Permalänk

Vad bör uppgraderas?

Tjenare SweC!

Har ett tag suttit på min AMD Phenom II 955 nu, och börjar tycka att den är slö i vissa sammanhang (bl.a. videoredigering). Har även haft ett AMD/ATi Radeon 5850 ett bra tag nu och har haft osannolikt mycket problem då och då.

Jag undrar vad som verkar vara det klokaste att uppgradera först; grafikkortet eller CPU/moderkort. Kan även tillägga att PCI-e 16x porten på mitt moderkort lagt av, så grafikkortet körs i 8x. Datorn används för det mesta till videoredigering/musikproduktion, men även i spel (bland annat Battlefield 3 och Minecraft). Är sugen på nya Ivy Bridge då jag helt tröttnat på AMD vid det här laget, samt ett Nvidiakort då CUDA kan komma till användning vid redigering. Det blir isåfall antagligen ett GTX 670, inte riktigt säker på moderkort/CPU än, men en bugdet på ca 3000-3800 kr.

Vilket GTX 670 skulle vara ett bra alternativ för övrigt? Tror inte jag kommer köra någon form av SLI-konfiguration på detta kort, p.g.a. begränsad ekonomi, så en stor kylare är inget problem.

Så, vad anser ni?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Tjenare SweC!

Har ett tag suttit på min AMD Phenom II 955 nu, och börjar tycka att den är slö i vissa sammanhang (bl.a. videoredigering). Har även haft ett AMD/ATi Radeon 5850 ett bra tag nu och har haft osannolikt mycket problem då och då.

Jag undrar vad som verkar vara det klokaste att uppgradera först; grafikkortet eller CPU/moderkort. Kan även tillägga att PCI-e 16x porten på mitt moderkort lagt av, så grafikkortet körs i 8x. Datorn används för det mesta till videoredigering/musikproduktion, men även i spel (bland annat Battlefield 3 och Minecraft). Är sugen på nya Ivy Bridge då jag helt tröttnat på AMD vid det här laget, samt ett Nvidiakort då CUDA kan komma till användning vid redigering. Det blir isåfall antagligen ett GTX 670, inte riktigt säker på moderkort/CPU än, men en bugdet på ca 3000-3800 kr.

Vilket GTX 670 skulle vara ett bra alternativ för övrigt? Tror inte jag kommer köra någon form av SLI-konfiguration på detta kort, p.g.a. begränsad ekonomi, så en stor kylare är inget problem.

Så, vad anser ni?

Jag gissar på strulande moderkort! finns ju även sådana "måndagsexemplar" sen är det ju inte möjligt att få allt du vill ha för 3800:- men jag rekommenderar Gigabytes GTX 670 OC, ligger på 3800:- på Inet bra kort som är riktigt tyst! sen tycker jag inte att priset på IVy bridge gått ner tillräckligt långt än så jag skulle säga sandy bridge och en I5:a kan du säkert få ihop för 2500:- ett bra paket

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Skrivet av Coraydus:

Jag gissar på strulande moderkort! finns ju även sådana "måndagsexemplar" sen är det ju inte möjligt att få allt du vill ha för 3800:- men jag rekommenderar Gigabytes GTX 670 OC, ligger på 3800:- på Inet bra kort som är riktigt tyst! sen tycker jag inte att priset på IVy bridge gått ner tillräckligt långt än så jag skulle säga sandy bridge och en I5:a kan du säkert få ihop för 2500:- ett bra paket

Ah, jo moderkortet gav upp förra hösten på den porten, fick alla möjliga problem med grafiken, men det är inget problem egentligen

Ang. Sandy Bridge, jag tänkte att Ivy Bridge är ju en nyare serie, och jag uppgraderar inte min dator alltför ofta, så att satsa på en nyare serie kanske skulle vara ett bättre alternativ?

Har tittat på ASUS GTX 670 och det verkar ha fått väldigt många bra omdömen, samt att jag vant mig vid ett tyst grafikkort då jag bytte kylaren på det jag har nu Frågan är bara vad som är lämpligast att byta först, grafikkortet eller moderkort + CPU?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Ah, jo moderkortet gav upp förra hösten på den porten, fick alla möjliga problem med grafiken, men det är inget problem egentligen

Ang. Sandy Bridge, jag tänkte att Ivy Bridge är ju en nyare serie, och jag uppgraderar inte min dator alltför ofta, så att satsa på en nyare serie kanske skulle vara ett bättre alternativ?

Har tittat på ASUS GTX 670 och det verkar ha fått väldigt många bra omdömen, samt att jag vant mig vid ett tyst grafikkort då jag bytte kylaren på det jag har nu Frågan är bara vad som är lämpligast att byta först, grafikkortet eller moderkort + CPU?

I ditt fall med moderkortsproblem o.s.v. så skulle jag helt klart säga CPU och MB först! och ja, Ivy bridge är helt klart bättre och framtidsäkrare! så i så fall skulle jag definitivt köra på de!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk

Hade bara köpt ett gtx 670/680 , finns inga spel som kräver mer än 4 kärnor idag.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Hade bara köpt ett gtx 670/680 , finns inga spel som kräver mer än 4 kärnor idag.

Handlar inte om att jag behöver fler kärnor, utan en nyare arkitektur (samt gärna ett byte till Intel) med goda överklockningsmöjligheter då jag har en biffig tornkylare. Dessutom har Phenom II-serien legat efter ett tag nu, speciellt de 4-kärniga CPU'erna.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Handlar inte om att jag behöver fler kärnor, utan en nyare arkitektur (samt gärna ett byte till Intel) med goda överklockningsmöjligheter då jag har en biffig tornkylare. Dessutom har Phenom II-serien legat efter ett tag nu, speciellt de 4-kärniga CPU'erna.

Det är inget fel på Phenom II-CPUerna. En fyrkärnig Intel kostar trots allt typ dubbelt så mkt.

Men om du nu vill ha mer prestanda så är det antagligen Intel som gäller.

Hur kommer det sig att du inte klockat högre än 3,8GHz?

Frågan är nu 3570K/3770K? GPU först, eller CPU+MB först?

Permalänk
Medlem

CPU och moderkort, först. Skaffar du ett 670 är det ju lite tråkigt att tvingas använda PCI-E 2.0 x8, istället för PCI-E 3.0 x16.

Ivy Bridge är väl att rekommendera i dagsläget, om budget tillåter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle oxå tipsa om GTX 670.
Gigabyte Geforce som första tipset handlar om låter inte fel.

Ska du redigera videos kör på en i7.
Förslagsvis:
http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz...

Sedan finns det schyssta paket på Inet för uppgradering af processor och MoBo samtidigt:
http://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket

Eller varför inte:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1949696/2012-06-24

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är inget fel på Phenom II-CPUerna. En fyrkärnig Intel kostar trots allt typ dubbelt så mkt.

Men om du nu vill ha mer prestanda så är det antagligen Intel som gäller.

Hur kommer det sig att du inte klockat högre än 3,8GHz?

Frågan är nu 3570K/3770K? GPU först, eller CPU+MB först?

Hade problem vid överklockning tidigare, drar jag multipeln över en viss gräns vägrar den boota ö.h.t. Kan ju ge det ett till försök. Dock vet jag inte om det faktum att moderkortet endast har en 4-pin för processorn kan påverka det på något sätt..?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Hade problem vid överklockning tidigare, drar jag multipeln över en viss gräns vägrar den boota ö.h.t. Kan ju ge det ett till försök. Dock vet jag inte om det faktum att moderkortet endast har en 4-pin för processorn kan påverka det på något sätt..?

Hur högt har du gått med spänningen då?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Hur högt har du gått med spänningen då?

Inte höjt alls än så länge, 3,8 GHz har tickat på utmärkt i flera månader nu utan ett enda problem. Du menar att det kan vara spänningen som är otillräcklig då den inte vill boota? Ska jag testa att öka spänningen en aning och se igen?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Inte höjt alls än så länge, 3,8 GHz har tickat på utmärkt i flera månader nu utan ett enda problem. Du menar att det kan vara spänningen som är otillräcklig då den inte vill boota? Ska jag testa att öka spänningen en aning och se igen?

http://www.inet.se/produkt/v100107/gigabyte-z77x-ud3h-geforce... + http://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4ghz... eller http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz... ? Har hört att HT funkar bra i renderings program:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Hur pass stor skillnad gör hyperthreading egentligen i renderingssammanhang? Är det värt den höjda prislappen? Skulle det bara ge marginell skillnad vet jag inte om jag är så sugen på att lägga ut nästan 1000 kr extra, men gör det stor skillnad kanske det kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Tjenare SweC!

Har ett tag suttit på min AMD Phenom II 955 nu, och börjar tycka att den är slö i vissa sammanhang (bl.a. videoredigering). Har även haft ett AMD/ATi Radeon 5850 ett bra tag nu och har haft osannolikt mycket problem då och då.

Jag undrar vad som verkar vara det klokaste att uppgradera först; grafikkortet eller CPU/moderkort. Kan även tillägga att PCI-e 16x porten på mitt moderkort lagt av, så grafikkortet körs i 8x. Datorn används för det mesta till videoredigering/musikproduktion, men även i spel (bland annat Battlefield 3 och Minecraft). Är sugen på nya Ivy Bridge då jag helt tröttnat på AMD vid det här laget, samt ett Nvidiakort då CUDA kan komma till användning vid redigering. Det blir isåfall antagligen ett GTX 670, inte riktigt säker på moderkort/CPU än, men en bugdet på ca 3000-3800 kr.

Vilket GTX 670 skulle vara ett bra alternativ för övrigt? Tror inte jag kommer köra någon form av SLI-konfiguration på detta kort, p.g.a. begränsad ekonomi, så en stor kylare är inget problem.

Så, vad anser ni?

kör uppgraderingskit med moderkort, processor och minne först, priserna på GTX 670 är löjligt höga och 5850 är inte ett dåligt kort så ha is i magen om du har dåligt med stålar och uppgradera ditt kassa moderkort istället

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1950047/2012-06-24

Permalänk
Skrivet av Uvania:

kör uppgraderingskit med moderkort, processor och minne först, priserna på GTX 670 är löjligt höga och 5850 är inte ett dåligt kort så ha is i magen om du har dåligt med stålar och uppgradera ditt kassa moderkort istället

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1950047/2012-06-24

Sitter redan på 8 GB DDR3-minne, känner inget större behov av att köpa ett uppgraderingspaket med minne då det enbart kostar mer. Tar isåfall enbart moderkort + CPU.

Och jag har även bestämt mig för att moderkort + CPU verkar som det vettigaste att byta först, speciellt med tanke på den trasiga 16x porten.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Inte höjt alls än så länge, 3,8 GHz har tickat på utmärkt i flera månader nu utan ett enda problem. Du menar att det kan vara spänningen som är otillräcklig då den inte vill boota? Ska jag testa att öka spänningen en aning och se igen?

Står spänningen kvar på "auto"? Ifall den gör det så höjs spänningen automatiskt när du försöker klocka. Det är inte så bra.

Testa att ställa in spänningen manuellt. Se hur högt du måste gå för att den ska boota på 3,9GHz.

Ang. Hyper Threading: Det lär variera beroende på vad det är för rendering du pysslar med. Men rent generellt så är rendering en av grejerna man vill ha HT till. I swecs test kan man se att skillnaden mellan 3570K & 3770K är ~40% högre prestanda per Hz i Blender & Frybench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Sitter redan på 8 GB DDR3-minne, känner inget större behov av att köpa ett uppgraderingspaket med minne då det enbart kostar mer. Tar isåfall enbart moderkort + CPU.

