Varför rekommenderas svindyra moderkort - kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas svindyra moderkort - kan någon förklara?

Tja!

Tänkt bygga nytt (troligtvis i5-baserat), så jag kikar litet på bl.a. vilka LGA 1155-moderkort som rekommenderas. Till min stora häpnad har jag noterat att många föreslår "skryt"moderkort för omkring 2000 kr eller mer. Har en vanlig användare (som inte benchar, kanske överklockar, men bara kör luft eller billigt vatten och vill ha stabilitet) verkligen någon nytta av dessa? Vad har ni era Asus SABERTOOTH Z77 (för 2190 kr) och liknande till? Vilka funktioner som ni faktiskt behöver har de som billigare alternativ saknar? Har ni extremkylning? Benchar ni? Chassi med fönster? Kan någon förklara vad det handlar om?

Vad är det för fel på de billigaste Z77-ATX-korten? Typ MSI Z77A-G43 ATX eller Asus P8Z77-V LX (ser iofs ut att sakna PWM-kylning)?

Själv vill jag gärna ha 8 SATA-portar och funderar på Asrock Z77 Pro4 för 1106 kr, vad är haken?

Nästa steg därefter skulle vara ASRock Z77 EXTREME4, ATX (1369 kr), men vad vinner man egentligen på det (annat än SLI tydligen)?

Hur mycket bättre klockar toppkorten än EXTREME4 än Pro4 än budget-Z77 och givet vilken kylning?

Eller har ni bara för mycket pengar, köper på företaget, eller är det kanske någon annan som betalar, så ni inte bryr er så mycket? Själv vill jag trots det ha en kostnadseffektiv lösning i vilket fall som helst, även om jag köpt på mig en hel del extremt dyra och onödiga komponenter när jag var yngre (och mer entusiatisk).

Frågorna är uppriktigt ställda. Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Tja!

Tänkt bygga nytt (troligtvis i5-baserat), så jag kikar litet på bl.a. vilka LGA 1155-moderkort som rekommenderas. Till min stora häpnad har jag noterat att många föreslår "skryt"moderkort för omkring 2000 kr eller mer. Har en vanlig användare (som inte benchar, kanske överklockar, men bara kör luft eller billigt vatten och vill ha stabilitet) verkligen någon nytta av dessa? Vad har ni era Asus SABERTOOTH Z77 (för 2190 kr) och liknande till? Vilka funktioner som ni faktiskt behöver har de som billigare alternativ saknar? Har ni extremkylning? Benchar ni? Chassi med fönster? Kan någon förklara vad det handlar om?

Vad är det för fel på de billigaste Z77-ATX-korten? Typ MSI Z77A-G43 ATX eller Asus P8Z77-V LX (ser iofs ut att sakna PWM-kylning)?

Själv vill jag gärna ha 8 SATA-portar och funderar på Asrock Z77 Pro4 för 1106 kr, vad är haken?

Nästa steg därefter skulle vara ASRock Z77 EXTREME4, ATX (1369 kr), men vad vinner man egentligen på det (annat än SLI tydligen)?

Hur mycket bättre klockar toppkorten än EXTREME4 än Pro4 än budget-Z77 och givet vilken kylning?

Eller har ni bara för mycket pengar, köper på företaget, eller är det kanske någon annan som betalar, så ni inte bryr er så mycket? Själv vill jag trots det ha en kostnadseffektiv lösning i vilket fall som helst, även om jag köpt på mig en hel del extremt dyra och onödiga komponenter när jag var yngre (och mer entusiatisk).

Frågorna är uppriktigt ställda. Tacksam för svar!

köp ett z68 eller z67 istället?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

köp ett z68 eller z67 istället?

Vilka modeller tänker du på? (z6x är väl på utgång, alla kanske inte fortfarande finns i lager?) Behöver 8 SATA-portar eller ett kontrollerkort.

I så fall måste jag väl köpa en Sandy (lägre IPC, drar mer ström, och sämre grafikkrets*)? Någon hundring hit eller dit spelar ingen roll, däremot sparar jag gärna en röding om det inte finns goda skäl.

Och jag undrar faktiskt hur mycket bättre "monster"moderkorten verkligen är? Varför väljer många ett 2000kr-kort men nöjer sig med 8GB RAM? Jag behöver mer än 8GB RAM iaf (kommer att köra på 16GB).

* Jag kör dedikerat/diskret grafikkort, men den som i framtiden kommer att överta PC:n kanske inte kommer att göra det.

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt moderkort om du inte ska klocka och ha dig.

http://www.inet.se/produkt/1902227/asrock-z77-pro4 .

De dyrare har bland annat bättre strömförsörjning, vilket kan vara bra att ha vid bland annat grövre överklockningar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Tja!

Priset beror mycket på vilka kvalitet moderkortets komponenter har, de moderkortet som professionella använder för överklockning har nästan alltid mycket bättre komponenter på moderkortet för att det ska klara högre spänningar och mer påfrestning. Priset beror väll lite på utgångar som finns på moderkortet med till största del tror jag det är moderkortets komponenter som är det största delen du betalar vid köp av moderkort!

Permalänk
Medlem

Dyrare moderkort har bättre strömförsörjning, fler pcie lanes, snyggare design (ibland), oftast bättre ljudkort, ibland inbyggt trådlöst nätverkskort, clear cmos och startknapp på moderkortet. Säkert något jag missat, men det är inga viktiga funktioner. Sen har sabertooth moderkorten väldigt lite funktioner med tanke på prislappen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Ett utmärkt moderkort om du inte ska klocka och ha dig.

http://www.inet.se/produkt/1902227/asrock-z77-pro4 .

De dyrare har bland annat bättre strömförsörjning, vilket kan vara bra att ha vid bland annat grövre överklockningar.

Ok, jo, Asrock Z77 Pro4 var också min första tanke som sagt. Hur långt når man med en 3570k + Asrock Z77 Pro4? Och hur mycket längre när man med ett Asrock Z77 Extreme4 istället? Blir nog på luft (vatten känns litet krångligt och osäkert).

Huruvida klockningen faktiskt kommer att bli av vet jag inte, men det är inte alls omöjligt. Jag får intrycket av att det inte riktigt behövs idag, men imorgon kanske? Planen är att stoppa datorn i städskrubben och borra ett kabelhål i väggen (för att dämpa oljudet), vilket borde tillåta "normal" överklockning (ljudmässigt).

edit: Ser att det kommit fler svar, men måste tyvärr rusa. BBL!

Permalänk

Som tidigare, dyrare moderkort är bättre lämpat för överklockning (och då menar jag inte extremklockning endast), då strömförsörjning är bättre, fler inställningsmöjligheter, extra ström till moderkort i form av molex eller pciex kontakter, möjlighet att ändra baseclock, klocka ram bättre. Dessutom kan de ha bättre PCI lanes, exempelvis köra två stycken grafikkort i x16 samtidigt och inte 8x + 8x som billigare endast klarar. Utöver detta kan massa lull lull såsom usb 3, fler sata mm. mm. Klockar du inget särskilt eller nöjer dig med ett grafikkort (kanske tom. är ett dual såsom 6990 eller så), så ska det definitivt räcka med ett billigt moderkort.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

De allra flesta överklockar inte så pass hårt att de ens behöver den bättre strömförsörjningen på dyra kort. Det är få som faktiskt behöver den. Det går att få billiga kort med kvalitetskomponenter. Tror det kan vara en rest från 5+ år sedan då det var betydligt mycket större skillnad i kvalitén på strömförsörjningarna. Då det var kondingar som gick hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Ok, jo, Asrock Z77 Pro4 var också min första tanke som sagt. Hur långt når man med en 3570k + Asrock Z77 Pro4? Och hur mycket längre när man med ett Asrock Z77 Extreme4 istället? Blir nog på luft (vatten känns litet krångligt och osäkert).

Huruvida klockningen faktiskt kommer att bli av vet jag inte, men det är inte alls omöjligt. Jag får intrycket av att det inte riktigt behövs idag, men imorgon kanske? Planen är att stoppa datorn i städskrubben och borra ett kabelhål i väggen (för att dämpa oljudet), vilket borde tillåta "normal" överklockning (ljudmässigt).

edit: Ser att det kommit fler svar, men måste tyvärr rusa. BBL!

imo du skulle inte bli besviken på MSIs Z77 kort, har båda korten som nämnts och tycker MSI är snäppet vassare (bios UI, funktioner, kylning - (kortena sitter i samma chassien med lika förutsättningar, msi kortet har 2 grader lägre medeltemp. (MSI Z77A-G45) http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx.

mvh.

Permalänk
Medlem

Alltså du skulle ju också kunna hitta begagnat i5 750/760, 1156-moderkort och RAM för drygt 1000kr. Alltså för spel och "vanligt" användande så behövs inte mer.

Alltså till spel så är de nya i5 Ivy och Sandy Bridge mycket mer än tillräckligt. En i5 750 klockad till närmare 4 GHz klarar alla spel lika bra (någon FPS kan skilja men det är sällsynt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0lsson90:

imo du skulle inte bli besviken på MSIs Z77 kort, har båda korten som nämnts och tycker MSI är snäppet vassare (bios UI, funktioner, kylning - (kortena sitter i samma chassien med lika förutsättningar, msi kortet har 2 grader lägre medeltemp. (MSI Z77A-G45) http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx.

mvh.

MSI krånglar för mycket för min smak, har gett dem en chans flera gånger i diverse byggen. Sedan vägrade jag ett par år, sedan övertalade Inet mig att ta 2 MSI kort till ett par kompisar istället för gigabyte som det var slut på. Så jag gick med på det till slut. Slutar med att ena datorn inte har fungerande fläktkontroll, alla temperaturer är som de ska och inställningarna samma med likadana komponenter, fast ena datorn bara står och blåser. De orkar såklart inte krångla så det är så än idag. Därför jag rör inte MSI fortfarande. Har det inte varit krångel från start har de dött inom 1.5 år varenda gång.

Permalänk
Medlem

Dyrare moderkort har komponenter och inställningsmöjligheter för att nå de sista procenten. Men ofta så klockar ett budgetkort ungefär upp till 90-95% av vad ett dyrare moderkort klarar. Jag köper dyrt moderkort för jag vill inte kompromissa där, jag vill kunna ha alla möjligheter som finns. Det är jobbigt att upptäcka i efterhand att det billiga moderkortet som du köpte inte klarar av just den där coola grejen som du läste om precis. Då är det jobbigt att byta.

Det är ju ändå i moderkortet som du stoppar alla andra komponenter, så jag vill inte snåla.

Dessutom är moderkortet antagligen den komponent du kommer ha längst, oftast kan du uppgradera processor, minne, grafikkort innan du uppgraderar moderkortet.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Dyrare moderkort har komponenter och inställningsmöjligheter för att nå de sista procenten. Men ofta så klockar ett budgetkort ungefär upp till 90-95% av vad ett dyrare moderkort klarar. Jag köper dyrt moderkort för jag vill inte kompromissa där, jag vill kunna ha alla möjligheter som finns. Det är jobbigt att upptäcka i efterhand att det billiga moderkortet som du köpte inte klarar av just den där coola grejen som du läste om precis. Då är det jobbigt att byta.

Det är ju ändå i moderkortet som du stoppar alla andra komponenter, så jag vill inte snåla.

Dessutom är moderkortet antagligen den komponent du kommer ha längst, oftast kan du uppgradera processor, minne, grafikkort innan du uppgraderar moderkortet.

Men många betalar ju 500 kr extra bara för märket eller för coola features de inte behöver eller som inte fungerar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ofta är det helt onödigt, och det är definitvt ovanligt att man faktiskt behöver ett moderkort för 2000 kr.

Istället för att gå på allt "hittepå" om bättre kvalitet mm, som folk bara antar att man automagiskt får för att man betalar mer, så gör en lista med vad du behöver på ditt moderkort. Kolla sedan upp vilka moderkort som motsvarar dina krav och googla lite snabbt recensioner på dem. Utifrån det är det mycket lättare att skaffa sig det moderkort som passar just dig. Vilket egentligen gäller alla produkter.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Dyrare moderkort har komponenter och inställningsmöjligheter för att nå de sista procenten. Men ofta så klockar ett budgetkort ungefär upp till 90-95% av vad ett dyrare moderkort klarar. Jag köper dyrt moderkort för jag vill inte kompromissa där, jag vill kunna ha alla möjligheter som finns. Det är jobbigt att upptäcka i efterhand att det billiga moderkortet som du köpte inte klarar av just den där coola grejen som du läste om precis. Då är det jobbigt att byta.

Det är ju ändå i moderkortet som du stoppar alla andra komponenter, så jag vill inte snåla.

Dessutom är moderkortet antagligen den komponent du kommer ha längst, oftast kan du uppgradera processor, minne, grafikkort innan du uppgraderar moderkortet.

Fast den där sista procenten kan gälla lika mycket pengar som skillnaden mellan en i5 och en i7, eller en större SSD, eller gå upp från t.ex. 7870 till GTX 670. Jag ser allt som en fråga om balansering och det är svårt att motivera dunderkort. Sedan så har det varit känt länge att 1155 inte kommer få något bättre än IB. Så uppgraderingspotentialen från en 2500K eller 2600K är minimal. Jag har själv ett dunderkort, men fick det billigt för 4 år sedan. 2000:- inklusive Phenom X4, tokbilligt då. Men då var det AM2+ också så jag har kunnat gå upp från Phenom 9850 till Phenom II X4, och kan gå vidare upp till Phenom X6 om jag vill, då är det en lite annan sak. Har dock inte använt de 4 grafikkortsplatserna (det var extremt 2008) eller något annat av lyxen på kortet heller.
Till intels socklar känns uppgraderings argumentet inte värt något. När 1155 släpptes var 2600K bästa processorn till sockeln, idag är det 3770K, inte stor skillnad alls. Och det kommer vara 3770K när Haswell släpps med ny sockel antagligen också, på sin höjd att de gör en 3870K med 100 ynka MHz mer.

Permalänk
Medlem

jag kör på ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748570, funkar alldeles utmärkt om du inte ska köra SLI. Vad jag sett så är det ganska strömsnålt också vilket är ett + !
http://hexus.net/tech/reviews/mainboard/37481-intel-z77-chips...

Permalänk
Medlem

De flesta behöver inte ett fullstort moderkort heller, räcker fullgott med Mini-ITX om man nu inte måste ha ett bättre ljudkort, då får man antingen köpa ett mini-ITX som har innbyggt wlan och sen köra en flexibel mini PCI-e -> PCI-e adapter och modda lådan så man kan sätta fast ljudkortet eller om man har ett en-slots-grafikkort så passar det i de flesta lådor då dom oftast har dubbla slots för att klara fetare grafikkort. Ett bra exempel på mini-ITX-bygge är SweC monsterdator: http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...
(Man kan ju köra lite slöare komponenter så behöver datorn inte kosta skjortan.)

ELLER så kör man på Micro-ATX, lite större låda än mini-ITX men iaf mindre än vanliga ATX. Så har man plats för SLI/Crossfire eller ett grafikkort + ljudkort. Fullstora moderkort är overkill de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

De flesta behöver inte ett fullstort moderkort heller, räcker fullgott med Mini-ITX om man nu inte måste ha ett bättre ljudkort, då får man antingen köpa ett mini-ITX som har innbyggt wlan och sen köra en flexibel mini PCI-e -> PCI-e adapter och modda lådan så man kan sätta fast ljudkortet eller om man har ett en-slots-grafikkort så passar det i de flesta lådor då dom oftast har dubbla slots för att klara fetare grafikkort. Ett bra exempel på mini-ITX-bygge är SweC monsterdator: http://www.sweclockers.com/artikel/15378-monsterdator-i-mini-...
(Man kan ju köra lite slöare komponenter så behöver datorn inte kosta skjortan.)

ELLER så kör man på Micro-ATX, lite större låda än mini-ITX men iaf mindre än vanliga ATX. Så har man plats för SLI/Crossfire eller ett grafikkort + ljudkort. Fullstora moderkort är overkill de flesta fall.

Antalet RAM-platser kan vara en bra anledning att köra mATX också. Därför jag siktar på det i nya bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Priset beror mycket på vilka kvalitet moderkortets komponenter har, de moderkortet som professionella använder för överklockning har nästan alltid mycket bättre komponenter på moderkortet för att det ska klara högre spänningar och mer påfrestning. Priset beror väll lite på utgångar som finns på moderkortet med till största del tror jag det är moderkortets komponenter som är det största delen du betalar vid köp av moderkort!

Ger mig in i tråden - och tar mig friheten att använda ditt inlägg som utgångspunkt... mest bara för att du använde det nyckelord som jag tänker lyfta.

