Permalänk
Medlem

Olika storlek på minnen, dual channel?

Hej.

Jag har beställt en laptop nyligen och den har en minnesmodul fastlött på moderkortet och en ledig plats. Jag hade tänkt slänga in mer minne i burken på direkten och undrar då, måste jag ha samma storlek på den stickan jag stoppar i som på den som redan sitter i för att kunna utnyttja dual-channel?

Hoppas någon har svar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

För att utnyttja DC ja.
Men det fungerar med olika stora minnen.
Sätter du t.ex i en 4gb + en 8gb så får du 8gb med DC och 4 gb utöver det som single channel (kallas mixed mode).
Knappast optimalt men om den har väldigt lite minne pålött kan det vara enda lösningen.
Värst är om grafikkorten även använder internminnet som grafikminne, då blir olika stora moduler rena prestandadödaren.
Men har den ett dedikerat grafikkort och väldigt lite minne så är ett långsamt internminne betydligt bättre än inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För att utnyttja DC ja.
Men det fungerar med olika stora minnen.
Sätter du t.ex i en 4gb + en 8gb så får du 8gb med DC och 4 gb utöver det som single channel (kallas mixed mode).
Knappast optimalt men om den har väldigt lite minne pålött kan det vara enda lösningen.
Värst är om grafikkorten även använder internminnet som grafikminne, då blir olika stora moduler rena prestandadödaren.
Men har den ett dedikerat grafikkort och väldigt lite minne så är ett långsamt internminne betydligt bättre än inget alls.

Okej, jag antar att mixed mode är segare än ren dual channel då? Det är ett dedikerat grafikkort och RAM minnet är som du var inne på en 4 GB sticka. Så det är antingen 8 GB ren dual channel eller 12 GB mixed jag har att välja på. Om mixed mode är segare än dual channel så får nog 8 GB fungera, det är ju även bara 1333 MHz ram dessutom.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"