Permalänk

i7 930 HT på eller av?

Tjenare.

Sitter just nu på min i7 930 och funderar på om jag ska stänga av HT eller inte. Har inte den bästa kylaren just nu men en del överclockning skulle jag kunna göra. Kom gärna med för och nackdelar med HT. Även turboboost. Verkar som jag inte kan stänga av den när jag överclockar för den visas inte när jag sätter på manuellt läge i BIOS. Har ett Sabertooth X58.

Hare gött!

Permalänk
Medlem

Alltså själva poäng med just den i7 serie som du har en processor ifrån är ju att använda HT för att få bättre fart i flertrådade applikationer. Så varför inte sätta igång det?
Då skulle jag dock börja om att klocka från 2.8 GHz vilket är stockclock med din processor(?). Sen kanske du bör kolla på en ny kylare om du vill klocka högt. Turboboost bör väl vara av om du överklockar eftersom att det oftast börjar bråka när funktionen slår in om du har hög klock.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Robiiins93:

Alltså själva poäng med just den i7 serie som du har en processor ifrån är ju att använda HT för att få bättre fart i flertrådade applikationer. Så varför inte sätta igång det?
Då skulle jag dock börja om att klocka från 2.8 GHz vilket är stockclock med din processor(?). Sen kanske du bör kolla på en ny kylare om du vill klocka högt. Turboboost bör väl vara av om du överklockar eftersom att det oftast börjar bråka när funktionen slår in om du har hög klock.

Har ju en hyfsad kylare iallafall. Har ju fått upp prollen till 3.6Ghz utan problem men jag har läst om att stänga av HT kan göra skillnad i spel och att den avger mer värme. Plus att HT är ju i regel en funktion som ger fördel när man håller på med redigering och editering. Sen så vet jag inte om mitt nätagg håller va den lovar om jag pressar upp denna best