Permalänk
Medlem

Z68 eller Z77?

Om man ska bygga ihop en helt ny dator själv från grunden till för gaming, utan att leka med överklockning, vilket chipset funkar bäst och vad är egentligen skillnaden?

Permalänk

Z68 är en högpresterande krets för Sandy Bridge processorer, i5 2500K och i7 2600K tillexempel. Den tillåter att två PCI-E x16 slots delas upp och körs i x8 läge för hög prestanda vid crossfire och sli. Den har även stöd för att cacha vanliga hårddiskar med en SSD. Finns säkert dom som kan mer om Z68 och kan ge dig mer information om vad som är bra med Z68.

Z77 är den nyaste kretsen för 1155 sockeln och är till för Ivy Bridge. Moderkort utan denna krets kräver en BIOS uppdatering för att stödja Ivy Bridge. Denna krets klarar allt som Z68 klarar och lite till. Den är alltså bättre.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

plus att z77 har stöd för pci-e 3.0

Permalänk
Medlem

Så då är det bättre att satsa på en Z77 krets då det inte skiljer jättemycket i pris?

Permalänk
Skrivet av cfwin:

plus att z77 har stöd för pci-e 3.0

Jag undvek att skriva något om PCI-E 3.0 då Z68 med uppdaterat BIOS för Ivy ska klara 3.0 också. Jag vet dock inte om det funkar som det är tänkt än. Kräver dock en BIOS uppgradering och därmed en Sandyprocessor för att få igång moderkortet så att du kan uppgradera.

Nej väljer man mellan Z68 och Z77 och inte är så intresserad av överklockning så skulle jag defenitivt rekommendera att man köper en Ivy och Z77.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strero:

Så då är det bättre att satsa på en Z77 krets då det inte skiljer jättemycket i pris?

-----------------------------------------
Japp, enkelt sammanfattat så är det rätt tänkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!