Permalänk
Medlem

Vilket temperaturprogram har rätt?

Sitter och stresstestar min spelburk med intelburntest (spec se sign) och jag använder tre program för att övervaka temperaturen Asus AI tweakers sensor recorder, core temp och hwmonitor och de olika programmen visar rätt så olika temperaturer.
Enligt asus program ligger cpun på max 50C och enligt core temp och hwmonitor ligger core 0 på max 54C, core 1 max 62C, core 2 max 58C och core 3 max 59C.
Hur kan det skilja så mycket i temperatur mellan de olika programmen och vilket visar rätt?
Då jag har en i7 2600k @stock så tycker jag 60C låter lite högt med min kylare trots att jag använde kylpasta i ungefär samma mängd som ett riskorn och har tre chassifläktar.

EDIT: har asus något program som visar varje cpu kärnas temperatur?
EDIT 2: använder pwm kabeln som phanteks skickade med och har turbo läget aktiverat för cpu och chassi fläktar i asus fan xpert så cpu fläktarna går i 1200rpm vid belastning

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Sitter och stresstestar min spelburk med intelburntest (spec se sign) och jag använder tre program för att övervaka temperaturen Asus AI tweakers sensor recorder, core temp och hwmonitor och de olika programmen visar rätt så olika temperaturer.
Enligt asus program ligger cpun på max ca 50C och enligt core temp och hwmonitor ligger core 0 på max 54C, core 1 max 62C, core 2 max 58C och core 3 max 59C.
Hur kan det skilja så mycket i temperatur mellan de olika programmen och vilket visar rätt?
Då jag har en i7 2600k @stock så tycker jag 60C låter lite högt med min kylare trots att jag använde kylpasta i ungefär samma mängd som ett okokt riskorn och har tre chassifläktar.

Bilder kommer upp när stresstestet är klart.

Tycker det låter som väldigt lite kylpasta, klick som en tioöring ca 7-8 mm i diametar är mer rätt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Sitter och stresstestar min spelburk med intelburntest (spec se sign) och jag använder tre program för att övervaka temperaturen Asus AI tweakers sensor recorder, core temp och hwmonitor och de olika programmen visar rätt så olika temperaturer.
Enligt asus program ligger cpun på max 50C och enligt core temp och hwmonitor ligger core 0 på max 54C, core 1 max 62C, core 2 max 58C och core 3 max 59C.
Hur kan det skilja så mycket i temperatur mellan de olika programmen och vilket visar rätt?
Då jag har en i7 2600k @stock så tycker jag 60C låter lite högt med min kylare trots att jag använde kylpasta i ungefär samma mängd som ett okokt riskorn och har tre chassifläktar.

EDIT: har asus något program som visar varje cpu kärnas temperatur?

Olika program har olika inställingar för olika processorer/moderkort

Skulle titta på Hwmonitor eller core temp i detta läget och titta på den högsta noterade, Asus kan inte programmera för ett öre så deras program är till 99% skräp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tycker det låter som väldigt lite kylpasta, klick som en tioöring ca 7-8 mm i diametar är mer rätt.

har hör att det är viktigt att inte ta för mycket kylpasta och folk brukar rekommendera mängden kylpasta ungefär som en klick lika stor som ett riskorn då kylpastans uppgift är att fylla ut de små ojämnheter som finns mellan cpu och kylare.

likade lite på kylaren vid monteringen innan jag satte fast den för att kylpastan skulle få en jämn fördelning sedan fördelas den ju när kylaren spänns fast

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Olika program har olika inställingar för olika processorer/moderkort

Skulle titta på Hwmonitor eller core temp i detta läget och titta på den högsta noterade, Asus kan inte programmera för ett öre så deras program är till 99% skräp.

men är inte 55-60C högt för en stockklockad cpu med så bra kylare som jag har?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14710-processorkylare-vi... swec fick en temperatur på ca 65C på deras öppnatestbänk med en överklockad i7 2600k med 0.8GHz högre turbo läge än min och 0,11V skillnad i spänning (3,8GHz vs 4,6GHz och 1,25V vs 1,36V)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

har hör att det är viktigt att inte ta för mycket kylpasta och folk brukar rekommendera mängden kylpasta ungefär som en klick lika stor som ett riskorn då kylpastans uppgift är att fylla ut de små ojämnheter som finns mellan cpu och kylare.

likade lite på kylaren vid monteringen innan jag satte fast den för att kylpastan skulle få en jämn fördelning sedan fördelas den ju när kylaren spänns fast

Det får givetvis inte bli förmycket men ett riskorn kommer inte att räcka, lägg då en större klick i mitten eller fem riskorn som en Tärningsfemma

Et enkelt test är att lossa cpun igen och kolla så det är kylpasta på hela cpun.

Eftersomjag inte tror du har pasta överallt kan det ge märkliga och ojämna värmeresultat

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det får givetvis inte bli förmycket men ett riskorn kommer inte att räcka, lägg då en större klick i mitten eller fem riskorn som en Tärningsfemma

Et enkelt test är att lossa cpun igen och kolla så det är kylpasta på hela cpun.

Eftersomjag inte tror du har pasta överallt kan det ge märkliga och ojämna värmeresultat

ska testa att montera om kylaren i eftermiddag och tror jag ska testa "kreditkorts" metoden då man stryker ut ett tunt jämt lager kylpasta över hela cpun med ett vanligt betalkort eller liknande

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

ska testa att montera om kylaren i eftermiddag och tror jag ska testa "kreditkorts" metoden då man stryker ut ett tunt jämt lager kylpasta över hela cpun med ett vanligt betalkort eller liknande

När HPs tekniker byter moderkort på våra servrar på jobbet använder dom flesta en tiöring i mitten, det viktiga är att tvätta cpun med lite sprit så den är torr och ren.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

har hör att det är viktigt att inte ta för mycket kylpasta och folk brukar rekommendera mängden kylpasta ungefär som en klick lika stor som ett riskorn då kylpastans uppgift är att fylla ut de små ojämnheter som finns mellan cpu och kylare.

likade lite på kylaren vid monteringen innan jag satte fast den för att kylpastan skulle få en jämn fördelning sedan fördelas den ju när kylaren spänns fast

Jag brukar ta pyttelite mer än ett "kokt" riskorn och får alltid bra temperaturer.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

När HPs tekniker byter moderkort på våra servrar på jobbet använder dom flesta en tiöring i mitten, det viktiga är att tvätta cpun med lite sprit så den är torr och ren.

precis som jag gjorde när jag byte från intels stockkylare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde bägge gångerna som det står i bruksanvisningen som följde med Noctua NH-U12P SE2. Kan det skilja på olika kylare?

Köpte även ArctiClean kit 2x30 ml för borttagning av kylpasta eftersom jag kände för att spendera lite extra den dagen. Går väll lika bra med aceton eller fettfri alkohol.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

när jag monterade bort kylaren så var det kylpasta över hela cpun och efter att ha lagt en klick med en diameter på ca 3-4mm så får jag högre temperaturer än tidigare +5C

kör just nu 25 omgångar intel burntest maximum för att "bränna in" kylpastan så får se om det blir någon förändring i temperatur

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

och nu har jag exakt samma temperaturer som tidigare, någon annan med samma kylare som får bättre temperaturer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av b3h4ppyn0w:

när jag monterade bort kylaren så var det kylpasta över hela cpun och efter att ha lagt en klick med en diameter på ca 3-4mm så får jag högre temperaturer än tidigare +5C

kör just nu 25 omgångar intel burntest maximum för att "bränna in" kylpastan så får se om det blir någon förändring i temperatur

Asså....Jag tycker inte att temperaturen är fy skam precis. Jag har en Corsair A70 på en 2700K i stockfart och jag får ungefär 60C maxtemp och det är faktiskt bra för jag har plats för lite överklockning och din kylare är inte så himla mycket dyrare än min heller.

Tänk på att stresstest gör CPUn lite varmare än vardagligt spelande, i Battlefield 3 så blir min CPU cirka 50C.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag gjorde bägge gångerna som det står i bruksanvisningen som följde med Noctua NH-U12P SE2. Kan det skilja på olika kylare?

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/2012-06-2...

Köpte även ArctiClean kit 2x30 ml för borttagning av kylpasta eftersom jag kände för att spendera lite extra den dagen. Går väll lika bra med aceton eller fettfri alkohol.

Inte helt säker på aceton eftersom det kan smälta plast

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

använder kemisk ren bensin när jag rengör cpun då det inte leder elektricitet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear