Microsoft presenterar Windows Phone 8

Permalänk
Avstängd

De appar som är i Windows Phone 7.5 kommer att gå att använda i Windows Phone 8 (Apollo):
http://pocketnow.com/windows-phone/microsoft-windows-phone-ap...

iPhone och Android har som sagt ett större programförråd. Men de har ju varit med i matchen längre så nåt annat vore ju konstigt.

Men om man kollar på Windows marketplace ser det bra ut:
http://www.engadget.com/2012/06/20/windows-phone-marketplace-...
http://www.windowsphoneapplist.com/en/stats/

Så om man köper en Windows Phone 8 är det rimligt att tro att programförrådet kommer att vara stort redan i början.
Även för de befintliga Windows Phone 7.5 kommer det att finnas mycket att välja på.

Kort sagt kommer det att finnas samma saker i alla plattformar, eller en likvärdig motsvarighet snart.

Jag tror inte apparna kommer att vara en fråga varför man köper en Windows 8, Android eller iPhone 5 mobil. Det blir säkert andra saker som avgör.

Som nåt sånt här exempelvis:
http://pocketnow.com/2012/06/21/nokia-decides-to-make-nokia-m...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ac3R:

Lite missnöjd med att min Nokia Lumia 800 inte kommer gå att uppgradera till Windows 8. Köpte telefonen för jag redan hade en Iphone privat och hade endast testat Android på en Sony Ericsson X10 mini pro och tyckte de va rena skiten.

Efter nu i efterhand testat Android på tex en Samsung Galaxy S2 så ångrar jag nog mitt val.

Inte så roligt och köpa nåt som nästan direkt inte kommer bli nåt som dom satsar på utveckla vidare så hårt. Känns lite som Windows 7,8 uppgraderingen kommer göras lite halv hjärtat för att inte vi med 7,5 kommer härja allt för mycket.

Jag är nöjd med min Nokia Lumia 800. Den funkar bra redan som den är. Så varför oroa sig för framtida uppdateringar?
Windows 7.8 är väl ändå bättre än ingenting:
http://www.wpcentral.com/microsoft-unveils-windows-phone-78-u...

Inte tror jag ägare av äldre iPhones tänker på att de inte får iOS6 heller fullt ut:
http://www.bgr.com/2012/06/12/apple-ios-fragmentation-iphone/

Jag kommer att kunna använda min Lumia 800 ett bra tag trots allt. Efter 2 eller 3 år lär man byta mobil ändå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av johnh3:

Jag är nöjd med min Nokia Lumia 800. Den funkar bra redan som den är. Så varför oroa sig för framtida uppdateringar?
Windows 7.8 är väl ändå bättre än ingenting:
http://www.wpcentral.com/microsoft-unveils-windows-phone-78-u...

Inte tror jag ägare av äldre iPhones tänker på att de inte får iOS6 heller fullt ut:
http://www.bgr.com/2012/06/12/apple-ios-fragmentation-iphone/

Jag kommer att kunna använda min Lumia 800 ett bra tag trots allt. Efter 2 eller 3 år lär man byta mobil ändå.

Fast det går inte att jämföra begränsningarna som äldre iOS enheter drabbas av med begränsningar du får med WP7.8 jämfört me WP8.x.

I iOS fallet saknas några specifika finesser men API:er och grundläggande teknik är den samma. (Samma sak gäller Android 2.x vs Android 4.x, just NDK har funnits sedan Android 1.5).

I WP7.8 vs WP8 så saknar WP7.x möjligheten till att köra applikationer utvecklade med C/C++. Microsoft rekommenderar ju att man ska använda C/C++ tillsammans med DirectX för alla krävande applikationer (läs spel). Så hur många sådana applikationer tror du kommer nyutvecklas till WP7.x när vi närmar oss WP8 lanseringen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Aldrig varit med om så mycket crybabys tidigare .

Som att världen går under för att det inte kommer uppdateringar i flera år.
Inte så att en telefon bara poff slutar funka för att det inte kommer uppdateringar.

Sen får ni ju ändå wp8 minus en del.
Och säkert nån mer uppdatering.

Ingen annan uppdaterar sina telefoner i flera år med exakt samma funktioner.
Det skulle ha sagt att alla skulle få wp8 och sen finstilt skrivit att vissa funktioner som inte de gamla kan använda saknas.
Bara de stått wp8 vid boot så hade alla varit nöjda som Apple användare

De som är lite svagt däremot är ju att nya program/spel inte automatiskt fungerar till wp7x.

Tror det blir GULD.
WP8+Surface pro+windows 8 .
Den heliga treenigheten

Permalänk
Avstängd

Det kan ev, bli Windows 8 mobiler i MS egen regi också:
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57458288-75/microsoft-weigh...

På samma sätt som med pekplattorna.
Klart är också att Samsung, Huawei, HTC och Nokia blir de första med Windows 8 mobiler.

Det blir en intressant höst för oss som gillar Windows Phone.

Permalänk
Medlem

Funderade starkt på att köpa en Lumia 800 (egentligen en N9 men man får ha lite verklighetsförankring). Tyvärr är jag i stort behov av lokaltrafikapplikationer, vilket tyvärr i stort sett inte existerar för WinPho här i Skandinavien.

Nu börjar dock de större bolagen fixa sina hemsidor, så att de funkar kanon i mobilwebbläsaren, så nästa mobil lär nog bli en Windows Phone 8.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av celerity:

Slutsatsen är att Android är mer funktionellt out of the box medan iOS passar vanliga användare bättre som är mindre benägna att meka och trixa med mobilen. Vad det har att göra med nyheten är att även WP klår Android på den fronten.

Citat:

Ja, det stämmer. Det finns ett negativt samband mellan funktionalitet och användarvänlighet. En av de stora utmaningarna är att kombinera båda, något som ofta påpekas i UCD http://en.wikipedia.org/wiki/User-centered_design.

Om vi utgår ifrån vanilla Android, dvs Galaxy Nexus, så har svårt att förstå vad som gör den svårare för användare som inte vill "meka och trixa". Vi har två i familjen, ägda av din s k "nörd" och dennes enligt dig potentielle "iPhone eller WP kund". Om du accepterar att dessa tre aktörer - Apple, Google och Microsoft - alla strävar mot att masa in sina kunder i deras fålla av molntjänster så blir också upplevelsen ganska okomplicerad.

Vad syftar det tvetydiga "WP klår Android på den fronten" på? Språkligt, enligt det sammanhang du skapat, syftar det på att WP är mer funktionellt out of the box, vilket du redan beskrivit som att vara nördarnas val. Alltså är nu WP the king of the nerd hill?

Ska vi istället pröva alternativet att du egentligen säger att Apple och än mer Microsoft styrt vad du ska få lov att göra med mobilen, om du nu inte väljer att genomföra ett jailbreak av iPhone (vilket måste vara nördigare än valet av Android i sig, men nu görs det ju "nästan aldrig" eftersom iPhone är så mycket mer användarvänligt, eller åtminstone bara på miljontals enheter). Fast det har väl egentligen ingen ifrågasatt, och å andra sidan ska vi då också klistra etiketten "användarvänligt" på alternativet jailbreak?

För mig blir det rappakalja när du skriver att "ett negativt samband mellan funktionalitet och användarvänlighet". En funktion är en funktion, och om den exekveras korrekt har vi funktionalitet. Hur kan en funktion vara användarvänlig eller -ovänlig? Antingen fungerar det eller inte. Din länk har med designen av processer att göra, och det är väl ganska självklart att ingenting utförs om funktion saknas?

Permalänk
Avstängd

Tyvär är det svårt att diskutera Windows Phone eller Windows Phone 8 (Apollo) seriöst.
Blir ofta såna här kommentarer:

"Det finns inga Appar till Windows Mobil.. Utbudet är riktigt dåligt. Finns en anledning varför folk föredra iPhone."

Såg den på SVD:
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/mobilerna-som-ska-hoja-...

Man måste nog testa en Windows Phone ett tag innan man kan veta hur de funkar.
Svenska media är rätt dåliga generellt set, även Idg.se kan vara som Aftonbladet. Så därför föredrar jag ZDNet eller CNET för mer djupgående information.
http://www.zdnet.com/
http://www.cnet.com/?tag=hdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Funderade starkt på att köpa en Lumia 800 (egentligen en N9 men man får ha lite verklighetsförankring). Tyvärr är jag i stort behov av lokaltrafikapplikationer, vilket tyvärr i stort sett inte existerar för WinPho här i Skandinavien.

Nu börjar dock de större bolagen fixa sina hemsidor, så att de funkar kanon i mobilwebbläsaren, så nästa mobil lär nog bli en Windows Phone 8.

Om du håller till i skåne eller stockholm så är skånetravle eller stockholmtravle helt underbara, möjligt att de finns för andra ställen med... men det är if en topp app

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Absurd:

Som phrusher sa, "Du blandar ihop användarvänlighet med användbarhet"

Nej, se mitt tidigare svar i tråden: #12399768 för en djupare utläggning om begreppen och vad de betyder på svenska och engelska.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Nej, se mitt tidigare svar i tråden: #12399768 för en djupare utläggning om begreppen och vad de betyder på svenska och engelska.

Behövs ingen djupdykning i det, det är en enkel ekvation, Nytta + Användarvänlighet = Användbarhet

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Absurd:

Behövs ingen djupdykning i det, det är en enkel ekvation, Nytta + Användarvänlighet = Användbarhet

Länkarna påvisade att begreppet inte används på det sättet, men vill man inte läsa in sig i ett ämne så vill man inte. En annan indikator på att det inte är så enkelt är den inledande diskussionen om begreppet i just denna tråd där olika postare använde olika definitioner.

