Permalänk

Ny tyst CPU kylare.

Hej fundera på att skaffa ny CPU kylare , men vet inte vilken

den ska iaf va så tyst som möjligt och inte allt för dyr.

har socket am3/am3+

och chassie: CM silencio 550.

Hade hittat en men den va för stor än va CM rekommenderade (154mm) med hela 5mm (159mm)

eller kan jag klämma in en som är för stor? det enda det kunde göra va att skada ljuddämpningen men om man tar bort lite där den tar i?? skulle det funka??

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr kanin:

Hej fundera på att skaffa ny CPU kylare , men vet inte vilken

den ska iaf va så tyst som möjligt och inte allt för dyr.

har socket am3/am3+

och chassie: CM silencio 550.

Hade hittat en men den va för stor än va CM rekommenderade (154mm) med hela 5mm (159mm)

eller kan jag klämma in en som är för stor? det enda det kunde göra va att skada ljuddämpningen men om man tar bort lite där den tar i?? skulle det funka??

Tacksam för svar

Vilken cpu, minne (höga eller låga) och ska du överklocka?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej såg intressant ut

Skrivet av screamin-daemon:

Vilken cpu, minne (höga eller låga) och ska du överklocka?

Amd athlon II x4 640 3,0ghz och minnena är låga (standard).

Nej jag ska nog inte överklocka inte på ett bra tag iaf

Permalänk
Medlem

Köpte arctic i30 idag och är mer än nöjd. Tyst och effektiv till ett bra pris. Heter arctic a30 för amd. Rekommenderar den. Betalade 399.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ta vilken kylare som helst och byta ut fläkten?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Lånar tråden lite för har samma fråga men en AMD phenom 955 på ett Asus M4A77D moderkort med normalhöjd på RAM-minnena. Har just köpt Corsair 550D chassiet och har just nu standard AMD kylaren men skulle vilja ha en tyst och bra kylare för standardbruk (ej överklockning).

Har ni några rekommendationer?

Skrivet av Brudo:

Köpte arctic i30 idag och är mer än nöjd. Tyst och effektiv till ett bra pris. Heter arctic a30 för amd. Rekommenderar den. Betalade 399.

Kyler den bra också, vad har du för temperaturer? Och hur tyst är den?

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Lånar tråden lite för har samma fråga men en AMD phenom 955 på ett Asus M4A77D moderkort med normalhöjd på RAM-minnena. Har just köpt Corsair 550D chassiet och har just nu standard AMD kylaren men skulle vilja ha en tyst och bra kylare för standardbruk (ej överklockning).

Har ni några rekommendationer?

Kyler den bra också, vad har du för temperaturer? Och hur tyst är den?

Har en oklockad i5 2500k, ligger på 33-35grader ungefär vanligt windowsanvändande. Kör fläkten så den är knappt hörbar. Har ännu inte hunnit testat den ordentligt under load.

Permalänk
Skrivet av Brudo:

Har en oklockad i5 2500k, ligger på 33-35grader ungefär vanligt windowsanvändande. Kör fläkten så den är knappt hörbar. Har ännu inte hunnit testat den ordentligt under load.

Låter bra, funderar mellan den (arctic a30 för amd) och Noctua NH-U9B SE2, men vad jag förstår kan jag inte svänga noctuan så att luften blåser ut bakåt då jag har AMD, endast så den blåser ut varmluften rakt upp. Du/någon annan råkar inte veta om det går att ha arctic a30 den vägen (så luften blåser ut bakåt)?

(Airflow option 1 på exempelbilden är hur jag vill att luften skall blåsa)

Men detta står tyvärr om Noctua NH-U9B SE2

Citat:

Can the cooler be installed turned by 90° on AMD sockets?
No. The new SecuFirm2™ mounting system for AM2, AM2+ and AM3 uses the same standardised hole spacing as the Intel system and thus allows for a much easier installation, but the cooler cannot be installed turned by 90°.

Så, går arctic a30 att ha den vägen(airflow option 1 på exempelbilden), om någon vet?

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Låter bra, funderar mellan den (arctic a30 för amd) och Noctua NH-U9B SE2, men vad jag förstår kan jag inte svänga noctuan så att luften blåser ut bakåt då jag har AMD, endast så den blåser ut varmluften rakt upp. Du/någon annan råkar inte veta om det går att ha arctic a30 den vägen (så luften blåser ut bakåt)?

(Airflow option 1 på exempelbilden är hur jag vill att luften skall blåsa)
http://www.noctua.at/images/faqs/nh_u12p_airflow_options.jpg

Men detta står tyvärr om Noctua NH-U9B SE2

Så, går arctic a30 att ha den vägen(airflow option 1 på exempelbilden), om någon vet?

Ja det borde inte vara några problem med att köra a30 som i ex 1. Har så på min i30.

Permalänk
Medlem

Det bästa och förvånandsvärt enkelt att installera är vattenkylning. Det finns "kit". Kolla på www.inet.se
Jag uppgraderade från fläktkylning med värsta kylflänsen till vattenkylning och har inte för en sekund ångrat detta. Datorn blir mer avkyld och tystare.

Visa signatur

/LTA