Permalänk

Angående-Vattenkylning

Hej! sweclockers har en snabb fråga angående vattenkylning, Vad tycker ni är bäst färgade slangar eller färgat vatten?

MVH Hampus

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar färgade slangar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag rekommenderar färgade slangar.

samma här så slipper man eventuella färgrester i blocken

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag rekommenderar färgade slangar.

Varför gör du det? Finns det någon anledning eller tycker du bara det är snyggare?

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Varför gör du det? Finns det någon anledning eller tycker du bara det är snyggare?

Blir inga färgrester kvar på blocken samt plexiglas. Framförallt får man inte skit som fastnar överallt när färgen bryts ner, se bild.

Vätskan som använts är Feser One UV Green.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Blir inga färgrester kvar på blocken samt plexiglas. Framförallt får man inte skit som fastnar överallt när färgen bryts ner, se bild.

http://i308.photobucket.com/albums/kk341/hughythomas/IMG_0556...

Vätskan som använts är Feser One UV Green.

Kan bara hålla med!
Mitt första vattenbygge kördes med färgat vatten och efter några månader var det knappt nån cirkulation alls i loopen tackvare all skit som satt i blocken.
Kör numer bara med färgad slang.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk

Att köra med färgad slang är det bästa så att du slipper att skiten fastnar i blocken.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart genomskinliga slangar och sen batterivatten med giftfri glykol. Blir fina blå färger och ingeting som fastnar.

Mycket lättare att bygga med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Japp, det blir bara dåligt med färgen, den klumpar ihop sig och fastnar bara. Kör på färgade slangar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

samma här så slipper man eventuella färgrester i blocken

Skrivet av Kvickstick:

Blir inga färgrester kvar på blocken samt plexiglas. Framförallt får man inte skit som fastnar överallt när färgen bryts ner, se bild.

Vätskan som använts är Feser One UV Green.

Så länge man använder en bra vätska/färg så är detta inget problem. T.ex. Mayhems Dye är en av de få tillverkarna som av de som faktiskt prövat det får mest positiva reaktioner. Hittills finns det inget rapporterat fall där Mayhems Dye varit orsaken till att ett block stoppats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Så länge man använder en bra vätska/färg så är detta inget problem. T.ex. Mayhems Dye är en av de få tillverkarna som av de som faktiskt prövat det får mest positiva reaktioner. Hittills finns det inget rapporterat fall där Mayhems Dye varit orsaken till att ett block stoppats.

Jag har vattenkylt i flera år och testat det mesta men har jag ingen erfarenhet av Mayhems Dye. Jag har dock läst mycket positivt om deras produkter på XtremeSystems.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Mycket smartare att ha färgade slangar, ger inga avlagringar och skit som får pumpen att balla ur. Har du slangar som är färgade behöver du inte hälla i nytt UV-skit när du byter vatten om du ska mecka med systemet nån gång.

Jag kör med solid vita slangar och svarta kopplingar, det ser ruggigt cleant och snyggt ut!

Permalänk

Tack för alla svar har bestämt mig för färgade slangar. Nu till nästa fråga, Jag är ganska ny inom ämnet och undrar om ni vet någon bra slang som inte böjer sig för lätt. På nästan alla sidor jag har kollat har det varit masterkleer slangar och har kollat på några reviews på youtube om just dessa och folk säger att dom böjs lätt. Har ni några bra tips på slangar? Eller är masterkleer slangarna inte så kassa?

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk

inte nåt större fel på masterkleer, dock blir dom grumliga fortare än tex primochill

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Tack för alla svar har bestämt mig för färgade slangar. Nu till nästa fråga, Jag är ganska ny inom ämnet och undrar om ni vet någon bra slang som inte böjer sig för lätt. På nästan alla sidor jag har kollat har det varit masterkleer slangar och har kollat på några reviews på youtube om just dessa och folk säger att dom böjs lätt. Har ni några bra tips på slangar? Eller är masterkleer slangarna inte så kassa?

Masterkleer är inte jättebra men jag rekommenderar slangar med tjocka väggar! 16/10 samt 19/13 fungerar fint. Ett knep för att förhindra slangarna att blir platta i böjarna är att koka slangarna. Koka slangarna efter du kapat dom till rätt längd samt provmonterat, sedan kokar du dom och monterar tillbaka. Du kan även använda 90 samt 45 graders nipplar för förhindra fenomenet ytterligare, det ser även mycket snyggare ut!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Masterkleer är inte jättebra men jag rekommenderar slangar med tjocka väggar! 13/10 samt 19/13 fungerar fint. Ett knep för att förhindra slangarna att blir platta i böjarna är att koka slangarna. Koka slangarna efter du kapat dom till rätt längd samt provmonterat, sedan kokar du dom och monterar tillbaka. Du kan även använda 90 samt 45 graders nipplar för förhindra fenomenet ytterligare, det ser även mycket snyggare ut!

Du menar nog 16/10?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du menar nog 16/10?

Stämmer! Jag som skrivit helt fel!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Färgade slangar gör det väl svårare att visuellt upptäcka luftbubblor, hur löser man det?

Permalänk

dom är fortfarande genomskinliga så det syns precis lika bra (med undantag helt svarta eller vita)

Visa signatur

Simlärare