Permalänk
Medlem

Ivy Bridge Värmeproblem

Godkväll!

Nu vet jag inte om det redan finns en sådan här tråd, isåfall får jag ursäkta och ska skriva i den istället.
Det är som så att jag har införskaffat mig en Ivy Bridge i7 3770K och allt är original, originalfläkt och ingen klockning överhuvudtaget.
Men nu till problemet, den går helt galet varm vid load. Efter ca en timmes BF3 spelande så ligger cpun på 76 grader.
Jag har testat bytt kylpasta då jag läst någonstans att kylpastan som följer med standard är väldigt dålig.

Är detta normal temp eller går min cpu för varm?
Ska man behöva skaffa en monsterkylning för att den ska vara "normal" temp?

Hade den varit överklockad så skulle jag anse detta som mer normal temp, men när allt är original.
Ifall nu moderkort och chassi spelar någon roll så är det ett MSI Z77A-S01 och ett Fractal Design Define R3.

EDIT: Kanske även ska tillägga att vid idle så ligger tempen på 35 - 40 C

Permalänk
Avstängd

76 grader är helt normalt

Ivy Bridge tenderar att bli rätt mycket varmare än vad Sandy Bridge blir.
Kylpastan som hänger med på Intels kylare än bland den bästa som går att få tag på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

76 grader är helt normalt

Ivy Bridge tenderar att bli rätt mycket varmare än vad Sandy Bridge blir.
Kylpastan som hänger med på Intels kylare än bland den bästa som går att få tag på.

Tål Ivy mer än lite äldre processorer?
Gillar dock inte tempen, vet dock att Ivy är bra mycket varmare än Sandy så.
Den åkte bort rätt snabbt, men bra att veta tills nästa gång

Blir nog en ny kylare så småningom, typ H60 eller liknande.
Antar att det är bland det enda man faktiskt kan göra för att få lite vettigare temp på processorn?

Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Tål Ivy mer än lite äldre processorer?
Gillar dock inte tempen, vet dock att Ivy är bra mycket varmare än Sandy så.
Den åkte bort rätt snabbt, men bra att veta tills nästa gång

Blir nog en ny kylare så småningom, typ H60 eller liknande.
Antar att det är bland det enda man faktiskt kan göra för att få lite vettigare temp på processorn?

Tack för hjälpen i alla fall!

Har för mig att datorn stänger av sig om den blir för varm... Intel har ju "snålat" med kylningen på Ivy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Tål Ivy mer än lite äldre processorer?
Gillar dock inte tempen, vet dock att Ivy är bra mycket varmare än Sandy så.
Den åkte bort rätt snabbt, men bra att veta tills nästa gång

Blir nog en ny kylare så småningom, typ H60 eller liknande.
Antar att det är bland det enda man faktiskt kan göra för att få lite vettigare temp på processorn?

Tack för hjälpen i alla fall!

Ivy tål upp till 105C innan datorn stänger av sig har jag för mig. 76C är absolut inte farligt, ungefär 85-90C är vad man ska hålla sig under. Inte förvånad över temperaturen med tanke på att du har stockkylaren

H60 funkar alldeles finfint, men en rekommendation är att byta ut den medföljande fläkten, för den väsnas mycket vid load. Men kyler bra gör den!
Nja, chassits luftflöde spelar ju in också, samt vad man använder för kylpasta. Men annars är kylaren den största faktorn ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BuruZ:

Tål Ivy mer än lite äldre processorer?
Gillar dock inte tempen, vet dock att Ivy är bra mycket varmare än Sandy så.
Den åkte bort rätt snabbt, men bra att veta tills nästa gång

Blir nog en ny kylare så småningom, typ H60 eller liknande.
Antar att det är bland det enda man faktiskt kan göra för att få lite vettigare temp på processorn?

Tack för hjälpen i alla fall!

Nej, den tåler inte mer.

Vill du åt låga temperaturer så är det en bättre kylare kombinerat med att behålla stock-spänning.
Ivy är känslig när det gäller det då temperaturen går i taket långt mycket tidigare än andra processorer. Och där hjälper inte eftermarknadskylare till heller.

Skrivet av BrutalSwede:

Har för mig att datorn stänger av sig om den blir för varm... Intel har ju "snålat" med kylningen på Ivy.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med snålat? Det är väl allmänt vedertaget att det är Tri-Gate transistorerna som är problemet, inget annat?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jar har Antec 920 och får runt 65c med prime95.

Så länge det inte är över 80c så är det ok.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, den tåler inte mer.

Vill du åt låga temperaturer så är det en bättre kylare kombinerat med att behålla stock-spänning.
Ivy är känslig när det gäller det då temperaturen går i taket långt mycket tidigare än andra processorer. Och där hjälper inte eftermarknadskylare till heller.

Vad menar du med snålat? Det är väl allmänt vedertaget att det är Tri-Gate transistorerna som är problemet, inget annat?

Det är ganska vedertaget att det beror minst lika mkt på värmeöverföringen mellan chip & kylare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_%28microarchitecture%...
http://vr-zone.com/articles/ivy-bridge-proven-to-suffer-from-...

Men visst är Ivy-bridge (och dess Tri-gate transistorer) mer optimerat för låga spänningar och lätt drar iväg i värme när man höjer spänning/frekvens för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad menar du med snålat? Det är väl allmänt vedertaget att det är Tri-Gate transistorerna som är problemet, inget annat?

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45869-int...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det är ganska vedertaget att det beror minst lika mkt på värmeöverföringen mellan chip & kylare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_%28microarchitecture%...
http://vr-zone.com/articles/ivy-bridge-proven-to-suffer-from-...

Men visst är Ivy-bridge (och dess Tri-gate transistorer) mer optimerat för låga spänningar och lätt drar iväg i värme när man höjer spänning/frekvens för överklockning.

Finns lika mycket som pekar på att det fortfarande är ett problem även utan IHS.

http://www.techsweden.org/recension/djvT-ivy-bridge-gentemot-...
http://www.tweaktown.com/news/23815/ivy_bridge_s_heat_problem...
http://www.decryptedtech.com/index.php?option=com_k2&view=ite...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Jar har Antec 920 och får runt 65c med prime95.

http://i.imgur.com/g9wen.png

Så länge det inte är över 80c så är det ok.

vart har du fått tag på den mjukvaran ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Godkväll!

Nu vet jag inte om det redan finns en sådan här tråd, isåfall får jag ursäkta och ska skriva i den istället.
Det är som så att jag har införskaffat mig en Ivy Bridge i7 3770K och allt är original, originalfläkt och ingen klockning överhuvudtaget.
Men nu till problemet, den går helt galet varm vid load. Efter ca en timmes BF3 spelande så ligger cpun på 76 grader.
Jag har testat bytt kylpasta då jag läst någonstans att kylpastan som följer med standard är väldigt dålig.

Är detta normal temp eller går min cpu för varm?
Ska man behöva skaffa en monsterkylning för att den ska vara "normal" temp?

Hade den varit överklockad så skulle jag anse detta som mer normal temp, men när allt är original.
Ifall nu moderkort och chassi spelar någon roll så är det ett MSI Z77A-S01 och ett Fractal Design Define R3.

EDIT: Kanske även ska tillägga att vid idle så ligger tempen på 35 - 40 C

Skrivet av SeF.Typh00n:

76 grader är helt normalt

Ivy Bridge tenderar att bli rätt mycket varmare än vad Sandy Bridge blir.
Kylpastan som hänger med på Intels kylare än bland den bästa som går att få tag på.

76°C är inte normalt.

Antagligen är kylaren felmonterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

vart har du fått tag på den mjukvaran ?

http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

vart har du fått tag på den mjukvaran ?

Japp. Men tror inte att det funkar på alla moderkort. Har läst nånstans att bioset på moderkortet måste stödja det. Vet ej om detta stämmer. Prova.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

76°C är inte normalt.

Antagligen är kylaren felmonterad.

Nej, det är den inte.
Den är monterad som den ska, dels via instruktionerna och dels som jag alltid monterat dessa typer av fläktar förut och dom har aldrig varit såhär varm.
Därmed så undrar jag varför den är så varm, allt är monterat som det ska och det är inte speciellt varmt i rummet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Nej, det är den inte.
Den är monterad som den ska, dels via instruktionerna och dels som jag alltid monterat dessa typer av fläktar förut och dom har aldrig varit såhär varm.
Därmed så undrar jag varför den är så varm, allt är monterat som det ska och det är inte speciellt varmt i rummet heller.

Ja, då är det konstigt.

Hur varmt blir det om du kör IntelBurnTest?

Permalänk

Intel använde en billigare och sämre TIM mellan kärnan och värmespridaren, därför blir Ivy varmare än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Intel använde en billigare och sämre TIM mellan kärnan och värmespridaren, därför blir Ivy varmare än normalt.

Tar du bort IHSen har du fortfarande samma problem.
Det är inte där problemet ligger utan Intel valde att inte löda fast kislet i IHSen. Det blir inte bättre temperaturer ifall man löder fast den eller kör utan IHS.
Läs TS analys av det hela.

http://www.techsweden.org/recension/djvT-ivy-bridge-gentemot-...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Oj så pass stor skillnad är det mellan sandy o ivy alltså?
Det trodde jag inte...
Kör min 2500k i 4,7Ghz 24/7 max 72c efter 2tim prime95 och efter 3tim bf3 max 65c.
Visst att stock kylaren inte e d bästa men i normal fallet kan man ju köra en lättare oc tom med stock kyl.
Stock kylen är ju rätt svårt och sätta fel dock så det borde inte vara problemet om ts har monterat lite kylare förut.
Inte för mkt pasta då??
Jag skulle nog googla lite vad folk har för temps med stock kyl och ivy och förmodligen göra RMA.
Kan ochså skriva under på H60 jag kör dock min med push n pull det ökade kylningen med typ 50%.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Skrivet av DannER:

Oj så pass stor skillnad är det mellan sandy o ivy alltså?
Det trodde jag inte...
Kör min 2500k i 4,7Ghz 24/7 max 72c efter 2tim prime95 och efter 3tim bf3 max 65c.
Visst att stock kylaren inte e d bästa men i normal fallet kan man ju köra en lättare oc tom med stock kyl.
Stock kylen är ju rätt svårt och sätta fel dock så det borde inte vara problemet om ts har monterat lite kylare förut.
Inte för mkt pasta då??
Jag skulle nog googla lite vad folk har för temps med stock kyl och ivy och förmodligen göra RMA.
Kan ochså skriva under på H60 jag kör dock min med push n pull det ökade kylningen med typ 50%.

Temperaturmässigt så presterar Ivy extremt dåligt vid kraftig överklockning. Den blir ofta 5-10c varmare än korresponderande SB.

Permalänk
Medlem

Om ni läser tester, som t.ex. techswedens som länkades, så ser ni att 76°C inte är normalt vid stock.

Swecs test visar också att 76°C inte är normalt vid stock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Om ni läser tester, som t.ex. techswedens som länkades, så ser ni att 76°C inte är normalt vid stock.

Swecs test visar också att 76°C inte är normalt vid stock.

Det är ju för att Sweclockers, Techsweden osv använder tredjeparts kylning och inte stock kylning.

Ivy bridge skickades ut till recensenter som tray, alltså utan kylare överhuvudtaget.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om man tittar på toppmodellerna så har ju Intels kylare varit underdimensionerade ganska länge. Inte sedan C2D har jag kunnat köra stockkylare med vettig temperatur som inte skenar när man spelar...
Min i7 920 nådde utan problem 70-80C med stockkylare och originalspänning vid spel/Prime, likaså min 3770K.
Till detta bör naturligtvis läggas att jag bygger mina datorer för att vara så tysta som möjligt. Om man låter stockkylaren köra i fria luften, eller med ett par Deltafläktar i en låda, så kommer 76C INTE att vara normal temp. I en tyst och ok-ish ventligerad låda är det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju för att Sweclockers, Techsweden osv använder tredjeparts kylning och inte stock kylning.

Ivy bridge skickades ut till recensenter som tray, alltså utan kylare överhuvudtaget.

Det har du rätt i. Jag hittar inte skrivet vilka kylare dom använt. Men i swecs test finns den iaf på bild, gamla vanliga Zalman.

Jag menar dock fortfarande att det är ngt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SjoggaN:

Ivy tål upp till 105C innan datorn stänger av sig har jag för mig. 76C är absolut inte farligt, ungefär 85-90C är vad man ska hålla sig under. Inte förvånad över temperaturen med tanke på att du har stockkylaren

H60 funkar alldeles finfint, men en rekommendation är att byta ut den medföljande fläkten, för den väsnas mycket vid load. Men kyler bra gör den!
Nja, chassits luftflöde spelar ju in också, samt vad man använder för kylpasta. Men annars är kylaren den största faktorn ja.

Helt rätt, min kompis laptop gick över 90 grader när han spelade och då dog den men nu när han kör med kylplatta så ligger det på runt 70 tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av BuruZ:

Godkväll!

Nu vet jag inte om det redan finns en sådan här tråd, isåfall får jag ursäkta och ska skriva i den istället.
Det är som så att jag har införskaffat mig en Ivy Bridge i7 3770K och allt är original, originalfläkt och ingen klockning överhuvudtaget.
Men nu till problemet, den går helt galet varm vid load. Efter ca en timmes BF3 spelande så ligger cpun på 76 grader.
Jag har testat bytt kylpasta då jag läst någonstans att kylpastan som följer med standard är väldigt dålig.

Är detta normal temp eller går min cpu för varm?
Ska man behöva skaffa en monsterkylning för att den ska vara "normal" temp?

Hade den varit överklockad så skulle jag anse detta som mer normal temp, men när allt är original.
Ifall nu moderkort och chassi spelar någon roll så är det ett MSI Z77A-S01 och ett Fractal Design Define R3.

EDIT: Kanske även ska tillägga att vid idle så ligger tempen på 35 - 40 C

Låter lite högt tycker jag, ,men jag har inte mycket att jämföra med förutom min 3770K. Jag kommer inte upp över 45 grader när jag lirar BF3. Då har jag i och för sig Corsair H100 kylningen med "Push and pull". Testa att byta till en annan bättre kylare är mitt råd.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BuruZ:

Blir nog en ny kylare så småningom, typ H60 eller liknande.

Jag kan inte rekommendera H60 om du har en stående dator (moderkortet vertikalt). Du kan inte köra den på full effekt, utan du måste sänka i BIOS, annars låter den konstant, och du kommer inte kunna vara i samma rum. Även på lägre effekt måste du ungefär var tredje gång slå på datorn när du har startat den för att pumpen ska tystna.

OBS! Jag pratar INTE om fläkten. Det är PUMPEN som låter.

Jag har skickat in den på garanti och fått en ny ur en annan batch. (Man kunde se det på att skruvarna var olika.) Men den nya har exakt samma missljud.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det har du rätt i. Jag hittar inte skrivet vilka kylare dom använt. Men i swecs test finns den iaf på bild, gamla vanliga Zalman.

Jag menar dock fortfarande att det är ngt högt.

76 grader är inte på något sätt alls för högt, och är inte dåligt för processorn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

76 grader är inte på något sätt alls för högt, och är inte dåligt för processorn heller.

T_case är 67,4°C enligt spec. Så särskilt mkt utrymme finns det inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aqua_HeaD:

Låter lite högt tycker jag, ,men jag har inte mycket att jämföra med förutom min 3770K. Jag kommer inte upp över 45 grader när jag lirar BF3. Då har jag i och för sig Corsair H100 kylningen med "Push and pull". Testa att byta till en annan bättre kylare är mitt råd.

Då kör du stock klock va?

Jag sitter just nu med min i5 3750K och kör prime95, har dratt upp den till 4,2GHz, 1,3V. Har en H100, dock med endast push. Men det kvittar för jag körde fläktarna på 12V, satte sen dit motstånd och det hände absolut ingenting med temperaturerna. Trots att fläktarna gick från orkan (2200rpm) till något lite mer bekvämt.
Efter en halvtimme med prime ligger den högsta på 72ºC och medel på 65,5ºC