Det är fritt att definiera saker som man vill (jag kallar t ex min människodrivna tvåhjuling i garaget för "lampa"), men det är praktiskt om alla använder vedertagna definitioner (jfr: "Min lampa har pedaler, styre och hjul med ekrar"), eller åtminstone att alla parter i en diskussion använder samma definition (jfr: "Min lampa är bättre än din då min går snabbare och har skönare sadel"), om man är intresserad av att faktiskt diskutera, kanske lära sig något och utvecklas till skillnad från att debattera bara för sakens skull.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Länkarna påvisade att begreppet inte används på det sättet, men vill man inte läsa in sig i ett ämne så vill man inte. En annan indikator på att det inte är så enkelt är den inledande diskussionen om begreppet i just denna tråd där olika postare använde olika definitioner.

Det är fritt att definiera saker som man vill (jag kallar t ex min människodrivna tvåhjuling i garaget för "lampa"), men det är praktiskt om alla använder vedertagna definitioner (jfr: "Min lampa har pedaler, styre och hjul med ekrar"), eller åtminstone att alla parter i en diskussion använder samma definition (jfr: "Min lampa är bättre än din då min går snabbare och har skönare sadel"), om man är intresserad av att faktiskt diskutera, kanske lära sig något och utvecklas till skillnad från att debattera bara för sakens skull.

http://anvandbarhet.se/bok:vad_ar_anvandbarhet

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem

Du vägrar erkänna Wikipedia som källa, eller ens Wikipedias källa som källa, och från din egen källa ovan läser vi om "användbarhet":

Citat:

Ett annat närliggande begrepp är användarvänlighet som används som synonym till användbarhet.

vilket är precis vad du försöker diskutera emot. Om du inte orkar läsa din egen källa, eller inte lyckas ta till dig dess innehåll, så ser jag ingen anledning att fortsätta upprepa min poäng här.

Om du vill så kan du ta till dig att begreppet inte var vad du trodde och lära dig något nytt (vilket iaf är anledningen till att jag hänger på forum), eller så kan du blunda och fortsätta traggla ämnet här i tråden. Om du väljer det senare så kan man undra varför du öht väljer att lägga din tid på ett diskussionsforum.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ett tipps, ödsla inte din tid på honom. Han kommer anse att han har rätt oavsett vad du säger, läsa hans tidigare poster så lär du förstå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Intresseklubben antecknar.

För mig blir det nog en ny Windows Phone i höst, efter snesteget med en Htc one X. När man väl har använt en lur med WP så känns det riktigt svårt att byta till någonting annat.

"Intresseklubben antecknar. "... vadå? Bör man inte ge en kommentar i ämnen eller vadå? Bete dig inte som en fanboy. Jag har kört WP och anser att det suger just nu. Så jag kan förstå att folk anser att det är ointressant med nya versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du vägrar erkänna Wikipedia som källa, eller ens Wikipedias källa som källa, och från din egen källa ovan läser vi om "användbarhet":

vilket är precis vad du försöker diskutera emot. Om du inte orkar läsa din egen källa, eller inte lyckas ta till dig dess innehåll, så ser jag ingen anledning att fortsätta upprepa min poäng här.

Om du vill så kan du ta till dig att begreppet inte var vad du trodde och lära dig något nytt (vilket iaf är anledningen till att jag hänger på forum), eller så kan du blunda och fortsätta traggla ämnet här i tråden. Om du väljer det senare så kan man undra varför du öht väljer att lägga din tid på ett diskussionsforum.

Människor som du, Virtual void och några andra + den tynande vålnaden MBY gör detta forum till det en gång var.....intressant.

Fortsätt kämpa om även så i motvind

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nokia Lumia 800 med WP7. Som med allt så finns det för och nackdelar, men lägger jag för- och nackdelar mot varandra så är jag riktigt nöjd med telefonen.
Denna vecka borde arbetsmobilen komma, Samsung Galaxy III, så blir till att jämföras.
Ska bli intressant att följa detta och se vart det landar.

Permalänk
Medlem

Provade en Nokia Lumia 900 igår som har Windows Phone 7, antar jag. Mycket trevlig telefon och dess operativsystem flöt på oväntat bra! Riktigt rappt och snyggt som gjorde mig lite besviken över utseendet på min Iphone...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

"Intresseklubben antecknar. "... vadå? Bör man inte ge en kommentar i ämnen eller vadå? Bete dig inte som en fanboy. Jag har kört WP och anser att det suger just nu. Så jag kan förstå att folk anser att det är ointressant med nya versioner.

Inte om man inte har något att tillägga. Jag är nog ganska opartisk av mig eftersom jag använder alla 3 OS (IOS, WP och Android).

Du verkar inte ha någon logik alls i ditt inlägg dock?
Du har kört WP i den version det är nu och tycker det suger. I framtiden kommer en ny version, som är byggd på samma kärna som W8 som du redan vet att folk tycker är ointressant trots att WP8 inte släppts ännu?

Det är som att säga att min dator suger i den fas den är nu och trots att jag köper en ny så kommer den fortfarande vara lika dålig som den gamla?

Nej då tycker jag ditt inlägg känns mer fanboyaktigt än mitt.
Vad har du själv för erfarenheter vad det gäller mobila enheter?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023