Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Avstängd

Nu har jag för första gången testat Windows 8 på skrivbordet med tangentbord och mus. Några reflektioner.
Öppnar man Internet Explorer tog det ett tag innan man visste hur man skulle stänga av den eller få bort den från skärmen, man får gå med pilen till något hörn.
Då kommer start upp. Eller till högra sidan där inställningar m.m.. dyker upp.
Högerklickar man med musen kommer det upp inställningar uppe och nere också.

Lite av Ubuntu Unitys gränssnitt som jag är relativt van med, men Windows 8 känns krångligare. Jag hade kanske föredragit en slags synlig meny hela tiden.
I stort sett bekräftades mina aningar. Metro passar nog bra på plattor med ARM processorn och på smartphones.

Men på en skärm över 20" tum och ett fysiskt tangentbord med mus är Windows 7 mer intuitivt och överlägset.
Likaså på en vanlig laptop.
En annan Linuxide verkar att alla program ska laddas hem via ett ställe. Kanske för att MS vill ha mer kontroll?
Men på Windows föredrar jag nog det vanliga sättet att ta hem program via hemsidorna istället.

Nu har jag bara använt Windows 8 en timme, så det är bara en initial reaktion.
Men som jag känner det kommer jag att klamra fast vid Windows 7 länge ännu.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om nått bra blu-ray program för uppspelning av blu-ray skivor och monterade ISO filer?
Varken TotalMedia Theatre 5 eller PowerDVD 12 funkar som det ska i win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Någon som vet om nått bra blu-ray program för uppspelning av blu-ray skivor och monterade ISO filer?
Varken TotalMedia Theatre 5 eller PowerDVD 12 funkar som det ska i win 8.

WinDVD finns också bland de som kostar Sen har VLC och Classic Media Player begränsad funktionalitet (skivorna måste vara olåsta, och så tror jag inte att menyerna fungerar)

Permalänk
Skrivet av anders190:

När både Valve och EA redan kikar åt Linux-hållet så kommer ju även andra utvecklare och utgivare också börja intressera sig. Linux marknadsandelar kommer troligen också öka vilket är önskvärt.

Du verkar i övrigt ha en minst sagt gammal bild av Linux och dess distros. Kanske dags du uppdaterar dig lite?

Kanske, men har testat det några gångar, och först har jag svårt för hur det fungerar (Är van med windows såklart).
Så inga direkta klagomål där, men det jag har lite svårt med är, linux har ju allt i princip inbyggd, eller genom deras "windows update" grej (vet inte va det heter). Så verkar inte vara lika självklara alternativ för saker och ting då allt är för Windows i princip på gott och ont.

Och man vill inte köra Wine direkt;S

Men hoppas det du säger är sant, har absolut inget emot Linux, ändå är det där med kompatibilitet, Windows fungerar och folk vet det, sen vilket OS som är bäst är en helt annan grej, men skulle va kul med jämnlika alternativ:)

För med alternativ kommer Windows få utmaning, och krig på OS fronten leder utveckling, och sånt gillar vi;)!

Permalänk
Medlem

Har testat W8 i en vecka nu och det är lite spoky att W8 synkar dinna kalendrar och Fb konton osv. men jag (har själv en WPhone därav alla mina synkningar till Fb och mail. ) har vant mig vid det nu i laget.
Men som alltid när det gäller småsyskon så vill även de testa på, samma gäller farsan och hans nya tjej.

Nu till en intressant fråga!!!
Hur FAAN skaffa man sig ett gäst acount UTAN att behöva signa upp ett nytt microsoft acount??? Tror Microsoft verkligen på att alla springer runt med ett Xbox ID eller ngt microsoft ID relaterand konto ?

Eller ska jag som värd alltid behöva gå i datorn och skapa ett ny User för alla **** gäster som besöker mig?
Jag kanske inte har hittad rätt bland inställningar isf är jag tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zero Walker:

Kanske, men har testat det några gångar, och först har jag svårt för hur det fungerar (Är van med windows såklart).
Så inga direkta klagomål där, men det jag har lite svårt med är, linux har ju allt i princip inbyggd, eller genom deras "windows update" grej (vet inte va det heter). Så verkar inte vara lika självklara alternativ för saker och ting då allt är för Windows i princip på gott och ont.

Och man vill inte köra Wine direkt;S

Men hoppas det du säger är sant, har absolut inget emot Linux, ändå är det där med kompatibilitet, Windows fungerar och folk vet det, sen vilket OS som är bäst är en helt annan grej, men skulle va kul med jämnlika alternativ:)

För med alternativ kommer Windows få utmaning, och krig på OS fronten leder utveckling, och sånt gillar vi;)!

Det är ju en lärotröskel, speciellt om man vill gräva djupare i systemet men de senaste Ubuntu-versionerna är rätt enkla att använda. Det är, och kommer förmodligen aldrig, bli något för alla men som du också är inne på så är det ju bra med alternativ. Sedan går det ju egentligen göra "allt" med ett Linux-system, kunskap och fantasin är väl det som troligen bromsar en.

Kompatibiliteten med äldre titlar lär väl bli Wine tyvärr, såvida nu inte utvecklarna/utgivaren väljer att kosta på att uppdatera spelet likt vad som gjordes med exempelvis Psychonauts. Vad gäller Steam så kan man ju anta att vi får något liknande dagens Steamplay där man kan spela spelen både via Windows och OSX-system. Återstår ju att se vad som kommer hända såklart.

Linux lär aldrig gå förbi Windows men om man lyckas plocka 10-20% av skrivbordsanvändarna så kan det mycket väl vara vad som behövs.

Skrivet av PCWin:

Har testat W8 i en vecka nu och det är lite spoky att W8 synkar dinna kalendrar och Fb konton osv. men jag (har själv en WPhone därav alla mina synkningar till Fb och mail. ) har vant mig vid det nu i laget.
Men som alltid när det gäller småsyskon så vill även de testa på, samma gäller farsan och hans nya tjej.

Nu till en intressant fråga!!!
Hur FAAN skaffa man sig ett gäst acount UTAN att behöva signa upp ett nytt microsoft acount??? Tror Microsoft verkligen på att alla springer runt med ett Xbox ID eller ngt microsoft ID relaterand konto ?

Eller ska jag som värd alltid behöva gå i datorn och skapa ett ny User för alla **** gäster som besöker mig?
Jag kanske inte har hittad rätt bland inställningar isf är jag tacksam för svar.

Du kan göra lokala konton (likt med tidigare Windows-versioner). Det gick åtminstone under installationen av operativsystemet. Man måste alltså inte koppla datorkontot till sitt Microsoft-konto.

Permalänk
Medlem

Skralt

Summerar tråden som att det är skralt med nyheter i Win8. Microsoft har fått tablet/smartphone/TV-panik när Android drar iväg och beslutat sig att göra en Linux/embedded-kopia där man riskar med hela sin användar-bas. Problemet för dem är att de som vanligt har noll koll på användar-behov utanför sin nerd-sfär.

Fältet är för första gången på 20 år helt vidöppet för andra tillverkare att ta över marknadsandelar på desktop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan göra lokala konton (likt med tidigare Windows-versioner). Det gick åtminstone under installationen av operativsystemet. Man måste alltså inte koppla datorkontot till sitt Microsoft-konto.

Det lokalt konto gör är att du inte behöver logga in med ditt windows ID. Men den är fortfarande knuten till ditt windows ID eftersom alla synkningar med FB och diverse mail med kalendrar är kvar.

Men efter en handfull dagars användning så tycker jag att W8 är mer lik en jätte surfplatta istället för en arbetsstation.

BTW: ngn som har lyckats få igång BF3 på W8?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Testat Windows 8 ett tag nu, och jag fattade inte ens hälften av det.
Och det skriker ju telefonoperativsystem!

Blir nog inte Windows 8 för min del iaf, skön känsla att gå tillbaka till Windows 7 igen

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av strejf:

De som säger att Windows 8 endast är designat för tablets tycker jag har fel. Jag använder Windows 8 på nästan exakt samma sätt som Windows 7. I så fall innebär det väl att Windows 7 endast är designat för tablets också, eller?

Ja, eller så är det så att både windows 7/8 är designar för desktop. Skoja, jag förstår vad du menar :P. Det jag vill säga är att om jag ska ge ett dåligt exempel på win8 så är det som att ha alla spel (program) i steam istället för att ha dom i ett explorer fönster. Håller du med?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha ett alternativ redan vid installationen av Windows 8 till "Classic Mode" alltså anpassat för en stor skärm, med ett fysiskt tangentbord och mus:

"The start button is gone and, even worse, you cannot disable the Metro interface and revert to the classic desktop; unless the developers change their mind before the official release"

http://www.makeuseof.com/tag/6-ways-microsoft-is-killing-the-...

Men så verkar det inte bli.
http://seekingalpha.com/article/454011-why-windows-8-may-be-a...

Why would showing less be better on a Desktop?

"1. Why would removing the clock,volume, pinned apps from being visible at all times(yes, I'm talking about the task bar) be more useful? A desktop has a big screen.
2. And why would only being able to see a max of only 2 apps on screen be better? Don't tell me we can still use the Desktop mode, we all know it is as good as dead, it won't be around in the future.
3. The only apps you can install on metro will be from the MS App Store. This is horrible. All the things we hate about Apple's control over what Apps you can install will be in Windows now. Scary"
http://www.zdnet.com/blog/bott/windows-8-release-preview-micr...

Jag är tveksam till en version som ska gå till allt. Windows 8 är nog perfekt för smartphones och pekplattor:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57447984-92/qualcomm-reminds...
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/window...

Men för en vanlig PC får det bli Windows 7, alternativt Ubuntu eller nån annan Linuxdistribution:
http://www.makeuseof.com/tag/6-ways-microsoft-is-killing-the-...

Permalänk
Medlem

Suttit med Windows 8 drygt en dag nu och jag förstår inte vad klagar på Metro eftersom man använder den knappt (bara för att komma in i desktop när man har startat datorn).

Sen finns det en start meny längst ner till vänster och om man högerklickar på den så får man upp de flesta alternativ man behöver.
Tycker om den nya Task managern, den är klart skönare nu med mer alterntiv.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1. Alla metroappar är isolerade från operativsystemet och från andra appar. Detta innebär bland annat att du kan installera mer än en miljon appar och sedan avinstallera detta och din dator är precis som ny. Säkerhetsmässigt är det förstås också en enorm fördel att ingen app kan påverka något annat än sig själv.

Det gör det ju också omöjligt för program att modda gränssnittet. Byta splash screenen när windows startar. Rain meter går väll också i graven

Citat:

4. Windows Store, alla program som läggs upp i Windows Store är kontrollerade och testade av Microsoft. Detta innebär bättre säkerhet och stabilare program för oss som laddar hem.

Och att alla program Micrsoft inte tycker om kommer inte ut. Apple rensar ju ut en väldigt massa. Sen blir det väll att alla uppdateringar fördröjs en månad eller två för att certifieras.

Citat:

5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrig mycket bra som Metroapp eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.

Som person med flera skärmar tyccker jag allmänt illa om helskärms program. De bråkar så gott som alltid med varann.

Citat:

8. När Doom 5, Quake 6, Battlefield 4, Starcraft 4 och Diablo 4 släpps räknar jag med att de är Metroappar. Vi får väl se om ni kan klara er utan Metro då också? Jag räknar med att Microsoft har fixat in minst en befintlig spelsuccé, typ Halo i Windows Store när Windows 8 släpps. Detta är ren spekulation förstås men vad jag tror.

Det finns mycket mer att lära sig om Metro och WinRT, bäst är att läsa på Microsofts blog för Windows 8, här finns även detaljerad information om varje ny funktion i Windows 8:
http://blogs.msdn.com/b/b8/

ska väll vara Starcraft 3? och om blizzard gör som de brukar hinner vi nog till windows 10 innan vi får se starcraft 3.

Stängda plattformar är av ondo.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Suttit med Windows 8 drygt en dag nu och jag förstår inte vad klagar på Metro eftersom man använder den knappt (bara för att komma in i desktop när man har startat datorn).

http://img225.imageshack.us/img225/4888/windows8q.jpg

Sen finns det en start meny längst ner till vänster och om man högerklickar på den så får man upp de flesta alternativ man behöver.
Tycker om den nya Task managern, den är klart skönare nu med mer alterntiv.

Ska man höja ett nytt OS till höjderna på grund av "de flesta alternativ man behöver" och att den nya taskmanagern "är klart skönare nu med mer alternativ" ?

Menar du allvar? Sätt dig du och alla som tänker så, och titta ni på eran Taskmanager ni, dagarna i ändra, och förundras över att den "ser skön ut"

Lite bling-bling och många blir helt våta i byxorna. För fasen, se igenom marknadsföring och var lite realistiska och se till verkliga fördelar _och_ verkliga nackdelar.

Tex tidsaspekten med uppstart av OS och start av programmen. Vinner man tid eller förlorar man totalt sett eller är det lika? Kan man välja med metro eller utan metro? Kan man inte välja kanske man lär sig tycka om det ändå, om man bevisligen vinner tid på varje moment och kan starta program utan att hela skärmhelvetet bländar sönder en nattetid när man switchar program/spel och metro-"helvetet" dyker upp. Men går det att vinna tid _ändå_ så kanske även de flesta som hatar metro, lär sig använda skiten och älska den. Tror mest den är ivägen för PC-gamers och de som arbetar med PC dagligen på jobbet. En jädrans massa flytta-musen-och-klicka-moment som inte fanns förut som gör att en sak som skulle tagit 3 musförflyttningar (flytta till start, flytta till programets meny och sen flytta muspekaren till programstartaren och klicka" istället tar 5-7 moment med ett jävla massa skärmblinkande mellan när Metro får för sig att dyka upp i tid o otid. Vilket i sin tur leder till att även om OSet startar 20sek snabbare än Win7 så äts den fördelen upp direkt av alla jävla moment inne i OSet.

Vilket betyder att MS försöker locka med BLING-BLING och hoppas alla är korkade nog att bara se bling-blinget och inget mer. Vilket många är.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

ska väll vara Starcraft 3? och om blizzard gör som de brukar hinner vi nog till windows 10 innan vi får se starcraft 3.

Håller med dig helt på alla dina citat-svar utom det jag har här ovan. Om Blizzard gör som de brukar borde det ju gå fler OS än 2 till StarCraft 3.

StarCraft 1 release 1998. Windows 95 och Windows 98 var stora då, Win95 påväg ut men fortfarande använt av många så därför nämner jag det. Efter det har Microsoft hunnit med Windows 2000, Windows ME, Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows 7. Allt före Blizzard släppte 2an. Så vi borde se Windows 14 eller 15 innan StarCraft 3 är ute i handeln, om dom gör som vanligt.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Håller med dig helt på alla dina citat-svar utom det jag har här ovan. Om Blizzard gör som de brukar borde det ju gå fler OS än 2 till StarCraft 3.

StarCraft 1 release 1998. Windows 95 och Windows 98 var stora då, Win95 påväg ut men fortfarande använt av många så därför nämner jag det. Efter det har Microsoft hunnit med Windows 2000, Windows ME, Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows 7. Allt före Blizzard släppte 2an. Så vi borde se Windows 14 eller 15 innan StarCraft 3 är ute i handeln, om dom gör som vanligt.

Tror du tog den kommentaren lite för seriöst, men nog har du rätt alltid

Aja, vi får tagga HotS sålänge.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|