Just detta med "professionella" överklockare återkommer lite då och då när man diskuterar vilka komponenter som man skall köpa. Helt seriöst - hur många professionella överklockare finns det? Två-tre? Och nu snackar vi äkta proffs - dvs de som kan livnära sig på sin överklockning... inte de som har ett jobb vid sidan av, men som får all datorutrustning sponsrad av någon tillverkare?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Brorsan köpte ett billigt am3 kort med nvidia nforce chipset. Det kommer han nog sent glömma

Jag gjorde samma sak, och köpte ett msi–kort för 800kr, och trodde att jag skulle kunna köra cf på det, bara för att stödet fanns. Jag antar att grafikkorten inre fock tillräckligt med ström eller nåt, för jag vann runt 3fps när jag satte i ett till 6970 efter det köpte jag ett crosshair vi formula, bara för att vara säker på att det skulle funka bra det skulle antagligen gå lika bra med ett för 1200kr, men då skulle jag inte ha bättre ljudkort, riktigt bra flältstyrning till alla 61973 fläktplatser på moderkortet, stöd för 3way sli/cf (man vet ju aldrig ) och massa andra bra saker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Ger mig in i tråden - och tar mig friheten att använda ditt inlägg som utgångspunkt... mest bara för att du använde det nyckelord som jag tänker lyfta.

Just detta med "professionella" överklockare återkommer lite då och då när man diskuterar vilka komponenter som man skall köpa. Helt seriöst - hur många professionella överklockare finns det? Två-tre? Och nu snackar vi äkta proffs - dvs de som kan livnära sig på sin överklockning... inte de som har ett jobb vid sidan av, men som får all datorutrustning sponsrad av någon tillverkare?

Klart de blir sponsrade, men de som blir sponsrade med bäst grejer kommer oftast högst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Brorsan köpte ett billigt am3 kort med nvidia nforce chipset. Det kommer han nog sent glömma

Jag gjorde samma sak, och köpte ett msi–kort för 800kr, och trodde att jag skulle kunna köra cf på det, bara för att stödet fanns. Jag antar att grafikkorten inre fock tillräckligt med ström eller nåt, för jag vann runt 3fps när jag satte i ett till 6970 efter det köpte jag ett crosshair vi formula, bara för att vara säker på att det skulle funka bra det skulle antagligen gå lika bra med ett för 1200kr, men då skulle jag inte ha bättre ljudkort, riktigt bra flältstyrning till alla 61973 fläktplatser på moderkortet, stöd för 3way sli/cf (man vet ju aldrig ) och massa andra bra saker

Skickades från m.sweclockers.com

Men att bygga prisvärt och att bygga skit är inte samma sak. Undvik MSI och undvik nForce till AMD plattformen. Ett billigt Gigabyte eller Asus med bra chipset för 1100:- räcker långt, då kan man ha dubbla grafikkort med, eller sitter du med tre grafikkort t.ex?

En bra poäng har du även fast det inte är din mening, och det är att folk som köper billigt skit överkompenserar när de lärt sig läxan och köper dyrt och onödigt mumbojumbo sedan. Den smarte lägger sig på billig kvalitet istället.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Dyrare moderkort har komponenter och inställningsmöjligheter för att nå de sista procenten. Men ofta så klockar ett budgetkort ungefär upp till 90-95% av vad ett dyrare moderkort klarar. Jag köper dyrt moderkort för jag vill inte kompromissa där, jag vill kunna ha alla möjligheter som finns. Det är jobbigt att upptäcka i efterhand att det billiga moderkortet som du köpte inte klarar av just den där coola grejen som du läste om precis. Då är det jobbigt att byta.

Det är ju ändå i moderkortet som du stoppar alla andra komponenter, så jag vill inte snåla.

Dessutom är moderkortet antagligen den komponent du kommer ha längst, oftast kan du uppgradera processor, minne, grafikkort innan du uppgraderar moderkortet.

Jag tänker precis likadant. Man vet aldrig riktigt vad man får för sig att göra eller köpa till för delar så det är lika bra att köpa moderkort med så mycket möjligheter som möjligt.
Dock så tycker jag att när priserna börjar gå över 2k så känns inte prisskillnaden lika motiverad som de ~500 kronorna mellan de billigare och lite dyrare korten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMuppet:

Tja!

Tänkt bygga nytt (troligtvis i5-baserat), så jag kikar litet på bl.a. vilka LGA 1155-moderkort som rekommenderas. Till min stora häpnad har jag noterat att många föreslår "skryt"moderkort för omkring 2000 kr eller mer. Har en vanlig användare (som inte benchar, kanske överklockar, men bara kör luft eller billigt vatten och vill ha stabilitet) verkligen någon nytta av dessa? Vad har ni era Asus SABERTOOTH Z77 (för 2190 kr) och liknande till? Vilka funktioner som ni faktiskt behöver har de som billigare alternativ saknar? Har ni extremkylning? Benchar ni? Chassi med fönster? Kan någon förklara vad det handlar om?

Vad är det för fel på de billigaste Z77-ATX-korten? Typ MSI Z77A-G43 ATX eller Asus P8Z77-V LX (ser iofs ut att sakna PWM-kylning)?

Själv vill jag gärna ha 8 SATA-portar och funderar på Asrock Z77 Pro4 för 1106 kr, vad är haken?

Nästa steg därefter skulle vara ASRock Z77 EXTREME4, ATX (1369 kr), men vad vinner man egentligen på det (annat än SLI tydligen)?

Hur mycket bättre klockar toppkorten än EXTREME4 än Pro4 än budget-Z77 och givet vilken kylning?

Eller har ni bara för mycket pengar, köper på företaget, eller är det kanske någon annan som betalar, så ni inte bryr er så mycket? Själv vill jag trots det ha en kostnadseffektiv lösning i vilket fall som helst, även om jag köpt på mig en hel del extremt dyra och onödiga komponenter när jag var yngre (och mer entusiatisk).

Frågorna är uppriktigt ställda. Tacksam för svar!

Om du inte vill ha ett skrytmoderkort skaffar du dig ett workstation kort, detta pga bättre stabilitet. Samma stabilitet som i skrytkorten som du kallar dom fast mindre lull lull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Förr köpte jag dyrare moderkort även om jag inte klockade eftersom främst kondensatorerna var av bättre sort och höll bättre/bättre stabilitet. Numera har i princip alla vettiga kort polymerkondensatorer på de viktiga positionerna och därför går jag mer efter priset numera, men fortfarande enbart Asus.

Jag har blivit så gammal att jag övervägde köpa Intel-brandade kort senast.

Brukar dock undvika de allra billigaste med typ 4-fasers strömförsörjning, men troligen hade de fungerat lika bra med standardrigg.

Fick hem ett P8B75-M idag och det förefaller alldeles utmärkt trots priset.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men att bygga prisvärt och att bygga skit är inte samma sak. Undvik MSI och undvik nForce till AMD plattformen. Ett billigt Gigabyte eller Asus med bra chipset för 1100:- räcker långt, då kan man ha dubbla grafikkort med, eller sitter du med tre grafikkort t.ex?

En bra poäng har du även fast det inte är din mening, och det är att folk som köper billigt skit överkompenserar när de lärt sig läxan och köper dyrt och onödigt mumbojumbo sedan. Den smarte lägger sig på billig kvalitet istället.

Vem vet vad jag sitter med om ett år. Det kanske är 3st 7970, en piledriver, och vattenkylning på det?
Att ha lagt ut 900kr "för mycket" på moderkortet är inget som skadar mig särskilt mycket. Det är för mig mycket roligare att kunna ha nästan hur många fläktar jag vill, och PWM styra alla, och att ha alla överklockningsfunktioner som jag har nu, än om jag skulle lagt de 900 extra på kanske ett annat grafikkort, och spelar bf3 med 80fps i stället för 70

Permalänk
Medlem

jua kör på den här i min HTPC;
ASUS P8B75-M, kostade 700;-.. har OC möjligheter, däremot är det ett b75 chipset så jag hade inte tagit för givet att den klarar de bra..

men med tanke på att den sitter i min HTPC så behövs inte OC, och jag har ändå 4x dimm platser.. har inte känt något behov alls av nå dyrare kort.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis nytt, blev ett B75 i mATX-format för dryga 700 kr.
Dyrare saker känns bara vettigt om du är ute efter mycket specifika funktioner och kontaktuppsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vem vet vad jag sitter med om ett år. Det kanske är 3st 7970, en piledriver, och vattenkylning på det?
Att ha lagt ut 900kr "för mycket" på moderkortet är inget som skadar mig särskilt mycket. Det är för mig mycket roligare att kunna ha nästan hur många fläktar jag vill, och PWM styra alla, och att ha alla överklockningsfunktioner som jag har nu, än om jag skulle lagt de 900 extra på kanske ett annat grafikkort, och spelar bf3 med 80fps i stället för 70

Jag tycker det är mycket roligare med en sommar man minns för livet med roadtrip med vännerna för pengarna än totalpriset som blir på hela systemet med det tänket. Utöver moderkort brukar det gälla chassi, grafikkort, RAM-frekvenser och nätagg. I Slutändan blir det en dator som är lite roligare att pilla med, kostar 4000:- extra, men presterar lika. Jag lägger pengar där det ger prestanda och inget mer, utan att tumma på kvalitet.