[GUIDE] XBMC på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

[GUIDE] XBMC på Raspberry Pi

Hej!

Efter lite förfrågningar har jag bestämt mig för att skriva en kort guide till hur man kan installera XBMC på sin Raspberry Pi.
Ni som inte vet vad Raspberry Pi är tycker jag att ni kan kolla in deras hemsida här.
Kort o gott så är det en dator i kreditkortsformat som från början var till för att höja barns kunskaper inom bla programmering. Raspberry Pi Foundation gör detta på sin fritid utan vinstintresse, därför kan man få tag på en för bara £ 22 exc vat.

Om ni vill se unboxing + hur den fungerar kolla in mitt galleri här.

Det finns flera olika sätt att börja använda sin Pi som en mediaspelare tillsammans med XBMC, de två vanligaste sätten är antingen OpenELEC eller Raspbmc. Det är inte raketforskning så jag tänkte gå igenom båda två. Man kan behöva lite erfarenhet av Linux för att kompilera och installera OpenELEC, Raspbmc rekommenderar jag för nybörjaren. Det är mycket simpelt.

Jag är inte ansvarig för någon form utav förlorad data

OpenELEC

Detta sätt använder sig utav Linux.

Om man vill kan man börja från scratch och kompilera sin egen version utav OpenELEC. Om man hellre vill använda sig utav någon annans build, hoppa ner till punkt 4.

1. För att få resurserna från github, skriv följande i terminalen.
"git clone git://github.com/OpenELEC/OpenELEC.tv.git"

2. Efter det kommer det att finnas en mapp som heter OpenELEC.tv. Byt till den mappen genom att skriva
"cd OpenELEC.tv"

3. För att sedan starta byggprocessen skriv följande.
"PROJECT=RPi ARCH=arm make"
Detta kan ta någon timme, lite beroende på vilken hårdvara du har.

Nu ska vi förbereda SD-kortet, så se till att kortet sitter i datorn. I denna guide sitter kortet monterat på /dev/sdb. Då all data kommer att raderas se till att du väljer rätt enhet

4. Först tar vi bort alla nuvarande partitioner och lägger sedan till ett nytt MBR schema. Skriv följande
"sudo parted -s /dev/sdb mklabel msdos"

5. Nu skapar vi en 128 MB FAT32 partition och markerar den som "boot".
"sudo parted -s /dev/sdb unit cyl mkpart primary fat32 -- 0 16"

"sudo parted -s /dev/sdb set 1 boot on"

6. Sen skapar vi den andra partitionen med utrymmet som finns kvar.
"sudo parted -s /dev/sdb unit cyl mkpart primary ext2 -- 16 -2"

7. Sen ska vi formatera partitionerna sätta filsystemens namn. Den ena kallar vi system och den andra storage.
"sudo mkfs.vfat -n System /dev/sdb1"

"sudo mkfs.ext4 -L Storage /dev/sdb2"

8. Kör sedan följande för att vara säker på att kerneln ser de nya partitionerna.
"sudo partprobe"

9. Byt mapp till OpeneELEC.tv
"cd ~/OpenELEC.tv"

10. Sen ska vi installera bootloadern.
"sudo cp build.OpenELEC-RPi.arm-devel/bcm2835-driver-*/boot/arm128_start.elf /media/System/start.elf"

"sudo cp build.OpenELEC-RPi.arm-devel/bcm2835-driver-*/boot/bootcode.bin /media/System/"

"sudo cp build.OpenELEC-RPi.arm-devel/bcm2835-driver-*/boot/loader.bin /media/System/"

11. Sen installerar vi kerneln och systemfilerna.
"sudo cp target/OpenELEC-RPi.arm-devel-20120424035956-r10695.system /media/System/SYSTEM"

"sudo cp target/OpenELEC-RPi.arm-devel-20120424035956-r10695.kernel /media/System/kernel.img"

12. Sedana skapar vi en .txt som innehåller information för bootloadern.
"sudo echo "dwc_otg.lpm_enable=0 root=/dev/ram0 rdinit=/init boot=/dev/mmcblk0p1 disk=/dev/mmcblk0p2 ssh quiet" > /media/System/cmdline.txt"

13. Dubbelkolla så alla filer finns på SD-kortet.

14. Avmontera båda partitionerna.
"sudo umount /dev/sdb1"

"sudo umount /dev/sdb2"

Nu kan man ta ur SD-kortet och starta upp det med sin Pi, första uppstarten kan ta väldigt lång tid. Så ha tålamod! Detta är fortfarande ingen färdig version så buggar förekommer. OpenELEC uppskattar om ni rapporterar buggar till dom.

Raspbmc

Om man inte känner sig så hemma med Linux så är Raspbmc en enklare väg att gå.

1. Ladda ner den senaste versionen här.

2. Om versionen är RC3 eller senare finns det ett installationsprogram för windows som kommer göra allt åt dig. Då jag inte har möjlighet att kolla hur denna fungerar så hoppas jag att ni kan lösa det på egen hand. Skulle ni istället få en .img fil så skriv den till sd-kortet med hjälp av detta program.

Hoppas jag har kunnat hjälpa er och att ni nu har XBMC rullandes på er Raspberry Pi! Har ni några frågor eller synpunkter svarar jag gärna på dom här i tråden eller i PM, ni kan även kolla in www.raspberrypi.org för mycket mer information och nyheter.

Ha de gött!

Filip

Källor: OpenELEC.tv och raspbmc.com

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Nice guide!

Jag väntar fortfarande på min PI uppskjutna leveransdatum varje vecka, siktar på att få den nån gång nästa år antar jag.

Men, när man väl får den så har jag funderat på att skicka in XBMC på den och antingen ha den i bilen eller hemma, oavsätt så var den här guiden var perfekt, har bokmärkt denna tråd :).

Min fråga dock, hur fungerar det för dig att köra dessa 2, klarar lilla PIn 1080p tex?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Tack för en bra sammanställning! Väntar fortfarande på en Raspberry PI själv...

Permalänk
Medlem

Kanon. Undrar bara vad för tangentbord man kan tänkas använda? Fungerar Logitech Dinovo mini? Billigt skit från Biltema? Standard USB Tangentbord?

Har aldrig arbetat med Linux så jag har inte en aning...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Tack! Hoppas att den kan komma till användning!

Skrivet av schkutt:

Kanon. Undrar bara vad för tangentbord man kan tänkas använda? Fungerar Logitech Dinovo mini? Billigt skit från Biltema? Standard USB Tangentbord?

Har aldrig arbetat med Linux så jag har inte en aning...

Jag har bara provat med vanligt usb tangentbord och det funkar. Sen har jag använt XBMC-remote appen till android för att styra den. Men det hade varit nice om någon visste om blåtands-tangentbord fungerar till detta.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig guide,

Jag körde först in Raspbmc vilket var smidigt och fungerar bra för media-ändamål. Väntar nu på ett nytt SD så jag kan installera OpenELEC och lära mig lite med utan att behöva rensa SD-kortet varje gång.

Verkligen nöjd med den lilla apparaten och passade på att bygga in den i ett chassi av lego. Vilken tur att det är på väg en raspberry till nu då, tyvärr så är legot slut

Någon som vet om det finns några chassin att köpa till den?

Permalänk
Medlem

Tusen tack ska du ha för guiden!

Är en mycket oerfaren Linux-användare så jag börjar nog med Raspbmc.

Tänkte jag skulle passa på att fråga.. hur styr du din Raspberry Pi? Det är ju behagligare med en fjärrkontroll än tangentbord och mus, men hur fungerar det?

Vänliga hälsningar,
Ziwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tack för en trevlig guide,

Jag körde först in Raspbmc vilket var smidigt och fungerar bra för media-ändamål. Väntar nu på ett nytt SD så jag kan installera OpenELEC och lära mig lite med utan att behöva rensa SD-kortet varje gång.

Verkligen nöjd med den lilla apparaten och passade på att bygga in den i ett chassi av lego. Vilken tur att det är på väg en raspberry till nu då, tyvärr så är legot slut

Någon som vet om det finns några chassin att köpa till den?

Ah, jag var först också mycket oerfaren, men har lärt mig en hel del av detta. Så du gör rätt i att prova. Finns en kille här på Sweclockers som jobbar med att ta fram chassin just nu. Jag har ett par av hans prototyper liggandes här hemma. De måste förbättras lite till innan försäljning men jag lovar att ett galleri kommer så småningom.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack! Hoppas att den kan komma till användning!

Jag har bara provat med vanligt usb tangentbord och det funkar. Sen har jag använt XBMC-remote appen till android för att styra den. Men det hade varit nice om någon visste om blåtands-tangentbord fungerar till detta.

De borde fungera i rc3 av Raspbmc, då den använder nyare kernel än de äldre!

Skrivet av http://www.raspbmc.com/2012/06/raspbmc-release-candidate-3/:

New kernel
Our new kernel brings stability improvements, as well as support for more devices. I’ve now included:

IPV6 support
Webcam support
Bluetooth support
ALSA support (experimental, alpha-quality)
HFS and HFS+ support
LIRC GPIO support

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Tack! Hoppas att den kan komma till användning!

Jag har bara provat med vanligt usb tangentbord och det funkar. Sen har jag använt XBMC-remote appen till android för att styra den. Men det hade varit nice om någon visste om blåtands-tangentbord fungerar till detta.

Jag använder ett Logitech K400 som e riktigt fint och billigt (något plastigt, men inget man stör sig på eftersom man inte ska skriva hela uppsatser på det) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Kan sedan rekommendera http://openelec.thestateofme.com/ som lägger till nya builds av openelec automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tack för en trevlig guide,

Jag körde först in Raspbmc vilket var smidigt och fungerar bra för media-ändamål. Väntar nu på ett nytt SD så jag kan installera OpenELEC och lära mig lite med utan att behöva rensa SD-kortet varje gång.

Verkligen nöjd med den lilla apparaten och passade på att bygga in den i ett chassi av lego. Vilken tur att det är på väg en raspberry till nu då, tyvärr så är legot slut

Någon som vet om det finns några chassin att köpa till den?

Skrivet av DegJ:

Jag använder ett Logitech K400 som e riktigt fint och billigt (något plastigt, men inget man stör sig på eftersom man inte ska skriva hela uppsatser på det) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Kan sedan rekommendera http://openelec.thestateofme.com/ som lägger till nya builds av openelec automatiskt.

Tack för de! Ska lägga till länken i originalposten.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bli galen..

Jag har lyckats installera XBMC och det ser bra ut. Men alla mina filmer ligger på min stationära dator (Windows 7) och jag lyckas verkligen inte dela ut mappen "Nedladdat".. Jag kan inte få det till att fungera..

Någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig?

Permalänk
SpelClockers

Jag var lite sen så jag har precis fått beställa min. Som chassi tog jag en av de lådorna som hade med som tillbehör, får väll se om den blir använd eller om man hittar på något annat roligt istället.

Här finns det instruktioner på hur man sätter upp streamning från en annan dator
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=File_sharing

Enklaste om det gäller inom hemmet är nog http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Windows_File_Sharing_%28...

Själv har jag redan en ftp server stående och jag ville även kunna streama till laptoppen när man inte var hemma så det enklaste alternativet. Även om det verkar ta en hel del tid att uppdatera biblioteket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta var en intressant tråd. Min Raspberry Pi är just på väg från England. Ska bli skoj att leka med den. Ska främst ha den till XBMC.

Men en låda vore ju bra att ha. Nån som kan tipsa om nån på tex Ebay?

Permalänk
SpelClockers

https://www.modmypi.com/shop/ Har lite alla möjliga tillbehör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min sluta funka nyss

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Min sluta funka nyss

Vad gjorde du?

Permalänk
Medlem

Körde först debian (Linux) funka as bra sen så vill jag test Raspmc och under installionen så faila den så tog sd kortet och satt in det i datorn och då visar sd kortet endast 64 mb.. Lyckats tillslut formatera det och då är det fortfarande 64 mb stort.. Får testa om den startar med ett nytt sd kort imorgon

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Installera detta verktyg från länken och kör det och välj sedan att rensa, räcker att köra quick wipe för att du ska kunna rensa ditt SD så funkar det klockrent sedan.

http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Visa signatur

LeSport

Permalänk
Medlem

Fick det att funka igen med SD card format programmet men får fortfarande inte min raspmc att fungera. Blir mounting local filesystem fail sen kommer jag till en raspmc logotyp sen så går de inte göra nåt

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Fick det att funka igen med SD card format programmet men får fortfarande inte min raspmc att fungera. Blir mounting local filesystem fail sen kommer jag till en raspmc logotyp sen så går de inte göra nåt

Ladda ner http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/Data-CD-DVD-Burning...
Och sedan senaste .img.zip från http://openelec.thestateofme.com/
Stoppa i sd kortet i datorn och välj sedan img filen och sd kortet i programet och ta write, så borde allt fungera bra.

Varför den visar i windows att sd kortet bara är en liten liten partition är för att resten är i EXT format och kan inte ses av windows.

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera nu.. Dock så laggar det på 720p och 1080p...

Edit: Om jag kör filmer utan DTS ljud och kör ljudet via HDMI kabeln så funkar det.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Fick det att fungera nu.. Dock så laggar det på 720p och 1080p...

Edit: Om jag kör filmer utan DTS ljud och kör ljudet via HDMI kabeln så funkar det.

Det finns en inställning i system inställningar och sedan video tror jag det var som ställer in hur ljud och bild synkas. Där kan man leka vad som passar bäst, jag har sync to video drop sound. Fungerade bättre då i vissa 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska testa det sen när barnen har lagt sig tack sp mycket!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Bra guide! Jag skulle kanske köpa en när jag har mera pengar

Permalänk
Medlem

Jag tillhör nog inte intelligensreserven..

Jag kan inte få XBMC att plocka filmer ur hårddisken på min stationära dator..

Först så delar jag HDD:n enligt videon nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=6-W3L3Luvfw

Sen gör jag nedanstående:

1. Videos > Files
2. Files > Add Video..
3. Browse > SMB
4. "WORKGROUP" OK
5. "MONSTRET" OK - Namnet på min dator

Efter det så får jag upp någonting som heter "Lock Settings", den ber om användarnamn och lösenord. Något som jag inte har, använder inte lösenordsskydd.

Vad gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Efter det så får jag upp någonting som heter "Lock Settings", den ber om användarnamn och lösenord. Något som jag inte har, använder inte lösenordsskydd.

Vad gör jag fel?

Dags att börja med det då

Körde in OpenELEC på min, funkar riktigt fint.
Dock några filmer i både sd och hd som inte vill igång, tror det är codec som felar på filerna...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Jag tillhör nog inte intelligensreserven..

Jag kan inte få XBMC att plocka filmer ur hårddisken på min stationära dator..

Först så delar jag HDD:n enligt videon nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=6-W3L3Luvfw

Sen gör jag nedanstående:

1. Videos > Files
2. Files > Add Video..
3. Browse > SMB
4. "WORKGROUP" OK
5. "MONSTRET" OK - Namnet på min dator

Efter det så får jag upp någonting som heter "Lock Settings", den ber om användarnamn och lösenord. Något som jag inte har, använder inte lösenordsskydd.

Vad gör jag fel?

Det är säkerhet på sharen i windows som ställer till det, för att fixa;

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering ->
Under Systemverktyg finns "delade mappar" -> Resurser -> Högerklicka din share och ta egenskaper ->
Säkerhet tabben -> Redigera -> Lägg till -> skriv "Alla" och kontrollera namn -> OK -> Välj behörigheter till "Alla" (fullständiga är np om det är i ditt hemmanätverk) ->OK, OK

Klart! nu ska "Alla" kunna komma åt sharen utan lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

Det är säkerhet på sharen i windows som ställer till det, för att fixa;

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering ->
Under Systemverktyg finns "delade mappar" -> Resurser -> Högerklicka din share och ta egenskaper ->
Säkerhet tabben -> Redigera -> Lägg till -> skriv "Alla" och kontrollera namn -> OK -> Välj behörigheter till "Alla" (fullständiga är np om det är i ditt hemmanätverk) ->OK, OK

Klart! nu ska "Alla" kunna komma åt sharen utan lösenord.

Först behövde jag slå av lösenordsskydd i advancerade delningsalternativ, sen var jag tvungen att läsenordsskydda min dator och sedan använda datorns användarnamn och lösenord för att komma åt den delade mappen..

Inte fan står det i wiki guiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Först behövde jag slå av lösenordsskydd i advancerade delningsalternativ, sen var jag tvungen att läsenordsskydda min dator och sedan använda datorns användarnamn och lösenord för att komma åt den delade mappen..

Inte fan står det i wiki guiden

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man kan ju sätta ett lösenord på sin användare i windows och använda det såklart också! Men om man inte vill göra det så kan man göra som jag postade