Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag jämför utvecklingen på hårddiskar och grafikkort.
Den har stått still, eller rent av gått bakåt, vad gäller hårddiskar de senaste 18 månaderna. Varför säger du att det ÄR bra?
Hade du sagt samma sak om det gällt grafikkort?

Jag förstår inte poängen med att argumentera FÖR stagnation...

Jag hade sagt samma sak om det gällt grafikkort, det är bara idiotiskt att gnälla utan att veta bakgrunden till något, varken du, jag eller någon annan här vet anledningen till varför priserna ser ut som de gör, det bara spekuleras precis som analytiker gör hela dagarna utan att ha insyn i själva verksamheten, vill man ha något är det bara att betala eller skita i att köpa det, pengarna måste vara i omsättning för ekonomins skull och man tjänar inget på att vara snål

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Ok, efter att läst sista sidorna av denna tråden i ett svep känner jag bara:
Can't decide if trolling of stupid as f***!

Högre priser från dessa tillverkare innebär INTE bättre arbetsvilkor på bandet. Det innebär inte heller mer pengar till forskning.
Vad det handlar om är att företagens chefer ser en chans att höja företagens vinster i resultatrapporterna. Det ökar nämligen aktiekurserna, och då de flesta företag har bundit sina chefers bonusar till företagens aktiekurser så borde till och med P12orna här se varför och var pengarna kommer hamna. Jag säger P12or för förutom ägare av dessa företag eller troll är de de enda som jag kan komma på som anser att det inte gör något att vissa diskar kostar dubbelt så mycket idag som de gjorde för ett år sedan (fick lös ett antal några 2TB för över ett år sedan för i runda svängar 400 kronor per enhet, men nu när en av dem håller på att rasa och jag behöver ersättningsdisk kostar den närmare 900 i reahyllorna...) då de som har mamma/farmor som köper datorerna åt dem.

Att pengarna skulle hamna på mer forskning är befängt. Detta av den enkla anledningen att vad som driver företag till att forska är möjligheten till att skaffa patenterad teknologi som de kan locka kunder från sina konkurrenter med. Ju färre konkurrenter, destu mindre befogat anser styrelsen/aktieägarna det är att lägga pengarna på forskning istället för bonusar/utdelning.

Så med andra ord: de enda som tjänar på dessa priser och bristen på konkurrenter är cheferna och aktieägarna (eftersom de är de som premieras av högre vinster) och de som förlorar är deras kunder då det mer sällan kommer komma nya toppmodeller och prissänkningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

För precis alla har råd med 3TB SSD + lika stor backup disk

Kan inte vänta tills 2014 på sänkta priser... men normalt så brukar priserna sänkas lite när en ny topp model släpps... altså borde vara dags att släppa 5TB 3.5" diskar snart hoppas jag. Då borde priset på 3TB och 4TB sänkas något.

Hehe det har inte jag heller, har bara rensat upp ganska så bra bland semesterfilmer o annat så är det ju ganska lugnt, sen kan man ju streama en del. Men du har rätt, till viss del behövs det lite större diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag hade sagt samma sak om det gällt grafikkort, det är bara idiotiskt att gnälla utan att veta bakgrunden till något, varken du, jag eller någon annan här vet anledningen till varför priserna ser ut som de gör, det bara spekuleras precis som analytiker gör hela dagarna utan att ha insyn i själva verksamheten, vill man ha något är det bara att betala eller skita i att köpa det, pengarna måste vara i omsättning för ekonomins skull och man tjänar inget på att vara snål

Nu vill jag bestämt mena att vi har lite mer insyn än vad du vill påstå och dessutom mycket ekonomisk historia och kunskap vad gäller olika monopol och oligopol situationer osv.
Men om vi skippar det och köper det du säger rakt av.

Då är det precis lika idiotiskt att säga att priset ÄR bra eftersom vi, som du säger, inte vet varför priset är som det är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Ok, efter att läst sista sidorna av denna tråden i ett svep känner jag bara:
Can't decide if trolling of stupid as f***!

Högre priser från dessa tillverkare innebär INTE bättre arbetsvilkor på bandet. Det innebär inte heller mer pengar till forskning.
Vad det handlar om är att företagens chefer ser en chans att höja företagens vinster i resultatrapporterna. Det ökar nämligen aktiekurserna, och då de flesta företag har bundit sina chefers bonusar till företagens aktiekurser så borde till och med P12orna här se varför och var pengarna kommer hamna. Jag säger P12or för förutom ägare av dessa företag eller troll är de de enda som jag kan komma på som anser att det inte gör något att vissa diskar kostar dubbelt så mycket idag som de gjorde för ett år sedan (fick lös ett antal några 2TB för över ett år sedan för i runda svängar 400 kronor per enhet, men nu när en av dem håller på att rasa och jag behöver ersättningsdisk kostar den närmare 900 i reahyllorna...) då de som har mamma/farmor som köper datorerna åt dem.

Att pengarna skulle hamna på mer forskning är befängt. Detta av den enkla anledningen att vad som driver företag till att forska är möjligheten till att skaffa patenterad teknologi som de kan locka kunder från sina konkurrenter med. Ju färre konkurrenter, destu mindre befogat anser styrelsen/aktieägarna det är att lägga pengarna på forskning istället för bonusar/utdelning.

Så med andra ord: de enda som tjänar på dessa priser och bristen på konkurrenter är cheferna och aktieägarna (eftersom de är de som premieras av högre vinster) och de som förlorar är deras kunder då det mer sällan kommer komma nya toppmodeller och prissänkningar.

Vilka de?! De kurserna styrs av börsen beroende av hur bra det går för ett företag, inte av cheferna.

Skrivet av Kilroy:

Nu vill jag bestämt mena att vi har lite mer insyn än vad du vill påstå och dessutom mycket ekonomisk historia och kunskap vad gäller olika monopol och oligopol situationer osv.
Men om vi skippar det och köper det du säger rakt av.

Då är det precis lika idiotiskt att säga att priset ÄR bra eftersom vi, som du säger, inte vet varför priset är som det är.

Sure you have, du kan bara klampa in på vilket företag och kolla ifall dina spekulationer stämmer, du är tydligen en av dem som till 100% litar på vad media skriver, men det är ditt problem, lev väl med deras skvaller

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Sure you have, du kan bara klampa in på vilket företag och kolla ifall dina spekulationer stämmer, du är tydligen en av dem som till 100% litar på vad media skriver, men det är ditt problem, lev väl med deras skvaller

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag jämför utvecklingen på hårddiskar och grafikkort.
Den har stått still, eller rent av gått bakåt, vad gäller hårddiskar de senaste 18 månaderna. Varför säger du att det ÄR bra?
Hade du sagt samma sak om det gällt grafikkort?

Jag förstår inte poängen med att argumentera FÖR stagnation...

Som sagt, är ju förutsättningen för att acceptera de högre priserna helt baserade på att de priser vi hade förut innan de stora uppköpen var för låga för att det skulle löna sig att tillverka hårddiskarna. Om det var tillräcklig marginal då och enbart är höjt för att tjäna ännu mer pengar nu så är det tråkigt.

Grafikkorten funkar ju inte likadant eftersom spelindustrin driver fram utveckling och de två stora företagen måste slåss om spelarna. Hårddisk är inte lika noga, man får sortera eller bränna ut mer om man har mindre plats bara.
Jag har inte fyllt min 1,5TB lagrings-HDD som köptes för ca 600-700kr julen 2010 än genom att sortera och bränna ut massa på DVD/BD, och sambon har haft en 500GB i ytterligare ett år utan att komma i närheten av att fylla den. Hade jag haft ett gammalt grafikkort däremot hade jag inte kunnat spela de senaste spelen alls.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, är ju förutsättningen för att acceptera de högre priserna helt baserade på att de priser vi hade förut innan de stora uppköpen var för låga för att det skulle löna sig att tillverka hårddiskarna. Om det var tillräcklig marginal då och enbart är höjt för att tjäna ännu mer pengar nu så är det tråkigt.

