Permalänk
Medlem

Moderkort med Z77-styrkrets

Vilket Z77-moderkort ska man välja?

Jag var inne på Asus eftersom att de hade ett bra UEFI-gränssnitt i X79-recensionen och jag har haft/har Asus hårdvara som fungerat/fungerar väldigt bra så jag litar helt enkelt på dem.

Problemet är mest att de har krånglat till det något enormt med sina Z77-moderkortsmodeller finns alldeles för många och det är alldeles för svårt att hitta vad skillnaden är på dem. Jämföra 10 modeller är inte roligt när det är hur mycket text som helst man behöver läsa igenom (ja jag är aningen förbannad på Asus för detta)!

Några kriterier är iaf:
- 1 st PS/2-port
- passivt kylt
- Z77-styrkrets

Utöver det så använder jag inga direkta special-funtioner/anslutningar och skulle föredra om moderkortet har så få överflödiga funktioner som möjligt.

Eller finns det andra förutom Asus som är värda att koll på? Asrock? De har iaf inte krånglat till det något enormt som Asus har med alla sina modeller men jag litar inte helt och hållet på dem.

Tack!

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx

Lätt det bästa för priset med tanke på överklocknings potential för det priset.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Det är bra saker ASRock då? Jag känner mig lite skeptisk till dem bara.. De har ju i princip snott Asus logga rakt av.

De släpper bra drivrutiner som uppdateras ofta och så?

Permalänk

Asrock var en del av Asus x-antal år sedan tror jag, de gör bra grejjor onekligen, de som jag känner som äger en Asrock bräda har aldrig haft problem.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Ja Asus och ASRock verkar ha hängt ihop på något sätt iaf en gång i tiden. Gör att jag litar på dem mer!

De har definitivt mer ordning på sina moderkortsmodeller också så det är mycket möjligt att jag testar ett ASRock den här gången.

Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av guran33:

Ja Asus och ASRock verkar ha hängt ihop på något sätt iaf en gång i tiden. Gör att jag litar på dem mer!

De har definitivt mer ordning på sina moderkortsmodeller också så det är mycket möjligt att jag testar ett ASRock den här gången.

Tack för svaren!

Skall inhandla samma bräda till mitt bygge nu under sommaren, hoppas du blir nöjd om du nu köper det!

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77_ws_intel_z77_4xddr3_s...

Det är ett kanon bra mobo jätte bra strömförsörjning, riktigt bra överklockare, quad-fire/sli capable OCH fantastiskt bra pris!!!
Jag har detta kort och är super nöjd.

//Greg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Skall inhandla samma bräda till mitt bygge nu under sommaren, hoppas du blir nöjd om du nu köper det!

Tror allt att det är ett bra kort! Ska bara kolla så att man hittar det med rätt antal funktioner även fast jag inte 100% bestämt mig för om det blir ASRock än. Ska kolla lite mer imorgon.

Skrivet av Greg.m:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77_ws_intel_z77_4xddr3_s...

Det är ett kanon bra mobo jätte bra strömförsörjning, riktigt bra överklockare, quad-fire/sli capable OCH fantastiskt bra pris!!!
Jag har detta kort och är super nöjd.

//Greg

Jo tack! Säkert är det bra problemet är snarare att Asus gjort det för avancerat med för många modeller. Jag är en sådan som vill veta vilka funktioner jag betalar för så att jag inte köper ett för dyrt med en massa onödiga funktioner men Asus gör det verkligen inte lätt för mig. Kommer troligen aldrig att använda mer en ett grafikkort med om det har bra funktioner för överklockning så är det alltid trevligt!

Permalänk
Medlem

Det klockar mycket bra min 2700k (4.8ghz med bara 1.35v) vilket har det kanske att göra med det här:

"Industry leading Digital 20 Phase Power Design
(16 -phase for CPU, 4 -phase for iGPU)
- Industry leading Digital 2 Phase DRAM Power Design"

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Vilket Z77-moderkort ska man välja?

Jag var inne på Asus eftersom att de hade ett bra UEFI-gränssnitt i X79-recensionen och jag har haft/har Asus hårdvara som fungerat/fungerar väldigt bra så jag litar helt enkelt på dem.

Problemet är mest att de har krånglat till det något enormt med sina Z77-moderkortsmodeller finns alldeles för många och det är alldeles för svårt att hitta vad skillnaden är på dem. Jämföra 10 modeller är inte roligt när det är hur mycket text som helst man behöver läsa igenom (ja jag är aningen förbannad på Asus för detta)!

Några kriterier är iaf:
- 1 st PS/2-port
- passivt kylt
- Z77-styrkrets

Utöver det så använder jag inga direkta special-funtioner/anslutningar och skulle föredra om moderkortet har så få överflödiga funktioner som möjligt.

Eller finns det andra förutom Asus som är värda att koll på? Asrock? De har iaf inte krånglat till det något enormt som Asus har med alla sina modeller men jag litar inte helt och hållet på dem.

Tack!

Hade tagit Asus P8Z77-V Pro moderkort så får du vad du önskar. Bra funktioner och ej belamrat med saker som du ej behöver till ett rimligt pris..
Länk till prisjakt.nu - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168004

Tillägg: Ifall du är ute efter ett biligare moderkort så behåller du en del av dom bättre funktionerna med P8Z77-V LE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168002

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Kör med Asus Sabertooth Z77, men har bara haft det i 3 veckor. Funkar klockrent och har ett BIOS som är väldigt lätt att jobba i. Kortet har dessutom en unik design med ett täckt moderkort vilket tilltalar mig.

Vad det gäller överklockning så har jag inte själv kommit dit än, men som sagt var så är BIOS mycket lättjobbat.

Finns en hel del roliga finesser men bäst är att du själv läser info om kortet om det kan vara intressant.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Hade tagit Asus P8Z77-V Pro moderkort så får du vad du önskar. Bra funktioner och ej belamrat med saker som du ej behöver till ett rimligt pris..
Länk till prisjakt.nu - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168004

Tillägg: Ifall du är ute efter ett biligare moderkort så behåller du en del av dom bättre funktionerna med P8Z77-V LE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168002

Jag köpte mig ett P8Z77-V Pro i förra veckan. Är mycket nöjd än så länge, har dock inte överklockat något än så den biten kan jag inte uttala mig om.
Blev positivt överraskad när min Noctua D12 CPU-kylare kom på rätt håll (enligt mig) jämfört med på mitt förra moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greg.m:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77_ws_intel_z77_4xddr3_s...

Det är ett kanon bra mobo jätte bra strömförsörjning, riktigt bra överklockare, quad-fire/sli capable OCH fantastiskt bra pris!!!
Jag har detta kort och är super nöjd.

//Greg

Ok, om priset nu är så fantastiskt bra, vad rättfärdigar det 721 kr högre priset (2090 kr) jämfört med ASRock Z77 EXTREME4 (1369 kr)?

Om det nu klockar bättre, hur mycket bättre?

Vad saknar ett ännu billigare ASRock Z77 Pro4 (1106 kr) i praktiken? Om det begränsar överklockningen, hur mycket?

edit: Vad kör ni med dessa toppmoderkort för kylning? Phase change, åtminstone extremt "custom"-vatten, eller bara luft?

Permalänk
Skrivet av guran33:

Det är bra saker ASRock då? Jag känner mig lite skeptisk till dem bara.. De har ju i princip snott Asus logga rakt av.

De släpper bra drivrutiner som uppdateras ofta och så?

Vart rekommenderat av Sweclockers! I deras sommardator

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Problematick:

Asrock var en del av Asus x-antal år sedan tror jag, de gör bra grejjor onekligen, de som jag känner som äger en Asrock bräda har aldrig haft problem.

Lämnade precis in min bräda för tredje gången tack vare att det slutade att boota helt. Bytte hos inet till MSI istället. ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Ok, om priset nu är så fantastiskt bra, vad rättfärdigar det 721 kr högre priset (2090 kr) jämfört med ASRock Z77 EXTREME4 (1369 kr)?

Om det nu klockar bättre, hur mycket bättre?

Vad saknar ett ännu billigare ASRock Z77 Pro4 (1106 kr) i praktiken? Om det begränsar överklockningen, hur mycket?

edit: Vad kör ni med dessa toppmoderkort för kylning? Phase change, åtminstone extremt "custom"-vatten, eller bara luft?

4 pcie 3.0 x16, 2 bra intel gb lan kontroler, 16 + 4 + 2(dram) istället för 8 + 4 Power Phase, riktigt bra kvalitet + 3års garanti...

och

det räcker med en bra luftkylare