Permalänk
Medlem

Hur kyler ni er Bärbara dator?

såhär kyler jag min dator medan jag spelar, har Crabsticks i frysen som jag byter med:

http://www.ladda-upp.com/bilder/70817/datakylning-n1

Länken visades inte
Permalänk
Medlem

du har en bit kvar...

har själv 10 frysta kycklingfilekartonger under varje for på chassit samt en 300mm (230v) bordsfläkt liggandes på rygg som blåser upp i chassit .

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jag fungerar som en mänsklig heatsink när jag sitter med den i famnen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Jag fungerar som en mänsklig heatsink när jag sitter med den i famnen.

du och dina >120watt av koppsvärme?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Entusiast

Nice one!
Synd bara att en kyl/frys knappt klarar av att transportera mer än 3 - 5 watt värme.
...och med dörren öppen försvinner den lilla effekten också.

Till ämnet:
Jag behöver inte kyla laptopen extra, jag ser till att hålla kylningen ren från damm och exponerar inte ventilationen mot tyger, kläder eller annat som genererar damm.
Jag ser också till att hålla ventilationen under datorn god, genom att bara höja upp datorn någon centimeter, när den är under tyngre belastning.

Tyvärr finsn det datormodeller där dessa åtgärder inte räcker till. Vanligast är Acers modeller, följd av Fujitsu Siemens.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Undrar vad resten av familjen tror om din plötsliga aptit för fryst fisk... Underbar lösning! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nice one!
Synd bara att en kyl/frys knappt klarar av att transportera mer än 3 - 5 watt värme.
...och med dörren öppen försvinner den lilla effekten också.

Till ämnet:
Jag behöver inte kyla laptopen extra, jag ser till att hålla kylningen ren från damm och exponerar inte ventilationen mot tyger, kläder eller annat som genererar damm.
Jag ser också till att hålla ventilationen under datorn god, genom att bara höja upp datorn någon centimeter, när den är under tyngre belastning.

Tyvärr finsn det datormodeller där dessa åtgärder inte räcker till. Vanligast är Acers modeller, följd av Fujitsu Siemens.

är det jag som har missat något eller vart fick du "kyl/frys" ifrån`? :S

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nice one!
Synd bara att en kyl/frys knappt klarar av att transportera mer än 3 - 5 watt värme.
...och med dörren öppen försvinner den lilla effekten också.

Till ämnet:
Jag behöver inte kyla laptopen extra, jag ser till att hålla kylningen ren från damm och exponerar inte ventilationen mot tyger, kläder eller annat som genererar damm.
Jag ser också till att hålla ventilationen under datorn god, genom att bara höja upp datorn någon centimeter, när den är under tyngre belastning.

Tyvärr finsn det datormodeller där dessa åtgärder inte räcker till. Vanligast är Acers modeller, följd av Fujitsu Siemens.

blev verkligen frestad av att klicka gilla

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jekean:

är det jag som har missat något eller vart fick du "kyl/frys" ifrån`? :S

Prövat den länkade bilden?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sånnhär har jag: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623856 Bästa kylplattan jag haft eftersom man kan anpassa fläktarna efter just din laptop

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tror ni datorn är dammfylld? , För Datorn stänger av sig om jag inte har någon kylvara under.

Kanske borde blåsa datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Tror ni datorn är dammfylld? , För Datorn stänger av sig om jag inte har någon kylvara under.

Kanske borde blåsa datorn.

ja... det låter som en rimlig gissning

Jag kör med kylplatta även om min laptop klrar av tempteraturerna. Grejerna håller längre och det är behagligare, tycker jag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag kör med kylplatta annars också men det duger inte tydligen...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Levon:

Tror ni datorn är dammfylld? , För Datorn stänger av sig om jag inte har någon kylvara under.

Jo. om fläkten inte kan transportera luft genom kylflänsen, så kommer värmen att accumulera där processorn och grafikchippet sitter.

Skrivet av Levon:

Kanske borde blåsa datorn.

Jo, det låter som en vettig idé.
Men ibland räcker det inte att blåsa ur den. Du kan behöva montera bort kylflänsen och rengöra den manuellt i varmt vatten och diskmedel, då damm har en förmåga att fastna rejält.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Prövat den länkade bilden?

Hjälp mig: för jag förstår fortfarande inte ...........

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jaha, då är det bara att plocka isär den då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jekean:

Hjälp mig: för jag förstår fortfarande inte ...........

*mummel*

Se bilden nedan, där ser du en stol står framför kylskpået med öppen dörr. I kylskåpet, på en av hyllorna ser du datorn.
Indikerar att någon använder kylskåpet som ett arbetsrum.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Med flytande bly såklart!

Permalänk
Medlem

köp en kylplatta för 250 - 299 kr på typ inet. Fungerar skitbra för flera kompisar. En kompis hade 14 fps i d3 och fick låna en annan kompis kykplatta och fick då 30 fps Gör skillnad!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

*mummel*

Se bilden nedan, där ser du en stol står framför kylskpået med öppen dörr. I kylskåpet, på en av hyllorna ser du datorn.
Indikerar att någon använder kylskåpet som ett arbetsrum.

http://everydayfunnyfunny.com/wp-content/uploads/2011/12/clev...

Jasså DEN bilden

Och medans det är uppe:
Var har du fått dina siffror på värmetransporteringskapaciteten av kyl/frys ifrån?
Har hört annat och tänkte se ifall du har några trovärdiga källor

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jekean:

Jasså DEN bilden

Och medans det är uppe:
Var har du fått dina siffror på värmetransporteringskapaciteten av kyl/frys ifrån?
Har hört annat och tänkte se ifall du har några trovärdiga källor

Jag provade själv att återanvända en kompressor från ett gammalt kylskåp, och när det fatalt misslyckades, så fick jag prova mig fram, och i slutändan kudne jag med nöd och näppe kyla en spänningsregulator som med belastningen jag hade, utvecklade ungefär 5 watt spillvärme.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag provade själv att återanvända en kompressor från ett gammalt kylskåp, och när det fatalt misslyckades, så fick jag prova mig fram, och i slutändan kudne jag med nöd och näppe kyla en spänningsregulator som med belastningen jag hade, utvecklade ungefär 5 watt spillvärme.

Låter en liten aning för lite men det är en av de mest trovärdiga källorna som mött mig så det får väl stämma (tack)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Levon:

såhär kyler jag min dator medan jag spelar, har Crabsticks i frysen som jag byter med:

http://www.ladda-upp.com/bilder/70817/datakylning-n1

1. Dålig idé.
2. DÅLIG IDÈ.
3. Kondens, med andra ord, dålig idé.

Du kommer förstöra din dator.

EDIT: Mat som tinas upp och sedan fryses igen blir dålig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jekean:

Låter en liten aning för lite men det är en av de mest trovärdiga källorna som mött mig så det får väl stämma (tack)

Siffran skall nog inte ses som absolut.
Min omkonstruktion av kylsystemets rör gjorde nog sitt till negativt sett.
Men det är en fingervisning.

Kylskåp är inte designade att frakta bort stora mängder kyla på kort tid. Ett kylskåp behöver bara transportera bort restvärmen från dem varor man stoppar in i skåpet, och hålla temeraturen stabil.

Det går att öka effektiviteten genom att öka mängden freongas (eller den ersättningsgas som idag används), och därmed trycket. Men det är högst troligt att pumpen inte kommer att klara det.
I slutändan är kylskåp bara designade för att transportera små mängder restvärme och inte den effektutvecklingen man får ifrån en dator.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att ett kylskåp kan klara 50-150W värme utan problem beroende på modell, det är faktiskt en värmepump och där brukar COP vara högre än 1!

Kolla märkeffekten på skåpet.

Skåpet är byggt för att klara infrysning och nedkylning av ett visst antal kilo matvaror per dygn, anges i spec.

Hur jag kyler min dator ?

Behövs inte, det står "IBM Thinkpad" på den, den är byggd för att klara sig
Kommer ihåg när alla tyckte den var för dyr och att jag skulle köpa den dubbelt så tunga Mac booken istället, men då hade jag nog inte suttit här 6år senare med en fungerande dator utan kylningsproblem, som överlevt både sommar och vinter utomhus samt en handfull krascher rakt i backen o golvet

Den kan dock bli ganska varm att ha i knäet, men en invändig rengöring är väl på sin plats....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Mjaa... Förut när jag använde laptop brukade jag ha den stående på högkant med en bordsfläkt riktad mot sig för att den alltid krashade när jag använde den normalt
självklart hade jag då en skärm samt mus och tangentbord inkopplat...
Återskapade setupen http://imageshack.us/f/35/img0315jh.jpg/

Länk till bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skulle påstå att ett kylskåp kan klara 50-150W värme utan problem beroende på modell, det är faktiskt en värmepump och där brukar COP vara högre än 1!

Kolla märkeffekten på skåpet.

Skåpet är byggt för att klara infrysning och nedkylning av ett visst antal kilo matvaror per dygn, anges i spec.

Hur jag kyler min dator ?

Behövs inte, det står "IBM Thinkpad" på den, den är byggd för att klara sig
Kommer ihåg när alla tyckte den var för dyr och att jag skulle köpa den dubbelt så tunga Mac booken istället, men då hade jag nog inte suttit här 6år senare med en fungerande dator utan kylningsproblem, som överlevt både sommar och vinter utomhus samt en handfull krascher rakt i backen o golvet

Den kan dock bli ganska varm att ha i knäet, men en invändig rengöring är väl på sin plats....

Jag slaktade just min IBM Thinkpad som till slut hade gjort sitt. Den var rätt dammig inuti den med. Men den fungerade ändå, eller ja.. den gjorde det och det var inte värmen som fick den att ge upp. Men iaf, en rengöring kan göra gott.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Dålig idé.
2. DÅLIG IDÈ.
3. Kondens, med andra ord, dålig idé.

Du kommer förstöra din dator.

EDIT: Mat som tinas upp och sedan fryses igen blir dålig.

När den stänger av sig även fast man har kylplatta så får man lov att ge datorn lite extra för att överhuvudtaget kunna spela...

Kondensen har jag självklart tänkt på men jag blev så frustrerad när datorn stänger av sig mitt i spelet, så då fick de vara nog .

Men som sagt, det blir en noga rengöring.

Och jag har inte tänkt äta torsken faktiskt, om det inte blir matkris..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill ha mjukvara som styr fläkten till datorn.

Jag plockade isär datorn och damsög den samt efter jag satt ihop den så tog jag bort batteriet då jag har läst att den medverkar till datorns överhettning.

Änsålänge funkar den bra igen!

Jag har en HP probook 6450b och jag undrar ifall det finns någon mjukvara som fungerar för att ändra fläkthastigheten?
Då inte Sppedfan fungerar -.- ...

Edit, lade upp en fråga om mjukvara till fläkt