Och jag har även bestämt mig för att moderkort + CPU verkar som det vettigaste att byta först, speciellt med tanke på den trasiga 16x porten.

men dåså, om jag skulle varit dig skulle jag lagt dom 800kr extra på en i7 3770k eftersom HT gör skillnad om du renderar mycket

och köp det där billiga asrock moderkortet, har aldrig haft ett mer pålitligt moderkort förut än det asrock kortet jag äger nu, nackdelen är väl att det inte finns CF/SLI stöd men du verkar inte vara intresserad av sådant krångel som jag själv kallar det för

Permalänk
Medlem

Moderkort och processor hade ja gått på först för din del.

i5 3570K + MSI Z77A-GD65 (alt. GD55 från MSI) , hade jag själv satsat på idag och vilken butik
man gillar är olika.

Cdon brukar ha 15 % rean runt 27-29 varje månad.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Står spänningen kvar på "auto"? Ifall den gör det så höjs spänningen automatiskt när du försöker klocka. Det är inte så bra.

Testa att ställa in spänningen manuellt. Se hur högt du måste gå för att den ska boota på 3,9GHz.

Ang. Hyper Threading: Det lär variera beroende på vad det är för rendering du pysslar med. Men rent generellt så är rendering en av grejerna man vill ha HT till. I swecs test kan man se att skillnaden mellan 3570K & 3770K är ~40% högre prestanda per Hz i Blender & Frybench.

Spänningen är låst på 1,4 v (låter högt, men är tydligen standard för C3 REV av denna CPU'n), har aldrig haft den på Auto vid överklockning.

Ang. redigeringen, datorn används till både musik- och videoredigering, men jag antar att musikprogrammet (Acoustica Mixcraft) inte slukar alls lika mycket CPU-kapacitet om jag inte använder ett ton plug-ins samtidigt. Jag använder Sony Vegas, och ibland Adobe After Effects för videoredigering, och anledningen till att jag tänkt köpa Nvidia (förutom det faktum att jag har haft otroligt mycket problem med AMD) är för att jag vill kunna utnyttja CUDA-kärnorna i Nvidias kort till att rendera video snabbare.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

The andrew Köp hexa core enough said

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

The andrew Köp hexa core enough said

Sugen på att utveckla ditt svar?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Hade problem vid överklockning tidigare, drar jag multipeln över en viss gräns vägrar den boota ö.h.t. Kan ju ge det ett till försök. Dock vet jag inte om det faktum att moderkortet endast har en 4-pin för processorn kan påverka det på något sätt..?

det kan vara en sak som orsakar detta att det är 4pin endast men om du nu ska byta så kan du sälja cpun och skrota moderkortet på något kul sätt eller kanske baka moderkortet och se om det funkar då (mycket som behöver tas bort på ett moderkort)
eller sälja det med och ge en notis om att moderkortet är defekt och den övre pci expressporten inte funkar som den ska....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Hur pass stor skillnad gör hyperthreading egentligen i renderingssammanhang? Är det värt den höjda prislappen? Skulle det bara ge marginell skillnad vet jag inte om jag är så sugen på att lägga ut nästan 1000 kr extra, men gör det stor skillnad kanske det kan vara ett alternativ.

Jonas och Emil tog upp detta i en Fredags panel/Fråge låda och de sa att renderings program trådar extremt bra. Men en överklockad i5a kommer nog inte göra dig besviken heller:).

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Spänningen är låst på 1,4 v (låter högt, men är tydligen standard för C3 REV av denna CPU'n), har aldrig haft den på Auto vid överklockning.

Ang. redigeringen, datorn används till både musik- och videoredigering, men jag antar att musikprogrammet (Acoustica Mixcraft) inte slukar alls lika mycket CPU-kapacitet om jag inte använder ett ton plug-ins samtidigt. Jag använder Sony Vegas, och ibland Adobe After Effects för videoredigering, och anledningen till att jag tänkt köpa Nvidia (förutom det faktum att jag har haft otroligt mycket problem med AMD) är för att jag vill kunna utnyttja CUDA-kärnorna i Nvidias kort till att rendera video snabbare.

1,4V är max enligt spec. Nåväl.

Jag kan mkt väl tänka mig att HT är ngt för dig. Det beror på hur mkt tid som går åt till renderingar och annat trådat.

Om du använder program som du vet har bra CUDA-stöd så ja, välj då Nvidia.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

1,4V är max enligt spec. Nåväl.

Jag kan mkt väl tänka mig att HT är ngt för dig. Det beror på hur mkt tid som går åt till renderingar och annat trådat.

Om du använder program som du vet har bra CUDA-stöd så ja, välj då Nvidia.

Sony Vegas Pro 11 (vilket jag för tillfället testar en trial på) ska tydligen vara i princip HELT GPU-accelererat, med undantag för vissa saker. Renderingstiderna i 11:an blev betydligt kortare en 9:an jag använde innan, men det tar fortfarande ca videons längd *2 att rendera i 1080p. Läste någonstans att ett program som stödjer CUDA riktigt bra ska kunna tillåta renderingar snabbare än realtid.

OpenCL verkar boosta renderingstiderna en aning, men vad jag förstått dem som är CUDA effektivare när det kommer till renderingar?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Sony Vegas Pro 11 (vilket jag för tillfället testar en trial på) ska tydligen vara i princip HELT GPU-accelererat, med undantag för vissa saker. Renderingstiderna i 11:an blev betydligt kortare en 9:an jag använde innan, men det tar fortfarande ca videons längd *2 att rendera i 1080p. Läste någonstans att ett program som stödjer CUDA riktigt bra ska kunna tillåta renderingar snabbare än realtid.

OpenCL verkar boosta renderingstiderna en aning, men vad jag förstått dem som är CUDA effektivare när det kommer till renderingar?

Om dom tidskrävande grejerna du gör kan köras på GPU ist. för CPU så tycker jag att du ska välja bort HT till förmån för fler CUDA-kärnor i GPUn.

Det hela beror ändå på vad programmen du använder har för stöd, och vad du lägger din tid på. Du kanske borde be om råd från ngn som använder just dom program du använder?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Står spänningen kvar på "auto"? Ifall den gör det så höjs spänningen automatiskt när du försöker klocka. Det är inte så bra.

Testa att ställa in spänningen manuellt. Se hur högt du måste gå för att den ska boota på 3,9GHz.

Ang. Hyper Threading: Det lär variera beroende på vad det är för rendering du pysslar med. Men rent generellt så är rendering en av grejerna man vill ha HT till. I swecs test kan man se att skillnaden mellan 3570K & 3770K är ~40% högre prestanda per Hz i Blender & Frybench.

Testade att överklocka den ytterligare, gick att starta och köra Prime95 i en timme på 3,9 GHz på samma spänning. Till slut kraschade datorn (färgglada, lodräta linjer över hela skärmen). Testade då att höja spänningen ett steg (går endast i steg om .125 volt på detta moderkortet) och körde igen på 3,9 GHz, gick inte att köra alls lika länge på detta innan den kraschade.

Vad kan vara fel? Har för övrigt satt så många inställningar som möjligt på manuellt i BIOS.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Testade att överklocka den ytterligare, gick att starta och köra Prime95 i en timme på 3,9 GHz på samma spänning. Till slut kraschade datorn (färgglada, lodräta linjer över hela skärmen). Testade då att höja spänningen ett steg (går endast i steg om .125 volt på detta moderkortet) och körde igen på 3,9 GHz, gick inte att köra alls lika länge på detta innan den kraschade.

Vad kan vara fel? Har för övrigt satt så många inställningar som möjligt på manuellt i BIOS.

Vad har du ställt spänningen på? Vad säger CPU-Z (eller motsvarande) att spänningen blir under belastning?

Hur hög blir tempen under belastning?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad har du ställt spänningen på? Vad säger CPU-Z (eller motsvarande) att spänningen blir under belastning?

Hur hög blir tempen under belastning?

Oj, menade att spänningen endast går att höja i steg om .015 volt, så spänningen står på 1.415 i BIOS. Under belastning varierar den mellan 1.415 och ~1.430, och temperaturen ligger på 51-52 grader (max rekommenderad är 62).

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.