Permalänk

Nästan allt minne används

Just nu sitter jag med Opera igång med 5 flikar. Har även igång skype, speedfan och spotify. Det är allt, och enligt aktivitetshanteraren har jag bara 960mb ledigt av 8gb? Hur fan kan det vara så? Trodde 8gb skulle räcka längre än så.
Så här står det:

Totalt: 8191
Cachelagrat: 4333
Tillgängligt: 5240
Ledigt: 965

Permalänk

Tja!

Gå in i aktivitetshanteraren och titta vad som använder ditt minne, där ser du var minnet försvinner någon stans!

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Gå in i aktivitetshanteraren och titta vad som använder ditt minne, där ser du var minnet försvinner någon stans!

Hittar inte vars man ser vad som använder minnet?

Permalänk
Medlem

kanske är som hos mig !? jag har 100mb free men typ 5gb cached och 5.1gb avaliible , vet ej varför det står så men men

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Totalt: 8191 - allt du har
Cachelagrat: 4333 - allt som ligger aktivt och används
Tillgängligt: 5240 - allt som ligger inaktivt och kan skrivas över utan problem, finns kvar för att snabba upp processer
Ledigt: 965 - allt som är helt oanvänt

Efter en del surfande brukar det packas på en hel del, så är det med alla moderna webbläsare tyvärr, men det brukar oftast inte påverka prestandan negativt eftersom operativsystemen är bra på att se vad som är nödvändigt och vad som inte är det. Så ja, egentligen har du ca 5GB till ditt förfogande som kan användas fortfarande.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimolsson:

Hittar inte vars man ser vad som använder minnet?

Följ detta så kan du kolla vad din dator sysslar med

Dator -> C: -> Windows -> System32 -> perfmon.exe

Förutsatt att ditt operativsystem är Windows 7

Permalänk
Medlem

ladda ner ccleaner och ställ in o rensa allt! sen klart så haru minskat på 5gb o sen bara köra! enugh said

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Följ detta så kan du kolla vad din dator sysslar med

Dator -> C: -> Windows -> System32 -> perfmon.exe

Förutsatt att ditt operativsystem är Windows 7

Annars: kör --> perfmon.exe

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Är datorn seg?
Om inte, ignorera och somna om, vista och senare cache lagrar rätt mycket och är rätt duktiga på att använd minnet "rätt"
(just nu "bara" 600MB ledigt av 8GB)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem

Minne som inte används är bortkastat, har 0 ledigt av 16 Gbyte och det är bra det, hade jag haft 15 Gbyte ledigt hade jag varit orolig
Vill du ha detaljerad info så ta hem sysinternals det innehåller verktyg som övervakar det mesta.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb545021.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för all hjälp, nu slipper jag dra och köpa 8gb till

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem .
Ta upp ms config checka hur många kärnor som används.
Om du har intel kan hyperthreading va ett problem.
Du har inte skrivit vilken processor du har därför är det svårt att hjälpa dig.
Jag har i3 och jag stängde av alla kärnor inkl hyperthreading och sen satte jag på allt nu har jag 4gb ledigt istället för 2500mb.
Det va riktigt störande att ha ram som inte utnyttjas gör som jag så kommer problemet att lösa sig. Annars bör du kontakta mig ifall du vill ha mer hjälp

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Hade exakt samma problem .
Ta upp ms config checka hur många kärnor som används.
Om du har intel kan hyperthreading va ett problem.
Du har inte skrivit vilken processor du har därför är det svårt att hjälpa dig.
Jag har i3 och jag stängde av alla kärnor inkl hyperthreading och sen satte jag på allt nu har jag 4gb ledigt istället för 2500mb.
Det va riktigt störande att ha ram som inte utnyttjas gör som jag så kommer problemet att lösa sig. Annars bör du kontakta mig ifall du vill ha mer hjälp

Jag har en 1055t. Alla kärnor körs iaf enligt aktivitetshanteraren och Core temp. Inte för att jag kan förstå hur min processor kan ha något att göra med ram minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zytexx:

ladda ner ccleaner och ställ in o rensa allt! sen klart så haru minskat på 5gb o sen bara köra! enugh said

Öh?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder