm gång till fast med M-atx och dess mått...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Ett mATX moderkort är kortare (4 expansionsplatser istället för 7). mATX passar i ATX chassin. Ej tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Skulle vilja veta hur stor skilnad i storlek det skiljer dessa två modeller.
Har ett ATX i chassit just nu och har kollat på ett moderkort jag är intresserad av och den har passform mATX.
Vet någon ?

Har du ett atx chassi så passar ett µATX (mATX) hur bra som helst. Du får lite extra space ledig nertill och 3 expansionslottar tomma i chassit, men som kan användar för USB-bakplåtar tex...

6cm kortare är µATX kortet jämfört med ATX, djupet detsamma. 3 skruvar mindre att dra i jämfört med ATX.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Tack alla som svarat.
Kommer det se fult och stort ut i ett Corsair 650D ?
Med stort så menar jag allt plats som blir över i chassit.
Om man kör Crossfire på ett mATX ser de najs ut då eller är ett ATX att föredra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Tack alla som svarat.
Kommer det se fult och stort ut i ett Corsair 650D ?
Med stort så menar jag allt plats som blir över i chassit.
Om man kör Crossfire på ett mATX ser de najs ut då eller är ett ATX att föredra ?

Nej, det kommer inte se konstigt ut. Kör själv med µATX i flera chassin som är gjorda för ATX. Använder dom extra slottarna för USB extensions. Moderkort idag har ju en hög med USB headers som man skall få ut nånstans.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad* OBS enbart frågor som är specifika för amd i amd forumet tack!

Nu on topic Så här ser det ut med de vanligaste storlekarna på konsument moderkort ut eATX>ATX>mATX>miniITX det finns massa andra standarder men dessa är de vanligaste.

matx är framtaget för att vara kompatibelt med ATX chassin. Positionen på skruvhålen samt i/o plåten är därför identiska. Som standard använder dock mATX korten inte de 3 hållen "längst ner" då korten är kortare än ett ATX kort. Resultatet av detta är att ett mATX kort alltid passar i ett standard ATX chassi däremot inte tvärt om, då ett rent mATX chassi är för litet/saknar de sista skruvhålen för ett ATX moderkort.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Tack alla som svarat.
Kommer det se fult och stort ut i ett Corsair 650D ?
Med stort så menar jag allt plats som blir över i chassit.
Om man kör Crossfire på ett mATX ser de najs ut då eller är ett ATX att föredra ?

Skall du köra flear grafikkort så kör på ATX, ger oftast mer plats mellan grafikkorten. mATX går det attv köra CF/SLi på, men det blir väldigt trångt.

Ser ingen större anledning till att välja mATX till en så stor låda. mATX väljer man oftast när man vill ha ner datorn i storlek eller så. Samma med ITX som börjat bli mer populärt. Finns fördelar och nackdelar med alla sakerna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Skall du köra flear grafikkort så kör på ATX, ger oftast mer plats mellan grafikkorten. mATX går det attv köra CF/SLi på, men det blir väldigt trångt.

Ser ingen större anledning till att välja mATX till en så stor låda. mATX väljer man oftast när man vill ha ner datorn i storlek eller så. Samma med ITX som börjat bli mer populärt. Finns fördelar och nackdelar med alla sakerna.

µATX är en optimal storlek för alla som kör ett eller två grafikkort. Det är först om du börjar ha många expansionskort som ett ATX är nödvändigt. Idag finns väldigt bra µATX-kort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nja, beror väl lite på vilka kort vi snackar om. Asus direct CU2 sitter ju kloss-i-kloss på en mATX jämfört med en ATX. Dessutom hade TS en väldigt stor låda redan. Corsair lådan tar väl t.o.m. EATX kort om jag inte minns fel på modellen.

Kör man vattenkylning är det förvisso inte några problem. Men allt beror på förhållandena som råder. mATX kort idag (även ITX) är av lika hög kvalitet som ATX. Kanske viss features som fattas, men sällan de mest nödvändiga för de flesta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Nja, beror väl lite på vilka kort vi snackar om. Asus direct CU2 sitter ju kloss-i-kloss på en mATX jämfört med en ATX. Dessutom hade TS en väldigt stor låda redan. Corsair lådan tar väl t.o.m. EATX kort om jag inte minns fel på modellen.

Kör man vattenkylning är det förvisso inte några problem. Men allt beror på förhållandena som råder. mATX kort idag (även ITX) är av lika hög kvalitet som ATX. Kanske viss features som fattas, men sällan de mest nödvändiga för de flesta.

Beror helt på layouten på moderkortet hur tajt det blir. Även ATX kan ha sådana layout att det blir kloss i kloss.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730