Program visar olika vCore mot varandra och BIOS

Permalänk
Medlem

Program visar olika vCore mot varandra och BIOS

Hej!

Jag håller på att försöka överklocka min 555:a men spänningen verkar behöva ett väldigt stort kliv nu, det verkar som om processorn inte får den spänning som jag ställt in i BIOS (1.381). Prime95 är när bilden togs nyligen startad men det ska inte ha någon påverkan på spänningen, den ska slå i taket direkt.

Här visar HWmonitor, CPU-Z och Speedfan (som ni inte tycker att man ska gå efter, men som jag litar på och i det här fallet har rätt) olika mycket spänning till processorn.

De redovisade spänningarna från programmen:
Speedfan: 1.38 V
HWmonitor: 1.36 V
CPU-Z: 1.356 V

BIOS: 1.381 V

Mina frågor, och kanske även en början till en diskussion är: Kan man lita på någon av programmen? Hur kommer det sig att CPU-Z och HWmonitor visar fel spänning och är nätaggregatet med förlängning en felkälla? Annars vad?

Jag bidrar gärna med mer information
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Cpuz och hwmonitor visar samma sak, men hwmonitor avrundar till två decimaler.

Alltså tror jag att speedfan visar fel.

Lägre än bios får du nog p.g.a. Vdroop, men det är som det skall vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Cpuz och hwmonitor visar samma sak, men hwmonitor avrundar till två decimaler.

Alltså tror jag att speedfan visar fel.

Lägre än bios får du nog p.g.a. Vdroop, men det är som det skall vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, bara olika många värdesiffror. Men speedfan visar ju inte fel...
Hur i all världen kan vDrop vara så stor?

Låter väldigt orimligt att den ska tappa 0.02 V från Nätagget tills att processorn får det, det är ju dessutom kontrollerat av BIOS och då måste väl det ändå ansvara för att rätt spänning kommer fram?

Permalänk

Har du startat någon slag v-droop utjämning tex load line calibration? Om inte så kan du ju prova det. 0.02v är inte orimligt på något sätt, min gamla intel q9550 med ett P5 moderkort av någon sort tappade 0.07v utan LLC.

Sen tror jag nog speedfan visar fel, hwmonitor och cpu-z är dessutom samma program i grunden

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du startat någon slag v-droop utjämning tex load line calibration? Om inte så kan du ju prova det. 0.02v är inte orimligt på något sätt, min gamla intel q9550 med ett P5 moderkort av någon sort tappade 0.07v utan LLC.

Sen tror jag nog speedfan visar fel, hwmonitor och cpu-z är dessutom samma program i grunden

Har inte hört talas om något sådant, var hittar man det?
Det var värst Blir lite jobbigt att få ett exakt värde.

Är konstigt men kan stämma, speedfan har jag inte haft några som helst problem med och jag har vid ett flertal tillfällen jämfört den med HWmonitors värden och stämmer då perfekt.

Permalänk
Avstängd

HWiNFO32 läser min AMD korrekt, hursom. För att få bort all vDrop under _LOAD_ så är LLC (Load Line calibration) att föredra. Kör på näst högsta till att börja med. Brukar ge korrekt under load (samma som du fixar i BIOS). Återkom om detta löste sig! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

HWiNFO32 läser min AMD korrekt, hursom. För att få bort all vDrop under _LOAD_ så är LLC (Load Line calibration) att föredra. Kör på näst högsta till att börja med. Brukar ge korrekt under load (samma som du fixar i BIOS). Återkom om detta löste sig! (:

Okej. Jag har tyvärr 0 koll gällande LLC och har ingen aning om hur man sätter igång det Har letat lite i BIOS om det nu är där man gör det, men har tyvärr blivit av med manualen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joojl:

Okej. Jag har tyvärr 0 koll gällande LLC och har ingen aning om hur man sätter igång det Har letat lite i BIOS om det nu är där man gör det, men har tyvärr blivit av med manualen.

Du har PM. Inkluderade andra alternativ, för att få det hela stabilt genom att ha högre vcore, då den droppar under load. (: Finns det ingen onlinemanual i PDF för ditt moderkort?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jo, den vdroopen stämmer nog. Om du kan överklocka så borde det inte vara mycket svårare att sätta igång LLC, ska finnas någon option nånstans Det kan också heta "Multi steps load line" som det gör på mitt Gigabyte moderkort, då får du sätta olika levels för hur den ska motverka vdroop. Om det är vdroop då borde du ha högre vcore vid idle än under load (jag vet, låter konstigt)

Snygg Skyline förresten

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Ja, bara olika många värdesiffror. Men speedfan visar ju inte fel...
Hur i all världen kan vDrop vara så stor?

Låter väldigt orimligt att den ska tappa 0.02 V från Nätagget tills att processorn får det, det är ju dessutom kontrollerat av BIOS och då måste väl det ändå ansvara för att rätt spänning kommer fram?

Vdroop har inte med det att göra.
Och din Vdroop är helt normal om du inte använder Load Line Calibration eller liknande.
Mitt moderkort droopar ännu mer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Jo, den vdroopen stämmer nog. Om du kan överklocka så borde det inte vara mycket svårare att sätta igång LLC, ska finnas någon option nånstans Det kan också heta "Multi steps load line" som det gör på mitt Gigabyte moderkort, då får du sätta olika levels för hur den ska motverka vdroop. Om det är vdroop då borde du ha högre vcore vid idle än under load (jag vet, låter konstigt)

Snygg Skyline förresten

Ah okej Det är tyvärr ett avsnitt som jag helt missat och jag inte kunnat läst om någonstans.
Jag får in och se mig omkring igen, fast det med lägre vCore under load tror jag inte stämmer in.

Visst är den R34 GT-R lite omgjord i PS av okänd

Skrivet av Demonoidz:

Du har PM. Inkluderade andra alternativ, för att få det hela stabilt genom att ha högre vcore, då den droppar under load. (: Finns det ingen onlinemanual i PDF för ditt moderkort?

Tackar Är det BIOS eller program man utgår ifrån då när man avgör vilken spänning som man i praktiken ger?

Skrivet av Rydisen:

Vdroop har inte med det att göra.
Och din Vdroop är helt normal om du inte använder Load Line Calibration eller liknande.
Mitt moderkort droopar ännu mer.

Okej, har inte helt koll på ämnet kring förlust av spänning till processorn. Som sagt ett område som jag har hört om först nu, är låg spänning än så länge och lär bli värre sen.

Inte konstigt att jag haft problem tidigare om detta är något som är generellt.

Edit: Nu har jag fått tag på en PDF-manual och kollat omkring. Det heter Load Line Calibration precis som ni sa, bifogar här en bild (kanon med bilder ). Den ska enligt manualen stå på Auto nu, och då är det alltså enabled som gäller?

Under står det angående CPU/NB LLC, är det något som man ska pilla med på samma sätt när man höjt CPU/NB så att även den spänningen stämmer?

Dold text
Permalänk
Medlem

Kolla om du kan på något sett få tag på ett program som heter "Aida 64", använder det och det är ett av de bästa programmen där du kan övervaka allting samt stresstesta de flesta komponenterna i din dator. Ger väldigt noggranna monitors Du kanske kan få tag på någon trial version hopppas jag, då det kostar

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Kolla om du kan på något sett få tag på ett program som heter "Aida 64", använder det och det är ett av de bästa programmen där du kan övervaka allting samt stresstesta de flesta komponenterna i din dator. Ger väldigt noggranna monitors Du kanske kan få tag på någon trial version hopppas jag, då det kostar

Hade det för ganska länge sedan innan en tidigare formatering, installerar det igen så får det vara ännu ett i ledet av program att använda. Är väl helt okej men jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre än HWmonitor och CPU-Z.

Jag stresstestar helst med prime95 för det har fungerat kanon så här långt och ett stabilt blendtest räcker för att den är stabil i alla situationer som jag sätter den i

Permalänk
Medlem

Nej! Nu blommar löken. Riktigt rejält också.

Följde tipset att sätta igång LLC och det har jag gjort. vCore satte jag på 1.38 och drog igång stresstest. Spänningen sköt i höjden och följde inte alls det jag ställt in. 1.452 V är min spänning på i skrivande stund, bifogar även en bild eftersom jag tycker det är hemskans roligt med bilder

Detta vill jag verkligen inte ska hända. Den varierar spänningen själv men jag vill själv bestämma hur mycket den ska få och inte mer än så.

Hjälp? Det var ju inte detta som skulle hända. Det som skulle hända var ju att spänningen skulle bli samma i BIOS som den processorn verkligen fick vilket inte har uppnåtts.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av joojl:

Nej! Nu blommar löken. Riktigt rejält också.

Följde tipset att sätta igång LLC och det har jag gjort. vCore satte jag på 1.38 och drog igång stresstest. Spänningen sköt i höjden och följde inte alls det jag ställt in. 1.452 V är min spänning på i skrivande stund, bifogar även en bild eftersom jag tycker det är hemskans roligt med bilder

Detta vill jag verkligen inte ska hända. Den varierar spänningen själv men jag vill själv bestämma hur mycket den ska få och inte mer än så.

Hjälp? Det var ju inte detta som skulle hända. Det som skulle hända var ju att spänningen skulle bli samma i BIOS som den processorn verkligen fick vilket inte har uppnåtts.

Det verkar som att det är bättre att höja Vcore lite och stänga av LLC.

http://www.anandtech.com/show/2404/6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det verkar som att det är bättre att höja Vcore lite och stänga av LLC.

http://www.anandtech.com/show/2404/6

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns som det får bli så. LLC hade inte den funktion som jag uppfattade och motverkar inte vdrop något speciellt utan bara stabiliserar systemet på samma sätt som överklockningsprogram (alldeles för mycket spänning).

Tack alla för det ni bidragit med, kanske inte helt gett mig klarsyn på varför spänningen i BIOS inte motsvarar den praktiska, men jag har lärt mig mer om LLC