Adobe Flash 11.3 ställer till det för Mozilla Firefox

Permalänk
Medlem

efter uppdateringen som den gjorde atomatiskt för 4 dagar sedan så börja de redan efter 3dje dagen att frysa o fucka upp så den starta om flash o jah ibland blir man lite arg faktist...

Permalänk
Avstängd

Har inte Adobe någon QA (quality assurance) som ska förhindra sånt här?
Beta testare?

https://bugbase.adobe.com/index.cfm?event=bug&id=3172259

Permalänk
Medlem

Hm FF 16 klarar flash bra iaf

Permalänk
Medlem

Gå till \SysWOW64\Macromed\Flash, öppna filen mms.cfg i någon texteditor, och lägg till ProtectedMode=0 som tredje rad så funkar allt. Detta stänger dock av det som var en av dom nya säkerhetsrutinerna med sandbox o så, men tills dom fixxat så.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Realplayer? lulz, trodde dom hade kursat för längesedan? Kör dom fortfarande filmklipp i .ra?

Välkommen tillbaks till 90-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Som jag ser det så ska mozilla rätta sig efter adobe eftersom flash är större än firefox.

Adobe uppdaterar Flash. Flash fungerar sämre. Adobe fixar uppdateringen.

Så svårt är det inte att förstå.

Permalänk
Medlem

Men alltså flash är ju bland det sämsta som finns. Det finns oändligt med väldigt bra innehåll från användarna, men stabilitet och prestanda är ju åt skogen. Man kan förstå att apple inte vill vidröra skiten.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Enity:

Som jag ser det så ska mozilla rätta sig efter adobe eftersom flash är större än firefox.

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar det här. Ett plugin till en browser fungerar inte direkt i en annan eftersom de är olika program. På samma sätt fungerar inte ett program till Windows rakt av i OSX eller Android för den delen. Flash är stängd källkod så att ingen annan än Adobe vet hur det är uppbyggt. Det är därför omöjligt för Firefox att laga felet som Adobe har råkat skapa. Firefox kan laga felet lika lite som du kan. Utan källkoden till senaste Flash går det inte att göra ändringar. Sen är det också en väldigt konstig inställning till problematiken. Firefox erbjuder en API för hur man integrerar plugins och får dem att fungera med Firefox. Följer man den så fungerar allt och gör man fel så kraschar hela skiten. Det är alltså Adobe som har gjort fel och bara Adobe som kan laga felet. Ingenstans är Firefox skyldiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Undrar vad buddaz gör med sin dator för att inte få flash att krascha. Än så länge har jag inte haft några problem alls med Firefox aurora.

Okunskapen haglar på direkten. Inget nytt.
Jaha till er som säger skönt jag använder chrome och flash inte kraschar alltså det har inget med webbläsare att göra utan det är Adobe och har alltid var Adobe som skiter ut program som inte håller måttet.

Mozilla rättar sig inte efter någon. Det är ett eget företag som lever under open source rättigheter.

Permalänk

Till dem som inte tycks förstå hur det fungerar:

Installerar man Flash Player för Firefox så kör du Adobe Flash Player 11 Plugin när du tittar på Flash-video i Firefox. Denna är särskilt byggd till Firefox; vill du ha Flash för andra webbläsare, också, installerar och sedermera kör du en annan version av Flash Player-insticksmodulen.

Problemet rör således Flash Player 11.3 och Mozilla Firefox 13.0.1., främst.

Yttermera är Mozilla inte ett företag som har råd att ha anställda som sitter och tar emot detaljerad information från kunder som ringer in och kan berätta vad som skett. Vanligtvis, och då talar jag från erfarenhet, brukar Mozillas olika Support-team få in mängder av data med relativt odetaljerad information som beskriver skeenden som att "Firefox fungerar inte". Således är det upp till dem som skriver support-artiklar att sammanställa data för att få reda på vad som sker och under vilka omständigheter—det är alltså inte nödvänligtvis så att problemet i fråga rör alla med samma version av Flash Player och Firefox, eller för den delen inkluderar alla som kan stöta på detta problem i samma grupp användare.

Det är Adobe som ger ut Flash Player och således Adobe som kan åtgärda problemet. Vilket de också kommer att göra.

För övrigt kan, som redan hintats i tråden, det nämnas att Firefox redan har tappat en mängd användare idag. För dem flesta handlar det inte om vilken webbläsare de använder utan om att de saknar kunskap att på egen hand lösa problemet och om det då fungerar med, exempelvis, Chrome, så ja då använder de Chrome helt enkelt. Mozilla har under dagen, främst, fått in stora mängder meddelanden från användare som baktalar Firefox och sedan deklarerar att de byter webbläsare. Tyvärr.

Edit: Nu låter det kanske som om alla som inte "kan lösa problemet" inte är värdiga Firefox och då kan de lika gärna gå till Chrome. Det var inte alls det jag menade: jag syftar till att för den vardaglige användaren spelar det ju egentligen bara roll att det fungerar, så varför skulle man då inte byta till något som gör det? Dessutom är ett felmeddelande såsom att "Flash Player har slutat att fungera" eller dylikt extremt intetsägande för de flesta datoranvändare och om man upptäcker att en annan webbläsare inte har samma fel så antar dem flesta att det lika gärna är bra att byta. Och det har dem all rätt till! Men det är klart, jag som alltid använt Firefox tycker det är lite trist

Permalänk
Medlem

Så flash har börjat göra uppdateringar i BF3 anda... ööh jo jag har känt av detta ganska drygt.

Permalänk

Firefox har alltid fungerat bra förr men sen version 5 eller 6 så har det bara gått utför... dödsstöten för mig blev då ff fryste sig i ca 5-10 sekunder med jämna mellanrum, typ 10 gånger / timme eller nått och även krashade ff helt också ibland, efter nåt år av crashande så fick jag nog och går nog fan aldrig tillbaks till firefox skiten mer. Chrome FTW! många gånger snabbare på allt och inga buggar eller krasher.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Gå till \SysWOW64\Macromed\Flash, öppna filen mms.cfg i någon texteditor, och lägg till ProtectedMode=0 som tredje rad så funkar allt. Detta stänger dock av det som var en av dom nya säkerhetsrutinerna med sandbox o så, men tills dom fixxat så.

Tack det funkade utmärkt!

Skrivet av 'para[Z:

ite;12397364']Firefox har alltid fungerat bra förr men sen version 5 eller 6 så har det bara gått utför... dödsstöten för mig blev då ff fryste sig i ca 5-10 sekunder med jämna mellanrum, typ 10 gånger / timme eller nått och även krashade ff helt också ibland, efter nåt år av crashande så fick jag nog och går nog fan aldrig tillbaks till firefox skiten mer. Chrome FTW! många gånger snabbare på allt och inga buggar eller krasher.

Det är som sagt inte alltid Mozillas fel när saker strular. Det kan lika gärna vara tredjepartstillägg eller något helt annat i just ditt system som ställer till det. Jag har inte alls upplevt det som du beskriver och Chrome är inte ett alternativ för mig eftersom det saknar säkerhetsfunktioner som jag anser självklara men det är bra att du hittat ett annat alternativ som funkar för just dig. Framförallt är det bra att du gjort ett aktivt val och inte klamrar dig fast vid IE bara för att det är förinstallerat.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv

Inget jag stött på och då kör jag både Firefox och Flash 11.3.

Annars är det ju inte helt orimligt att helt enkelt blockera flash då det mest bara medför brister och ger mig, som användare, väldigt lite. Aktivera där man vill se skiten med hjälp av exempelvis flashblock.

Permalänk
Medlem

Dem flesta användare som säger att Mozilla Firefox är sämre än det andra och fryser och grundar det utifrån början av den nya plattformen. Fattar inte att Mozilla behövde uppdatera Gecko. Det som hände var att Mozilla fick stressa ut plattformen som innehöll en hel del missar. Enbart på grund av att efterfrågan blev för hög. Alla problemen har tagit tid att rätta ut och idag bygger Mozilla vidare på den nya Gecko plattformen och allt är tillbaka på samma nivå som det var innan. Istället hade det kunnat heta Firefox 4.x

Sedan angående flash har det alltid varit problem för en hel del användare vilket inte är Mozilla:s fel eftersom det är Adobe som utvecklar flash.

Mozilla har sedan kommit långt med en del öppna standarder däremot ligger problemet i helt andra saker som gör att det inte har blivit lika pushat som flash.

Webm http://www.webmproject.org/

http://www.mozilla.org/en-US/firefox/technology/

Permalänk
Medlem

Frågar igen, varför är det Adobes fel att man inte kan implementera tillägget i Firefox rätt?
Det funkar ju bevisligen i andra webbläsare. Eller menar ni att Adobe skall ta fram specifika lösningar för varje webbläsare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borz:

Frågar igen, varför är det Adobes fel att man inte kan implementera tillägget i Firefox rätt?
Det funkar ju bevisligen i andra webbläsare. Eller menar ni att Adobe skall ta fram specifika lösningar för varje webbläsare?

Ja det är precis så vi menar. Det är olika plugin för olika webläsare precis som det är olika program till olika operativsystem.

Edit: För att bilanalogier är så populära här.
Olika bilmärken har lite olika antal hjulmuttrar. Ofta fyra eller fem. Vi antar nu att webläsarna är biltillverkarna och de som gör hjulen är de som gör plugin. Vill man att sitt hjul ska fungera med en viss biltillverkare är det ju upp till den som tillverkar hjulet att se till att det är rätt antal hål och att hålen är på rätt plats för att det ska gå att montera. Biltillverkaren kan inte bygga om bilen bara för att en hjultillverkare tycker att det är en bra idé med tre muttrar helt plötsligt. Det är det som har hänt nu. Firefix kräver 5 muttrar för att hjulet ska gå att montera. Adobe har byggt ett hjul med två muttrar som således trillar av efter ett par mil. På vilket sätt är det Mozillas fel? Att Adobe lyckas tillverka hjul med fyra hål som passar till andra bilmodeller är ju helt irrelevant i det här fallet eftersom Firefox kräver fem och Adobe bara byggde två.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borz:

Frågar igen, varför är det Adobes fel att man inte kan implementera tillägget i Firefox rätt?
Det funkar ju bevisligen i andra webbläsare. Eller menar ni att Adobe skall ta fram specifika lösningar för varje webbläsare?

Flash har alltid varit drabbat av såväl säkerhetsbrister som andra problem. Att det dessutom drar en massa onödiga resurser och används för allt möjligt trams på websidor är heller inte det något positivt. Alla webbläsare har eller har haft problem med Flash någon gång.

Problemet är alltså Adobe och deras Flash. Om nu IT-världen kunde fortsätta mot modernare lösningar för innehåll så vore ju det bra.

Permalänk
Medlem

Zotamedu: mycket dålig liknelse. Bättre med detta:

Adobe har tillverkat en motor som skall placeras i flera bilmodeller bla Firefox, Opera, IE etc.
Alla bilmodeller rullar på fint men Firefox misständer och går inte riktigt på alla cylindrar.
Är det Adobes skyldighet att tillhandahålla en annan motormodell som passar enbart Firefox? Eller är det Firefox skyldighet att anpassa sin kaross till motorn från Adobe?

Man kan ha åsikter om Adobe och Flash men i detta fallet är det uppenbart att det är Firefox som ställt till det.
Ingen annan webbläsare har detta roblem, bara Firefox.
Och tro det eller ej så klarar sig Adobe utan Firefox men inte viceversa. Till och me mighty Apple har Flash i sin Safari!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borz:

Zotamedu: mycket dålig liknelse. Bättre med detta:

Adobe har tillverkat en motor som skall placeras i flera bilmodeller bla Firefox, Opera, IE etc.
Alla bilmodeller rullar på fint men Firefox misständer och går inte riktigt på alla cylindrar.
Är det Adobes skyldighet att tillhandahålla en annan motormodell som passar enbart Firefox? Eller är det Firefox skyldighet att anpassa sin kaross till motorn från Adobe?

Man kan ha åsikter om Adobe och Flash men i detta fallet är det uppenbart att det är Firefox som ställt till det.
Ingen annan webbläsare har detta roblem, bara Firefox.
Och tro det eller ej så klarar sig Adobe utan Firefox men inte viceversa. Till och me mighty Apple har Flash i sin Safari!

Fast problemet ligger ju i kopplingen mellan motor och bil, det är där det fallerar. Det finns en tydlig API för hur man integrar plugin i Firefox. Om Adobe följer den fungerar det, gör de fel så fungerar det inte. Då spelar det ingen roll hur bra motorn i sig fungerar, om de byggt kopplingen fel till resten av bilen blir det fel. På samma sätt är det inte Androids fel att en utvecklare inte klarar av att skriva samma app till båda plattformarna. Eller för den delen Microsofts fel att du inte kan installera Linuxversionen av GIMP i Windows 7. Ska Microsoft skriva om Windows så att du ska kunna trycka in vilka exekverbara filer som helst bara för att någon inte kan välja rätt fil? Det är lite den nivån du ligger på nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till senaste versionen av Adobe Flash 11.3.300.262 och det ser ut att fungera när jag testar, iaf nu
Använde den här sidan för att kontrollera version http://www.mozilla.org/sv-SE/plugincheck/

Permalänk
Medlem

Varför ska Adobe följa något överhuvudtaget?
Olika webbläsare implementerar Flash på olika sätt och därför är det upp till kodare att anpassa sina webbläsare.
Jag har svårt att förstå varför alla tycker att Adobe ska tillhandahålla en version av Flash till varje webbläsare.
Adobe tar fram Flash, sedan är det upp till de andra att implementera det.

Jag kan mycket väl tänka mig att Adobe har ett nära samarbete med Firefox och att detta kommer som en otrevlig överraskning för båda parterna. men som jag sa tidigare - ansvaret ligger hos Firefox.
Sedan att Adobe har gjort en hel del missar med Flash är en annan historia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av borz:

Varför ska Adobe följa något överhuvudtaget?
Olika webbläsare implementerar Flash på olika sätt och därför är det upp till kodare att anpassa sina webbläsare.
Jag har svårt att förstå varför alla tycker att Adobe ska tillhandahålla en version av Flash till varje webbläsare.
Adobe tar fram Flash, sedan är det upp till de andra att implementera det.

Jag kan mycket väl tänka mig att Adobe har ett nära samarbete med Firefox och att detta kommer som en otrevlig överraskning för båda parterna. men som jag sa tidigare - ansvaret ligger hos Firefox.
Sedan att Adobe har gjort en hel del missar med Flash är en annan historia.

För att om de inte följer de API som finns så fungerar de inte och i så fall får de bygga en egen browser. Det är så världen fungerar. Det är samma sak med andra APIer. De följer standarder när de skriver program till Windows och OSX också. Ett lysande exempel på detta var med CS4 som bara fanns i 64-bit version till Windows och inte OSX. Detta för att Apple valde att ta bort den 64-bit API som Adobe använt strax innan de skulle släppa CS4. Då hade de inte tid att skriva om hela programmet för en annan API utan valde istället att skita i 64-bit versionen till OSX. De som skriver mjukvara måste ALLTID rätta sig efter den plattform de vill utveckla till. Oavsett om det är ett plugin eller om det är ett operativsystem.

Eller ska det vara så att Adobe tar fram en version av Photoshop och sedan är det upp till alla som skriver operativsystem att få det att fungera? Då skulle det snabbt bli totalt kaos. Det är omöjligt att bygga upp mjukvara på det sättet.

För att hoppa tillbaks till bilanalogier så skulle det ju vara som att alla enskilda delar tillverkas med egna specifikationer så chassit byggs efter hur de som designar chassit tycker det ska se ut, motorn av ett annat gäng, dörrarna av ett tredje, rutorna av ett fjärde och sedan ska de försöka pussla ihop tusentals olika delar som har som enda sak gemensamt att de tillhör en bil. För att få det att fungera måste man ju i så fall modifiera varenda lite pinal och slutresultatet kommer aldrig bli bra. Det är ju bättre om systemet sätter upp ramarna och sedan får de som vill bygga delar till systemet rätta sig efter ramarna eller låta bli att bygga något till det.

Med ditt resonemang finns det ju ingen anledning att Adobe ska bistå med olika versioner av sina program till olika operativsystem. Apple och Microsoft får vackert skriva om sina operativsystem för att passa.

Tror det här slår något sorts rekord i arrogans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ny version av flash finns redo att hämta.
http://get.adobe.com/se/flashplayer/

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Varför ska Adobe följa något överhuvudtaget?
Olika webbläsare implementerar Flash på olika sätt och därför är det upp till kodare att anpassa sina webbläsare.
Jag har svårt att förstå varför alla tycker att Adobe ska tillhandahålla en version av Flash till varje webbläsare.
Adobe tar fram Flash, sedan är det upp till de andra att implementera det.

Jag kan mycket väl tänka mig att Adobe har ett nära samarbete med Firefox och att detta kommer som en otrevlig överraskning för båda parterna. men som jag sa tidigare - ansvaret ligger hos Firefox.
Sedan att Adobe har gjort en hel del missar med Flash är en annan historia.

Visst men nu är det väl ändå så att det(så vitt jag vet) är Adobe som som gör dessa flashplugins till webbläsarna. Alltså att det är Adobe som "implementerar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Visst men nu är det väl ändå så att det(så vitt jag vet) är Adobe som som gör dessa flashplugins till webbläsarna. Alltså att det är Adobe som "implementerar".

Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning, jag utgick ifrån att Adobe gjorde en version som andra implementerade i sina webbläsare.
Jag resonerade också utifrån tänket - vem behöver vem mest...

Permalänk
Medlem

Har adobe löst detta ännu? Ifall inte, någon som vet en 'stabil' version av flash man kan tanka? Har en far som är lite smått bitter på att sina FB spel inte funkar som de ska

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem

Ovanstående länk som jag postade igår är rykande färsk version.

http://forums.adobe.com/message/4511145#4511145
http://helpx.adobe.com/flash-player/release-note/enduser-rele...
Står att versionen skall lösa problemet som finns i Firefox

Permalänk
Medlem

Firefox crashar fortfarande för mig även fast jag har nyaste versionen, verkade inte som det fixade sig i alla fall :/

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen över till WaterFox för att få 64-bitars och förhoppningsvis lite mer stabilitet i flash.

Firefox i sig kraschar i princip aldrig för mig, det brukar bara vara flash-pluginen som slutar fungera så man får ladda om den med F5, men det händer precis lika ofta i Chrome som jag kör som sekundär-browser.

Min sambo däremot får krasher på både FireFox och WaterFox när datorn stått på ett tag i idle, vilket är märkligt. Det blir inga fel utom lite flash-krascher precis som på min, medan hon surfar, men så fort datorn varit lämnad i någon timme så har FF/WF kraschat.

Har googlat runt rätt mycket men inte hittat något tips på vad det kan vara. Datorn är bara några veckor gammal, så det är nyinstallerat Windows, med alla uppdateringar och drivers fixade, sen ren installation av först FireFox, sen WaterFox, blir samma skumma häng.

Funderar på om det har med power-save att göra, trots att jag avaktiverat de flesta strömsparfunktioner som stänga av hårddisk t.ex. och bara har på skärmsläckare och stänga av monitorerna?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX