Permalänk
Medlem

Vilket moderkort ska man välja?

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka så ta det dyrare ASRock. Om inte ta det billigaste.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Japp, jag ska överklocka en del.

Permalänk
Medlem

Jag bytte moderkorten nu, svårt att välja, hjälp mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Är det av någon speciell anledning du valt just dessa 3, någon speciell funktion eller krav du har på kortet? eller har du bara valt ut de "dyraste" i tron om att de är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Jag bytte moderkorten nu, svårt att välja, hjälp mig

Skriv gärna vad du har för krav.

Jag skulle iaf föreslå ett kort baserat på Z77 om du tänkt använda en Ivy Bridge-CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Är det av någon speciell anledning du valt just dessa 3, någon speciell funktion eller krav du har på kortet? eller har du bara valt ut de "dyraste" i tron om att de är bäst?

Sabertooth för den e snygg, asrock för den var billigare och snygg, ultra för att
Min kompis sa den.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Sabertooth för den e snygg, asrock för den var billigare och snygg, ultra för att
Min kompis sa den.

Okej så du "kastar" bort 2k på ett moderkort du inte ens har några specifika krav på? Mitt råd är isf att köpa det du tycker är snyggast för alla kort kommer då göra dig tillfredsställd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-oiL:

Okej så du "kastar" bort 2k på ett moderkort du inte ens har några specifika krav på? Mitt råd är isf att köpa det du tycker är snyggast för alla kort kommer då göra dig tillfredsställd!

Chilla vafan.

Har kollat upp sabertooth och den verkar riktigt grym, har många review och sånt som ger den toppoöng.
Sen så har jag kollat på asrocks moderkort lite och sånt..

Ursäkta mig, men det är min första dator jag bygger, jag vet knappt någonting om dom, får hjälp av min vän.

Här är hela datorn jag tänkt mig: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1955912/minsetup

Permalänk
Skrivet av SirExzib:

Chilla vafan.

Har kollat upp sabertooth och den verkar riktigt grym, har många review och sånt som ger den toppoöng.
Sen så har jag kollat på asrocks moderkort lite och sånt..

Ursäkta mig, men det är min första dator jag bygger, jag vet knappt någonting om dom, får hjälp av min vän.

Här är hela datorn jag tänkt mig: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1955912/minsetup

Får jag fråga varför du köper en 680 backplate när du har valt ett 670 grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Får jag fråga varför du köper en 680 backplate när du har valt ett 670 grafikkort?

Finns inget 670 bacplate vad jag har sett, sen så har jag kollat och det passar.

Permalänk

Vad är de extra 40-mm fläktarna är till för?
Om du nu ska överklocka en del så måste du ju ha en riktig cpu-kylare, samt, 8 GB ram är att föredra, det är ju ändå så billigt i nuläget

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle också köra Asus kortet

Då jag har haft väldigt många asrock i vår service verkstad

Speciellt om du ska klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Chilla vafan.

Har kollat upp sabertooth och den verkar riktigt grym, har många review och sånt som ger den toppoöng.
Sen så har jag kollat på asrocks moderkort lite och sånt..

Ursäkta mig, men det är min första dator jag bygger, jag vet knappt någonting om dom, får hjälp av min vän.

Här är hela datorn jag tänkt mig: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1955912/minsetup

Backplaten är till fel kort (om den passar ändå vet jag inte)
Eftersom du köper ett gtx670 kort antar jag du ska spela och då är 4gb minne klent så ta 8gb istället.
Vad ska du med de där små 40mm fläktarna till?
Du nämner du ska överklocka endel och då behöver du en vettig processorkylare. Med stockkylarn kommer man inte långt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Backplaten är till fel kort (om den passar ändå vet jag inte)
Eftersom du köper ett gtx670 kort antar jag du ska spela och då är 4gb minne klent så ta 8gb istället.
Vad ska du med de där små 40mm fläktarna till?
Du nämner du ska överklocka endel och då behöver du en vettig processorkylare. Med stockkylarn kommer man inte långt.

Den passar.
40mm fläktarna skulle va ifall jag köper sabertooth, den har två utrymmen för 40mm fläktar.
Jag glömde lägga till Corsair Hydro H100 till min varukorg, så räkna med den.
Och jag trodde jag la till 8gb? Men antagligen inte, jag ska ha 8gb CL9 LP ram, ramet, h100
Och chassit är redan beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Den passar.
40mm fläktarna skulle va ifall jag köper sabertooth, den har två utrymmen för 40mm fläktar.
Jag glömde lägga till Corsair Hydro H100 till min varukorg, så räkna med den.
Och jag trodde jag la till 8gb? Men antagligen inte, jag ska ha 8gb CL9 LP ram, ramet, h100
Och chassit är redan beställt.

Enligt Asus hemsida så följer det med 2st 35mm fläktar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K | GPU: GTX 670 DirectCUII Top | PSU: Corsair AX 850W | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | RAM: Corsair Vengeance 16GB | HDD: WD Caviar Black 1,5TB | SSD: A-Data Premier Pro SP900 128GB | Chassi: Corsair Obsidian 550D | CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Fläktar: Corsair AF120 Quiet Edition x6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

Då jag har haft väldigt många asrock i vår service verkstad

Speciellt om du ska klocka

Du har haft många LGA 1155-modertkort från ASRock i verkstaden?

Annars är det ett helt irrelevant påstående, även gamla kort från ASUS gick sönder efter ett tag, bara att de var dyrare än motsvarande ASRock.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Får jag fråga varför du köper en 680 backplate när du har valt ett 670 grafikkort?

Dom icke referens gtx 670 korten bygger ju på 680's pcb

Permalänk
Medlem

Jaja, sluta gå off topic, vilken sk jag välja?

Permalänk
Medlem

Ta sabertooth om du gillar utseendet, jag tror det är den ända skillnaden du ser på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Ta sabertooth om du gillar utseendet, jag tror det är den ända skillnaden du ser på moderkort.

Är den bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Är den bra då?

Vad som är bra beror totalt på vad man kräver och vill ha, den kan vara helt overkill för dig eller ha stora brister. Kan du säga vad som skulle vara fel med t.ex. ett gigabyte Z77X-UD3H eller ett Asrock Z77 extreme4 som är 800kr billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Vad som är bra beror totalt på vad man kräver och vill ha, den kan vara helt overkill för dig eller ha stora brister. Kan du säga vad som skulle vara fel med t.ex. ett gigabyte Z77X-UD3H eller ett Asrock Z77 extreme4 som är 800kr billigare?

Jag ska ha en gaming dator med stil.

Försöker hålla mig till svarta/vita delar, bli inte arg på mig, men så är det, vill inte ha ett blått moderkort i mitt chassi.

Grejerna ska ha hög kvalite och vara bra på det dom ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirExzib:

Jag ska ha en gaming dator med stil.

Försöker hålla mig till svarta/vita delar, bli inte arg på mig, men så är det, vill inte ha ett blått moderkort i mitt chassi.

Grejerna ska ha hög kvalite och vara bra på det dom ska göra.

Vill du ha stil så är det väll bara att köpa det dyraste och flashigaste kortet du hittar och en hög med leds som drar 50% av ditt systems energi.
Men allvarligt, du kommer att betala bara för utseendet och använda bara en bråkdel av de funktioner som kortet har att erbjuda. Det är dina pengar och du köper det du tycker är snyggast, de erbjuder alla mera än vad du någonsin behöver.

Permalänk
Medlem

Hade tagit sabertoothen då jag har för mig den har hela 5 års garanti och dessutom får man ju asus snygga och enkla uefi/bios med.. enda jag är osäker på är hurpass dessa småfläktar väsnas.
Dock hade jag inte tatt den från inet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Hade tagit sabertoothen då jag har för mig den har hela 5 års garanti och dessutom får man ju asus snygga och enkla uefi/bios med.. enda jag är osäker på är hurpass dessa småfläktar väsnas.
Dock hade jag inte tatt den från inet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168005

Brukar inte de små fläktarna gå på väldigt höga RPM och har en tendens att gå sönder först i kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Brukar inte de små fläktarna gå på väldigt höga RPM och har en tendens att gå sönder först i kortet?

Så är det säkert, fast jag undrar om jag ens hade valt att installera de tillbehören.. oklart men alltid trevligt att asus i denna generation av kortet valt att inkludera dem istället för att man får köpa dessa separat.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |