Permalänk

Vad är bieffekterna av bluescreens ?

Kan hårdvaran ta stryk av sk bluescreens ?
Typ att det sätter sina spår som man märker av sen.

Permalänk

Beror ju på varför du får en bluescreen.
Får du bluescreen pga överklockning så är det pga för dålig kylning/värden och det förkortar livslängd.

Men i huvudsak så påverkar inte en bluescreen, då det ofta kan vara mjukvarurelaterat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas_ace:

Beror ju på varför du får en bluescreen.
Får du bluescreen pga överklockning så är det pga för dålig kylning/värden och det förkortar livslängd.

Men i huvudsak så påverkar inte en bluescreen, då det ofta kan vara mjukvarurelaterat

Enda som under normala förhållanden kan "gå sönder" är inte hårdvara. Det som far åt helvete kan vara information på hårddisken tack vare korruption. (Tänkte bara göra ett tillägg:>)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Andreas_ace:

Beror ju på varför du får en bluescreen.
Får du bluescreen pga överklockning så är det pga för dålig kylning/värden och det förkortar livslängd.

Men i huvudsak så påverkar inte en bluescreen, då det ofta kan vara mjukvarurelaterat

Men det är de jag menar..All skada typ. Kan det bli skada i mjukvaran då eller ?

Permalänk
Medlem

Bluescreens kan skada mjukvaran ja.

Lyssna på de andra ;)
Permalänk
Medlem

bieffekterna av bluescreen är irritation, rastlöshet, sömnlöshet,hårbortfall, samt så bör ej gravida utsättas för det.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Callema:

Bluescreens kan skada mjukvaran ja.

Permanent eller återställs det om man tex formaterar om datorn ?
Samt hur ska man undvika bluescreens när man överklockar, det är ju omöjligt ju ?

Permalänk
Skrivet av Callema:

Bluescreens kan skada mjukvaran ja.

Nej det gör det inte. BSOD är bara ett symptom av ett annat fel som i sin tur kan skada hårdvaran.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av punchline82:

Kan hårdvaran ta stryk av sk bluescreens ?
Typ att det sätter sina spår som man märker av sen.

Du skall nog se det tvärtom.
Blåskärmar syns när mjukvaran/drivrutinerna eller hårdvaran falerar av någon anledning.
Har du otur, är det just skadad hårdvara som orsakat blåskärmen.

Blåskärmen i sig är ett sorts skydd, eller snarare: Windows sista desperata försök att rädda det som kan räddas.
Blåskärmen kan i sig inte orsaka några skador.
Mjukvarumässigt sett är blåskärmen ett felmeddelande som talar om för dig vad som gått fel, och är det hårdvaru-relaterat talar blåskärmen om vilken hårdvara som falerar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Bluescreen i sig kan inte skada mer än ditt psyke, hela idén med den är att skydda datorn från att just få fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej det gör det inte. BSOD är bara ett symptom av ett annat fel som i sin tur kan skada hårdvaran.

Vad svamlar du om? Självklart så kan en BSOD ge fel på mjukvaran (OS, eller installerade program).

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad svamlar du om? Självklart så kan en BSOD ge fel på mjukvaran (OS, eller installerade program).

Det är inte BSOD som orsakar felet, det är felet som orsakar BSOD.
Du får ju feber om du är sjuk, du blir inte sjuk om du har feber.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vad svamlar du om? Självklart så kan en BSOD ge fel på mjukvaran (OS, eller installerade program).

Felet som orsakar BSOD är också felet som kan skada mjukvara och hårdvara. BSOD är bara ett symptom av ett fel. Jag blir inte förkyld av att jag nyser utan jag nyser för att jag är förkyld.

Läs vad herren nedan skriver.

Skrivet av biorrith:

Det är inte BSOD som orsakar felet, det är felet som orsakar BSOD.
Du får ju feber om du är sjuk, du blir inte sjuk om du har feber.

Permalänk
Medlem

Men BSOD i följd av dålig överklockning gör väl inte så mycket? Det är väl bara till att starta om och fortsätta hitta rätt voltage, eller?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Men BSOD i följd av dålig överklockning gör väl inte så mycket? Det är väl bara till att starta om och fortsätta hitta rätt voltage, eller?

Jag vet inte men jag tror det är skadligt. Nåt fel lär de ju bli tycker man.

Permalänk
Medlem

Det är väl mer att se som ett skydd?
"Aj då, någonting är fel. Vi stänger av allt innan mer hinner gå sönder"

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Men alltså...BSOD är ju ett "felmeddelande" från Windows med crashdump info som kan tolkas av personer som jobbar med att tolka/felsöka just sådan information. Obegriplig för vanliga människor som mig och dig.
Ev kan man ju googla fram vad ett BSOD "felmeddelande" kan bero på.

- Dåligt skrivna drivrutiner som inte fungerar med Windows/hårdvaran
- Mjukvaruproblem. Hängningar, appcrash osv
- Falerande hårdvara. Trasig, glappkontakt osv

Ett BSOD felmeddelande i sig kan inte orsaka skada eftersom det bara är information om att ett fel har uppstått som gjort att Windows tagit ner systemet för att förhindra att skada skall uppstå eller för att skada redan uppstått.

Om man får BSOD helt plötsligt och det fortsätter att komma varje gång man startar om datorn så har ju något pajjat. Mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej det gör det inte. BSOD är bara ett symptom av ett annat fel som i sin tur kan skada hårdvaran.

BSOD kan skada filer med lite otur på samma sätt som strömavbrott och annan icke planlagt avstängning.
(inte själva meddelandet, men orsaken till avstängningen, fast det blir lite "hönan vs ägget" över det )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Permanent eller återställs det om man tex formaterar om datorn ?
Samt hur ska man undvika bluescreens när man överklockar, det är ju omöjligt ju ?

Självklart stannar inte problem i mjukvaran kvar om du formaterar datorn... Eller ja, det skulle väl vara om du på något sätt sabbat BIOS.

BSOD i sig är inte farlig, det är bara ett meddelande om att något inte står rätt till. Om felet är att CPUn blir överhettad så kan ju detta vara "farligt" för CPUn, men det är ju inte BSODen som är farlig.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

BSOD i sig själv orsakar inga problem utan du får ju BSOD av en orsak, och det är det som är problemet.
BSOD är en varning att något inte står rätt till i datorn.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

En bluescreen i sig är till för att stänga av datorn när något går snett. Blir datorn för varm så slår den ifrån för att inte gå sönder, funkar inte drivrutinerna så slår den ifrån för att förhindra att hårdvaran skadas osv.

Däremot så finns det risk att datorn skadas vid en bluescreen som sker vid exempelvis överhettning. Det är möjligt att ex ett grafikkort tar skada av värmen innan datorn slår ifrån(bluescreen). En bluescreen i sig är ingen fara men anledningen till bluescreenen kan vara att något är trasigt eller skadas/skadats.

Permalänk

@Punchline: Efter att bra svar du fått i din tråd, förstår du nu?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Men BSOD i följd av dålig överklockning gör väl inte så mycket? Det är väl bara till att starta om och fortsätta hitta rätt voltage, eller?

Sitter man och skriver filer samtidigt som det kraschar kan det nog bli problem, stabiltetstestar alltid med en annan användare och gör aldrig något aktivt med datorn när jag stabilitetstestar för att undvika problem.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT