Hur länge kommer Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) att stå sej ?

Permalänk

Hur länge kommer Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) att stå sej ?

Tänker antingen köpa denna CPU eller AMDs FX 8150.
Lite funderingar innan jag bestämmer mej.
Hur länge kommer jag kunna använda Intels processor innan det är dags att uppgradera sej igen ?
Nu menar jag inte exakt datum och tid, det jag menar är typ 2 år då bf4 kräver 8 kärnor tex.
Tror ni att AMDs processor kommer hålla ett antal år om jag väljer den ?
Vill ha Intel då dom är hästlängder före AMD. Men min dator är endast tänkt att spela med.
Hjälp om ni kan, behöver det !

Permalänk
Medlem

Skulle säga att två år är en lämplig tid för byte, men jag tror knappast att 3570kn kommer få problem i spel inom fem år.

Om inte en revolution äger rum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har haft min i5 750 i 3 år nu och den står sig fortfarande bra. Så det beror ju lite på hur höga krav man har.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en 3570 K kan klockas rätt rejält kan jag tänka mig att de utan problem klarar sig i fem år. 3 år gamla I5 or kör de senaste spelen utan att vara flaskhalsar. AMD Bulldoser är ett riktigt dåligt köp och ligger redan i dag på gränsen.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Du ställer flera stycken ganska otydliga frågor.

Men jag brukar säga att man ska vara beredd att byta ut stora delar eller kanske hela datorn med sisådär 2-3års mellanrum. Men även det beror förstås på var man lägger ribban.

Permalänk
Medlem

Med en I5 a borde du kunna uppgradera delar av datorn tex grafikkort och ram om 3 år och behålla processorn. Det är i alla fall vad jag har tänkt.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk

Eftersom jag bara spelar spel på min dator kan jag köra med en AMD FX 8150 då ?
Eller är det Intel som gäller ?
Enbart spel ingenting annat, ja, surfar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Eftersom jag bara spelar spel på min dator kan jag köra med en AMD FX 8150 då ?
Eller är det Intel som gäller ?
Enbart spel ingenting annat, ja, surfar då.

Det är Intel som gäller. Kolla tester här på swec t.ex.

Ska det vara AMD så bör det vara Phenom II eller FX8120, men om det är spel som gäller så är den högre enkeltrådade prestandan som Intel erbjuder att föredra.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är Intel som gäller. Kolla tester här på swec t.ex.

Ska det vara AMD så bör det vara Phenom II eller FX8120, men om det är spel som gäller så är den högre enkeltrådade prestandan som Intel erbjuder att föredra.

Ok, Intel it will be !

Permalänk
Medlem

Min snart 5 år gamla Q6600'a (köpt augusti 2007) funkar fortfarande bra för spel, matchar nog en ny i3'a eller nåt liknande, däremot så håller inte grafikkorten från den tiden lika bra. Har lagt ner spelandet så nu har jag bara mitt gamla 3870-kort för grafik, går bra att spela nya spel på lite lägre inställningar iofs.

Permalänk
Medlem

hehe, men hallå?
Vi pratar om den senaste generationens CPU, om du har den frågeställningen p.g.a om du skall tordas handla så kommer du få mycket huvudvärk i livet.
Någon gång måste man" hoppa på tåget" och bygga eller uppgradera för det kommer alltid nyare CPU´s GPU´s m.m
och varför inte göra det när det precis har kommit just en ny generation produkter, både CPU´s och GPU´s.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking