Konstigt problem m Grafikkort ------> Moderkort ?

Permalänk

Konstigt problem m Grafikkort ------> Moderkort ?

Hej
Har köpt en dator med ett Asus P6T Deluxe V2 moderkort i.
I sitter ett GT 220 som verkar fungera. Installerar Win7 64 Home Edition och det fungerar, ÄVEN med Hög upplösning.
Uppdaterar BIOS till senaste - och nu börjar problemen:
1). Hur jag än försöker, oavsett drivrutiner går det inte att köra högre upplösning än VGA 800x16 32 bit med detta kort.
2.) Jag kan inte "Nedgradera" BIOS varken via DOS EZ Utility, eller via Win ASUS Update Flash - båda säger bara att den version jag försöker lägga på är äldre - och sen kan jag inte göra något!

3.) Har nu provat 2 olika andra grafikkort - ett 8800 GTX, och nyss ett 460 GTX - MEN DÅ FÅR JAG INGEN SIGNAL ALLS TILL SKÄRMEN!!! Ser alltså inte ens BIOS uppstarten. No signal säger skärmen, kör via DVI har testat alla DVI portar på korten.

¤.) Sätter tebax GT 220 och kan köra VGA upplösningen, men så fort jag försöker installera NVIDIAS drivisar kan Windows inte gå upp i grafikläge, skärmen e då svart fast efter uppstart / BIOS / första win loggan, innan inloggningsrutan.

Va i hela friden kan detta vara, bero på ?

Är det läge att blåsa CMOS? Hur gör jag då? Vad blir effekterna av det?

Kan det verkligen vara så att PCIE bussarna på moderkortet har pajjat så konstigt att dom inte kan köra några andra kort än gt 220??

Altt verkar riktigt konstigt - HJÄLP!!!

Permalänk

Visst ja, sitter ett Corsair 620 watts krag i som verkar kunna driva alla fläktar.

Permalänk

Uppdatering:
Har gjort några observationer och undrar om någon expert kan svar på
1.) Ser att den 4 polig strömkontakten är kopplad till moderkortets 8 poliga kontakt, medan den 8 poliga strömkontakten ligger löst i chassit, borde det inte vara bättre att koppla in strömmen med den 8 poliga?

2.) CPU fläkten är inte kopplad till avsedd kontakt på moderkortet, utan koppla via annan kontakt - spelar roll?

3.) Som sagt med GTX 460 kortet får jag totalt 6st fläktar i burken - pallar ett 620w krag det?

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Uppdatering:
Har gjort några observationer och undrar om någon expert kan svar på
1.) Ser att den 4 polig strömkontakten är kopplad till moderkortets 8 poliga kontakt, medan den 8 poliga strömkontakten ligger löst i chassit, borde det inte vara bättre att koppla in strömmen med den 8 poliga?

2.) CPU fläkten är inte kopplad till avsedd kontakt på moderkortet, utan koppla via annan kontakt - spelar roll?

3.) Som sagt med GTX 460 kortet får jag totalt 6st fläktar i burken - pallar ett 620w krag det?

Tacksam för tips.

Har du köpt datorn färdig-byggd av någon eller är det en färdig-byggd av konsument-sort, typ HP, Acer med fler?
Är det inte en HP eller liknande känns det som att du skulle behöva kolla över kablar och diverse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Uppdatering:
Har gjort några observationer och undrar om någon expert kan svar på
1.) Ser att den 4 polig strömkontakten är kopplad till moderkortets 8 poliga kontakt, medan den 8 poliga strömkontakten ligger löst i chassit, borde det inte vara bättre att koppla in strömmen med den 8 poliga?

2.) CPU fläkten är inte kopplad till avsedd kontakt på moderkortet, utan koppla via annan kontakt - spelar roll?

3.) Som sagt med GTX 460 kortet får jag totalt 6st fläktar i burken - pallar ett 620w krag det?

Tacksam för tips.

Sitter själv på samma moderkort som du, med gtx 460 SLI, 750W nätagg.

620W agg räcker gott o väl till din burk.

Med största sannolikhet är det 4/8pins sladdfelet som ställer till det för dig. Koppla in den 8-poliga på moderkortet (så länge det är en sådan kabel och inte en pci-e 8polig.

CPU-fläkten ska inte spela någon roll i detta fallet, det är mer om du använder någon pwm-fläktstyrning oms det kan knasa sig om den itne sitter i rått kontakt.

Permalänk

Deba: hemmabyggd är den. Så jag får kolla upp kablar kopplingar etc - Tack.
Natac: skulle sitta fint om det bara är det med 4/8 polig kontakt, skall testa.

Problemet e helt sjukt, och jag kan inte tro att moderkortet är paj eftersom:
När jag sätter i ett gammalt GT220 PCIE 1Gb utan extern strömkälla eller extra fläkt Kan jag köra datorn, och Win7 - MEN ENDAST I VGA MODE, så fort jag installerar Nvidias drivisar kan inte windows går upp i grafikläge.
Och när jag kopplar in GTX460 med 2 extrafläktar ser jag inte ett piss på skärmen - inte ens BIOS POST.....

Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Uppdatering:
Har gjort några observationer och undrar om någon expert kan svar på
1.) Ser att den 4 polig strömkontakten är kopplad till moderkortets 8 poliga kontakt, medan den 8 poliga strömkontakten ligger löst i chassit, borde det inte vara bättre att koppla in strömmen med den 8 poliga?

2.) CPU fläkten är inte kopplad till avsedd kontakt på moderkortet, utan koppla via annan kontakt - spelar roll?

3.) Som sagt med GTX 460 kortet får jag totalt 6st fläktar i burken - pallar ett 620w krag det?

Tacksam för tips.

Vad är det för nätagg (märke/modell)?

Hoppas det inte är ett Ace of Sweden 620W i alla fall...

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk

Forbidden: Nope, det är ett Corsair modular PSU - så jag har iaf läst att det skall vara kvalité...?
Natac: såhär ser connectorspec'en ut för agget: 1 x 20+4-pin ATX
1 x 4-pin +12V
1 x 8-pin EPS12V
2 x PCI-Express
10 x 4-pin peripheral
2 x 4-pin floppy
8 x SATA

Det bör alltså vara 1 x 4-pin +12V som nu är koppalt till moderkortet, och det kanske borde vara 1 x 8-pin EPS12V ?
Vad står EPS för?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem faktiskt. Jag köpte nyss ett GTX 670 och det funkar inte i min x16 port där mitt HD5970 funkade utan problem (satte tillbaka och provade igen efter att provat GTX670 en gång). Men däremot funkar kortet utmärkt i min x4 port.

Jag har flashat BIOS, formaterat om (flera gånger), resettat CMOS(om det heter så) och tagit ut och satt in kortet över 10 gånger.

Jag är helt vilse om vad mer man ens kan göra nu, speciellt då HD5970 funkade utan problem med samma sladdar och samma slot.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk

MAAnen: Men funkar ditt gamla HD5970 fortfarande som tidigare i samma port?
Mitt "gamla" GT 220 funkar men inte som tidigare - det går ju inte att köra högre upplösning än VGA 800x16 32 bit i Win7 - och det gjorde det innan strulet.
Helt sjukt alltså....

Permalänk
Medlem

Koppla in EPS12v istället för 4-pins kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

WIll do, återkommer med resultat ikväll!

Permalänk

Återkommer nu.
Kopplade in moderkortet på 8 pin kontakten istf 4 pins - ingen skillnad.
Lyfte alla minnen 6x2gig - startade - inte ett pip, ingen bild ( som vanligt ).
Startade om datorn efter att ha satt i 1 minne i taget tills alla var på plats - ingen skillnad. Kopplade ur min SSD disk ( systemdisk ) och startade, ingen bild......

Satte in mitt gamla GT 220 - får bild och kan kolla BIOS.
Kör nu en Win7 64bit i VGA upplösning på en I7 920 med 12 gig ram och flera TB disk. Snacka om (o)kul :=(

Fler tips tack.

Permalänk

Update igen. En polare som e duktig på datorer hjälpte mig. Kopplade in min burk hos honom och det funkar som det skall - även med nya grafikkortet......... !
Kom hem och kopplade in - SAMMA problem igen - Då kom jag på det, min DVI sladd är paj. Lånade sonens sladd och vips där var bilden igen.
Så, MAAnen - din DVI sladd ( eller vad du nu kör ) kan vara fetpaj, prova med en annan!!!!

Så enkelt, Så svårt kan det vara :=)

Visst e denna hobby underbar

//Anders