I vilket fall som helst så är väl prisutvecklingen tråkig och inte bra?
Eventuellt nödvändig men utvecklingen går ju framåt och fler gigabyte per krona för varje år tycker jag är en lika stor självklarhet som fler fps per krona.

Exakt vad prisutvecklingen beror på vet vi inte, men som jag ser det är det helt självklart och uppenbart med den fakta som finns tillgängliga att marginalerna var lite för låga ett tag, översvämningarna ställde till det rejält och att oligopolsituationer nästan aldrig är positivt för prisutvecklingen.

Skrivet av blackeagle:

Grafikkorten funkar ju inte likadant eftersom spelindustrin driver fram utveckling och de två stora företagen måste slåss om spelarna. Hårddisk är inte lika noga, man får sortera eller bränna ut mer om man har mindre plats bara.
Jag har inte fyllt min 1,5TB lagrings-HDD som köptes för ca 600-700kr julen 2010 än genom att sortera och bränna ut massa på DVD/BD, och sambon har haft en 500GB i ytterligare ett år utan att komma i närheten av att fylla den. Hade jag haft ett gammalt grafikkort däremot hade jag inte kunnat spela de senaste spelen alls.

Det kan man ju argumentera för att dom inte gör, du kan ju spela alla spel idag med ett 2 år gammalt kort utan problem, kanske inte på MAX i höga upplösningar.
Men för mig så duger mitt 2 år gamla grafikkort, 5850, betydligt bättre än hårddiskarna, 2x 1.5TB, jag köpte då.

Och det är ju just bristen på konkurrens som är problemet enligt den här artikeln, som du säger så är det hård strid mellan AMD och Nvidia vad gäller grafikkort medan både Seagate och WD är rätt nöjda med att hålla uppe marginalerna.
Det är just den skillnaden som är dålig på hårddiskmarknaden, enligt den här artikeln, mig och många andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Som sagt, är ju förutsättningen för att acceptera de högre priserna helt baserade på att de priser vi hade förut innan de stora uppköpen var för låga för att det skulle löna sig att tillverka hårddiskarna. Om det var tillräcklig marginal då och enbart är höjt för att tjäna ännu mer pengar nu så är det tråkigt.

Grafikkorten funkar ju inte likadant eftersom spelindustrin driver fram utveckling och de två stora företagen måste slåss om spelarna. Hårddisk är inte lika noga, man får sortera eller bränna ut mer om man har mindre plats bara.
Jag har inte fyllt min 1,5TB lagrings-HDD som köptes för ca 600-700kr julen 2010 än genom att sortera och bränna ut massa på DVD/BD, och sambon har haft en 500GB i ytterligare ett år utan att komma i närheten av att fylla den. Hade jag haft ett gammalt grafikkort däremot hade jag inte kunnat spela de senaste spelen alls.

Min sambo har en HDD på 160GB i sin 4 år gamla laptop, 109GB är fortfarande ledigt utrymme och hon har aldrig bränt ut något

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Min sambo har en HDD på 160GB i sin 4 år gamla laptop, 109GB är fortfarande ledigt utrymme och hon har aldrig bränt ut något

Är väl helt orelevant vad ni två eller era bättre hälfter har för lagringsbehov? (:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av winne:

Men de gjorde ingen vinst, därför de sålde av skiten och lät nån annan ta över.

http://feber.se/pc/art/207508/samsung_sljer_av_sin_hrddiskti/

Tror vi kommer få se mycket mer av höjda priser på teknikprylar närmaste åren, bara för er att vänja er vid det. Media Markt gjorde 1.2miljarder förlust förra året såg jag nånstans på nätet, kanske var Aftonbladet (finns pålitligare källor men ändå). De kan konkurrera ett tag med priser under inköp men inte för länge. Så handla din nya TV nu

Minnen och CPU ligger för lågt nu också, kommer en svängning uppåt.

Så oväntat att det här inlägget inte citerades en enda gång.

Länken är av väldigt högt intresse för diskussionen, men de flesta här är tydligen inte intresserade av sånt som går tvärs emot den världsbild de försöker skapa.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vissa här är... alltså...
http://s3-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web03/2012/4/20/15/...

Denna tråden har på allvar fått mig intresserad av att öppna en webbutik.

////////////////////[]HÅRDVARA FÖR OSS SOM HAR RÅD, inga fattiga jävla bönder välkomna[]\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Det är en butik för just er, som är så jävla pro, och har allt på det torra... ekonomin liksom KATCHING!
Lägg en beställning hos mig så ska ni få MINST 100% påökning på priset, bara just för att ni kan betala de, för det är ni så jävla värda!!!

Inte nog med det, beställer ni något så ska jag personligen måla kartongen med guldfärgad sprayfärg, bara just för att ni ska få den dära känslan när ni öppnar paketet att fan....
Jag är guld värd!

Ni får ett kvitto som är utskrivet på 100% nymalet träd, inget jävla återvinnings skitpapper här, fan någon kan ha torkat sig i röven med det! BLÄ!
Nä! här har vi äkta varan... jag tillverkar det i trädgården och filmar när jag dödar trädet åt er.... KATCHING!

Olämpligt.

Apple kommer stämma dig för att du snor deras affärsidé.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Olämpligt.

Apple kommer stämma dig för att du snor deras affärsidé.

Och det som inte har något alls med denna tråd att göra och helt är taget i luften baserar du på...?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Sötast
Skrivet av Absurd:

Och det som inte har något alls med denna tråd att göra och helt är taget i luften baserar du på...?

Humor, skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12370694']Så oväntat att det här inlägget inte citerades en enda gång.

Länken är av väldigt högt intresse för diskussionen, men de flesta här är tydligen inte intresserade av sånt som går tvärs emot den världsbild de försöker skapa.

Kanske för att ingen bryr sig om samsung.
Kollar man däremot till exempel på Hitachi GST så hade de strax över 180 och 120 miljoner dollar i rörelseresultat det två sista kvartalen 2011 (källa: Storage Letter). Så ingen förlust där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Kanske för att ingen bryr sig om samsung.
Kollar man däremot till exempel på Hitachi GST så hade de strax över 180 och 120 miljoner dollar i rörelseresultat det två sista kvartalen 2011 (källa: Storage Letter). Så ingen förlust där.

Fast det är ju Western Digital, de äger ju Hitachi GST

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Min sambo har en HDD på 160GB i sin 4 år gamla laptop, 109GB är fortfarande ledigt utrymme och hon har aldrig bränt ut något

Finns ju dom som använder sina datorer också
Låter lite som morsans dator det där..

On topic: Så tycker jag nog att det händer inte så mycket inom hårddisk utvecklingen.. visst att dom väntar på att lansera diskar med BPM eller vad det nu heter. Men dom kunde väl använda tekniker som dom har redan idag ??
Det finns ju 1 Terrabyte platters idag! Så det är tekniskt möjligt att tillverka en 5TB hårddisk.

WD Caviar Green finns som upptill 3TB... varför inte 4TB ?
WD Caviar Blue deras något snabbare disk den stannar på 1TB !?
WD Caviar Black. deras prestanda disk.. den stannar på 2TB!!
varför inte tillverka 3TB och 4TB kanske även en 5TB version ??
WD RE4 deras kvalitets mer pålitliga enterprise diskar.. stannar på 2TB..
tror nog att det finns marknad för större versioner.

Seagate Barracuda 7200.14 stannar på 3TB. Varför ?? det finns externa 4TB från samma tillverkare!!
Seagate Barracuda XT som skulle konkurera med WD Black verkar ha utgått ur sortimentet.
Seagate Constellation ES enterprise disk, slutar iaf på 3TB +1TB större än WD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Finns ju dom som använder sina datorer också
Låter lite som morsans dator det där..

On topic: Så tycker jag nog att det händer inte så mycket inom hårddisk utvecklingen.. visst att dom väntar på att lansera diskar med BPM eller vad det nu heter. Men dom kunde väl använda tekniker som dom har redan idag ??
Det finns ju 1 Terrabyte platters idag! Så det är tekniskt möjligt att tillverka en 5TB hårddisk.

WD Caviar Green finns som upptill 3TB... varför inte 4TB ?
WD Caviar Blue deras något snabbare disk den stannar på 1TB !?
WD Caviar Black. deras prestanda disk.. den stannar på 2TB!!
varför inte tillverka 3TB och 4TB kanske även en 5TB version ??
WD RE4 deras kvalitets mer pålitliga enterprise diskar.. stannar på 2TB..
tror nog att det finns marknad för större versioner.

Seagate Barracuda 7200.14 stannar på 3TB. Varför ?? det finns externa 4TB från samma tillverkare!!
Seagate Barracuda XT som skulle konkurera med WD Black verkar ha utgått ur sortimentet.
Seagate Constellation ES enterprise disk, slutar iaf på 3TB +1TB större än WD.

Helt ärligt, vill vi egentligen ha så stora diskar som 5TB? Hur kul är det när den kraschar? Jag kör själv med 3st 1TB WD RE4 och har hellre 3st än 1 på 3TB

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Helt ärligt, vill vi egentligen ha så stora diskar som 5TB? Hur kul är det när den kraschar? Jag kör själv med 3st 1TB WD RE4 och har hellre 3st än 1 på 3TB

Så säger någon varje gång det kommer större hårddiskar.
En gång i tiden var 10GB wow disken... man skulle knappt vetat vad man skulle göra med så mycket plats.
Vet inte direkt någon som är intresserad av att införskaffa en 10GB HDD idag
Utvecklingen går frammåt.. även om jag tycker att den verkar ha saktat ned lite på HDD fronten.

Min nästa inköp är antingen 2st 3TB eller 2st 4TB.. den ena disken som en extern backup för den andra.
Planen är att ha den till foton. och att disken inte ska bli full på 2-3 år. När det är dags att uppgradera till ett par nya diskar kanske BPM har släppts och 10TB finns. Är man rädd om sina filer så får man väl helt enkelt finna sig i att ha backup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Så säger någon varje gång det kommer större hårddiskar.
En gång i tiden var 10GB wow disken... man skulle knappt vetat vad man skulle göra med så mycket plats.
Vet inte direkt någon som är intresserad av att införskaffa en 10GB HDD idag
Utvecklingen går frammåt.. även om jag tycker att den verkar ha saktat ned lite på HDD fronten.

Min nästa inköp är antingen 2st 3TB eller 2st 4TB.. den ena disken som en extern backup för den andra.
Planen är att ha den till foton. och att disken inte ska bli full på 2-3 år. När det är dags att uppgradera till ett par nya diskar kanske BPM har släppts och 10TB finns. Är man rädd om sina filer så får man väl helt enkelt finna sig i att ha backup.

Diskar över 1,5TB är fortfarande ganska ostabila

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Helt ärligt, vill vi egentligen ha så stora diskar som 5TB? Hur kul är det när den kraschar? Jag kör själv med 3st 1TB WD RE4 och har hellre 3st än 1 på 3TB

Men herregud, när jag började att intressera mig för hårdvara och sådär hade jag en hårddisk på 6 gigabyte, och ingen av mina kompisar hade ens 1 gigabyte utan satt på 500-700 megabytes hårddiskar.

Det var typ 15 år sedan, på 15 år har HDD utrymmet som är vanligt ökat med 1000ggr.
Ditt uttalande är precis lika dumt som om någon för 15 år sedan sade "vill vi egentligen ha så stora diskar som 5GB?"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Vilka de?! De kurserna styrs av börsen beroende av hur bra det går för ett företag, inte av cheferna.

Hej Troll.
Om du nu inte skulle vara det ställer jag några frågor för dig att klura på:
1. Vad styr aktiekursen?
2. Varför sjunker aktiekursen när resultat delges, bara för att "vinsten inte var så stor som förväntat"?
3. Varför till exempel höjdes kurserna på ett gäng svenska bolag för några år sedan då de annonserade att de skulle flytta delar av produktion utomlands trots att det inte finns belägg för att det skulle öka vinsterna/marknadsandelar/effektivitet?

Eller jag svarar nog på dem åt dig, och alla P12 som inte någonsin faktiskt studerat något som har med ekonomi att göra:
Det som styr kursen på en aktie är de som handlar med den. Det vill säga banker, låninstitut, ditt pensionsbolag (om du är gammal nog att tjänat några pengar), men även privatpersoner som till exempel din mamma (som kanske handlade några Telia-aktier till det över-värde de hade när de släpptes loss från staten).
Då cheferna vet att deras personliga inkomster styrs av aktiekursen gör många ett spel för gallerierna ("Vi ska flytta delar av vår verksamhet till Indien eftersom det får oss att verka handlingskraftiga och påpekar vi också hur delar av verksamheten kommer bli billigare, men utelämnar att denna eventuella vinst äts upp av andra problem som kommer uppstå i och med detta ser det riktigt bra ut i press-meddelandet") så att personer och företag ska handla med deras aktier, och gå med på att köpa upp dem till högre pris än de som köpte den för en dag sedan behövde betala (i.e. höja aktiekursen).

Allting ett bolag kan ha på börsen är alltså en _bubbla_ av förväntningar på hur ett de ska klara sig framöver. Vissa aktiehandlare handlar med aktierna för de förväntar sig utdelning från bolagen, vissa handlar med aktier eftersom de vet att om de sköter sina spekulationer rätt, och därmed köper aktier vid rätt tillfälle och säljer dem vi rätt så tjänar de mer än på eventuell utdelning.
Så vad gör cheferna om inte hittar på allting för att blåsa upp denna bubbla ytterligare eftersom det förvisso ger bolaget vissa fördelar i att locka investerare och så vidare, men framför allt öka deras egna bonus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Fast det är ju Western Digital, de äger ju Hitachi GST

Inte förrän från och med 8 Mars i år.....
Före dess var de en fristående del i Hitachi Global (hade inte ens samma räkenskapsår vilket gör det lite omständigt att hitta deras slutliga resultat eftersom de släpper det någon månad senare än Hitachi Global).

Edit: och kanske ska nämna att Hitachi GST (eller vad de heter nu för tiden) kommer även fortsättningsvis att ha en egen resultatrapport. De ägs av WD, men de är ett dotterbolag i samma koncern. Det är något helt annat än att dela bokslut/resultatrapport.

Ungefär som de innan tillhörde koncernen Hitachi Global, tillsammans med 5-10 olika dotterbolag/koncernbolag som delar på sig efter olika marknadssegment, allting för att inte konkurrera med varandra, men samtidigt ska inte hela bolaget/koncernen/"hitachi power tools" rasa bara för att de säljer dåligt med stereoanläggningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Hej Troll.
Om du nu inte skulle vara det ställer jag några frågor för dig att klura på:
1. Vad styr aktiekursen?
2. Varför sjunker aktiekursen när resultat delges, bara för att "vinsten inte var så stor som förväntat"?
3. Varför till exempel höjdes kurserna på ett gäng svenska bolag för några år sedan då de annonserade att de skulle flytta delar av produktion utomlands trots att det inte finns belägg för att det skulle öka vinsterna/marknadsandelar/effektivitet?

Eller jag svarar nog på dem åt dig, och alla P12 som inte någonsin faktiskt studerat något som har med ekonomi att göra:
Det som styr kursen på en aktie är de som handlar med den. Det vill säga banker, låninstitut, ditt pensionsbolag (om du är gammal nog att tjänat några pengar), men även privatpersoner som till exempel din mamma (som kanske handlade några Telia-aktier till det över-värde de hade när de släpptes loss från staten).
Då cheferna vet att deras personliga inkomster styrs av aktiekursen gör många ett spel för gallerierna ("Vi ska flytta delar av vår verksamhet till Indien eftersom det får oss att verka handlingskraftiga och påpekar vi också hur delar av verksamheten kommer bli billigare, men utelämnar att denna eventuella vinst äts upp av andra problem som kommer uppstå i och med detta ser det riktigt bra ut i press-meddelandet") så att personer och företag ska handla med deras aktier, och gå med på att köpa upp dem till högre pris än de som köpte den för en dag sedan behövde betala (i.e. höja aktiekursen).

Allting ett bolag kan ha på börsen är alltså en _bubbla_ av förväntningar på hur ett de ska klara sig framöver. Vissa aktiehandlare handlar med aktierna för de förväntar sig utdelning från bolagen, vissa handlar med aktier eftersom de vet att om de sköter sina spekulationer rätt, och därmed köper aktier vid rätt tillfälle och säljer dem vi rätt så tjänar de mer än på eventuell utdelning.
Så vad gör cheferna om inte hittar på allting för att blåsa upp denna bubbla ytterligare eftersom det förvisso ger bolaget vissa fördelar i att locka investerare och så vidare, men framför allt öka deras egna bonus?

Jag är gammal nog att handla aktier själv sedan 20 år tillbaka, men det är fortfarande inte cheferna som vaknar upp på morgonen och kliar sig i huvudet och funderar på vad han ska lägga aktien på idag, att aktiekursen sjunker när resultat skall delges är för att man räknar alltid med en vinst i sina kalkyler, men de kan inte påverka hur folk handlar så om vinsten inte blir så stor som de räknat med så blir det en förlust (även om det förtfarande gått med vinst), med förluster sjunker aktievärdet

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag är gammal nog att handla aktier själv sedan 20 år tillbaka, men det är fortfarande inte cheferna som vaknar upp på morgonen och kliar sig i huvudet och funderar på vad han ska lägga aktien på idag, att aktiekursen sjunker när resultat skall delges är för att man räknar alltid med en vinst i sina kalkyler, men de kan inte påverka hur folk handlar så om vinsten inte blir så stor som de räknat med så blir det en förlust (även om det förtfarande gått med vinst), med förluster sjunker aktievärdet

Nej jag påstod inte att chefen undrar vilka aktier han ska köpa idag, han vaknar och undrar _vilket spel för gallerierna_ han kan göra idag.
Och jag tror du har missuppfattat något, när jag snackar om vinst snackar jag om pengarna som blir över när alla utgifter är avbetalade, alltså de pengar som antingen hamnar i företagets kassareserv, eller som utdelning till aktieägarna (eller båda).

Om chefen till exempel göra ett utspel om att "vi ska gå med SÅÅÅÅÅÅ mycket i vinst" är till exempel ett bra sätt att höja aktiekursen, för då köper folk som förväntar sig utdelning från företaget, och spekulanterna ser en möjlighet att tjäna extra pengar på dessa genom att trissa upp priserna på aktierna.
Om det sedan visade sig att resultatet inte nådde upp till det förväntade efter chefens utspel sjunker aktiekursen av många anledningar.
Första är att folk ifrågasätter trovärdigheten hos ett företag som inte levererar vad de lovat, och gör sig av med aktierna för att visa sitt missnöje.
Andra är att folk som förväntade sig en större utdelning gör sig av med aktierna i hopp om att hitta någon annan aktie som kommer ge mer.
Tredje är åter igen spekulanterna som gör allting för att nu trissa ner priserna på aktierna, så de kan köpa på sig dem för ett lägre pris inför den oundvikliga uppgången som kommer komma.

Observera, företaget kommer INTE gå i konkurs, och gick fortfarande med vinst (mao, ger utdelning till aktieägarna eller om de haft en chef som Steve Jobs, pengar in i kassareserven). Och aktiekursen kommer öka igen då den börjar normaliseras efter diverse känslor runt förväntningar lagt sig, och pristrissning lagt av.

Alltså: aktiekursen följer inte ett företags reella ekonomi, utan snarare förväntningarna på företagets ekonomi. Och ett företags ekonomiska förväntningar kan påverkas mycket av chefens utspel.
Så därför säger jag detta: antingen är du ett bra troll som fått mig att föda dig såhär länge. Eller så är du okunnig i hur aktiemarknaden verkligen fungerar och borde därför hålla dig därifrån eftersom du gör mer skada än nytta.

Nu kommer jag dessutom lägga ner min aktivitet i denna tråden då jag tröttnat på trollandet/okunnigheten över lag, och den kommit lite för mycket OffTopic.

Permalänk
Skrivet av Startrance:

En 2 TB Seagate för 949 kronor tycker inte det är särskilt dyrt om jag ska vara ärlig

Nä men då var du inte med när dem sålde dem för 599kr

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO