Permalänk
Medlem

100grader efter byte av grafikkort

Hej,

Fixat nytt grafikkort, Asus 570 DCIIu, och efter bytet så går min CPU jäkligt varm. Grafikkortet går upp till 59c max vid BF3. CPUn dundrar dock iväg över 100 grader (60 grader idle) vilket verkar leda till att det krashar till desktopen. Efter bytet så tog jag bort gamla drivrutiner med driver sweeper och installerade senaste, dock inte gjort en fullständig Windows ominstallation. Före jag bytte låg cpun typ aldrig över max 60-70 grader fast mitt gamla grafikkort låg i ca 60 grader idle. Märker ingen skillnad på cpun ifall jag kör max på utblåsfläktarna. CPU fläkten är städad med tryckluft för ca 2 veckor sedan.

CPU: i5 750 std clock/std fläkt
PSU: Nexus 600w
Chassi: Antec P180, 2 utblås, 1 insug.
Mät: Coretemp & Afterburner

Någon som vet vad det kan vara? Dags att dra till datorbutiken och fixa ny kylare kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LocSin:

Hej,

Fixat nytt grafikkort, Asus 570 DCIIu, och efter bytet så går min CPU jäkligt varm. Grafikkortet går upp till 59c max vid BF3. CPUn dundrar dock iväg över 100 grader (60 grader idle) vilket verkar leda till att det krashar till desktopen. Efter bytet så tog jag bort gamla drivrutiner med driver sweeper och installerade senaste, dock inte gjort en fullständig Windows ominstallation. Före jag bytte låg cpun typ aldrig över max 60-70 grader fast mitt gamla grafikkort låg i ca 60 grader idle. Märker ingen skillnad på cpun ifall jag kör max på utblåsfläktarna. CPU fläkten är städad med tryckluft för ca 2 veckor sedan.

CPU: i5 750 std clock/std fläkt
PSU: Nexus 600w
Chassi: Antec P180, 2 utblås, 1 insug.
Mät: Coretemp & Afterburner

Någon som vet vad det kan vara? Dags att dra till datorbutiken och fixa ny kylare kanske?

Montera om kylaren. Har antagligen lossnat. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Montera om kylaren. Har antagligen lossnat. (:

That, och ha på ny kylpasta!

Permalänk
Medlem

Trodde det oxå så jag var där och kände, den känns iaf som att den sitter ordentligt, men får kanske ta och lossa den ändå, om inte annat så lär den inte må sämre av ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

köp en ny cpu kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

och kolla om du kan ha 2 insug och 1 utblås istället,... kan ju hända att det blir bättre då med =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

kanske dags att byta den isåfall fast om du monterat av den för att blåsa ren och inte lagt på ny kylpasta så gör du det och testar igen om du bytte kylpasta när du rengjorde fläkten (om du nu monterade av den och rengjorde den utanför datorn så är det ny kylpasta så sjunker nog temperaturerna annars så kan du nog köpa en freezer 7 pro då blir det lägre temperaturer och tystare med om du ska behålla datorn på originalklock annars köper du en cpu kylare av större modell :3)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Så, då har morgonen spenderats med att plocka lös fläkten och fixa ny kylpasta, nu går den mycket svalare. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LocSin:

Så, då har morgonen spenderats med att plocka lös fläkten och fixa ny kylpasta, nu går den mycket svalare. Tack för hjälpen!

Finns ingenting bättre än lukten utav elektronik och kylpasta på morgonen :3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP